LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabo bank neemt Friesland bank over

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Unbawebabull

Rabo bank neemt Friesland bank over

Ongelezen bericht door Unbawebabull »

http://www.beursgorilla.nl/nieuws-item. ... _ID=561228

Het is weer zover, consolidatie, betekent meer macht voor degene die straks alleen overblijft. Heb je een bank, die tientallen jaren zelfstandig is (de Friesland Bank), miljarden winst maakt (in de goede tijd natuurlijk) en dan ineens het niet meer kan bijbenen? Laat me niet lachen. Jort heeft zich duidelijk verslikt (of was het bijelkaar rapen van miljoenen euro's spaargeld een plan met voorbedachte rade?) Er is in de bestuurskamers weer het e.e.a. bekokstoofd, waarvan de honden geen brood lusten. Eens kijken hoeveel aasgierbankiers er weer met miljoenen euro's aan bonussen vandoor gaan.

Ook in Nederland geldt, de 1% wordt alsmaar rijker, de loonslaven mogen blijven zwoegen en zien al hun bezittingen verdampen (huis, pensioen etc.), want het grootste gedeelte van de bevolking van een modern, westers land kan (en moet) onder controle gehouden worden door het schuldensysteem.
In plaats van slavernij hebben we hypotheken. Het werkt net zo goed en gaat met minder openlijke onderdrukking gepaard. Niemand hoeft gegeseld of gekruisigd te worden. Mensen brengen blijkbaar uit vrije wil hun hele leven door met het verrichten van werk, waarin ze niet geloven en waar ze niet van houden (uitzonderingen daargelaten) om aan hun schulden, hun hypotheken en hun pensioenenplannen tegemoet te komen. De enige profiteurs zitten aan de top van deze Ponzi-pyramide en wee je gebeente als daar iets aan probeert te doen (Occupy mooie beweging, maar natuurlijk door de media verguisd, want de media is immers in handen van.....). En de top van die pyramide is met deze overname van de FB door de Rabo weer iets verder van de onderste 99% komen te staan. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

bprosman

Re: Rabo bank neemt Friesland bank over

Ongelezen bericht door bprosman »

(Occupy mooie beweging, maar natuurlijk door de media verguisd, want de media is immers in handen van.....).
De eerste Occupy'er met een baan, laat staan met een hypotheek moet ik nog tegenkomen. Voorlopig worden ze nog betaald door de 'belastingbetaler'.

Unbawebabull

bprosman schreef:
(Occupy mooie beweging, maar natuurlijk door de media verguisd, want de media is immers in handen van.....).
De eerste Occupy'er met een baan, laat staan met een hypotheek moet ik nog tegenkomen. Voorlopig worden ze nog betaald door de 'belastingbetaler'.
Typische reactie, je kunt inhoudelijk reageren, maar je pikt net dat ene regeltje eruit, dat je niet bevalt. Bovendien is het van elke logica gespeend, het valt onmogelijk te bewijzen dat elke Occupy-er door de belastingbetaler wordt betaald. Flagrante nonsense. Eerder valt te bewijzen dat bankiers ons belastinggeld opzuigen, en dat met miljarden tegelijk.

Overigens het onderwerp gaat over de overname van de ene bank door de andere en de mogelijke gevolgen daarvan.

bprosman

maar je pikt net dat ene regeltje eruit, dat je niet bevalt.
Het is meer de toon die de muziek maakt.

Vooralsnog heb ik er nog geen problemen mee, de Friesland bank voor zover ik er mee te maken heb gehad was stabiel maar ook ongelofelijk "stug", bij klanten met problemen geen enkele opening tot onderhandeling. Hopelijk brengt de mentaliteit van de Rabobank daar wat goeds c.q. verbetering.
het valt onmogelijk te bewijzen dat elke Occupy-er door de belastingbetaler wordt betaald. Flagrante nonsense.
Misschien hebben ze wel een baan met veel vrije dagen dan :wink:

Unbawebabull

bprosman schreef: Hopelijk brengt de mentaliteit van de Rabobank daar wat goeds c.q. verbetering.
Ik ben al sinds 1972 bij de Friesland Bank en heb nooit van enige stugheid iets kunnen vernemen (zal wel weer een vooroordeel zijn tegen Friezen). Ik ben sinds 2004 ook bij de Rabo bank (vandaar o.m. mijn ongenoegen) en heb juist daar in een paar gevallen onenigheid gehad. Niet onoplosbaar, hoor, maar het laat toch altijd een onaangename smaak in mijn mond achter en ben altijd zeer op mijn hoede geweest t.a.v. de Rabo bank. Ik schrok er daarom van, dat (zelfs) de Rabo bank in 2008 samen met 35 andere niet Amerikaanse banken een tijdelijke lening van de Federal Reserve kreeg (naast de ING en AEGON) om overeind te blijven. Des te zuurder is nu de beschuldiging, dat de Friesland bank niet meer op eigen benen zou kunnen staan en de Rabo wel.....?

bprosman

Ik ben al sinds 1972 bij de Friesland Bank en heb nooit van enige stugheid iets kunnen vernemen
Dan zul je voor de Friesland bank wel altijd een voorbeeldige klant geweest zijn.
(zal wel weer een vooroordeel zijn tegen Friezen).
Als je een akkefietje met ze hebt (gehad) , of tenminste iemand in mijn directe omgeving dan is het geen vooroordeel maar een feit.
En het ging me om de stugheid van de BANK, niet van de Friezen.
de Rabo bank in 2008 samen met 35 andere niet Amerikaanse banken een tijdelijke lening van de Federal Reserve kreeg (naast de ING en AEGON) om overeind te blijven.
Zoals het woord "tijdelijk" al aangeeft , is deze lening inmiddels al lang en breed terugbetaald. Bovendien was dit alleen de Rabo in de US. De andere vestigingen hebben nooit een lening van de FED gehad.
Ook was deze lening niet "om overeind te blijven" maar als extra zekerheid/buffer.
Des te zuurder is nu de beschuldiging, dat de Friesland bank niet meer op eigen benen zou kunnen staan en de Rabo wel.....?
(zal wel weer een vooroordeel zijn tegen Friezen)
Ik begrijp hier met een Fries van doen te hebben :wink:
Mensen brengen blijkbaar uit vrije wil hun hele leven door met het verrichten van werk, waarin ze niet geloven en waar ze niet van houden
Als je dat zo voelt als mens heb je pas echt een k*tleven en heb ik oprecht medelijden met ze.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Ik zit al sinds jaar en dag bij de RABO met alles maar heb daar juist in 2008 de hypotheek weggehaald naar...de Friesland Bank dus ik baal als een stekker.

De reden was de stugge oipstelling van de RABO, het volledige gebrek aan klantvriendelijkheid, de onwil om een bestaande hypotheekklant bij een verhuizing een behoorlijk rentetarief op een nieuw huis te bieden ("Tja, meneer, we doen nu eenmaal meer voor nieuwe klanten") en de wanstaltige afhandeling van de oude hypotheek waar RABO het spaartegoed pas maanden later wilde overmaken.

Het wordt nu zoeken naar een andere hypotheek want naar de RABO terug is voor mij absoluut géén optie. Eens de handen gebrand, nooit meer het risico op herhaling nemen.

Unbawebabull

bprosman schreef: Dan zul je voor de Friesland bank wel altijd een voorbeeldige klant geweest zijn
.
Goh, jij bent nog leuker dan de deurknop!
En het ging me om de stugheid van de BANK, niet van de Friezen.
.
Nee hoor.
Bovendien was dit alleen de Rabo in de US. De andere vestigingen hebben nooit een lening van de FED gehad. Ook was deze lening niet "om overeind te blijven" maar als extra zekerheid/buffer.
En dit weet je hoe?
Ik begrijp hier met een Fries van doen te hebben
Een hardstikke stugge, moet de reputatie hoog houden, nietwaar?

Anno 1965

Ongelezen bericht door Anno 1965 »

Ik snap alleen niet waarom de Rabobank het nog zo goed doet.
Zij hebben toch ook mega hypotheken verstrekt en hun onderpand zakt toch ook in waarde?

bprosman

Ik snap alleen niet waarom de Rabobank het nog zo goed doet
Omdat ze nog steeds de grootste hypotheekverstrekker van Nederland zijn en ondanks de slechte ervaringen hierboven nog steeds beter scoren dan de andere banken. Inmiddels hebben ze hun marktaandeel in Obvion ook vergroot (volledig overgenomen, ze waren hier al 50% aandeelhouder van) dus ook daar een aardige portefeuille.
En dit weet je hoe?
Had je zelf ook kunnen weten door je feiten te checken ,(is allemaal openbare informatie) voordat je de "aanval op het grootkapitaal" ingezet had.
Zij hebben toch ook mega hypotheken verstrekt en hun onderpand zakt toch ook in waarde?
Dat is alleen maar een probleem bij gedwongen verkoop, bij gewone verkoop is het een probleem van de eigenaar. Bovendien lopen hypotheken 20...30 jaar , ben benieuwd hoeveel waardedaling er is over de totale looptijd.
Een hardstikke stugge, moet de reputatie hoog houden, nietwaar?
Volgens mij ben je jezelf nu een vooroordeel aan het aanpraten wat ik niet eens had. Zo houd je het wel zelf in stand :wink:

Anno 1965

bprosman schreef:
Ik snap alleen niet waarom de Rabobank het nog zo goed doet
Omdat ze nog steeds de grootste hypotheekverstrekker van Nederland zijn en ondanks de slechte ervaringen hierboven nog steeds beter scoren dan de andere banken. Inmiddels hebben ze hun marktaandeel in Obvion ook vergroot (volledig overgenomen, ze waren hier al 50% aandeelhouder van) dus ook daar een aardige portefeuille.
Een beetje onduidelijk als je er ook quote's van een ander in zet.

Maar on-topic, het verhaal op radio 1 was dat de Frieslandbank last had van de crisis.
Vele mensen kunnen hun hypotheeklasten niet meer betalen en het onderpand zakt in waarde.
Dat moet de Rabobank toch ook merken?

Dat is alleen maar een probleem bij gedwongen verkoop, bij gewone verkoop is het een probleem van de eigenaar. Bovendien lopen hypotheken 20...30 jaar , ben benieuwd hoeveel waardedaling er is over de totale looptijd.
Nogmaals, waarom zouden er bij de Friesland bank meer gedwongen verkopen zijn?
En als het zo zou zijn dan zou de Rabobank toch niet zo'n risico nemen door die boel over te nemen?

Unbawebabull

bprosman schreef:Had je zelf ook kunnen weten door je feiten te checken , is allemaal openbare informatie voordat je de "aanval op het grootkapitaal" ingezet had.
Wat een droevig antwoord. Ik vraag hoe je het weet, dus je zou me verder naar een of andere link kunnen sturen. Want feiten checken doe ik elke dag, zit in mijn bloed. Je zou de H.4.1 van de Federal Reserve kunnen aanhalen, maar alleen als je weet wat dat zijn....
http://www.federalreserve.gov/releases/h41/

En als je elke dag ZeroHedge leest, weet je ook niets?
http://www.zerohedge.com/article/meet-3 ... cpff-banks

Unbawebabull

Een vraag aan iedereen hier: Nu de twee banken, waarbij ik toevallig rekeningen heb, gaan fuseren, zou ik willen weten welke bank ik nu als tweede zou moeten hebben. Liever geen staatsbank of ING. Blijft er helaas niet veel over. Welke kleine, evt. regionale banken hebben goede reputaties?
Heeft iemand ervaring met bv. een US-dollar rekening (een makkie bij de FB, en een royal-pain-in-the-ars bij de Rabo) bij een andere bank?

Anno 1965

Unbawebabull schreef:Een vraag aan iedereen hier: Nu de twee banken, waarbij ik toevallig rekeningen heb, gaan fuseren, zou ik willen weten welke bank ik nu als tweede zou moeten hebben. Liever geen staatsbank of ING. Blijft er helaas niet veel over. Welke kleine, evt. regionale banken hebben goede reputaties?
Heeft iemand ervaring met bv. een US-dollar rekening (een makkie bij de FB, en een royal-pain-in-the-ars bij de Rabo) bij een andere bank?
Ik ken geen enkele bank met goede reputaties.
Helaas.

bprosman

Blijft er helaas niet veel over. Welke kleine, evt. regionale banken hebben goede reputaties?
Heb (tot nu toe) goede ervaringen met Triodos, heb er echter geen USD rekening, die heb ik bij Alex en in de US zelf.

Dat de Rabo lening inmiddels afbetaald is , is hier te vinden :
http://www.bloomberg.com/data-visualiza ... &dw=false/

Bloomberg is zowiezo wat genuanceerder over de leningen van "Taxpayers money" aan "foreigners". Maar nog steeds moet je de berichtgeving in de US lezen met de nuance dat er hier in NL ook gesproken wordt dat "de Nederlandse belastingbetaler de Grieken (mee) overeind houdt", in dat kader moet je de berichtgeving zien.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Unbawebabull schreef:Welke kleine, evt. regionale banken hebben goede reputaties?
ASN, Triodos? Draag je meteen nog een steentje bij aan een betere wereld.

bprosman

Ook bij ASN is het gras ? minder groen omdat ze heel veel geld doorsluizen naar "Moeder SNS".

http://bank.blog.nl/bankieren-algemeen/ ... j-mee-zijn

De reden voor mij om Triodos te kiezen als tweede bank is niet zozeer het idealistische gedachtengoed (in het geval van Elektromagnetische Celstress zijn ze m.i. zelfs iets te ver doorgeschoten) maar gewoon uit praktische overwegingen dat je daar een goede , oplossingsgerichte helpdesk hebt.

http://cryptocheilus.wordpress.com/2011 ... itief-ehs/

Unbawebabull

bprosman schreef:Heb (tot nu toe) goede ervaringen met Triodos, heb er echter geen USD rekening, die heb ik bij Alex en in de US zelf.
Triodos bank op Wikipedia: Triodos Bank N.V. is een Nederlandse bank met filialen in België, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De bank richt zich op duurzaam en ethisch bankieren en is gevestigd in Zeist. Triodos is eigendom van particulieren en aantal grote investeerders zoals Delta Lloyd, Friesland Bank en PGGM [1].

Prachtig, schieten we dus ook niets mee op.
Dat de Rabo lening inmiddels afbetaald is , is hier te vinden :
http://www.bloomberg.com/data-visualiza ... &dw=false/
Juist, en nog wel in die mooie oranje kleur van de Rabo - toeval?
Maar je bewering, dat het alleen om de Amerikaanse tak van de Rabo ging komt hierin niet naar voren en is m.i. niet waar. Als die tak in moeilijkheden kwam door gebrek aan liquiditeit, had de bank vanuit Nederland bij kunnen springen. Aangezien dat niet gebeurd is, moet ik ervan uitgaan de de HELE bank met een liquiditeitsprobleem zat. En dus is ze door de Fed "gered".
Bloomberg is zowiezo wat genuanceerder over de leningen van "Taxpayers money" aan "foreigners". Maar nog steeds moet je de berichtgeving in de US lezen met de nuance dat er hier in NL ook gesproken wordt dat "de Nederlandse belastingbetaler de Grieken (mee) overeind houdt", in dat kader moet je de berichtgeving zien.
Het artikel praat over "1.2 trillion public money" wat natuurlijk hetzelfde is.
En ja, ik geloof stellig dat door bezuinigingen en verhogingen van belastingen, wij als belastingbetaler, indirect opdraaien voor de fouten die door het "grootkapitaal" zijn veroorzaakt. En daar pas ik voor. De miljarden winsten die banken in het verleden hebben gerealiseerd, zijn niet opgespaard voor een "rainy day" en nu het verkeerd gaat houdt men de hand op. Het helpen van Griekenland is indirect het helpen aan de banken, die zonodig leningen moesten verstrekken aan dat land, waarvan ze wisten, dat ze nooit terugbetaald zouden worden. Rare wereld...

bprosman

had de bank vanuit Nederland bij kunnen springen.
Je vergeet dat de bank een coöperatie is.
Die "mogen"/kunnen per filiaal omvallen.
Juist, en nog wel in die mooie oranje kleur van de Rabo - toeval?
Hahaha, ja Bloomberg zit helemaal in de zak van de Rabo <Zet alu hoedje weer af>
En ja, ik geloof stellig dat door bezuinigingen en verhogingen van belastingen, wij als belastingbetaler, indirect opdraaien voor de fouten die door het "grootkapitaal" zijn veroorzaakt. En daar pas ik voor.
Ik zou zeggen koop een hele grote sok en doe het zonder de hulp van de banken.

Banken lenen continue bij andere banken, bij de ECB en ook bij de FED. Lenen bij de FED kost nu eenmaal (bijna) niets.
Laatst gewijzigd door bprosman op 02 apr 2012 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

bprosman schreef:Ook bij ASN is het gras ? minder groen omdat ze heel veel geld doorsluizen naar "Moeder SNS".

http://bank.blog.nl/bankieren-algemeen/ ... j-mee-zijn

De reden voor mij om Triodos te kiezen als tweede bank is niet zozeer het idealistische gedachtengoed (in het geval van Elektromagnetische Celstress zijn ze m.i. zelfs iets te ver doorgeschoten) maar gewoon uit praktische overwegingen dat je daar een goede , oplossingsgerichte helpdesk hebt.

http://cryptocheilus.wordpress.com/2011 ... itief-ehs/
Ja, en was ASN ook al weer niet die bank die tonnen had geinvesteerd in de door Tros Radar ontmaskerde "electrosmog apparaten"?
Deze bleken gewoon met zand gevulde hulzen maar de ASN bank had daar géén boodschap aan.

[EDIT] Herstel, dat was Triodos zoals de poster hierboven al aangaf. Beter lezen, dat zou ik eens moeten aanleren!

Banken moeten bankieren, zodra ze zich met andere zaken gaan bezighouden wordt het kriebelig. Net als Triodos die met zijn "eerlijke handel" en de stijgende koffieprijzen het einde inluidde van de kleine koffieboeren.

Gesloten