LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie Mediamarkt

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
I'll be back!
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 mar 2012 02:29

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door I'll be back! »

alfatrion schreef:Waarom zou vervanging eisen onderzoek in de weg staan? Waarom kan de verkoper het product wel binnen een redelijke termijn onderzoeken en herstellen, maar niet onderzoeken en vervangen?
Kosten?

Als de fabrikant wilt herstellen en de koper wilt vervangen, komen de kosten van vervanging voor rekening van de verkoper.

Wil je dat de koper gelijk recht op vervanging heeft, dien je dat ook in de schakel van verkoper-fabrikant te regelen. Anders heb je niets aan die regel.

diaantje1970
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2010 17:19

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door diaantje1970 »

Ik had precies hetzelfde probleem met de mediamarkt en mijn nieuwe Nokia telefoon. Klantvriendelijkheid vinden ze niet belangrijk. Ze hebben zelfs de politie gebeld haha. Dan moet je weten dat ik een meisje van 156m ben niet gedreigd heb en niemand heb aangeraakt, ik wilde alleen een nieuwe nokia telefoon ipv meer dan 5 weken wachten tot deze gemaakt is, is dat teveel gevraagd????? Deze was al voor de 2e keer stuk terwijl ik deze nog geen 2 maanden heb.
maar de politie vond het zelf ook vrij lachwekend dat ze gebeld waren. Alleen jammer dat wij met zijn allen die politie moeten betalen en dan te bedenken dat het zondag was en dat de politie dan ook nog 200% betaald krijgen.
Ik wilde een klacht indienen maar dat kon niet want ze wisten niet waar ik een klacht moest indienen. Haha net of ze nooit klachten krijgen. Maar mediamarkt!Nee nooit meer!

Rickyman
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 dec 2009 23:38

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door Rickyman »

Laten we het vanaf nu...............
NEEdiamarkt noemen

Rick :?:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door kweenie »

alfatrion schreef:
kweenie schreef:De wet zegt dat als het afgeleverde niet aan de overeenkomst beantwoordt, dat de koper vervanging van de afgeleverde zaak kan eisen, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen.
Nee, de wet heeft het over kosten die buiten verhouding zijn over een ander recht.
De wet zegt anders letterlijk:
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a aflevering van het ontbrekende;
b herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

De wet zegt dus letterlijk dat de koper vervanging kan eisen tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen.
kweenie schreef:Je moet de verkoper daarom de mogelijkheid bieden om het probleem te onderzoeken.
Waarom zou vervanging eisen onderzoek in de weg staan? Waarom kan de verkoper het product wel binnen een redelijke termijn onderzoeken en herstellen, maar niet onderzoeken en vervangen?[/quote]
Waarom vervanging eisen onderzoek in de weg staat? Het onderzoek is juist bedoeld om te kijken of vervanging nodig is. Als een fout of storing bij voorbeeld door een iets andere afstelling of door, ik noem maar wat, het vervangen van een simpel schroefje kan worden verholpen, dan is het onredelijk om een nieuw apparaat te eisen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:
alfatrion schreef:
kweenie schreef:De wet zegt dat als het afgeleverde niet aan de overeenkomst beantwoordt, dat de koper vervanging van de afgeleverde zaak kan eisen, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen.
Nee, de wet heeft het over kosten die buiten verhouding zijn over een ander recht.
De wet zegt anders letterlijk:
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a aflevering van het ontbrekende;
b herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
Klopt, maar de mogelijkheid tot ontbinding (geld terug) is wat meer beperkt dan de keuze voor herstel of vervaning. Deze keuze mag je inderdaad als koper in principe zelf maken.

alfatrion
Berichten: 21963
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door alfatrion »

kweenie schreef:De wet zegt anders letterlijk:
Je ziet lid 4 over het hoofd.
kweenie schreef:Waarom vervanging eisen onderzoek in de weg staat? Het onderzoek is juist bedoeld om te kijken of vervanging nodig is. Als een fout of storing bij voorbeeld door een iets andere afstelling of door, ik noem maar wat, het vervangen van een simpel schroefje kan worden verholpen, dan is het onredelijk om een nieuw apparaat te eisen.
Het is onredelijk om van de koper te vervangen dat hij een brief schrijft waarin hij een onderzoekt eist. Natuurlijk geeft hij aan dat hij herstel, vervanging of een van beiden wenst. De verkoper kan die eis dan na het plegen van een dergelijk onderzoek gemotiveerd afwijzen. Ik zie het probleem niet. Vervanging hoeft niet morgen al gerealiseerd zijn.

mediamarktNEE
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2012 14:22

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door mediamarktNEE »

Als aangever van dit onderwerp het volgende: Philips Care heeft nav dit onderwerp contact met mij gezocht. Klasse !! Zij vertelden dat Mediamarkt een eigen reparatieafdeling heeft. Als de Senseo naar Philips was gestuurd, was deze niet langer dan 2 weken weg geweest. Mij is verteld door Mediamarkt dat het apparaat in opracht van Philips moest worden ingenomen ter reparatie. Dus Mediamarkt liegt tegen mij. De reparatie wordt door Mediamarkt in eigen beheer uitgevoerd. Philips heeft mij aangeboden, dat indien het apparaat niet goed wordt gerepareerd door Mediamarkt, ik het apparaat rechtstreeks naar Philips mag sturen. Het is klasse van Philips, maar belachelijk dat zij de verantwoordelijkheid van Mediamarkt overneemt. PHILPS nogmaals klasse!!! MEDIAMARKT never nooit niet meer. Ik ben toch niet gek!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door olaf79 »

mediamarktNEE schreef:Als aangever van dit onderwerp het volgende: Philips Care heeft nav dit onderwerp contact met mij gezocht. Klasse !! Zij vertelden dat Mediamarkt een eigen reparatieafdeling heeft. Als de Senseo naar Philips was gestuurd, was deze niet langer dan 2 weken weg geweest. Mij is verteld door Mediamarkt dat het apparaat in opracht van Philips moest worden ingenomen ter reparatie. Dus Mediamarkt liegt tegen mij. De reparatie wordt door Mediamarkt in eigen beheer uitgevoerd. Philips heeft mij aangeboden, dat indien het apparaat niet goed wordt gerepareerd door Mediamarkt, ik het apparaat rechtstreeks naar Philips mag sturen. Het is klasse van Philips, maar belachelijk dat zij de verantwoordelijkheid van Mediamarkt overneemt. PHILPS nogmaals klasse!!! MEDIAMARKT never nooit niet meer. Ik ben toch niet gek!
Je hebt helemaal gelijk. Dit is te gek voor woorden.

Braller
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 apr 2012 08:28

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door Braller »

erg late reactie misschien, maar vind toch wel dat een misverstand uit de weg moet worden geruimd.

Mediamarkt heeft geen eigen reparatiecentra's. Alles ( met uitzondering van wat softwarematige support op PC's e.d. ) word opgestuurd naar een door de fabrikant of distribiteur aangewezen reparateur.

Dus het kan zijn dat Philips dat als excuus gebruikt om zelf beter voor de dag te komen, maar het is geen goed antwoord.

R.E.Ageer
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:14

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door R.E.Ageer »

Volgens mij is het duidelijk dat het hier vooral te maken heeft met de verwachting (beeld) van de klant en wat je daadwerkelijk mág verwachten (realiteit).

Een product van 44,00 zal inderdaad al snel meer aan handeling- en onderzoek kosten dan de werkelijke verkoopwaarde van het toestel. Het is dan ook de vraag of MM er qua kosten verstandig aan doet om het apparaat te laten herstellen. Overigens wordt het grootste deel van de kosten door Philips betaald en niet door MM. De vraag is dus meer of Philips hier verstandig aan doet, welke overigens de service richtlijnen voor de detailhandel bepaald. Daarnaast moet je als bedrijf jezelf de vraag stellen of je voor je geluk gaat (de klant een nieuw apparaat geven) of voor je gelijk gaat (het toestel laten herstellen).

Ik ben overigens wel van mening dat de detailhandel in de consumenten elektronica wel erg vaak het pispaaltje (om in de term pissen te blijven) is van de consumentenvertegenwoordigers als Radar, Kassa, e.d.
Wanneer je een gloednieuwe VW Passat van 45K koopt en na een aantal weken loopt de versnellingsbak in de soep, dan wordt het wel algemeen geaccepteerd dat er herstel plaats vind. "Ja, maar dat is wat anders" wordt er dan gezegd. Wat is er anders aan? Waarom accepteer je het wel van een auto van 45K en niet van een koffiezetapparaat van 44 Euro?

Nog een laatste opmerking over Philips. Jullie stellen het beleid op aan de detailhandel om Senseo's te laten herstellen.Waarom dan hierop het forum de indruk wekken dat MM het anders had moeten oplossen?

DvOff
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 apr 2010 14:13

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door DvOff »

R.E.Ageer schreef:Volgens mij is het duidelijk dat het hier vooral te maken heeft met de verwachting (beeld) van de klant en wat je daadwerkelijk mág verwachten (realiteit).

Een product van 44,00 zal inderdaad al snel meer aan handeling- en onderzoek kosten dan de werkelijke verkoopwaarde van het toestel. Het is dan ook de vraag of MM er qua kosten verstandig aan doet om het apparaat te laten herstellen. Overigens wordt het grootste deel van de kosten door Philips betaald en niet door MM. De vraag is dus meer of Philips hier verstandig aan doet, welke overigens de service richtlijnen voor de detailhandel bepaald. Daarnaast moet je als bedrijf jezelf de vraag stellen of je voor je geluk gaat (de klant een nieuw apparaat geven) of voor je gelijk gaat (het toestel laten herstellen).

Ik ben overigens wel van mening dat de detailhandel in de consumenten elektronica wel erg vaak het pispaaltje (om in de term pissen te blijven) is van de consumentenvertegenwoordigers als Radar, Kassa, e.d.
Wanneer je een gloednieuwe VW Passat van 45K koopt en na een aantal weken loopt de versnellingsbak in de soep, dan wordt het wel algemeen geaccepteerd dat er herstel plaats vind. "Ja, maar dat is wat anders" wordt er dan gezegd. Wat is er anders aan? Waarom accepteer je het wel van een auto van 45K en niet van een koffiezetapparaat van 44 Euro?

Nog een laatste opmerking over Philips. Jullie stellen het beleid op aan de detailhandel om Senseo's te laten herstellen.Waarom dan hierop het forum de indruk wekken dat MM het anders had moeten oplossen?
Ik kan me hier voor een groot deel in vinden. Veel mensen hebben een bepaald beeld met wat ze moeten of willen verwachten. We krijgen dagelijks nog mensen op dit forum die van de hoogste dagen roepen dat ze een 'Europese garantie' hebben van twee jaar. Wat kant noch wal slaat. Het is dus ook vaak de onwetendheid van de klant en de aversie de mensen bij voorbaat al hebben bij een winkel.

Hoe vaak ik een klant binnen kreeg die al rood gloeiend was over het feit dat we hem niet wilde helpen of dat we hem hadden opgelicht omdat hij een defect apparaat had, terwijl dat de eerste keer was dat men een melding gaf.

De klant vind dat hij tegenwoordig koning is, de klant heeft altijd gelijk en de klant heeft rechten de verkoper heeft plichten. Het komt er bij de consument maar zelden in dat de wet bestaat om zowel de koper als verkoper te beschermen. Daarnaast vind je veel conflicterende of onvolledige informatie omtrent de garantiebepalingen in Nederland. Dat is iets waar we op een goeie manier een goede voorlichting op moeten geven.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door olaf79 »

DvOff schreef:Ik kan me hier voor een groot deel in vinden.
Ik niet... :D
Veel mensen hebben een bepaald beeld met wat ze moeten of willen verwachten. We krijgen dagelijks nog mensen op dit forum die van de hoogste dagen roepen dat ze een 'Europese garantie' hebben van twee jaar. Wat kant noch wal slaat. Het is dus ook vaak de onwetendheid van de klant en de aversie de mensen bij voorbaat al hebben bij een winkel.
Jij kunt net doen alsof die europese richtlijn niet bestaat maar hij bestaat toch echt hoor.
Hoe vaak ik een klant binnen kreeg die al rood gloeiend was over het feit dat we hem niet wilde helpen of dat we hem hadden opgelicht omdat hij een defect apparaat had, terwijl dat de eerste keer was dat men een melding gaf.
Hoe vaak kwam ik een winkel binnen waarbij het persooneel bij voorbaat al ongeinteresseerd was, leugens verkondigde over mijn rechten als consument betreffende garanties en gewoon helemaal niks wilde doen om het op te lossen?
De klant vind dat hij tegenwoordig koning is, de klant heeft altijd gelijk en de klant heeft rechten de verkoper heeft plichten. Het komt er bij de consument maar zelden in dat de wet bestaat om zowel de koper als verkoper te beschermen. Daarnaast vind je veel conflicterende of onvolledige informatie omtrent de garantiebepalingen in Nederland. Dat is iets waar we op een goeie manier een goede voorlichting op moeten geven.
De klant IS koning, want hij is jouw broodwinning.

angel1978
Berichten: 11136
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door angel1978 »

De klant IS koning, want hij is jouw broodwinning.
Volgens mij mag je dat als ondernemer nog altijd zelf bepalen. Dat daar consequenties aan hangen lijkt me duidelijk, maar het is nog steeds geen verplichting.

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

olaf79 schreef:
DvOff schreef:Ik kan me hier voor een groot deel in vinden.
Ik niet... :D
Veel mensen hebben een bepaald beeld met wat ze moeten of willen verwachten. We krijgen dagelijks nog mensen op dit forum die van de hoogste dagen roepen dat ze een 'Europese garantie' hebben van twee jaar. Wat kant noch wal slaat. Het is dus ook vaak de onwetendheid van de klant en de aversie de mensen bij voorbaat al hebben bij een winkel.
Jij kunt net doen alsof die europese richtlijn niet bestaat maar hij bestaat toch echt hoor.
Hoe vaak ik een klant binnen kreeg die al rood gloeiend was over het feit dat we hem niet wilde helpen of dat we hem hadden opgelicht omdat hij een defect apparaat had, terwijl dat de eerste keer was dat men een melding gaf.
Hoe vaak kwam ik een winkel binnen waarbij het persooneel bij voorbaat al ongeinteresseerd was, leugens verkondigde over mijn rechten als consument betreffende garanties en gewoon helemaal niks wilde doen om het op te lossen?
De klant vind dat hij tegenwoordig koning is, de klant heeft altijd gelijk en de klant heeft rechten de verkoper heeft plichten. Het komt er bij de consument maar zelden in dat de wet bestaat om zowel de koper als verkoper te beschermen. Daarnaast vind je veel conflicterende of onvolledige informatie omtrent de garantiebepalingen in Nederland. Dat is iets waar we op een goeie manier een goede voorlichting op moeten geven.
De klant IS koning, want hij is jouw broodwinning.
Kan me in veel vinden maar met de laatste opmerking als toevoeging dat ik vroeger hebt geleerd dat de klant koning is maar deze zich daarnaar ook moet gedragen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door olaf79 »

Teunbosseman schreef:Kan me in veel vinden maar met de laatste opmerking als toevoeging dat ik vroeger hebt geleerd dat de klant koning is maar deze zich daarnaar ook moet gedragen.
Nee het uitgangspunt moet zijn klant is koning tenzij hij zich dusdanig misdraagt dat hij niet dat predicaat verdient. Een klant hoeft geen service te verdienen.

DvOff
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 apr 2010 14:13

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door DvOff »

olaf79 schreef:Jij kunt net doen alsof die europese richtlijn niet bestaat maar hij bestaat toch echt hoor.
Ik roep nergens dat de richtlijn niet bestaat, je moet mensen geen woorden in de mond leggen. Ik heb het erover dat er géén Europees wet is, en dat de richtlijn van twee jaar door Nederland niet is overgenomen. Dus wat maakt het voor ons als Nederlanders dan uit dat die richtlijn er is, hij is niet van toepassing.
De klant IS koning, want hij is jouw broodwinning.
Dat is hij niet hij is geen monarch die altijd gelijk heeft. De consument heeft net zoals een winkel rechten enplichten. Er zijn genoeg mensen die hun eigen plichten niet nakomen en maar verwachten dat de winkelier alles moeten oplossen, of dat nu hun recht is of niet.

In dat geval kost mij dat grapje alleen maar geld en is er van broodwinning niet meer te spreken. Een klant is géén koning maar een consument. Dat ik hem altijd netjes te woord moet staan is alleen omdat ik mensen wederzijds respecteer maar niet omdat ze bij mij een product hebben afgenomen. Ik behandel elk mens hetzelfde of ze nu iets bij mij kopen of niet. Maar ga je tegen mij staan blaaskaken dan kun je hetzelfde terug verwachten, ongeacht of je nu iets bij mij hebt gekocht of niet.

Respect moet van twee kanten komen, niet alleen van de winkelier want de klant moet immers koning zijn.
Laatst gewijzigd door DvOff op 10 jan 2014 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 11136
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door angel1978 »

olaf79 schreef:
Teunbosseman schreef:Kan me in veel vinden maar met de laatste opmerking als toevoeging dat ik vroeger hebt geleerd dat de klant koning is maar deze zich daarnaar ook moet gedragen.
Nee het uitgangspunt moet zijn klant is koning tenzij hij zich dusdanig misdraagt dat hij niet dat predicaat verdient. Een klant hoeft geen service te verdienen.
Nou, daar lijkt me nogal wat aan af te dingen.
Kan me voorstellen dat je bepaald gedrag niet wil hebben in je zaak en dan vervalt het predicaat koning al heel snel wat mij betreft.

DvOff
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 apr 2010 14:13

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door DvOff »

olaf79 schreef: Nee het uitgangspunt moet zijn klant is koning tenzij hij zich dusdanig misdraagt dat hij niet dat predicaat verdient. Een klant hoeft geen service te verdienen.
Nee. Want een winkel is niet verplicht om service te verlenen. Service koop je tegenwoordig, maar dat bedrag is geen vrijkaartje om je vertier te gaan lopen doen op een medewerker omdat je product defect is. Je hebt geen recht op service, je hebt recht op garantie en een deugdelijk product, service is een verlengde van wat er in de wet is geschreven en het is aan de winkelier te bepalen of dat wordt verleend.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door puma73 »

Dat is hij niet hij is geen monarch die altijd gelijk heeft. De consument heeft net zoals een winkel rechten enplichten. Er zijn genoeg mensen die hun eigen plichten niet nakomen en maar verwachten dat de winkelier alles moeten oplossen, of dat nu hun recht is of niet.
Ik ken genoeg winkeliers die wel rechten willen hebben, maar hun plichten niet nakomen. Het forum staat er vol mee.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Garantie Mediamarkt

Ongelezen bericht door puma73 »

Nee. Want een winkel is niet verplicht om service te verlenen. Service koop je tegenwoordig, maar dat bedrag is geen vrijkaartje om je vertier te gaan lopen doen op een medewerker omdat je product defect is. Je hebt geen recht op service, je hebt recht op garantie en een deugdelijk product, service is een verlengde van wat er in de wet is geschreven en het is aan de winkelier te bepalen of dat wordt verleend.
Jouw reacties doen me denken aan een oud forumlid, die had ook altijd de mond vol over de consumenten.

Als ik een product koop in een winkel verwacht ik service als er iets niet klopt met het product. En nee het is niet aan de winkelier, maar aan de onderhavige wetgeving op dat gebied. dat staat luid en duidelijk omschreven in het BW.

Gesloten