LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UPC levert niet wat ze beloven. Deel abonnementsgeld terug?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Zippy1970
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 aug 2007 16:13

UPC levert niet wat ze beloven. Deel abonnementsgeld terug?

Ongelezen bericht door Zippy1970 »

Ik heb al meerdere jaren digitale televisie van UPC. Voorheen kwam UPC met enige regelmaat met nieuwe "firmware" voor hun media boxen. In de meeste gevallen losten ze hiermee wat fouten op en soms werd er functionaliteit toegevoegd en/of gewijzigd.

Ergens in 2010 was er weer zo'n firmware update. Echter, deze firmware update bracht meer problemen met zich mee dan het oploste.

Iedereen kent de reclames van UPC wel. Er wordt vooral de nadruk gelegd op het feit dat dat je (live-) televisie kan pauzeren en dat je eenvoudig programma's kan opnemen met de ingebouwde digitale videorecorder. Voorheen maakte ik dan ook veelvuldig gebruik van deze opties. Er is niets makkelijker dan even de uitzending te pauzeren om bijvoorbeeld een kopje koffie in te schenken, of wanneer je net gebeld wordt (of bij hoge nood :wink: ), om dan vervolgens het programma verder te kijken wanneer je daarmee klaar bent (en dan tijdens de reclame weer fijn door te spoelen!). Opnemen deed ik ook heel vaak. De meeste programma's waar ik in geïnteresseerd ben, komen op tijdstippen dat de rest van mijn gezin liever naar één van de vele talentenshows kijkt.

Tot dus in 2010 die firmware update kwam. Hiermee werden een aantal zeer vervelende "bugs" geïntroduceerd. Het pauzeren van programma's gaat nu altijd fout. Als je namelijk - na het programma gepauzeerd te hebben - weer verder wilt kijken, speelt de media box niet verder vanaf het moment dat je pauzeerde, maar vanaf het begin dat je naar het huidige kanaal bent gaan kijken. Staat je media box dus al 3 uur op hetzelfde kanaal, dan begint hij te spelen vanaf 3 uur geleden. Je moet dan eerst door die 3 uur heen spoelen, en dat kan op de UPC media box gerust een paar minuten duren. En omdat er ook nog eens bugs in het spoelen waren geïntroduceerd met de nieuwe firmware, is het bijna onmogelijk geworden om het punt te vinden waar je nou eigenlijk gepauzeerd had. M.a.w., het pauzeren is eigenlijk niet meer bruikbaar.

En opgenomen programma's hebben nu ook een probleem gekregen. Beeld en geluid lopen niet synchroon waardoor je eigenlijk niet meer naar opgenomen programma's kan kijken.

UPC beloofde dat ze vrij snel met een nieuwe firmware update zouden komen die deze nieuwe problemen zouden oplossen. Maar dit werd telkens weer uitgesteld. En nu, meer dan een jaar later, hebben ze wederom een deadline gemist (oktober 2011) en is er helemaal niets bekend wanneer, en óf er een nieuwe versie van de firmware komt.

Maar al die tijd betaal ik dus wel abonnementsgeld voor een product dat niet deugdelijk is. En ik ben eerlijk gezegd niet meer van plan het volledige bedrag aan abonnementsgeld te betalen.

Maar sta ik in mijn recht? Kan ik UPC in gebreke stellen en een deel van mijn abonnementsgeld 1) terug eisen en 2) vanaf nu opschorten?

Zo ja, hoe ga ik dan te werk?

Bij voorbaat dank.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: UPC levert niet wat ze beloven. Deel abonnementsgeld terug?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Heb je al geprobeerd de settop box te resetten naar de fabrieksinstellingen? Even googlen en je vindt de procedure om dat te doen.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: UPC levert niet wat ze beloven. Deel abonnementsgeld terug?

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Helpt niet. Ik herken het probleem ook, alhoewel ik mezelf er minder aan irriteer.
Dat geluid en beeld niet meer synchroon lopen, heb ik bij opgenomen programma's en films dan weer niet, maar het pauzeren probleem ken ik.
Hier helpt een reset niet tegen en dit zit echt in de firmware.
Overigens is dit niet altijd zo! Dit komt alleen voor als je de box een redelijke tijd al op pauze hebt staan. Wanneer je na bijvoorbeeld 5 minuten alweer verder kijkt, gaat hij gewoon verder van waar je hem op pauze hebt gezet.

Of zo'n "klein" dingetje nu echt een reden is om geld te gaan eisen, vraag ik me af.

Zippy1970
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 aug 2007 16:13

Re: UPC levert niet wat ze beloven. Deel abonnementsgeld terug?

Ongelezen bericht door Zippy1970 »

Daan_1978 schreef:Dat geluid en beeld niet meer synchroon lopen, heb ik bij opgenomen programma's en films dan weer niet, maar het pauzeren probleem ken ik.
Hier helpt een reset niet tegen en dit zit echt in de firmware.
Overigens is dit niet altijd zo! Dit komt alleen voor als je de box een redelijke tijd al op pauze hebt staan. Wanneer je na bijvoorbeeld 5 minuten alweer verder kijkt, gaat hij gewoon verder van waar je hem op pauze hebt gezet.
Dat schijnt erg afhankelijk te zijn van welke box je van UPC hebt. Zoals je weet heeft UPC iets van 5 of 6 verschillende boxen. Ik heb de Philips HD Recorder versie. Bij mij is 10 seconden pauzeren meer dan genoeg om het fout te laten gaan.

En als je de verschillende forums er op na leest, heeft iedereen met de HD versie van de boxen hetzelfde probleem. Ook wat betreft het niet synchroon lopen van beeld en audio.

Als je op http://www.chelloo.com/ (het UPC gebruikers forum) kijkt en even naar het hoofdstukje "Jaaroverzicht 2011" scrollt, wordt dit nog eens bevestigd.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: UPC levert niet wat ze beloven. Deel abonnementsgeld terug?

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Zippy1970 schreef:En als je de verschillende forums er op na leest, heeft iedereen met de HD versie van de boxen hetzelfde probleem. Ook wat betreft het niet synchroon lopen van beeld en audio.
Ok, dus jouw conclusie is dat ik niet de HD versie heb?
Ook ik heb HD. Misschien had je dat eerst even moeten vragen, alvorens de conclusie te trekken.

Zippy1970
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 aug 2007 16:13

Re: UPC levert niet wat ze beloven. Deel abonnementsgeld terug?

Ongelezen bericht door Zippy1970 »

Daan_1978 schreef: Ok, dus jouw conclusie is dat ik niet de HD versie heb?
Ook ik heb HD. Misschien had je dat eerst even moeten vragen, alvorens de conclusie te trekken.
Hoho, rustig aan! Je doet net alsof ik je aangevallen heb of zo! :D

Ik meld alleen maar dat iedereen met een HD box hetzelfde probleem heeft en dat het sterk afhankelijk is welke box je hebt in hoeverre het probleem zich manifesteert. En jij bevestigt dit nu toch?

Heb jij dan ook de Philips HD recorder? Als jij net als ik de Philips hebt, dan is het op zijn minst vreemd te noemen dat jij het probleem minder ondervindt dan alle andere Philips gebruikers. Of heb je misschien de Cisco? Bij de Cisco is het probleem aanwezig, maar minder erg. Desalniettemin nog steeds aanwezig hetgeen al aangeeft dat dit een software fout is (en dus op te lossen), en niet een hardware fout.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: UPC levert niet wat ze beloven. Deel abonnementsgeld terug?

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Ik heb inderdaad de Cisco. Alleen jij gaf aan dat "iedereen" wie een HD box heeft hetzelfde probleem heeft, vandaar mijn reactie.
Cisco heeft niet het probleem qua geluid sync welke fout gaat. Wel het pauzeren probleem, maar dan inderdaad in mindere mate.
Dan nog denk ik niet dat het een issue is waardoor je geld weer kunt vragen. Misschien het geluid sync, maar het pauzeren denk ik niet.
Het is een issue, maar geen issue waardoor je vast loopt. Het duurt alleen wat langer i.v.m. elke keer weer opnieuw vooruit moeten spoelen, maar je loopt er niet door vast.

Zippy1970
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 aug 2007 16:13

Re: UPC levert niet wat ze beloven. Deel abonnementsgeld terug?

Ongelezen bericht door Zippy1970 »

Daan_1978 schreef:Ik heb inderdaad de Cisco. Alleen jij gaf aan dat "iedereen" wie een HD box heeft hetzelfde probleem heeft, vandaar mijn reactie.
Maar je bevestigde zelf dat je de problemen herkent?
Cisco heeft niet het probleem qua geluid sync welke fout gaat. Wel het pauzeren probleem, maar dan inderdaad in mindere mate.
Dat is wel vreemd. Ik heb hier een tijdje zowel de Philips als de Cisco gehad, en de Cisco had het ook. Niet altijd, maar vooral bij HD opnames ging het nogal eens mis. In tegenstelling tot de Philips want daar gaat het altijd mis.

Overigens de reden dat ik uiteindelijk voor de Philips koos, was omdat deze een veel betere beeldkwaliteit gaf dan de Cisco. En het verschil was opmerkelijk.
Dan nog denk ik niet dat het een issue is waardoor je geld weer kunt vragen. Misschien het geluid sync, maar het pauzeren denk ik niet.
Het is een issue, maar geen issue waardoor je vast loopt. Het duurt alleen wat langer i.v.m. elke keer weer opnieuw vooruit moeten spoelen, maar je loopt er niet door vast.
Nou, dus wel. Pauzeren is op deze manier onbruikbaar. 30 seconden pauzeren betekent een aantal minuten spoelen, en dan de keuze om óf een stuk te missen, of een aantal minuten opnieuw te bekijken omdat het spoelen óók niet goed gaat.

Hoe dan ook, het geleverde product is niet deugdelijk en doet niet waarmee ze adverteren. En ze beloven nu al meer dan een jaar dat ze het probleem "binnenkort" op zullen lossen.

Maar de discussie is inderdaad of ik ze hiervoor in gebreke kan stellen of niet. En ik zou graag van de juristen onder ons horen hoe ik te werk zal moeten gaan.

roeske
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2012 20:00

Re: UPC levert niet wat ze beloven. Deel abonnementsgeld terug?

Ongelezen bericht door roeske »

Als je wilt pauzeren zonder problemen, probeer dit eerst even:

Vlak voor de pauze even naar een ander kanaal en terug naar het te pauzeren kanaal. Dan gaat ie hopelijk alleen terug naar enkele seconden ervoor.

Zippy1970
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 aug 2007 16:13

Re: UPC levert niet wat ze beloven. Deel abonnementsgeld terug?

Ongelezen bericht door Zippy1970 »

roeske schreef:Als je wilt pauzeren zonder problemen, probeer dit eerst even:

Vlak voor de pauze even naar een ander kanaal en terug naar het te pauzeren kanaal. Dan gaat ie hopelijk alleen terug naar enkele seconden ervoor.
Ja, dat is ook wat ik nu doe. Maar dat is natuurlijk niet echt de bedoeling.

Ik blijf het belachelijk vinden dat we nu ruim anderhalf jaar (!) na de beloofde datum nog steeds geen update hebben die de problemen oplossen.

In deze tijd heb ik geen enkel programma opgenomen en maak ik ook geen gebruik meer van de pauze optie.

Gesloten