LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door pima »

witte angora schreef:
En ja, veel gebreken waardoor een auto niet APK-waardig is zijn heel eenvoudig zelf vast te stellen. Remmen, verlichting, schokdempers, bandenprofiel, speling op de stuurkogels, claxon, roest, het is allemaal zelf te constateren.
En dan nog zelfs als de auto apk goedgekeurd is kan je in een wrak rondrijden, aangezien elk onderdeel afzonderlijk getoetst wordt, voldoet het aan de norm, gaan we over naar het volgende onderdeel, het vorige wordt daarbij volkomen buiten beschouwing gelaten, zo kan het gebeuren, dat een wrak toch nog goedgekeurd wordt, elk onderdeel afzonderlijk voldoet toch aan de minimale eisen. Dus neem a.u.b een deskundige mee of laat het voertuig anwb, dekra of wie dan ook keuren!!!

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door Linoge »

berndv schreef: Veel garages doen dat gratis bij de afleverbeurt van een paar honder euro ja. Maar zolang er niet meer info komt valt moeilijk te bepalen of dit bedrag redelijk is. Voor een auto van 750 euro is het vrij normaal dat je bij betaald voor een nieuwe apk. Voor een auto van 7500 is dit niet normaal. Dit hele topic is zeer relatief, en alle reacties vallen of staan bij de ontbrekende info.
Relatief misschien, maar 50 euro voor de APK van een auto terwijl je dat op zijn minst tegen kostprijs kunt doen? Al zou die auto maar 100 euro hebben gekost, dan had je nog kunnen weten dat 50 euro voor een APK niet het aanbod van een deugdelijke garage is.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door Linoge »

witte angora schreef: En ja, veel gebreken waardoor een auto niet APK-waardig is zijn heel eenvoudig zelf vast te stellen. Remmen, verlichting, schokdempers, bandenprofiel, speling op de stuurkogels, claxon, roest, het is allemaal zelf te constateren.
Roest is geen reden om een auto af te keuren. Er moet op zijn mist sprake zijn van roestgaten en dan hangt het er nog van af waar ze zitten eb hoe groot ze zijn.

witte angora
Berichten: 31999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door witte angora »

Linoge schreef:
witte angora schreef: En ja, veel gebreken waardoor een auto niet APK-waardig is zijn heel eenvoudig zelf vast te stellen. Remmen, verlichting, schokdempers, bandenprofiel, speling op de stuurkogels, claxon, roest, het is allemaal zelf te constateren.
Roest is geen reden om een auto af te keuren. Er moet op zijn mist sprake zijn van roestgaten en dan hangt het er nog van af waar ze zitten eb hoe groot ze zijn.
Uiteraard, dat is ook wat ik bedoel met 'roest'.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door Linoge »

witte angora schreef:Uiteraard, dat is ook wat ik bedoel met 'roest'.
En dat moeten wij dan maar raden?

witte angora
Berichten: 31999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door witte angora »

Linoge schreef:
witte angora schreef:Uiteraard, dat is ook wat ik bedoel met 'roest'.
En dat moeten wij dan maar raden?
Kom op, dat kun je toch zeker zelf wel bedenken. Blijkt ook uit je eerdere reactie, dat je precies weet waar het bij roest om gaat als het om de APK gaat. Niet op iedere slak zout leggen, en niet op ieder laag water spijkers zoeken.

Als we toch aan het miauwen zijn:
Linoge schreef:
witte angora schreef: En ja, veel gebreken waardoor een auto niet APK-waardig is zijn heel eenvoudig zelf vast te stellen. Remmen, verlichting, schokdempers, bandenprofiel, speling op de stuurkogels, claxon, roest, het is allemaal zelf te constateren.
Roest is geen reden om een auto af te keuren. Er moet op zijn mist sprake zijn van roestgaten en dan hangt het er nog van af waar ze zitten eb hoe groot ze zijn.
remmen, verlichting, schokdempers en claxon zijn ook geen reden om een auto af te keuren, of wel dan. :wink:

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:
In het Oldtimers-arrest (Schirmeister/De heus) heeft de Hoge Raad benadrukt dat een tweedehandse auto gebruikt moet kunnen worden zonder dat hiermee een gevaar voor de verkeersveiligheid ontstaat, tenzij het gaat om gebreken die eenvoudig konden worden ontdekt en hersteld.
Heel mooi... dat gaat dus om de veiligheidseisen, oftewel de APK. Een auto die niet aan die eisen voldoet mag, ook al zit er nog APK op, niet de weg op. Maar over technische mankementen zoals een kapotte versnellingsbak gaat dit blijkbaar niet. Het levert immers geen gevaar voor de verkeersveiligheid, integendeel, het ding brengt je niet verder.
Ik lees in de zin toch echt twee eisen. In de eerste plaats moet de auto gebruikt kunnen worden en in de tweede plaatst moet dat gebruik geen gevaar voor de verkeersveiligheid opleveren. Met gebruiken wordt hier niet bedoelt "als dure bloembak" of "voor reserve onderdelen".

In het Oldtimer-arrest ging het om een 22-jarige auto. De auto was aan de onderkant gerepareerd met polyester en vervolgens overgespoten. De verkoper wist dat de koper verwachte met de auto deel te kunnen aan het verkeer.
witte angora schreef:En ja, veel gebreken waardoor een auto niet APK-waardig is zijn heel eenvoudig zelf vast te stellen. Remmen, verlichting, schokdempers, bandenprofiel, speling op de stuurkogels, claxon, roest, het is allemaal zelf te constateren.
Dit is niet allemaal eenvoudig te ontdekken, laat staan eenvoudig te herstellen.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door Linoge »

witte angora schreef:remmen, verlichting, schokdempers en claxon zijn ook geen reden om een auto af te keuren, of wel dan. :wink:
Het hebben van remmen, verlichting, schokdempers en claxon is ook geen reden waarom een auto niet niet APK waardig zou zijn. ;)
alfatrion schreef:
witte angora schreef:En ja, veel gebreken waardoor een auto niet APK-waardig is zijn heel eenvoudig zelf vast te stellen. Remmen, verlichting, schokdempers, bandenprofiel, speling op de stuurkogels, claxon, roest, het is allemaal zelf te constateren.
Dit is niet allemaal eenvoudig te ontdekken, laat staan eenvoudig te herstellen.
Niet eenvoudig te ontdekken?

Remmen: Maak eens een noodstop
Verlichting: Aanzetten als het donker is?
Schokdempers: Even veren en kijken of hij doorstuiterd?
Bandenprofiel: Kan zelfs een blinde nog zien en anders koop je een metertje voor een euro.
Claxon: Probeer eens te toeteren zou ik zeggen
Roest: Zie voorgaande bericht
Speling op de stuurkogels: Iets lastiger en vergt iets meer arbeid dus die geef ik je.

Ik denk dat je je vooral moet richten op het spuien van juridische teksten.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

In het Oldtimer-arrest ging het om een 22-jarige auto. De auto was aan de onderkant gerepareerd met polyester en vervolgens overgespoten. De verkoper wist dat de koper verwachte met de auto deel te kunnen aan het verkeer
In dat arrest is het duidelijk dat de verkoper wist dat de onderkant van de auto niet in orde was.

In dit topic is helemaal niet zeker of de verkoper wist of kon weten dat de versnellingsbak praktisch aan het einde van zijn levensduur was, en het binnen enkele honderden kilometers zou begeven.

witte angora
Berichten: 31999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door witte angora »

Remmen: Maak eens een noodstop
Verlichting: Aanzetten als het donker is?
Kleine aanvulling:
remmen: rustig rijden, handen los, en rustig remmen. Als de auto scheef trekt is er iets mis.

Verlichting: lichten kun je overdag controleren door de auto beurtelings voor en achter naar een muur (ruit is nog beter) te zetten, dan zie je vanzelf wel of ze het wel of niet doen. Met name remlichten kun je zo goed controleren.
Speling op de stuurkogels: Iets lastiger en vergt iets meer arbeid dus die geef ik je.
Als je weet hoe je met je voorwielen wrikken moet dan vind je het wel. Daarbij: het stuur hoort direct mee te draaien als je het wiel ietsje van links naar rechts draait. Ietsje dus: je praat over millimeterwerk.

rruiter71
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2012 09:08

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door rruiter71 »

Als de koper vantevoren op google had gekeken dan hadden er al alarmbellen moeten gaan rinkelen.... Dit bedrijf krijgt ruime aandacht en niet in positieve zin. Daarnaast is het APK verhaal al vrij vaag.

witte angora
Berichten: 31999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door witte angora »

rruiter71 schreef:Daarnaast is het APK verhaal al vrij vaag.
Dat schreef ik al eerder: ofwel ze bedonderen de boel, of ze vinden het wel best allemaal, in beide gevallen direct rechtsomkeert maken en je neus er nooit meer laten zien.

Centraal Beheer
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2011 12:02
Locatie: Nederland

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door Centraal Beheer »

dj marco68 schreef:Op 19 maart jl zijn mijn vrouw en ik bij oele cars in beverwijk wezen kijken naar een auto die hun te koop hadden staan op marktplaats
de auto goed bekeken ,de motor laten lopen
liep heel erg mooi ?
omdat de auto halverwege inde showroom stond kon er geen proefrit mee gemaakt worden .

bij thuiskomst de advertentie nog eens bekeken en maar weer gebeld met
oele cars uit beverwijk want de apk was nog maar een maand geldig terwijl de verkoper zei dat er tot augustus APK op zat .
we zouden erover terug gebeld worden ,werden ook netjes terug gebeld en ze zouden een nieuwe keuring erop zetten maar dat kosten me wel 50 euro

goed netje afgehandeld !
vrijdag 23 maar jl de auto overgeschreven en later opgehaald bij het keuringsstation ,bij thuis komst verzekerd en daarna nog naar almere geweest heen en terug niets aan de hand geen vreemde geluiden ,maar nu komt het ?

zaterdagochtend de auto weer gepakt want we zouden naar familie en daarna naar frans duijts we rijden de straat uit niets aan de hand en we willen bij het stoplicht optrekken om naar de snelweg te gaan doet de auto niets meer
maakt hele hoge toeren maar wil niet rijden !!!!!

auto aan de kant gezet garage gebeld kreeg daar als antwoord
ja maar ik kan u niet helpen want ik sta alleen !

goed wij naar huis gelopen en zondags maar even de ANWB gebeld
binne 15 min was de monteur er en wat blijkt de automatische schakelbak is stuk !

weer de garage gebeld en nu willen ze hem wel repareren maar dan moeten we de helft van de kosten gaan betalen


Het is garage bedrijf heet : OELE Cars
en is gevestigd op de Haven straat 11A 1948 NP Beverwijk

[persoonsgegevens verwijderd]

Dit is voor u een vervelende situatie.

Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft kunt u daar advies inwinnen.

Zij kunnen aangeven wat uw recht is en dergelijke.

Het wil niet zeggen dat zij u verder kunnen helpen. Maar advies vragen kan altijd.

Hier nog wat tips voor de volgende keer:

Maak altijd een proefrit, dit advies heeft u al gekregen van anderen die dit forum lezen.
Ga naar een erkend garagebedrijf bijvoorbeeld de Bovag.
Ik kan uit uw posting niet opmaken of het een Bovag garage is.
En vraag altijd bij de aankoop van een auto naar een garantieperiode.
Als men zegt hebben we niet of kost u een x bedrag dan niet doen.

Succes,

Natasja van het Centraal Beheer Webcareteam
055 579 8000
Webcare[@]centraalbeheer.nl
https://www.centraalbeheer.nl

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Bericht gemeld als (listige) Spam.

Rechtsbijstandsverzekeraars die hier op het forum reageren, om consumenten die zich bedrogen voelen, hier te adviseren en zich te profileren. Het moet niet gekker worden :?

Het ware beter geweest als de juffrouw van het webcare-team , de onderwerpen in dit forum opzoekt waarin de consumenten zich door Centraal Beheer opgelicht voelen, en hun daarbij helpt met een oplossing, te vinden.

Voor het gemak heb ik er een paar toegevoegd :
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 1&t=113634
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 1&t=110006
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 1&t=109438

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door alfatrion »

Leo The Emperor schreef:In dat arrest is het duidelijk dat de verkoper wist dat de onderkant van de auto niet in orde was.
Dat moge zo zijn, maar dat speelt in de overweging van de HR geen bijzondere rol. Als de verkoper een auto levert waarmee je gevaar bent op de weg dan is de auto non-conform, ongeacht of de verkoper dat wist of niet. Wel van belang is dat de verkoper moet weten dat je hem voor de openbare weg wilde gebruiken.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

alfatrion schreef:
Leo The Emperor schreef:In dat arrest is het duidelijk dat de verkoper wist dat de onderkant van de auto niet in orde was.
Dat moge zo zijn, maar dat speelt in de overweging van de HR geen bijzondere rol. Als de verkoper een auto levert waarmee je gevaar bent op de weg dan is de auto non-conform, ongeacht of de verkoper dat wist of niet. Wel van belang is dat de verkoper moet weten dat je hem voor de openbare weg wilde gebruiken.
Met dit defect is deze auto geen gevaar op de openbare weg. Een goed functionerende automatische versnellingsbak is volgens mij geen APK-eis.

Als de verkoper het defect niet kent , is het ook mogelijk dat het defect bij de de verkooptransactie nog niet aanwezig was.
Bij dergelijke oude barrels , even aannemende dat dit klopt want TS heeft geen verdere info verschaft, is het heel goed mogelijk dat er snel meerdere onderdelen kapot gaan.
De gehele auto is immers bijna aan het einde van zijn levensduur, en daar is de verkoopprijs ook op gebaseerd

Descendent
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:30

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door Descendent »

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 76&t=84248

Je bent in elk geval niet de enige die daar is opgelicht ts! :?

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door alfatrion »

Leo,

Ik ben van mening dat de koper van een tweedehandse auto, waarbij het de verkoper bekent is dat de koper daarmee wil deelnemen aan het verkeer, mag verwachten dat deze geschikt is om daar tenminste een bepaald aantal maanden mee te kunnen veilig te kunnen deelnemen aan het verkeer, tenzij het gaat om gebreken die eenvoudig ontdekt en hersteld kunnen worden of de verkoper heeft gemeld dat deze auto niet voor dat doel geschikt is.

Ik heb dat gemotiveerd door er op te wijzen dat:
  • een oude auto ook goed onderhouden kan zijn,
  • de verkoper een mededelingsplicht heeft en die voor gaat op de onderzoeksplicht van de koper,
  • het product geschikt moet zijn voor normaal gebruik en twijfelen afhangt van het gemak waarmee bepaalde zaken te ontdekken zijn, en
  • dat de Hoge Raad heeft benadruk dat een tweedehandse auto gebruikt moet kunnen worden zonder dat hiermee een gevaar voor de verkeersveiligheid ontstaat, tenzij het gaat om gebreken die eenvoudig konden worden ontdekt en hersteld.
Voor de vraag wat de koper mocht verwachten acht ik irrelevant of de verkoper er daadwerkelijk van op de hoogte was, omdat ik daar geen aanknopingspunten voor zie, en of het gebrek daadwerkelijk aanwezig was ten tijden van de koop, omdat dit gaat over de bewijslast en niet wat de koper mocht verwachten.

Ik heb de indruk dat de argument, omtrent het punt wat de koper er van mocht verwachten, wel zijn uitgewisseld. Wat mij betreft is het heel simpel. Als een auto aan het einde van zijn levensduur is dan maak je daar als verkoper melding van met de leus "loop of sloop", zodat de koper weet waar hij aan toe is.

witte angora
Berichten: 31999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door witte angora »

Als een auto aan het einde van zijn levensduur is dan maak je daar als verkoper melding van met de leus "loop of sloop", zodat de koper weet waar hij aan toe is.
Dat kun je eigenlijk al zien aan de leeftijd en de prijs...

Nogmaals, voor een honderdje of 6, 7, KUN je een auto kopen waar je, mits je het normale onderhoud laat verrichten, een paar jaar mee door kunt tuffen. Maar dat zijn toch echt wel uitzonderingen. Als er een verse APK op zit, mag je al blij zijn als je de volgende APK haalt.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: auto gekocht bij rdw erkende garage binnen 12 uur versnellin

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Dat kun je eigenlijk al zien aan de leeftijd en de prijs...
Daar ben ik het mee eens, en met name de prijs is impliciet een aanduiding van wat je aan levensduur van de auto mag verwachten

Gesloten