LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Premie omhoog wanneer aangereden

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Rotterdammer1977
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2011 10:38

Premie omhoog wanneer aangereden

Ongelezen bericht door Rotterdammer1977 »

Half vorig jaar werd mijn auto aangereden, terwijl deze geparkeerd stond. Gelukkig had een getuige zich gemeld en met al deze gegevens ben ik naar mijn verzekeraar gegaan. Hier ben ik all-risk verzekerd, dus geen probleem zou je zeggen.

De veroorzaker van de aanrijding had in eerste instantie nog toegegeven de aanrijding te hebben gemaakt, maar is daar later op teruggekomen. De verzekeraar had inmiddels wel de schade uitgekeerd en mijn auto is netjes gerepareerd. Vorige maand heb ik de polis van het nieuwe jaar binnengekregen, maar ik nu te maken met een hogere premie. Wat blijkt: ik ben teruggevallen in schadevrije jaren!

Dus ik contact met de verzekeraar, blijkt deze nog in gesprek te zijn met de verzekeraar van de tegenpartij. Het schadebedrag is daarnaast ook klein genoeg om via het Waarborgfonds te kunnen lopen en daar hebben ze ook al contact mee. Ook al is de schade ergens te verhalen, toch gaat de premie van mij omhoog. De stijging is zelfs 67% en dat is best fors te noemen.

Ik dacht met een all-risk verzekering goed te zitten, maar het gaat me alleen maar meer kosten. Is het nu gebruikelijk dat je, als schadelijdende partij, moet opdraaien voor de schade die door een ander is veroorzaakt? Mag een verzekeraar gewoon de premie verhogen, ook al rijd ik zelf schadevrij en is de schade hoe dan ook ergens te verhalen?

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Premie omhoog wanneer aangereden

Ongelezen bericht door Emcede »

De premie gaat omhoog als de verzekeraar een uitgekeerde schade niet kan verhalen. Misschien verwacht de verzekeraar problemen, en heeft men de terugval toegepast in afwachting van de definitieve uitkomst. In dit geval (geparkeerd + getuige) komt dat vreemd over. Stuur ze een email of brief met het verzoek de korting aan te passen.

Voor jou beeldvorming: bij verreweg de meeste verzekeraars is er ook een terugval in de premie als je geparkeerde auto wordt aangereden en er geen getuige is. In dat geval is de schade niet te verhalen op het Waarborgfonds en laten de meeste verzekeraars de korting terugvallen (getuige kun je in dit geval breed zien: getuige van de aanrijding, of getuige die gezien heeft dat jou auto onbeschadigd geparkeerd is).

Rotterdammer1977
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2011 10:38

Re: Premie omhoog wanneer aangereden

Ongelezen bericht door Rotterdammer1977 »

Dus dan zit mijn verzekeraar toch niet zo heel goed. Ik heb al een aantal keren contact gehad over de verhoging, maar echt 100% duidelijkheid heb ik niet gekregen. Ze zijn nog bezig met de tegenpartij, maar ze hebben het ook over het waarborgfonds. Mijn verhoogde premie zou ik wel moeten betalen, tenzij ik het uitgekeerde schadebedrag weer terugstort (wat in eerste instantie ook niet is verteld).

Maar er is dus een getuige die het geheel heeft gezien (persoon reed mijn auto aan, stapte uit om zijn auto schoon te wrijven en reed daarna naar een ander parkeervak). Dat de verzekeraar dan zo moeilijk doet en mij met de kosten opzadelt, begrijp ik ook niet. Ik heb de vraag dan nog maar eens een keer daar neergelegd en heb dan ook aangegeven dat ik deze keer een schriftelijke reactie wens.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Premie omhoog wanneer aangereden

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Weet niet of u bij u auto verzekering een no-claim beschermer kan afsluiten ?
Bij vele verzekeringsmaatschappijen is dat mogelijk.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Premie omhoog wanneer aangereden

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Als je geen no-claim bescherming hebt (zoals chocomelk aanhaalt) en je hebt een schade die door de verzekeraar niet te verhalen is, val je terug in het aantal schade vrije jaren (terugval op bonus/malus ladder). Bij (bijna?) alle verzekeraars is het dan zo dat als je de schade binnen een jaar aan de verzekeringsmij terug betaald dat de terugval wordt hersteld naar de situatie voor de schade. Bij een kleinere schade is dit soms aan te raden. Even uitrekenen wat het premieverschil over de komende jaren is van situatie met en zonder schade.

Het geval Waarborgfonds: Om daar succesvol te kunnen claimen moet je kunnen bewijzen dat de schade is veroorzaakt door een motorvoertuig. Nu denk je dat is makkelijk ik heb immers de getuige. Een van de voorwaarden is wel dat de dader onbekend is en door diezelfde getuige is de dader wel bekend. Conclusie: je kunt niet claimen bij het Waarborgfonds.

Ik denk overigens dat jouw verzekeraar de weg van de minste weerstand kiest en dus jou meer premie gaan laten betalen. Eigenlijk is dit een zaak tussen jouw verzekeraar en die van de dader. Volgens mij moeten zij er alles aan doen om de schade daar te gaan verhalen. Maar goed dat is mijn mening.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Premie omhoog wanneer aangereden

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het klopt dat als de zaak nog in behandeling is de premie verhoogt wordt. Als de zaak eenmaal is afgehandeld (en 100% duidelijk is dat u geen blaam treft) wordt dat weer verrekend. Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt, en dat kwam allemaal goed.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Premie omhoog wanneer aangereden

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Beste TS,

Het klopt idd dat de meeste maatschapijen eerst de schadevrije jaren ( en uw korting ) terug zetten. Als ze de schade dan toch kunnen verhalen krijgt u dat met terugwerkende kracht terug.

Soms duurt het verhalen van een schade een paar maanden (in sommige gevallen zelf jaren) en dan betalen zij liever aan u geld terug dan dat zij alsnog extra premie moeten terug vragen aan u.

nicod
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2010 15:20

Re: Premie omhoog wanneer aangereden

Ongelezen bericht door nicod »

De verschillen in terugval op de bonus-malus-ladder kunnen enorm zijn. Dat heeft ook enorme gevolgen voor de hoogte van de premie. Vraag bij het vergelijken van autoverzekeringen dus altijd een vrijblijvende offerte aan om de polisvoorwaarden goed te kunnen vergelijken.

Abbb
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2012 21:25

Re: Premie omhoog wanneer aangereden

Ongelezen bericht door Abbb »

Op aangeven van een collega, heb ik recentelijk mijn auto verzekerd bij de Kilometerverzekering. Premie blijft gelijk na een schadegeval. Prima telefonisch geholpen.

Gesloten