LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verouderde kaart in navigatie

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
RobRijswijk

Verouderde kaart in navigatie

Ongelezen bericht door RobRijswijk »

Onlangs een nieuwe Suzuki SX4 executive aangeschaft. Hierin zit een Bosch audio/navigatiesysteem gemonteerd. Goed systeem, maar de kaart die er in zit heeft mij al verschillende keren teleurgesteld. Volgens de dealer zit de laatste update er in. Heeft iemand ook deze ervaring?

nevermind

Re: Verouderde kaart in navigatie

Ongelezen bericht door nevermind »

Kijk zelf in het systeem wat voor een versie er in zit, dan kan je zien of het verouderd is.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Kaarten in autonavigatie zijn per definitie altijd verouderd. De leverancier van de kaarten moet deze eerst maken en vervolgens moet de maker van navigatie deze kaarten kopen. Dan kan deze informatie verwerkt worden in de navigatie software en moet de software in de navigatie computer (in dit geval van Bosch) verwerkt worden. En dan verwerkt de autoleveracier dit weer in een pakket waar de consument blij van moet worden. Maar om de kosten te drukken (want gratis bestaat nu eenmaal niet) is de kans groot, dat er juist nog oudere (=goedkopere) kaarten gebruikt worden. En U zult begrijpen, dat de autoleverancier niet echt haast zal maken (= geld uitgeven) om U ieder kwartaal van nieuwe kaarten te voorzien. En waarschijnlijk heeft U dealer gelijk, want de laatste update (die hij heeft!) zit er ook in.
Moraal van dit verhaal. Gebruik de navigatie als een hulpmiddel, maar ook niet meer dan dat. Uw eigen verstand en uw ogen om de borden langs de weg te lezen zijn belangrijker.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Kaarten in autonavigatie zijn per definitie altijd verouderd.
Niet helemaal waar, op mijn TomTom draai ik meestal de nieuwste kaarten en ben ( in Den Bosch) al een paar keer tegengekomen dat een rotonde al op de kaart stond terwijl deze een paar maanden later pas daadwerkelijk gebouwd werd. Dus TomTom werkt ook met input van gemeenten en overheid.

nevermind

bprosman schreef:
Niet helemaal waar, op mijn TomTom draai ik meestal de nieuwste kaarten en ben ( in Den Bosch) al een paar keer tegengekomen dat een rotonde al op de kaart stond terwijl deze een paar maanden later pas daadwerkelijk gebouwd werd. Dus TomTom werkt ook met input van gemeenten en overheid.

Moet mij bij deze aansluiten.
Hier hetzelfde.
Ik wou op dit bericht van Dirkie niet reageren, zijn teveel nutteloze dingen aangehaald.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Even voor alle duidelijkheid. De TS (en ik dus ook) had het over een ingebouwde autonavigatie en niet over een losse TomTom. Die laatste gebruik ik namelijk zelf ook en daarvoor is het over het algemeen geen probleem om de aktuele kaarten aan te schaffen.
Ik wou op dit bericht van Dirkie niet reageren, zijn teveel nutteloze dingen aangehaald.
Noem het maar nutteloos, het is wel de praktijk van de gratis ingebouwde navigatie. Ik ken diverse mensen, die in plaats van (vaak nog dure) ingebouwde verouderde autonavigatie gewoon een goedkope TomTom gebruiken, omdat die wel uptodate is.

bprosman

Even voor alle duidelijkheid. De TS (en ik dus ook) had het over een ingebouwde autonavigatie
Die levert TomTom ook hoor, ze zijn toeleverancier voor heel veel autofabrikanten. In dit geval is het wel Bosch maar dus niet "per definitie".

RobRijswijk

Ongelezen bericht door RobRijswijk »

Kreeg vandaag bericht van Bosch. Er zijn updates en die kunnen bij TomTom besteld worden!
http://mapsby.tomtom.com/nl/shop/car-na ... led/suzuki

Kosten € 179,00

Toch wel vreemd. Een half jaar geleden nog een Garmin gekocht (inmiddels weer verkocht!) en die geeft je 2 maanden na aankoop de gelegenheid om de nieuwste kaart te downloaden! En dat systeem kostte maar € 99,00!!

Ga wel verder aan de slag met Suzuki. Bedankt voor de reacties.

bprosman

Snuffel anders eens in de nieuwsgroepen.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

chooogelen kom je genoeg tegen...... :mrgreen:

Laatste tt kaart versie begint met 885xxxx

nevermind

Dirkie schreef:Even voor alle duidelijkheid. De TS (en ik dus ook) had het over een ingebouwde autonavigatie en niet over een losse TomTom. Die laatste gebruik ik namelijk zelf ook en daarvoor is het over het algemeen geen probleem om de aktuele kaarten aan te schaffen.
Noem het maar nutteloos, het is wel de praktijk van de gratis ingebouwde navigatie. Ik ken diverse mensen, die in plaats van (vaak nog dure) ingebouwde verouderde autonavigatie gewoon een goedkope TomTom gebruiken, omdat die wel uptodate is.

Nutteloos vind ik opmerkingen, dat TS het verstand moet gebruiken, dit heft echt niets met het probleem van TS te maken.

Mensen gebruiken naast de ingebouwde navigatie een TomTom navigatie niet omdat deze uptodate is, maar omdat de prijs er goedkoper is, dan een nieuwe schijf voor de vaste navi te kopen.
Voor vaste navi´s zijn er ook uptodate kaarten beschikbaar, maar stukken duurder.
Dat zie je aan het bericht van RobRijswijk.

Teunbosseman schreef:chooogelen kom je genoeg tegen...... :mrgreen:

Laatste tt kaart versie begint met 885xxxx

Hier ben je steeds uptodate. :wink:

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

nevermind schreef:Mensen gebruiken naast de ingebouwde navigatie een TomTom navigatie niet omdat deze uptodate is, maar omdat de prijs er goedkoper is, dan een nieuwe schijf voor de vaste navi te kopen.
Voor vaste navi´s zijn er ook uptodate kaarten beschikbaar, maar stukken duurder.
Klopt en dan vind ik het zeker begrijpelijk dat mensen een losse tomtom kopen ipv een nieuwe kaart voor het ingebouwde systeem. Bij een nieuwe tomtom kan de klant ook de meest recente kaart downloaden, ik dacht binnen 30 dgn na aankoop of zoiets.

Zeker soms bij iets oudere auto's - bijvoorbeeld een jaar of 5 en nooit een update gehad - kan het lastig zijn als de kaart verouderd is.

Bij nieuwe auto's ligt het er soms aan welk merk men koopt. Vorig jaar hebben we ook weer een nieuwe auto opgehaald en bij die auto krijgen we de eerste 2 updates gratis. Wel moesten we daarvoor een kaartje opsturen binnen zoveel maanden na aflevering. Dit hadden we gedaan en jawel hoor enkele weken geleden kregen we een box met 4 DVD's met een kaartupdate voor het navigatiesysteem gratis. Nahja gratis, zal vast in de catalogusprijs verwerkt zijn. Tegen de tijd dat na de 2de gratis update de kaart echt verouderd is, moet de auto allang ingeleverd zijn.

Gesloten