Bij de eerste confrontatie dacht ik "Leuk idee" dat wil ik ook.
Echter, na enig onderzoek blijkt dat besparen eigenlijk betekent verdienen voor NUON. Om te beginnen zijn er abonnementskosten à 2,95 p/m en aanschafkosten van de (rand) apparatuur (€ 438 = E-manager, thermostaat, 2 stekerunits met 1 aansluiting, 1 stekerunit met 6 aansluitingen)
Als je de aanschafkosten inclusief abonnementkosten en het verbruik van de E-manager over een periode van 5 jaar optelt en omrekend naar Kilowatts middels het huidige NUON tarief € 0,2266, dan betekent het dat je pas begint met besparen bij een minderverbruik dat uitkomt onder de 3152 Kw. in 5 jaar, dat is op jaarbasis 630 Kw. Om u een idee te geven. Volgens het Nibud is het gemiddelde stroomverbruik voor een gezin op jaarbasis 3300 Kw. Dat betekent dat u met dat verbruik pas quitte speelt wanneer u 19% minder stroom gaat verbruiken, qua kosten bespaart u dan nog niets.
Dus besparen lijkt een beetje vreemde insteek. (Overigens verbruikt één E-manager volgens het verkoopteam van NUON op jaarbasis ruim 87 Kw.)
Daarnaast zijn er nog allerlei randvoorwaarden die het pas dan mogelijk maken alle apparatuur te kunnen gebruiken, zoals; de juiste CV-ketel, een smartphone, een slimme energiemeter, een stekeraansluiting in de meterkast en een Wi Fi verbinding met internetaansluiting.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Besparen met de NUON E-Manager ???
-
MAXIEM
Re: Besparen met de NUON E-Manager ???
Ruud_duuR
NUON probeert dit als een gadget aan hun klanten te slijten, maar er is er maar een die daar de kontzak beter mee vult en dat is NIET de klant.
Maxiem.
E-Manager: het zoveelste volstrekt onnodige produkt!
NUON probeert dit als een gadget aan hun klanten te slijten, maar er is er maar een die daar de kontzak beter mee vult en dat is NIET de klant.
Maxiem.
E-Manager: het zoveelste volstrekt onnodige produkt!
Besparen gaat natuurlijk niet alleen maar om geld. Het verlagen van energieverbruik is ook gewoon goed voor een duurzamere wereld.
Maar inderdaad, dit soort produkten zie ik in de huidige vorm ook niet succesvol worden. Voornamelijk vanwege de abonnementskosten, maar ook omdat je je met deze pakketten wel erg sterk bindt aan een bepaalde energiemaatschappij. Erg beperkend dus! Soortgelijke verbruiksmanagers zullen binnenkort ook voldoende buiten energiemaatschappijen om te verkrijgen zijn, maar dan zonder abonnementskosten (dan weet ik misschien maar niet hoeveel centen ik precies bespaar, maar wel hoeveel kWh) en zonder je te binden aan een leverancier.
Maar inderdaad, dit soort produkten zie ik in de huidige vorm ook niet succesvol worden. Voornamelijk vanwege de abonnementskosten, maar ook omdat je je met deze pakketten wel erg sterk bindt aan een bepaalde energiemaatschappij. Erg beperkend dus! Soortgelijke verbruiksmanagers zullen binnenkort ook voldoende buiten energiemaatschappijen om te verkrijgen zijn, maar dan zonder abonnementskosten (dan weet ik misschien maar niet hoeveel centen ik precies bespaar, maar wel hoeveel kWh) en zonder je te binden aan een leverancier.
-
robertwebbe
Ik ben zelf E-manager gebruiker en ik heb dankzij de E-manager mijn verbruik flink terug weten te brengen. Meten is weten is een oud spreekwoord en dat gaat hier ook op. Door de e-manager word je veel bewuster van je energieverbruik doordat je direct kunt zien wanneer je wat verbruikt hebt. Inmiddels heb ik al 3 grote verbruikers gevonden die ik binnenkort ga vervangen: een 11 jaar oude koel-vriescombinatie, de pomp van de vloerverwarming en de afzuiger van de huisventilatie. Allemaal zaken die ik voorheen met een losse stekermeter niet heb kunnen vinden. Ook doordat ik nu zie hoeveel iets kost (een was drogen, een douche nemen, etc.) ben ik bewuster met energie. Als het nodig is gebruik ik het, als er een alternatief is weeg ik dat af. De goedkoopste energie is de energie die je niet verbruikt.
Ook ken ik iemand die zijn gasverbruik in februari met 2/3 heeft weten te verminderen door simpelweg een gordijn op te hangen voor een trap. Hij kreeg zijn keuken maar niet comfortabel warm en stookte er flink op los. Normaal kreeg hij eens per jaar de eindafrekening en dan was het schrikken. Maar waar het nu precies in zat en hoe hij dat kon verminderen wist hij niet. Met de E-manager was het snel gevonden doordat je per minuut je gasverbruik kunt meten en direct kunt zien of je maatregelen helpen.
Tenslotte vind ik de homecontrol functies zelf er leuk. Het staat nog in de kinderschoenen maar over een paar jaar zal het normaal zijn dat je de E-manager het licht voor je regelt. In iedere kamer hangt dan een sensor die beweging, temperatuur en lichtsterkte meet. Aan de hand van deze informatie kunnen lampen, apparaten en de verwarming worden aangestuurd. Grotendeels zelf denkend en via de webinterface helemaal aan te passen aan je eigen voorkeuren. En dat gaat verder, je kunt ook push berichtjes op je telefoon krijgen als er iemand in je huis is die er "normaal" niet hoort. Het is weliswaar geen gecertificeerd alarmsysteem maar als je schoonmoeder onverwachts een keer je huis binnen gaat krijg je dan direct een berichtje op je telefoon. Dit kan simpel gezien worden doordat iedereen een mobiele telefoon in zijn of haar zak heeft met WiFi en eenmaal gekend kun je dat koppelen aan personen.
Ook ken ik iemand die zijn gasverbruik in februari met 2/3 heeft weten te verminderen door simpelweg een gordijn op te hangen voor een trap. Hij kreeg zijn keuken maar niet comfortabel warm en stookte er flink op los. Normaal kreeg hij eens per jaar de eindafrekening en dan was het schrikken. Maar waar het nu precies in zat en hoe hij dat kon verminderen wist hij niet. Met de E-manager was het snel gevonden doordat je per minuut je gasverbruik kunt meten en direct kunt zien of je maatregelen helpen.
Tenslotte vind ik de homecontrol functies zelf er leuk. Het staat nog in de kinderschoenen maar over een paar jaar zal het normaal zijn dat je de E-manager het licht voor je regelt. In iedere kamer hangt dan een sensor die beweging, temperatuur en lichtsterkte meet. Aan de hand van deze informatie kunnen lampen, apparaten en de verwarming worden aangestuurd. Grotendeels zelf denkend en via de webinterface helemaal aan te passen aan je eigen voorkeuren. En dat gaat verder, je kunt ook push berichtjes op je telefoon krijgen als er iemand in je huis is die er "normaal" niet hoort. Het is weliswaar geen gecertificeerd alarmsysteem maar als je schoonmoeder onverwachts een keer je huis binnen gaat krijg je dan direct een berichtje op je telefoon. Dit kan simpel gezien worden doordat iedereen een mobiele telefoon in zijn of haar zak heeft met WiFi en eenmaal gekend kun je dat koppelen aan personen.
Dat je vriend veel gas verstookte wist hij, maar die E-manager 'vertelt' toch niet: "hang een gordijn op voor de trap?"
Dat is een tip die jij had kunnen geven, zonder de E-manager te gebruiken.
Dat je vriend veel gas verstookte wist hij, maar die E-manager 'vertelt' toch niet: "hang een gordijn op voor de trap?"
Dat is een tip die jij had kunnen geven, zonder de E-manager te gebruiken.
Men neme een papiertje en een pen, 1x per week de deur van de meterkast open en schrijven maar...robertwebbe schreef:Ik ben zelf E-manager gebruiker en ik heb dankzij de E-manager mijn verbruik flink terug weten te brengen. Meten is weten is een oud spreekwoord en dat gaat hier ook op.
Mijn "papiertje en pen" bestaat uit een Excel documentje waar ik de meterstanden wekelijks in vermeld. Ooit 's gedownload bij Computeridee. Hoewel het documentje is ontworpen voor een standaardsituatie elektra/gas, gebruik ik het voor elektra/stadsverwarming.robertwebbe schreef:Door de e-manager word je veel bewuster van je energieverbruik doordat je direct kunt zien wanneer je wat verbruikt hebt.
Het documentje geeft, op basis van je wekelijks ingevulde standen, een prognose van je jaarverbruik. Ik heb daar zelf nog een tabje aan toegevoegd met de tarieven van de energieleverancier en zo weet ik, behalve m'n gebruik, ook hoe de jaarafrekening er ongeveer uit komt te zien (met een marge van een paar tientjes, meestal is de prognose ongunstiger dan de daadwerkelijke rekening).
Kosten: 0 euro, alleen wat tijdsinvestering om e.e.a. in te vullen.
Baten: besparing van 884 kWh (dat is 16%) op jaarbasis sinds 2008.
Daar heb ik geen E-manager of Toon voor nodig. Da's al weer een forse besparing
Door de e-manager word je veel bewuster van je energieverbruik doordat je direct kunt zien wanneer je wat verbruikt hebt. Inmiddels heb ik al 3 grote verbruikers gevonden die ik binnenkort ga vervangen: een 11 jaar oude koel-vriescombinatie, de pomp van de vloerverwarming en de afzuiger van de huisventilatie.
ik ben benieuwd of de investering opweegt tegen het energieverbruik
ik ben benieuwd of de investering opweegt tegen het energieverbruik
Bij de E-Manager bespaart Nuon het verlies aan klanten. Je moet een contract af sluiten voor 3 jaar en dan krijg je alles gratis je hoeft geen 2,95 per maand te betalen en krijg je de E-manager gratis.
Als vaste klant van Nuon krijg je niets wil je een E-manager gebruiken dan moet je 2,95 per maand extra betalen, al die mooie reclames dat wij zuinig moeten zijn met energie
En wie bespaart nu ? Je moet extra in de kou of donker zitten om de extra kosten terug te verdienen.
Als vaste klant van Nuon krijg je niets wil je een E-manager gebruiken dan moet je 2,95 per maand extra betalen, al die mooie reclames dat wij zuinig moeten zijn met energie
En wie bespaart nu ? Je moet extra in de kou of donker zitten om de extra kosten terug te verdienen.