LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verschil Pensioenkapitaal - lijfrentepolis oude regime

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
PeterN
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2012 14:51

Verschil Pensioenkapitaal - lijfrentepolis oude regime

Ongelezen bericht door PeterN »

Ik heb 17 jaar een vaste kwartaalpremie betaald aan een (Levens cq Pensioen-)Verzekeraar die een afnemende som zou uitbetalen bij vroegtijdig overlijden of bij arbeidsongeschiktheid en anders een tevoren vastgesteld bedag plus een winstdeelregeling zal uitbetalen voor een aanvullend pensioen op een tevoren vastgestelde datum na ingaan van mijn pensioen.
Eerst was dit een eigen kapitaalverzekering voor aanwending van een lijfrente (periodieke uitkering pensioen) In 2000 mocht dit niet meer in eigen beheer en moest de werkgever ingeschakeld worden. Die heeft toen ook de bijdrage (gelijk aan de af te dragen premie met mijn salaris uitbetaald)
Ik heb ook de premie jaarlijks afgetrokken bij mijn belasting aangifte.
Toen ik echter in 2006 ontslagen ben heb ik de polis premievrij laten maken.
Het eindkapitaal werd toen aangepast maar de winstdeling blijft wel doorlopen tot einddatum juni 2012.
Is dit nu een Pensioenkapitaal dat niet periodiek door een tijdelijke bancaire aktie mag worden verwerkt of toch een lijfrente oude regime die levenslang moet lopen? Wie weet het fijne???

Gesloten