Hallo,
Onlangs hebben mijn vriendin en ik de koopakte voor ons huis getekend, hierin staat dat de perceeloppervlakte 151m2 is. Na een opmerking van een kennis die in een vergelijkbaar huis woont zijn we erachter gekomen dat de perceeloppverlakte maar 125m2 is. We hebben het huis dus eigenlijk onder verkeerde informatie gekocht en dus wel betaald voor die extra vierkante meters. In het kadaster staat ook de 151m2 genoemd terwijl dit dus echt niet klopt. Uiteraard kunnen we het zo laten of het doorgeven aan het kadaster maar dan moeten zij het opnieuw in komen meten en wij gaan echt niet betalen voor die kosten. Verder zitten we nog met de extra vierkante meters die ons voorgehouden maar wat dus niet klopt. Mede door de grote perceeloppervlakte hebben we besloten het huis te kopen. Heeft iemand een idee hoe we deze zaak het beste aan kunnen pakken? Ik hoop op reacties en alvast erg bedankt!
groeten,
Erik
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Perceel oppervlakte klopt niet na tekenen koopakte
-
Re: Perceel oppervlakte klopt niet na tekenen koopakte
Heb je zelf al de oppervlakte nagemeten? Dat je een kennis hebt die in een soortgelijk huis woont, wil nog niet zeggen dat de oppervlakte gelijk is. Het Kadaster meet in de regel behoorlijk nauwkeurig een perceel in. En dusdanig grote afwijking klinkt mij heel vreemd in de oren.
Bekijk ook de kadastrale kaart die je bij de koopovereenkomst zult hebben gehad goed.
En houd er tenslotte rekening mee dat je als koper ook een onderzoeksplicht hebt. Zeker als het verschil (relatief) zo groot is had je dit vooraf kunnen zien.
Over de uitmetingskosten, mocht het nodig zijn, kan een verkoper kort zijn. dit hoort bij je onderzoeksplicht en die kosten dus ook. Hooguit kun je de verkoper vragen om een deel daarvan voor zijn rekening te nemen.
Bekijk ook de kadastrale kaart die je bij de koopovereenkomst zult hebben gehad goed.
En houd er tenslotte rekening mee dat je als koper ook een onderzoeksplicht hebt. Zeker als het verschil (relatief) zo groot is had je dit vooraf kunnen zien.
Over de uitmetingskosten, mocht het nodig zijn, kan een verkoper kort zijn. dit hoort bij je onderzoeksplicht en die kosten dus ook. Hooguit kun je de verkoper vragen om een deel daarvan voor zijn rekening te nemen.
-
Hoi Marcel,
Bedankt voor je reactie. Door de opmerking van die kennis ben ik aan de hand van de plattegrond van het huis en de tuin gaan rekenen op hoeveel m2 het uitkomt, blijkt dat er een verschil is van ongeveer 20 m2. Je mag tot op een bepaalde hoogte naar mijn mening aannemen dat een koper onderzoeksplicht heeft, ik vind het echter niet reëel om te zeggen dat een koper het perceeloppervlak na moeten meten als deze afmetingen in het kadaster staan. Ik vind het zelf ook erg vreemd dat er een dergelijke afwijking zit in de gegevens van het kadaster en de werkelijke afmetingen. Het huis heeft bijna 3 jaar in de verkoop gestaan (met deze gegevens) je mag dan toch ook aannemen dat de makelaar dit verschil constateert? Kortom een lastige kwestie, weet niet zo goed of ik het aan moet geven of het beter kan laten rusten...
Bedankt voor je reactie. Door de opmerking van die kennis ben ik aan de hand van de plattegrond van het huis en de tuin gaan rekenen op hoeveel m2 het uitkomt, blijkt dat er een verschil is van ongeveer 20 m2. Je mag tot op een bepaalde hoogte naar mijn mening aannemen dat een koper onderzoeksplicht heeft, ik vind het echter niet reëel om te zeggen dat een koper het perceeloppervlak na moeten meten als deze afmetingen in het kadaster staan. Ik vind het zelf ook erg vreemd dat er een dergelijke afwijking zit in de gegevens van het kadaster en de werkelijke afmetingen. Het huis heeft bijna 3 jaar in de verkoop gestaan (met deze gegevens) je mag dan toch ook aannemen dat de makelaar dit verschil constateert? Kortom een lastige kwestie, weet niet zo goed of ik het aan moet geven of het beter kan laten rusten...
Je zou er één telefoontje naar je makelaar aan kunnen wagen maar...weet niet zo goed of ik het aan moet geven of het beter kan laten rusten...
Ben je blij met je huis en gelukkig zoals je nu woont ?
Of staat dit je geluk en woongenot in de weg ?
Zo nee zou ik zeggen... jammer, maar laat gaan.
Hoe weet je dat die afmetingen op de plattegrond wel kloppen?erikgoppel schreef: Door de opmerking van die kennis ben ik aan de hand van de plattegrond van het huis en de tuin gaan rekenen op hoeveel m2 het uitkomt, blijkt dat er een verschil is van ongeveer 20 m2.
Lijkt me logisch, dat je de afmetingen van het kadaster als leidraad neemt. Controleer het perceel aan de hand van de gegevens van het kadaster en zoek uit welke buurman landjepik heeft gespeeld. Kan ook zijn dat een deel van de brandgang o.i.d. bij het perceel hoort.