Wij hebben deze praktijken al eerder gemeld over een andere reisorganisatie zie LINK maar over deze organisatie gaat deze klacht NU niet. Deze organisatie heeft er toen voor gekozen om een schikking met ons te treffen!
29 maart 2012 hebben wij via de website van Arke een pakketreis geboekt naar Egypte. Wij hebben hiervan een bevestiging en een factuur per e-mail ontvangen.
Nu krijgen wij op dezelfde dag om 16:54 deze mail binnen:
Wij beginnen nu toch heel erg het gevoel te krijgen dat dit "geintje" door meerdere reisorganisaties gedaan wordt om mensen te lokken met goedkope (verkeerde) internetprijzen om zoveel mogelijk boekingen binnen te krijgen.Tijdens het boeken van uw vakantie gisteren op onze website heeft er een verkeerde korting in ons systeem gestaan. U hebt een aanbiedingskorting van 1050 euro gekregen, echter had dit 600 euro moeten zijn. Wij zijn daarom genoodzaakt het aanbod te herroepen en de juiste korting in uw boeking te verwerken. U zult de nieuwe factuur op de email toegestuurd krijgen.
Volgens de ANVR voorwaarden Artikel 5.2 Herroeping aanbod:
Het aanbod van de reisorganisator is vrijblijvend en kan zo nodig worden herroepen. Herroeping wegens correctie van fouten in de berekening van de reissom of van andere fouten is toegestaan. De herroeping dient zo spoedig mogelijk, doch vóór 16:00 uur de volgende werkdag na de dag van aanvaarding te geschieden onder opgaaf van redenen. De reiziger heeft in dat geval recht op onverwijlde restitutie van eventueel betaalde gelden.
U kunt er voor kiezen om de nieuwe reissom te accepteren of uw reis kosteloos te annuleren. Indien u voor de laatste optie kiest en de gehele reissom al hebt voldaan, willen we u vragen ons u rekeningnummer toe te sturen. Dan zullen wij de reissom zo spoedig mogelijk terugstorten.
De mensen die dan die boeking gedaan hebben zijn dan erg blij dat ze voor een scherpe prijs een leuke vakantie hebben geboekt ... maar binnen 8 uur is deze droom alweer vervlogen.
Wij kunnen ons voorstellen dat er mensen zijn die dan toch maar op het nieuwe voorstel ingaan omdat ze zich al zo verheugd hadden op deze reis.
Dit is natuurlijk (dankzij de ontsnappingsclausule van de ANVR) een WIN/WIN situatie voor deze reisorganisaties! Ze krijgen een hoop boekingen binnen (die ze anders nooit zouden krijgen) en door zich te beroepen op deze clausule zijn er altijd mensen die toch op het nieuwe (hogere) aanbod ingaan.
Hoe kunnen wij als consument (die bij een boeking in principe altijd vast zit aan de geboekte reis) nu nog vertrouwen hebben in de prijzen die op internet aangeboden worden door de diverse reisorganisaties (die dankzij de ANVR voorwaarden altijd kunnen herroepen)!
Graag zouden wij willen weten of er een manier is om deze praktijken aan te kunnen pakken.
Wij zullen waarschijnlijk niet de enige zijn die hier tegenaan lopen en onze vakantiedroom in rook zien opgaan.
Mochten er meer mensen zijn die dit probleem hebben, dan is het misschien een idee om via TROS Radar onze krachten te bundelen.
Met vriendelijke groet,
Familie Smit