LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
cooll

garantie

Ongelezen bericht door cooll »

wat is nu garantie
hoe lang is nu wettelijk en wat is het verschil tussen gegaranderde garantie en gewone garantie ?
ik snap er geen hol meer van de winkel zecht 1 jaar of 2 of 3
bij de een moet ik wel bij betalen bij de ander niet voor reparatiew naar een jaar ! :roll: :cry: :? :(

Gast

Re: garantie

Ongelezen bericht door Gast »

Garantie = het vrijwaren van de koper voor onverwachte kwaliteitsvermindering.
Het komt er dus op neer dat als je binnen een garantietermijn een defect apparaat hebt, je deze kostenloos moet kunnen laten repareren.
Hierbij is het belangrijk wat de fabrikant standaard als garantietermijn aanhoudt (dus niet de winkel). Dat is meestal 1 jaar, maar soms 2 of nog langer.

Gast

Wederom het dringende beroep om vóór het openen van een nieuw topic te zien of er al een onderwerp bestaat waarop u kunt reageren.

Alleen op die manier kunnen we de wildgroei van identieke onderwerpen inperken en het forum leesbaar houden.

TROS Radar webredactie

U kunt hier http://www.trosradar.nl/forum/viewtopic.php?t=14291 verder discusiëren dit topic is gesloten.

JS

Ongelezen bericht door JS »

Wij kopen meestal garantie bij indien dit mogelijk is. Heb hiermee geen slechte ervaring. Heb die wel als een produkt stuk gaat binnen een termijn waarbij je dat van een product niet zou verwachten, Bv 6 maanden nadat de garantie is verlopen. Je hebt dan wel rechten maar ga er maar eens aan staan. Tot nu toe slechts een keer gelijk gekregen en kosten terugbetaald. Misschien moet je als consument wel meer gebruik maken van een rechtsbijstandver :) zekering in zo'n geval.

mountain

Ongelezen bericht door mountain »

Hallo, hierbij nog een reactie op het onderwerp garantie.
December 2002 kocht ik een nieuwe Canon A200 digitale fotocamera voor ongeveer 210 EURO .
In Februari 2004 (13.5 maanden) ging hij stuk.
De winkelier zegt weinig te kunnen doen omdat de garantietermijn van 1 jaar is verstreken en zegt geen garantie te kunnen geven.
Toen heb ik Canon Nederland gebeld en na -tig keer doorverbonden te zijn (zit dus geen beleid achter) bleek er een coulance regeling te zijn en jawel hoor, een defect in de 13e maand werd kostenloos gerepareerd (hoe vezin je het). Helaas jammer voor mij, de camera had 2 weken eerder stuk moeten gaan.
De kosten voor reparatie zijn maar liefst 136 Euro!!!en staan in geen verhouding tot de aankoopwaarde. :evil:
Hoe kan ik zonder al te veel poeha mijn recht halen want de economische levensduur van een fotocamera is toch minimaal 2 jaar lijkt me.
Was me hier van te voren op gewezen dan was ik waarschijnlijk niet tot aankoop overgegaan of had andere merken overwogen. :?:

Gast

Mensen wordt wakker, er wordt gigantisch veel geld verdient aan verlengde garanties, omdat deze maar door een heel klein deel worden geclaimd is de marge op deze"producten" bijna 100%.

Bovendien heeft de Europese Unie de garantie op dergelijke duurzame consumentengoederen verplicht op 2 jaar gesteld voor de fabrikant en Europees recht gaat altijd boven Nederlands recht.
Dus Dixons kan altijd 2 jaar garantie claimen bij de fabrikant.

Gelukkig hebben een aantal grote fabrikanten als Compaq( nu Hewlett Packard) dit begrepen en geven zij zonder extra bijkomende kosten een standaard fabrieksgarantie van 2 jaar.

Tonan

Ongelezen bericht door Tonan »

Ik heb een zelfde dergelijk probleem met mijn Canon G2 powershot.
Op mijn verjaardag in blijdorp met mijn dochtertje wat kiekjes schieten pakte heel anders uit. bleek dat mijn G2 bij het inschakelen direct uit zichzelf inzoomt tot het maximum, Kinorama direct gebelt en je kunt het al raden "pech meneer"u bent al 5 maanden over de garantie heen dus kost dit ongeacht wat het mankement is 185,- exclusief.

Dit is overigens al mijn derde G2 allebij de andere hadden of defecte pixels of een deuk in de body ook dit zit nog in die zelfde garantie termijn dus van 5 maanden over de garantie termijn is eigenlijk geen sprake.

maarja, daar heeft Canon en Kinorama geen boodschap aan
Toestel koste 1.5 jaar geleden 1000 euro.

Ben echt teleurgesteld in alle mooie verhalen over garantietermijnen rechten die je eigenlijk zou moeten hebben.

gast123

Ongelezen bericht door gast123 »

Mensen mensen,
waarom trappen jullie hier toch in? Ooit van het burgelijk wetboek gehoord? Boek 7? Daarin staat welke rechten de consument heeft als het gaat om garantie. Als men een duurzaam produkt koopt die kapot gaat buiten de garantiedatum, ookal is dat na 2 jaar, DAN HEB JE TOCH NOG RECHT OP VOLLEDIGE GARANTIE!!!
Ik heb het zelf ondervonden met onze dvd-speler die kapot ging na 18 maanden. En had 1 jaar garantie. Gecheckt bij de consumentenbond en hup naar de winkel.
Dvd-speler werd gerepareerd en KOSTELOOS!!
Ze zullen je in de winkel echt niet wijzer maken. Het kost misschien wat moeite, maar doe je het niet; je wordt genaaid waar je bij staat.

movieboy

Ongelezen bericht door movieboy »

Absolute onzin.
De economische levensduur, een defect en eventuele kostenloze reparatie zijn gekoppeld. Als een wasmachine na 5 jaar defect gaat is er een economische levensduur, en afschrijving. De monteurskosten dienen betaald te worden en voor materiaal zal de formule van kosten , en afschrijving op losgelaten worden. En terecht.
Het gros van deze zeurpieten wil de service van 25 jaar geleden en de prijzen van nu. Dat gaat dus niet. En maar gillen over consumentenrecht. Ooit gehoord van het recht van de leverancier? Vast niet.

inxsnl

Ongelezen bericht door inxsnl »

Movieboy

You`ve got it right

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Garantie is een rekbaar begrip. In principe geldt voor duurzame producten een termijn van één jaar. Dit is om de klant te beschermen tegen materiaal fouten. Fabricage fouten komen ook voor, maar is in het algemeen niet aantoonbaar en de fabrikant zal dit ook niet snel toegeven. Zijn er materiaal fouten, dan zal dit al vrij snel merkbaar zijn en heeft de consument recht op kosteloze reparatie. Komt dit voor net buiten de garatietermijn, dan zal het materiaal kosteloos worden vervangen, maar zal de klant het arbeidsloon moeten betalen. Tegenwoordig staan de prijzen onder druk en zijn de marges voor de detaillist zo klein, dat het vrijwel uitgesloten is om een goedkope service te verlenen. Wel worden coulance´s toegepast als iets eigenlijk nog niet stuk had mogen gaan. Men moet nu eenmaal een grens trekken en het hangt grotendeels van de winkelier af wat redelijk is een een bepaald voorkomend geval. Over garantie´s en ervaringen met klanten zou ik dit hele forum kunnen vol schrijven, zelfs als er sprake is van verkeerd gebruik! Zelf ben ik altijd erg soepel geweest bij twijfel gevallen, maar als reparateur doe je het in de ogen van de consument nooit goed.

Vr. Gr. Hans.

Gast

Zelfs al heb je de wet aan je kant of heb je een garantieverzekering, dan moet de winkel nog meewerken.

Ik heb meegemaakt dat bij Modern Electronics een magnetron niet meer te gebruiken was omdat deze volledig vervuild was aan de binnenzijde nadat er door een kapotte regelaar de magnetron was na voorverwarmen van de oven (resultaat verkoolde broodjes en stinkende troep door de hele magnetron die niet meer te verwijderen was).

De magnetron werd gerepareerd, maar de smerige stinkende zooi werd als gevolgschade afgedaan. Dat was niet gedekt meenden ze.
De winkel probeerde nog wat schoon te schuren. Te schuren, dus was de binnenkant nog beschadigd ook, maar nog steeds niet schoon en stinkend.

De rechtbijstand vond het uiteindelijk niet de moeite om voor een paar honderd euro naar de rechter te stappen, zelfs al had ik gelijk. Modern Electronics reageerde gewoonweg niet op aangetekende schrijvens.
De rechtbijstandsverzekering heeft toen de restwaarde aan mij uitgekeerd om van het gezeur af te zijn.

Tot zover het recht...
Gelukkig heb ik het recht om nooit meer een stap binnen te zetten in deze winkel.

Moraal van het verhaal: je kunt de wet of garantieverzekering wel aan je kant hebben, maar zolang de winkelier (Modern Electronics in dit geval) niet meewerkt, sta je nog machteloos.

Rutgerjongerius

Ongelezen bericht door Rutgerjongerius »

Hoi!

Ik kan wel even wat toevoegen aan het garantie verhaal.
Ik heb extra garantie voor bij mijn LG televisie gekocht bij de Makro Amsterdam. Dit noemen zij Makro Garant. Het leek allemaal goed te werken, de eerste reparatie viel binnen een jaar garantie termijn. Het werd goed verzorgd door Makro Garant en E-care zou mijn tv repareren. Uiteindelijk niets gebeurd. Ik dus nogmaals mijn LG tv ter raparatie aangeboden en E-care heeft hem weer opgehaald. Dit keer was ik de TV 3 weken kwijt, is ie weer niet gerepareerd, moest ik vooraf 63 euro betalen omdat ik nu buiten het jaar fabrieksgarantie viel en krijg ik niet alles terug vanwege eigen risico. Maar het ergste is nog dat ik mijn afstandsbediening niet terug heb gekregen! En zowel E-care alsmede Makro Garant doen helemaal niets ondanks vele pogingen en genoeg bewijs dat mijn afstandsbediening mee is gestuurd.

Noemen ze dit nou service?? Makro Garant is geen service die je koopt, je wordt er alleen maar door benadeeld!

Groeten, R.V. Jongerius.

ricardo1

Ongelezen bericht door ricardo1 »

Garantie betekend dat de bewijslast bij de verkopende partij ligt. Dat betekend niet perdefenitie dat er dus niet betaald hoeft te worden voor een reparatie. Als een produckt kapot is gegaan door verkeerd gebruik of door beschadiging, dan kan de verkoper of de fabrikant een claim af wijzen. Maar dat moet die dan wel kunnen bewijzen dat het product verkeert is gebruikt. Kan hij dat niet zullen ze het defect kosteloos moeten maken of een vervangend produckt moeten aan bieden. Als ook dat niet mogelijk is kun je je geld terug eisen.

Na de garantie ligt de bewijslast bij de consument, is een producht stuk gegaan dan moet de consument zelf bewijzen dat het defekt is te wijten aan een materiaal of montage fout. Kan hij dat niet dan zal hij moeten betalen voor de reparatie. Het is dus mogelijk dat na de garantie een produckt kosteloos of tegen een kleine vergoeding wordt gerepareerd. Daarbij speelt de redelijk te verwachte nuttige levensduur een belangrijke rol.

R@yman

Ongelezen bericht door R@yman »

Ik heb eigelijk een soort zelfde garantie verhaal. Ik heb in 2000 een digitale camera gekocht van JVC coor een mooi bedrag van fl. 3500,=.
Veel geld dus. in februari dit jaar ging de bedieningsknop kapot. ik heb hem in totaal ongeveer 15-20 uur gebruikt voor filmen. Kosten ruim € 200,=. de winkel waar ik deze heb gekocht heeft flink gebeld om dat bedrag naar beneden te krijgen maar helaas zonder enig succes. Ik weet dat die jongens daar hun uiterste best ervoor hebben gedaan aangezien ik er een paar prive kan. Maar nu komt het mooiste. Ik heb een fax gestuurd naar JVC imet het verhaal van het gebruik, levensduur en het feit dat ik het wel kan vinden dat ik na 3 1/2 - 4 jaar een reparatiebedrag moet betalen alleen dat ik dit bedrag zo belachelijk hoog vindt. Je raad het wel ze kunnen niets doen!!. Maar de volgende dag kraag ik netjes een telefoontje terug dat het bedrag gereduceerd was naar een kleine € 100,=. Ze namen het onderdeel voor hun rekening. Toch best wel netjes, en het enige dat ik heb moeten doen is een fax naar JVC sturen.

Daarom 1 tip. Als het niet lukt via de winkelier probeer het gewoon rechtstreeks met de importeur. Ik heb dit nu al 2 keer eerder gehad en allebei met succes. Een importeur zit er ook niet op te wachten om ontevreden klanten te hebben in deze economische situatie.

veel succes.

Gast

wat ricardo zegt klopt niet helemaal

"Garantie betekend dat de bewijslast bij de verkopende partij ligt."

dit is niet altijd zo, er bestaat ook zoiets als on-site garantie (meestal bij computers), en dan is niet de verkopende partij maar wel de producent verantwoordelijk

ricardo1

Ongelezen bericht door ricardo1 »

Met de verkopede parij bedoel ik zowel de winkel als de producent.

Gesloten