LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] niet goed, geld terug of tegoedbon?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Whena schreef:Ik heb een paar maanden geleden erg dure laarzen gekocht: 250 euro maar liefst. Na een paar maanden merkte ik dat een hak losliet. Ik ben terugegaan naar de winkel en de eigenaar zei dat zij de laarzen naar de fabrikant terug zou sturen. Zij bood een tegoedbon van haar winkel (een kledingwinkel waar ook schoenen verkocht worden) aan, ter compensatie. Ik heb de tegoedbon geweigerd en heb haar gevraagd om een vervangend paar laarzen. Ze wilde best proberen nieuwe laarzen te vragen bij de fabrikant. Maar geld terug was voor haar geen optie.
Ik wacht nog steeds (al een week of 6) op bericht over nieuwe laarzen. Ben nu al een peer keer teruggegaan naar de winkel, maar daar wordt me steeds gezegd dat er geen nieuws is.

- Kan ik een tijdsultimatum stellen?
- Kan ik - als de laarzen niet vervangen worden- aandringen op geld terug? En dus niet akkoord gaan met een tegoedbon... Op basis van welke regels/wet kan ik dat dan doen?
Ik ben wel benieuwd naar de definitie van een paar bij TS. Het paar laarzen is duidelijk dat zijn 2 laarzen. Maar zo dooredenerend is het pas twee maanden geleden dat ze de laarzen heeft gekocht, en is ze dus pas heel kortgeleden naar de zaak teruggeweest, maar wacht desalniettemin toch alweer 6 weken op antwoord.

Enfin, het lijkt misschien gemiereneuk, maar als een paar maanden, 6 of meer is wordt de zaak juridisch wel wat complexer

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Leo The Emperor schreef:Enfin, het lijkt misschien gemiereneuk, maar als een paar maanden, 6 of meer is wordt de zaak juridisch wel wat complexer
Vrij plausibel dat het euvel binnen de 6 maanden is gemeld.

TS schreef gisteren het bericht en dat ze inmiddels een week of 6 verder is, dus melding rond 6 februari - 6 maanden is 6 augustus. Dan begint de nieuwe wintercollectie pas net in de winkels te komen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Vrij plausibel dat het euvel binnen de 6 maanden is gemeld.
Mee eens, maar toch had ik graag een iets duidelijkere tijdslijn.

aerox
Berichten: 201
Lid geworden op: 18 mei 2011 11:44

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door aerox »

Maar heeft ze recht op de dagwaarde van de laarzen aangezien ze maanden op de laarzen gelopen heeft of heeft ze recht op de volledige 250euro?


@ts, de termijn voor vervanging is wel erg lang. Een normale kledingzaak kan zo naar een fabrikant bellen om te vragen of er nog voorraad is en of dit artikel nog eens gemaakt wordt. Stel de winkel wacht op nieuwe voorraad dan kan men u toch wel op de hoogte houden.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het volledige bedrag. Dit is alleen anders wanneer dit zo onredelijk is, dat het onaanvaardbaar moet worden geacht. Naar mijn oordeel is het aanvaardbaar om de achteruitgang van de laarzen door het gebruik van enkele maanden als ondernemersrisico te zien.

Zie ook vanaf punt 1.5:
http://jure.nl/AO8922

Thijs Mulders
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2012 13:19

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door Thijs Mulders »

Ook de appelstore werkt met tegoedbonnen. Het beschemhoesje voor de ipod was thuis uit de verpakking erg teleurstellend. Het ging maar om 20 euro maar ik krijg de indruk dat de winkels hopen dat je nooit meer terug komt. Dan is het geld verdiend zonder tegenprestatie. Eerder gebeurde me dit in een luxe lampenzaak in Eindhoven (v/d Heuvel). Toen ging het om 200 euro.
Ik vind dat tegoedbonnen ipv geld binnen 30 dagen retour, wettelijk verboden moeten worden.
En inderdaad je moet waarschijnlijk bij elke aankoop helaas eerst vragen hoe de winkel omgaat met retouren. :(

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:Het volledige bedrag. Dit is alleen anders wanneer dit zo onredelijk is, dat het onaanvaardbaar moet worden geacht. Naar mijn oordeel is het aanvaardbaar om de achteruitgang van de laarzen door het gebruik van enkele maanden als ondernemersrisico te zien.

Zie ook vanaf punt 1.5:
http://jure.nl/AO8922
Zo kun je alles wel als ondernemersrisico bestempelen.

Wanneer je iets koopt dan loop je het risico dat het stuk gaat. Dat is inherent aan het kopen van iets.

Wanneer je niet wilt dat iets stuk gaat moet je niets kopen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Thijs Mulders schreef:Ook de appelstore werkt met tegoedbonnen. Het beschemhoesje voor de ipod was thuis uit de verpakking erg teleurstellend. Het ging maar om 20 euro maar ik krijg de indruk dat de winkels hopen dat je nooit meer terug komt.
Heeft u deze in een winkel gekocht ? In dat geval staat de winkelier toch echt in zijn recht. Als achteraf iets tegenvalt of een consument heeft spijt van een aankoop, mag de winkelier tegoedbonnen geven. Dat is zelfs service en dus erg netjes van de winkelier.
Thijs Mulders schreef:Ik vind dat tegoedbonnen ipv geld binnen 30 dagen retour, wettelijk verboden moeten worden. En inderdaad je moet waarschijnlijk bij elke aankoop helaas eerst vragen hoe de winkel omgaat met retouren. :(
Het lijkt mij niet zo'n strak plan om dit wettelijk te verbieden. In veel gevallen heeft de consument die kan ruilen tegen een tegoedbon er meer aan dan dat er helemaal niet geruild kan worden.

Een consument zou ook bekend kunnen zijn met zijn rechten. Koop=koop en ruilen is geen recht van de consument maar een gunst van de winkelier. Dit is ook te lezen op deze pagina van consuwijzer.

Dit in het achterhoofd houdend, zou een consument zich bij een aankoop in een winkel moeten afvragen "wil ik dit echt hebben of wil ik een ruilmogelijkheid". In het laatste geval, is het zeker verstandig dat de klant zich verdiept in de ruilmogelijkheden welke geboden wordt door die winkel.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

crazyme schreef:Zo kun je alles wel als ondernemersrisico bestempelen.
Waarom dit (in dit geval) afwentelen op de consument ? Winkeliers lijken zich wel mondig op te stellen naar de consument en is het vaak de consument die pech heeft. Zij zouden zich ook 'mondiger' op kunnen stellen naar de eigen toeleveranciers en fabrikanten. Winkeliers kunnen ook juist fabrikanten selecteren die niet al te moeilijk omgaan met dergelijke gevallen en die wel achter het eigen product durven te staan.

In dat geval hoeft de rekening ook niet bij de winkelier te liggen, maar bij de fabrikant die het ondeugdelijke product heeft gemaakt. Wil een fabrikant daar niet in meegaan dan geven ze eigenlijk al aan dat ze niet achter hun eigen product staan. Dan zou een winkelier die troep ook niet moeten willen verkopen.

Dit is wel een van de achterliggende gedachten om dit tot ondernemersrisico te bestempelen
crazyme schreef: Wanneer je iets koopt dan loop je het risico dat het stuk gaat. Dat is inherent aan het kopen van iets.

Wanneer je niet wilt dat iets stuk gaat moet je niets kopen.
Tot op zekere hoogte wel. Aan de andere kant dit heel zwart-wit stellen is wel een beetje kort door de bocht. Als ik vandaag iets koop, verwacht ik niet dat het morgen stuk is tenzij ik het product zelf verniel.

Thijs Mulders
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2012 13:19

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door Thijs Mulders »

Ik vind je geld terug krijgen als iets niet deugd of tegenvalt de normaalste zaak van de wereld. Een winkel die mij een tegoedbon geeft daar zal ik niet zo gauw meer iets kopen en ook andere daarvan op de hoogte brengen.
Wat moet ik met een tegoedbon van 200 euro van een luxe lampenzaak?
En die tegoedbon van de apple store van 20 euro... ik denk dat ik die over 10 jaar nog steeds in m`n bureau la heb liggen...
Ik vind iets terugnemen door de winkelier geen service, maar doodnormaal.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Thijs Mulders schreef:Ik vind je geld terug krijgen als iets niet deugd of tegenvalt de normaalste zaak van de wereld.
Een product dat niet deugt vind ik echt wezenlijk anders dan een product dat tegenvalt. Bij een aankoop in een winkel heeft een consument alle gelegenheid om de aankoop goed af te wegen en het product van alle kanten te bekijken en inspecteren. Dat de consument in de winkel niet genoeg moeite neemt het product even goed te bekijken en even na te denken, hoeft niet afgewenteld te worden op de winkelier die daar ook weer kosten voor moet maken.
Thijs Mulders schreef: Ik vind iets terugnemen door de winkelier geen service, maar doodnormaal.
Sja, dat mag u vinden natuurlijk. Feit blijft dat ruilen geen recht van de consument is. Dus kunt u inderdaad met een hoop bonnen opgescheept komen te zitten als u er standaard van uit gaat dat er maar geld teruggegeven wordt.

MAXIEM

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Thijs Mulders

Zoals mijn gewaardeerde collega Emmy75 al aangeeft, liggen de zaken toch wat genuanceerder. Uiteraard mag jij vinden wat je wilt, maar juridisch gezien zijn jouw opvattingen niet overeenkomstig de vigerende wetgeving ter zake.

Nadere Informatie

Koopovereenkomsten:
In de huidige consumentenwetgeving wordt gesproken over vier verschillende (koop)overeenkomsten:

1. Kopen in een winkel
2. Kopen via internet, bij postorderbedrijven, teleshopping (telefonisch) of fax ook wel kopen op afstand genoemd
3. Kopen aan de deur, ook wel colportage genoemd
4. Het afsluiten van een financiële dienst op afstand (hier niet verder uitgewerkt)

1. Bij kopen in de winkel geldt: koop is koop. Er is geen bedenktijd. De verkoper dient het bestelde produkt te leveren en de koper dient het bestelde tegen de afgesproken prijs in ontvangst te nemen. Deze koop kan dus niet ongedaan worden gemaakt, tenzij er met de verkoper een (schriftelijke) afspraak is gemaakt dat dat wél kan. Soms staat er in de winkel een bord waarop de voorwaarden staan waaronder je het gekochte artikel wel mag terugbrengen tegen uitbetaling van de koopsom (bijvoorbeeld bij Blokker, Correct, V&D, HEMA en IKEA)

2. Bij aankopen via internet, bij postorderbedrijven, via teleshopping (telefoon) of fax gelden andere regels (dus ook bij het afsluiten van een dienst). Bij kopen op afstand geldt een wettelijk zichttermijn van zeven werkdagen (dat gaat overigens binnenkort veranderen in 14 kalenderdagen). Binnen die zeven werkdagen kun je zonder opgaaf van redenen de (koop)overeenkomst eenzijdig ontbinden en/of het produkt terugsturen, mits het produkt niet is gebruikt en dit zonder betaling van een boete. Je krijgt dan indien van toepassing je geld terug (uiterlijk binnen dertig kalenderdagen) en er mogen geen annuleringskosten in rekening worden gebracht. Wel zijn de kosten van verzending naar de verkoper voor rekening van de koper. De bedenktijd voor goederen gaat in op de dag dat de koper de zaak (het bestelde produkt) ontvangt. Let op: bij diensten gaat de termijn in op de eerste dag waarop de overeenkomst feitelijk werkt (*) en dus niet op de dag waarop je de aanvraag gedaan hebt. Dus als u via internet een overeenkomst afsluit met bijvoorbeeld een dating-site, dan gaat de bedenktijd in op het moment dat u toegang tot de site hebt.
Een wettelijk verplichte schriftelijke bevestiging van de bestelde goederen of (sommige) diensten (bijvoorbeeld een overeenkomst tot het leveren van energie) dient uiterlijk bij levering te worden verstrekt. Dit kan een bevestigingsbrief zijn maar bijvoorbeeld ook een e-mail of fax. Vaak ontvang je de bevestiging gelijktijdig met het bestelde produkt of dienst. Indien de leverancier niet tijdig heeft voldaan aan de wettelijke verplichting van de schriftelijke bevestiging, dan is de bedenktijd wettelijk opgerekt tot drie maanden.

(*) Jurisprudentie: de bedenktijd bij een overeenkomst op afstand van televisie-, internet- en telefoniediensten gaat pas in nadat de aanbieder de benodigde apparatuur heeft geleverd én toegang heeft verleend op het netwerk.
Zie: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=4192

Let op: in het najaar van 2011 komen er nieuwe regels voor het kopen op afstand:

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=4369

http://www.telegraaf.nl/digitaal/100805 ... tml?p=18,3

Geen bedenktijd bij koop op afstand:
De uitzonderingen zijn:
 etenswaren;
 producten die tijdsgebonden zijn, zoals tijdschriften of gereserveerde kaartjes voor een concert;
 persoonlijke producten, zoals een in opdracht vervaardigd maatkostuum;
 reizen
 financiële diensten;
 cd’s, dvd's en videobanden, waarvan de verzegeling is verbroken.

3. Bij verkoop aan de deur (colportage) wordt ook een afkoelingsperiode in acht genomen. Je hebt dan acht dagen de tijd om je te bedenken en de koopovereenkomst of dienst eenzijdig te ontbinden.
Bij een overeenkomst of dienst van meer dan 34 euro, dient ter plekke een kopie van de overeenkomst aan de koper te worden overhandigd. Op dat moment gaat ook de bedenktijd van 8 kalenderdagen in.

(Informatie over colportage en kleine zelfstandige)
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2354

Maxiem/ReadAC.

Thijs Mulders
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2012 13:19

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door Thijs Mulders »

Natuurlijk leuk al die wetten, maar de relatie winkel en klant zou ook door wederzijdes vertrouwen gedragen mogen worden. In 5 jaar tijd bracht ik 2 x iets terug. De winkelier hoeft geen schade te lijden. Of hij verkoopt het produkt opnieuw of hij stuurt het terug naar de fabrikant.
Van mij mag er een lijst op internet verschijnen van winkels die met tegoedbonnen werken. Lijkt me iets voor de consumenten bond.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Thijs Mulders schreef:De winkelier hoeft geen schade te lijden. Of hij verkoopt het produkt opnieuw of hij stuurt het terug naar de fabrikant.
De winkelier lijdt altijd schade. Alleen al de administratieve rompslomp van eerst de verkooptransactie en later de retourtransactie. Cashgeld halen bij de bank, kost een winkelier ook geld.

Het wordt haast onmogelijk enig voorraadbeleid te voeren. Producten worden bijbesteld bij de leveranciers omdat de voorraad nagenoeg op is en vervolgens komen tig klanten de producten terugbrengen en zit de winkelier met veel te veel exemplaren.

Terugsturen naar de fabrikant kost ook geld en bovendien gaat deze niet crediteren. Van veel artikelen wordt een beperkte serie gemaakt en soms liggen producten lang in de winkel en is de fabrikant allang weer overgeschakeld naar een vernieuwde variant.

Al dit overwegende mag de consument best even eerst goed nadenken of die iets wil kopen en of het artikel naar de zin is of koop iets online dan is er bedenktijd.

MAXIEM

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Emmy75

Je schrijft:
Al dit overwegende mag de consument best even eerst goed nadenken of die iets wil kopen en of het artikel naar de zin is of koop iets online dan is er bedenktijd.
Dat onderschrijf ik, maar ik wil hier wel aan toevoegen dat bedenktijdmogelijkheid ook voor de verkoper een dure en administratief vrij ingewikkelde procedure is.

Met collegiale groet, Maxiem.

the phantom
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:01

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door the phantom »

Thijs Mulders schreef:Ik vind je geld terug krijgen als iets niet deugd of tegenvalt de normaalste zaak van de wereld. [...]Ik vind iets terugnemen door de winkelier geen service, maar doodnormaal.
Gelijk het geld terugeisen om vervolgens naar de concurrent te rennen, vind ik persoonlijk niet normaal. Het is een klap in het gezicht van de winkelier. Jij geeft als koper te kennen dat jij die winkelier niet vertrouwd, terwijl die juist probeert om de problemen op te lossen. Sterker nog: je geeft die winkelier niet eens de kans om de problemen op te lossen! Een volgende keer zal die winkelier zeker niet meer hard voor je lopen om je te helpen.

Jannes22
Berichten: 229
Lid geworden op: 05 jan 2009 16:22

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door Jannes22 »

MAXIEM schreef:Emmy75

Je schrijft:
Al dit overwegende mag de consument best even eerst goed nadenken of die iets wil kopen en of het artikel naar de zin is of koop iets online dan is er bedenktijd.
Dat onderschrijf ik, maar ik wil hier wel aan toevoegen dat bedenktijdmogelijkheid ook voor de verkoper een dure en administratief vrij ingewikkelde procedure is.

Met collegiale groet, Maxiem.
Ook ik onderschrijf dit. Helaas heeft de consument van tegenwoordig geen idee hoe het is om ondernemer te zijn en wat voor kosten dit met zich meebrengt. De consument heeft nog steeds een klant is koning mentaliteit en wil dit ook maar al te graag benadrukken. Deze personen (zoals Thijs Mulders) hebben waarschijnlijk een veilige baan van 9 tot 5 waar elke stap die ze nemen toch geen invloed hebben op hun persoon en er makkelijk mee omgaan.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Thijs Mulders schreef:Natuurlijk leuk al die wetten, maar de relatie winkel en klant zou ook door wederzijdes vertrouwen gedragen mogen worden. In 5 jaar tijd bracht ik 2 x iets terug. De winkelier hoeft geen schade te lijden. Of hij verkoopt het produkt opnieuw of hij stuurt het terug naar de fabrikant.
Van mij mag er een lijst op internet verschijnen van winkels die met tegoedbonnen werken. Lijkt me iets voor de consumenten bond.
Tsja, dat kun je wel zo stellen, maar kleinere bedrijfjes hebben toch echt moeite om zaken terug te namen omdat ze niet zeker zijn het ooit weer te verkopen. Bovendien is het strict genomen dan 2e hands, en dus niet meer voor dezelfde prijs te verkopen.

I'll be back!
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 mar 2012 02:29

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door I'll be back! »

olaf79 schreef:
Thijs Mulders schreef:Natuurlijk leuk al die wetten, maar de relatie winkel en klant zou ook door wederzijdes vertrouwen gedragen mogen worden. In 5 jaar tijd bracht ik 2 x iets terug. De winkelier hoeft geen schade te lijden. Of hij verkoopt het produkt opnieuw of hij stuurt het terug naar de fabrikant.
Van mij mag er een lijst op internet verschijnen van winkels die met tegoedbonnen werken. Lijkt me iets voor de consumenten bond.
Tsja, dat kun je wel zo stellen, maar kleinere bedrijfjes hebben toch echt moeite om zaken terug te namen omdat ze niet zeker zijn het ooit weer te verkopen. Bovendien is het strict genomen dan 2e hands, en dus niet meer voor dezelfde prijs te verkopen.
Praat toch geen onzin!
Producten die binnen zeven dagen teruggestuurd worden zonder opgave van reden worden gewoon weer als nieuw verkocht.

Als een kleine webshop dat als tweede hands moet verkopen, is hij binnen de kortste keren failliet. En ja, in dergelijke gevallen dien jij ook met de winkelier rekening te houden.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: niet goed, geld terug of tegoedbon?

Ongelezen bericht door alfatrion »

olaf79 schreef:Tsja, dat kun je wel zo stellen, maar kleinere bedrijfjes hebben toch echt moeite om zaken terug te namen omdat ze niet zeker zijn het ooit weer te verkopen. Bovendien is het strict genomen dan 2e hands, en dus niet meer voor dezelfde prijs te verkopen.
Ik zie in beginsel geen reden waarom dit soort product niet meer als nieuw te verkopen zijn. Een boek kan bijvoorbeeld prima als nieuw verkocht wordt, mits het er nog als nieuw uitziet.

Gesloten