LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AOW op je verjaardag

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Linoge »

GJvdZ schreef: Statistisch gesproken gaat iemand die op de 2e is geborgen ook eerder dood, dus die loopt weer aan het einde van het traject geld mis.....
Ik neem aan dat je geboren bedoeld en hoe dan?

JDII
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:31

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door JDII »

De staat gaat de AOW vanaf de datum dat iemand 65 wordt betalen. Lijkt mij niet meer als redelijk. Als je iemand aan het eind van de maand in dienst neemt ga je hem ook al vanaf het begin van de maand betalen.

En deze meneer mag nog van geluk spreken. Hij hij is lekker met prepensioen gegaan en met 65 met pensioen. ik mag tot mijn 67 blijven werken als dat dankzij onze liberale d66 en vvd vrienden niet 68, 69, of 70 gaat worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef:Toch blijf ik dit een hele vreemde situatie vinden, is ook ongelijk. Iemand die op de 2e van de maand jarig is, heeft een veel kleinere periode te overbruggen dan iemand die op de 30e jarig is. Ik kan met niet voorstellen dat dit klopt, en dat je maar moet sparen om een paar weken inkomensloze periode te overbruggen.
Het is juist bedoeld om meer gelijkheid te krijgen. Het is toch juist gelijker om de uitkering voor iedereen te laten beginnen op het moment dat je 65 wordt?

Bij alle uitkeringsvormen wordt de hoogte van de uitkering gerekend vanaf/tot de datum dat het recht op die uitkering ontstaat (of stopt). En ook als je werkt geldt dat voor de hoogte van je loon wordt gerekend vanaf/tot de datum dat je begint en stopt met werk. Alleen bij de AOW was het zo dat het recht op AOW en de 'rekendatum' niet met de 65ste verjaardag was, maar dat voor de uitkering werd gerekend vanaf de eerste dag van de maand dat je 65 werd. Die inconsequentheid en ongelijkheid is nu juist opgeheven.

Dat de regering een op zich redelijke maatregel zoals deze weer eens op een totaal ondoordachte manier doorvoert, en dat ze niet stil staan bij de gevolgen, daar ben ik het mee eens. Het zou redelijk zijn dat ze mensen enige tijd hadden gegeven om de mogelijkheid te hebben om hiervoor te sparen. En dat ze daarover in een vroeger stadium zouden communiceren. Maar ja, nadenken is ook wel erg moeilijk voor deze regering.

witte angora
Berichten: 30995
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt mensen de gelegenheid geven om te sparen, je kunt er ook voor zorgen dat het oude inkomen door gaat tot de 65e verjaardag. Dat gebeurt in ieder geval wel met de WAO en een aantal andere zaken.

Maar het is ergens van de zotte dat je voor een paar weken beroep moet doen op de WWB. Krijg je dan voor die paar weken ook een sollicitatieplicht en al die andere dingen? Ben je al een paar jaar met pre-pensioen, moet je nog een paar weken uitgebreid gaan solliciteren voor je uitkering. Je hebt ook nog eens met een beslistermijn van een week of 8 te maken, schiet lekker op allemaal.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Linoge »

Het probleem zit hem niet in de AOW, of de overheid, maar in de prépensioenen en treft ook niet iedereen.
Doorlopen loon of VUT/prepensioen tot aan verjaardag

Of uw loon, VUT of prepensioen straks ook doorloopt tot aan uw 65e verjaardag, hangt af van de arbeidsvoorwaarden die voor u gelden. In veel collectieve of individuele arbeidsovereenkomsten is geregeld dat uw arbeidsovereenkomst eindigt op de dag dat u 65 wordt. Direct daarna komt u aanmerking voor AOW.
Probleem is dat sommige pensioenfondsen het geld niet hebben om dat stukje van de maand door te betalen totdat je AOW ontvangt. Waarom ze dat geld niet hebben is een andere discussie met kreten als hoge bonussen en slechte beleggingen.

Een beroep op se WWB zal in theorie wel mogelijk zijn, maar in de praktijk zo goed als onmogelijk.
Omdat er slechts sprake is van een overbrugging tot de eerste betaling van de AOW zal er gekeken worden of er niet voldoende middelen aanwezig zijn. Heb je spaargeld, dan zal je dat moeten gebruiken. Daarnaast weet iedereen nu al een tijdje dat dit er aan zit te komen, dus zal je aan moeten tonen waarom je hier niet voor hebt kunnen sparen. Een laag inkomen is daarvoor geen argument. Ook van een bijstandsuitkering wordt je geacht te sparen.
Dan nog het moment dat je prépensioen stopt. Dan kan het zijn dat je dus op dat moment nog je vakantiegeld uitbetaald krijgt, dus gebruiken maar.
Weet je al deze kliffen te omzeilen, dan kom je misschien wel voor bijstand in aanmerking. Ga er dan maar van uit dat je die bijstand ook weer terug moet betalen.
De bijstand is slechts een vangnet en niet bedoeld om een eventueel AOW gat te compenseren.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door CSM »

Linoge schreef:
GJvdZ schreef: Statistisch gesproken gaat iemand die op de 2e is geborgen ook eerder dood, dus die loopt weer aan het einde van het traject geld mis.....
Ik neem aan dat je geboren bedoeld en hoe dan?
De logica is waarschijnlijk dat als persoon A vier weken eerder geboren is (bijvoorbeeld 2 april 1950) dan persoon B (30 april 1950).... dan krijgt A dus ook vier weken eerder AOW. Maar hij zou, als iedereen precies volgens het gemiddelde leeft, ook vier weken eerder dood moeten gaan, en dan krijgt B nog tot 4 weken daarna AOW (en gaat dan ook dood). Per saldo heeft dus iedereen bij geboorte dezelfde verwachting voor wat je in je leven aan AOW zult ontvangen.

Kortom, TS moet niet zo zeuren.

Nou ja.... vrouwen leven natuurlijk langer dan mannen en vangen dus meer AOW. Maar daar staat tegenover dat hun gemiddelde salaris een stuk lager ligt.
Laatst gewijzigd door CSM op 04 apr 2012 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door nevermind »

Nou ja.... vrouwen leven natuurlijk langer dan mannen en vangen dus meer WAO. Maar daar staat tegenover dat hun gemiddelde salaris een stuk lager ligt.
Ook vrouwen krijgen AOW! :wink:

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door CSM »

Oh darn, ja die haal ik altijd door elkaar. Ik pas het even aan

Blauwe245
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2012 08:21

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Blauwe245 »

Ik begrijp hier ook helemaal niets meer van , hoe kunnen ze de ouderen toch zo in de problemen brengen, ik word op 9 mei 65 jaar en ben invalide ik krijg van de UWV nog uitgekeerd tot 9 mei en een deel van mijn vacantiegeld , van de aow krijg ik op 23 mei het gedeelte van mei als aanvulling op de uwv.(MAAR DAN KOMT HET , IK KRIJG OP 23 JUNI PAS MIJN AOW EN DIE IS DAN VOOR JULI , maar waar is dan mijn uitkering van de aow voor juni ik heb dan helemaal noppes voor die maand en weet dan ook niet hoe ik al mijn vaste lasten zou moeten betalen, u heeft het over een advocaat die dan bijna niets kost maar nu heb ik nog 15 euro in mijn vink en ik doe echt geen gekke dingen gelukkig heb ik geen leningen of iets, hoe moet ik dan een advocaat betalen.
Het is nog geen eens mei en heb nu al slapeloze nachten over hoe het nu verder moet , ik kan geen kant meer op , spaargeld of een eigenhuis heb ik niet , en al zou ik een huis hebben je kunt moeilijk je huis verkopen om een maand aow aan te vullen , wat halen ze zich in het hoofd , mensen die het al niet breed hebben brengen ze heel erg in de problemen en daar komen we niet meer uit. Lenen kun je niet want terug betalen zit er niet in , het enige is om krimineel op mijn 65 ste te worden . Nu zoals ik het begrijp dan zitten de gevangenissen straks vol met alle aow ers en dat heeft de regering in de hand gewerkt , toch maar even lachen hihi , DAT ZOU TOCH WAT WEZEN , EEN GEVANGENIS VOL MET ONS OUDEREN . :lol: En nu weer even serieus hoe moet dit nu verder , ik weet het niet zijn er misschien mensen die hier een oplossing voor weten . groetjes

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door nevermind »

Als je op 9 mei 65 wordt, krijg je dan de AOW uitbetaald.
Dit is wat de regering heeft veranderd, dat je op je verjaardag de eerste AOW krijgt.
Daarna is het zoals heel Nederland welke AOW krijgen, en vast termijn, wanneer de AOW wordt uitbetaald.
Betaaldagen 2012

23 januari 2012
23 februari 2012
22 maart 2012
23 april 2012
23 mei 2012 (inclusief vakantie-uitkering)
21 juni 2012
23 juli 2012
23 augustus 2012
24 september 2012
23 oktober 2012
22 november 2012
19 december 2012

Trouwens heb ik dezelfde mening zoals VP hier heeft geschreven.
Iedereen weet toch, dat hij/zij 65 wordt en AOW ontvangt, dan is het makkelijk bij het SVB te kijken, hoe het wordt geregeld.
Om dan niet in de voorafgaande jaren een bedrag van 698 euro te reserveren, als dit gaat spelen, vind ik nalatig.
Steeds na de overheid te roepen is makkelijk.
Er zijn zeker duizenden van deze gevallen, maar weinige die steeds roepen.

Blauwe245
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2012 08:21

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Blauwe245 »

Ik wil u erop attend maken dat ik iemand ben die absoluut niet altijd roept dit is dan ook de eerste keer dat ik op een site mijn bezorgtheid laat horen hoe ik nu mijn vaste lasten moet betalen . Ik ben geen mens die zoals u zegt constant de regering de schult geeft of loopt te roepen , volgens mij heeft u er veel meer ervaring in om alles te roepen .
Ik ben gewoon bezorgt hoe alles nu moet worden gedaan , en als dat roepen is volgens u dan is het maar zo .
vriendelijke gr :shock:

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door CSM »

Iemand die op zijn 65-ste niet genoeg spaargeld heeft om een week of 3 zonder uitkering te kunnen overbruggen, is:

1) of financieel incontinent (nooit geleerd om wat opzij te zetten)
2) of zijn hele leven te arm geweest om iets te kunnen sparen.

Beide problemen zijn ernstig, maar worden an sich niet veroorzaakt door deze AOW maatregel van de overheid.

Blauwe245
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2012 08:21

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Blauwe245 »

Ik denk dat u zelf nooit heeft moeten rommelen om de maand door te komen , nu ik wel en van geld weg leggen van mijn kleine inkomsten , dat is het minimum om het nog maar eens duidellijk te maken , weet ik donders goed dat ik geld op zij moet leggen en dat doe ik ook , voor alle dingen zoals ziekenfonds eigen bijdragen leg ik elke maand geld opzij en nog kleine andere dingen daar gaan zo'n 70 euro per maand voor aan de kant en al mijn vaste lasten zoals huur verzekeringen en gas water comby en waterschaps belasting is wat ik allemaal netjes betaal van niets loop ik achter en dat van een ruime 1000 euro per maand kunt u dat ook . maar als er 3 weken ineens wegvallen dan kom ik echt in de problemen verder heb ik niemand en niets die van mij 1 dubbeltje krijgt gelukkig. Ik doe zo vreselijk mijn best en dan zijn er mensen zoals u die me nog verder de grond in willen boren door allerlei uitlatingen te doen , alsof ik niet mans genoeg zou zijn om geld weg te leggen voor dingen die ik moet betalen . zoals ik net heb proberen uit te leggen , ik ben alleen erg ongerust hoe het met de maand juni moet , is dat nu zo moeilijk te begrijpe , en kunnen sommige mensen zich daar dan helemaal niet in verplaatsen .of is het niet belangrijk en willen die mensen alleen berichtjes beantwoorden. Een andere vraag bent u al 65 en zo niet hoe kan u dan constant mensen hun vragen beantwoorden of liever u eigen mening meedelen . :roll:

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door nevermind »

Blauwe245 schreef:Ik wil u erop attend maken dat ik iemand ben die absoluut niet altijd roept dit is dan ook de eerste keer dat ik op een site mijn bezorgtheid laat horen hoe ik nu mijn vaste lasten moet betalen . Ik ben geen mens die zoals u zegt constant de regering de schult geeft of loopt te roepen , volgens mij heeft u er veel meer ervaring in om alles te roepen .
Ik ben gewoon bezorgt hoe alles nu moet worden gedaan , en als dat roepen is volgens u dan is het maar zo .
vriendelijke gr :shock:
Ik praat ook in het algemeen.
Hoeveel mensen zitten niet in hetzelfde bootje?
Ik spreek de maatregel van de regering ook niet goed, maar je moet mij toch gelijk geven, als je vanaf 65 AOW krijgt, dat je niet al op 64 jarige en 338 dagen recht erop heeft.

witte angora
Berichten: 30995
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door witte angora »

dat je niet al op 64 jarige en 338 dagen recht erop heeft.
Dat klopt, maar dan zou het toch wel fijn zijn als er voor de ontbrekende 17 dagen een andere oplossing is. En voor 17 dagen aankloppen bij de WWB is beslist geen oplossing.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door nevermind »

witte angora schreef:
dat je niet al op 64 jarige en 338 dagen recht erop heeft.
Dat klopt, maar dan zou het toch wel fijn zijn als er voor de ontbrekende 17 dagen een andere oplossing is. En voor 17 dagen aankloppen bij de WWB is beslist geen oplossing.
Sorry, maar moet dan voor alle wat niet geregeld is een oplossing zijn.
De beste oplossing is hier al vaker beschreven.
Iedereen heeft 65 jaar de tijd om een potje te maken, voor dit soort gevallen.
Waarom moet de overheid steeds alles aanvullen?

witte angora
Berichten: 30995
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door witte angora »

Omdat iedereen wettelijk recht heeft op een minimum inkomen. Daar hoeft niet voor gespaard te worden.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door nevermind »

witte angora schreef:Omdat iedereen wettelijk recht heeft op een minimum inkomen. Daar hoeft niet voor gespaard te worden.
Als de AOW uitbetaald wordt op de 23e of anders, is deze dan niet voor dezelfde maand ?

Blauwe245
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2012 08:21

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Blauwe245 »

nee als de aow op de 23 betaald is dat voor de maand erop

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door nevermind »

Blauwe245 schreef:nee als de aow op de 23 betaald is dat voor de maand erop
Dus als je op 3 mei jarig bent, krijg je al op 3 mei AOW voor juni?

Gesloten