LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitzendbureau maakt fouten, wat zijn mijn rechten?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Yena

Uitzendbureau maakt fouten, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Yena »

Beste leden,

Graag zou ik jullie advies willen.

De situatie is niet op mij van toepassing, maar van een zeer goede vriend.

Hij werkt via het uitzendbureau voor een werkgever. Officieel mag je 78 weken in fase A werken. Daarna moest men je een fase B contract aanbieden, of moet je 6 maanden eruit (of ander werk doen).

Mijn vriend heeft vorig jaar de termijn van 78 weken bereikt. Hiervoor had hij voor hetzelfde bedrijf voor een ander uitzendbureau gewerkt. De werkgever wilde hem niet in fase B hebben, en daardoor moest hij er tijdelijk uit. Het uitzendbureau zei dat dit maar voor 3 maanden hoefde. Na die 3 maanden is hem een nieuw fase A contract aangeboden, en zou hij weer 78 weken in fase A mogen werken.

Nu kreeg hij van het uitzendbureau een telefoontje dat hij niet meer aan het werk mag voor het bedrijf waar hij altijd gewerkt heeft. In hun systeem werkt hij op dit moment 78 weken voor dit uitzendbureau, en zou hij er nu 6 maanden uit moeten. Natuurlijk heeft hij meteen gezegd dat hij er vorig jaar al 3 maanden uit is geweest, en hij nu in een nieuw contract zit.

Het uitzendbureau vertelde dat zet toendertijd een fout hebben gemaakt, en dat hij niet 3 maar 6 maanden niet voor het bedrijf zou mogen werken. Maar dit heeft hij toch gedaan. Ze bieden hun excuses aan, maar kunnen verder niets doen, zeggen ze.

Wat zijn de rechten van mijn vriend? Hij heeft dus nu (vanaf het nieuwe contract vorig jaar) al die tijd in fase B gewerkt. Maar het uitzendbureau zegt dat het contract niet geldig is, omdat ze dus een fout hebben gemaakt. Is dit ook echt waar? Het lijkt me namelijk heel sterk dat hij helemaal geen rechten heeft. In totaal heeft hij nu 108 weken gewerkt voor hetzelfde bedrijf.

Hij is gelukkig lid van een vakbond. We zijn zeker van plan om ook daar juridisch advies in te winnen. Maar mocht iemand iets soortgelijks meegemaakt hebben, laat het dan weten.

Alvast heel erg bedankt.

berndv

Re: Uitzendbureau maakt fouten, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door berndv »

Heeft hij bij uitzenbureau 2 aangegeven dat hij al 78 weken bij dat bedrijf heeft gewerkt? Zo nee, dan is hij fout geweest om dit te verzwijgen en kan hij hier totaal gen rechten aan ontlenen.

Yena

Ja, dit heeft hij direct aangegeven. Al voordat bij uitzendbureau 2 is begonnen, heeft hij aangegeven dat hij hetzelfde werk eerder heeft gedaan en voor hoelang. Vandaar dat hij al vorig jaar bij uitzendbureau 2, er 3 maanden uit moest.

De persoon in kwestie die ons toendertijd geholpen heeft, heeft dit niet correct vermeldt in de computer van het uitzendbureau. Maar er staat wel zwart op wit dat hij voor een ander uitzendbureau hetzelfde werk heeft gedaan. In mailcontact dat hij bewaard heeft (vorig jaar), is er men van bewust dat hij toen in totaal 78 weken voor hetzelfde bedrijf heeft gewerkt.

Yena

Heeft iemand nog enig advies??

Gesloten