LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huishoudtoets van sociale zaken

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
kiz

Re: Huishoudtoets van sociale zaken

Ongelezen bericht door kiz »

Suzanne 326 schreef:
Chocomelk schreef:
Suzanne 326 schreef:
Het is wel triest alhoewel er weinig 18 jarigen zijn die dit soort bedragen al verdienen en hier "last" van hebben. Het probleem lijkt me hier dat het een ouder kind relatie betreft, wanneer moeder een nieuwe vriend krijgt die bij haar gaat inwonen en 1.500,00 euro verdiend krijgt moeder ook geen bijstand meer, m.a.w. wat is het verschil?
Suzanne al verdient een 18 jarige 'maar' 750 euro per maand dat word toch in mindering gebracht op moeder en/of vader's bijstand.

Ik vind dat een 25 jarige ook daar best voor op kan komen maar niet een 18 jarige.
Wanneer een 18 jarige 750,00 euro verdient heeft deze een fulltime baan en heeft besloten of geen mogelijkheid/capaciteit om verder te leren en neemt vanaf dat moment deel aan het volwassen leven hoe vervelend ook.

Bij een 25 jarige wel en een 18 jarige niet, waar is dan de grens, 20 of 21 jaar. Er is altijd een groep waarvoor het te vroeg/nadelig is.
Ho ho!
Een 18-jarige MBO'er die de BBL-variant doet (werkend leren) is weldegelijk nog met de opleiding bezig, én heeft daarnaast recht op een leerlingsalaris dat veelal hoger ligt dan € 750 per maand.

Da's te weinig om op eigen benen te staan, wordt gewoon van de "gezinsuitkering" afgehouden, en de werkende MBO-leerling houdt niets van zijn/haar salaris over, waardoor diens kansen om iets voor zichzelf op te bouwen tot niets gereduceerd worden. Er blijft dan bijvoorbeeld geen geld over om een rijbewijs te halen, hetgeen essentieel is voor bijvoorbeeld een leerlingmonteur elektrotechniek. Daarmee worden deze 18-jarigen dus ook nog in hun beroepskwalificatie belemmerd.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

kiz schreef:

Ho ho!
Een 18-jarige MBO'er die de BBL-variant doet (werkend leren) is weldegelijk nog met de opleiding bezig, én heeft daarnaast recht op een leerlingsalaris dat veelal hoger ligt dan € 750 per maand.

Da's te weinig om op eigen benen te staan, wordt gewoon van de "gezinsuitkering" afgehouden, en de werkende MBO-leerling houdt niets van zijn/haar salaris over, waardoor diens kansen om iets voor zichzelf op te bouwen tot niets gereduceerd worden. Er blijft dan bijvoorbeeld geen geld over om een rijbewijs te halen, hetgeen essentieel is voor bijvoorbeeld een leerlingmonteur elektrotechniek. Daarmee worden deze 18-jarigen dus ook nog in hun beroepskwalificatie belemmerd.
Veel hoger ligt het leerlingsalaris niet van een 18 jarige die een BBL opleiding doet.
En ja het is voor de belasting ook goed genoeg om daarmee je eigen in onderhoud te voorzien.

Ik ben het met je eens dat een 18 jarige echt een probleem heeft als die ouder(s) heeft die in de bijstand zitten.
Die kunnen het beste met 18 jaar meteen op een kamertje gaan zitten, maar ook dan houden ze helaas niet of amper iets over als je al de huur en zorgverkzekering, wa verzekering, etc gaat tellen.
Rijbewijs....nee dat kunnen ze zelf niet bekostigen, sparen voor een huisje...nee dat kan niet.

lydje

Ongelezen bericht door lydje »

Het gaat mij niet om mijn eigen situatie.
Als mijn moeder had kunnen/mogen werken zou ze dat gedaan hebben.
Dat wij het gaan redden lijkt me logisch, Tevens opmerkingen als in laten schrijven lijkt me toch vrij logisch als je op zoekt bent naar een huis. En dat je als thuiswonend kind bij moet dragen aan de kosten lijkt me zeer logish.
Maar als dit kosten worden per maand meer dan 900 en je zou maar als 18-19 jarige 750 tot 800 binnen krijgen per maand en dat als gezin moet delen hang je al. Waar het mij om gaat is dat er met één maat wordt gemeten.... Er is geen sprake van uitzonderingen. Niet iedereen die in de bijstand zit is "te lui" om te werken, sommige kunnen of mogen niet eens werken en zijn afgekeurd.

Ik denk inderdaad meer aan kinderen van 18 jaar of een gezin met daarbij nog jongere kinderen, hoe moeten die de maand door zien te komen.
Dat is meer wat mij raakt. Ik ken verhalen van mensen die met een kind van 19 jaar en die 750 verdient en daarbij nog 2 jongere broertjes/zusjes heeft en een moeder die alleen is en niet kan werken. Moeten die dan met zen 4re van 750 per maand rond zien te komen.

Chocomelk

@ Lydje de ouder krijgt aanvulling als een kind 'maar' 750 euro binnen brengt. :wink:

lydje

Aanvulling in de vorm van.
De bijstand norm is 750 euro..

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Als je afgekeurd bent zit je niet in de bijstand.

lydje

sephora30 schreef:Als je afgekeurd bent zit je niet in de bijstand.
3 jaar geleden in de bijstand gekomen en bij de GGd afgekeurd om niet meer te mogen werken! Dus blijkbaar kan dat dus wel

Chocomelk

lydje schreef:
3 jaar geleden in de bijstand gekomen en bij de GGd afgekeurd om niet meer te mogen werken! Dus blijkbaar kan dat dus wel
Je moeder is dus niet ziek geworden tijdens haar werk en in de ziektewet terecht gekomen en daardoor dus in aanmerking zou komen voor een WIA keuring van het UWV ?

Maar al met al we doen er niets aan tegen deze wet.

Joop85

Ongelezen bericht door Joop85 »

Voor allen die er ten onrechte licht over denken. Ik woon bij mijn moeder die aow heeft, heb zelf een uitkering en studeer. Uit huis gaan was nog niet de bedoeling, aangezien mijn hulp hard nodig is en ik sowieso geen reden had te gaan. Ik kan kiezen. Thuiswonen zonder inkomen en leven van mijn moeders geld of op mezelf gaan wonen en dan ernstig vaak naar huis gaan om te helpen wat ik uiteraard graag doe, maar de tijd om te studeren wordt zo treurig laag. Iemand 100% inkomensdaling geven en dat normaal noemen is beide niet normaal. In het geval van bv 5 uitkeringen in 1 huis is het nog logisch dat er op gekort wordt. Verdedigbaar. Nu wordt er totaal niet nagedacht over wat de gevolgen in vele gevallen zijn....alhoewel ik er eigenlijk van uitga dat daar wel over na is gedacht....zo moeilijk is het namelijk niet. Dan heb ik het over de bedenkers, niet over "het volk". Die kunnen vaak het hele plaatje missen als ze er niet van dichtbij mee geconfronteerd worden.

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Ik hoor graag van TS wat de reden is dat mams geen stappen heeft ondernomen om een baantje te vinden?
Want dat zou echt alles oplossen. Het lijkt er nu op dat jullie boos zijn, omdat er niet meer geprofiteerd kan worden.

En waarom woon je met je 25ste nog thuis eigenlijk, als ik vragen mag? Je had echt allang iets voor jezelf kunnen hebben. Dit is ook goed voor jouw eigen ontwikkeling. Hoe langer je wacht, hoe lastiger het wordt om op jezelf te gaan wonen gezien dat nogal wat veranderingen en verantwoordelijkheden met zich mee brengt.

En dan nog, ik kan me voorstellen dat je behoorlijk wat spaargeld hebt inmiddels als je moeder altijd een bijstand heeft gehad en jij jouw volledige loon!
Of ben je het type van : lekker onder het dakje en zorg van mams lekker beesten en feesten, dus vooral geld opmaken?

Je bent 25. Tijd om je verantwoordelijkheden te nemen. Ik ga ervan uit dat je ingeschreven staat bij een woningbouw vereniging, dus succes met reageren op een leuke huurwoning!

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

eerlijk gezegd vind ik dit onderwerp wel moeilijk...

ten eerste we kunnen nooit weten wat de reden is waarom moeder een bijstand heeft,ze kan wel degelijk afgekeurd geweest zijn,maar door de strenge regels waarin je nu half dood moet zijn wil je nog een wao/wia of weet ik welke uitkering krijgen wajong?dan beland je automatisch in de bijstand...

en ook al ben je niet afgekeurd wil niet zeggen dat iemand dan maar wel kan werken...laat ik dat wel even duidelijk zeggen,kan zat gevallen die bv zwaar kanker hebben en toch niet afgekeurd worden...ja je kan toch de telefoon nog opnemen...dat soort dingen..

maar ook mensen die het aan hun hart hebben etc..dus dat trek ik niet snel in twijfel...komt denk ik doordat ik zelf weet wat je allemaal kan mankeren(zoals vele hier).ken ook veel gevallen die het er van nemen en wel afgekeurd worden,die hebben het zwaar in de rug maar leggen wel de tuintegels,ja hoor. :twisted:

ik ben het er ook niet mee eens dat kinderen nu voor hun ouders moeten gaan betalen....hoe oud dan ook...
ik moet er niet aandenken (ander verhaal maar goed :lol: )

het is nog wel een verschil of je met een partner samen woont of met je kind?

er is altijd wel iets geweest dat de uitkeringen deed korten.
ik was 15 toen ging ik bij mijn oma wonen en ik mocht bij haar niet ingeschreven staan dan kwam haar aow in de gevare zone..dus, dat speelde toen al zoiets...
dus laat maar...iets op gevonden...wel legaal hoor..(ik werkte door omstandigheden al full time)

ook vind ik 25 man,kom op ,je had allang lekker op jezelf kunnen wonen,of je bleef thuis om voor je moeder te zorgen?dat kan ook?

ik hoop wat iemand anders hier zei,dat je wel alvast hebt gespaard in die tijd dat het ewl kon?dat hoop ik wel voor je...want 21,22 feesten en beesten oke,maar daarna ga je toch nadenken?en je inschrijven lijkt me??

dat je nu rond moet komen,moet makkelijk kunnen als het vroeger lukte met een bijstand alleen ,alleen ja het is jou geld...en je houd niks over.

hoop dat je snel een huis vind of voorlopig een kamer ergens??

een dubbel verhaal dus....
aan de ene kant logisch aan de andere kant,wil ik,ik praat voor mezelf niet te snel oordelen...is makkelijk maar niemand weet iemand zijn situatie..

succes en ga dan wat ik zeg zolang op zoek naar een kamer ergens...
Laatst gewijzigd door rozemarijntje op 23 mar 2012 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

lydje schreef: Maar waar vind ik met een max hyphoteek van 90.000 euro een normaal en redelijk leuk koophuis.
Er staan in Nederland (alleen al via Funda) [url http://www.funda.nl/koop/heel-nederland/75000-100000/ /url]3184[/url] huizen tussen de 75 en 100k te koop....:

Verspreid over het hele land. Keuze genoeg zou ik zeggen.

Gesloten