ruud_a schreef:ik denk eerder dat ze de consument niet teveel inzicht willen geven in de gehanteerde prijzen
op de overzichten die ik van de verzekering krijg staan de namen van de medicijnen niet genoemd
het blijft dus raden
[het gaat ze ook niet aan welke medicijnen ik gebruik
vreemd genoeg schijnt de overheid dat echter wel te weten, omdat ik ooit een schrijven heb gehad dat bepaalde medicijnen niet meer werden vergoed
]
Wees gerust, de zorgverzekeraar weet precies welke medicijnen de apotheker gedeclareerd heeft voor u en uw gezinsleden. Dit moet de apotheker nauwgezet invullen op de declaratie, omdat er bij de zorgverzekeraar allerlei controles aan te pas komen of een middel wel vergoed wordt enz. Zo zal bijvoorbeeld een anticoncetiepil voor een vrouw gedeclareerd op een polis van een man alleen een signalering geven en zal deze declaratieregel niet uitbetaald worden aan apotheek.
Dat deze informatie niet terug te vinden is op uw vergoedingenoverzicht heeft een andere reden, dat heeft te maken met medische informatie en beroepsgeheim. Ik zal een voorbeeldje geven. Het is niet de bedoeling dat u als vader van een 16-jarige dochter ( als voorbeeld ) op het vergoedingenoverzicht kunt lezen dat deze dochter bij de dokter / apotheek is geweest voor de anticonceptiepil. Deze informatie gaat u in dat geval namelijk niet aan en ja ik weet hoe krom het klinkt.
Als u bijvoorbeeld naar de zorgverzekeraar zou bellen om te vragen welke medicijnen voor uw dochter (in datzelfde voorbeeld) allemaal gedeclareerd zijn, kunnen zij dat wel zien maar als het goed is, hoort u daar geen antwoord op te krijgen ook al is deze 16-jarige overduidelijk minderjarig.
flensje schreef:In november 2011 betaalde ik € 6,92 voor een doosje met 30stuks, 10mg.
Mei 2012 is het ineens € 8,32, een prijsstijging van 20% (als ik het goed heb)!
Reactie van de apotheker: alles wordt duurder.
Ja helaas gaat het wel zo inderdaad. Maarja aan de andere kant is het vaak niet lonend om voor een totaalbedrag van € 8,32 eerst alle apothekers na te gaan om te informeren of het ergens goedkoper is.