LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AOW op je verjaardag

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Linoge »

Blauwe245 schreef:nee als de aow op de 23 betaald is dat voor de maand erop
Zelfde geldt voor de UWV.

Van UWV zal je eind april nog een volledige betaling ontvangen. Eind mei betaald UWV je dan nog die 8 dagen mei en ontvang je je AOW vanaf 9 mei.

Je maakt een probleem waar het er niet is.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door nevermind »

Linoge schreef:
Blauwe245 schreef:nee als de aow op de 23 betaald is dat voor de maand erop
Zelfde geldt voor de UWV.

Van UWV zal je eind april nog een volledige betaling ontvangen. Eind mei betaald UWV je dan nog die 8 dagen mei en ontvang je je AOW vanaf 9 mei.

Je maakt een probleem waar het er niet is.
Hoezo maak ik er een probleem van , ik stel een vraag, je hoef deze toch niet te beantwoorden als je niet wilt. :mrgreen:
Vanaf 9 mei AOW goed, maar dat was niet mijn vraag.
Is deze betaling voor mei of voor juni ?

Blauwe245
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2012 08:21

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Blauwe245 »

NEE als je op 3 mei jarig bent krijg je op 23 mei een gedeelte van je aow dus vanaf 3 mei tot 23 mei, maar dat is dan voor de maand juni en pas op 23 juni krijg je volledig aow voor de maand juli, dus reken maar uit .

De instantie waar je eerst je geld van kreeg betaald vanaf 23 april tot 3 mei

Blauwe245
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2012 08:21

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Blauwe245 »

sorry maar de heer nevermind denkt alles te weten , maar ik heb contact met de uwv gehad en die vertelde dat ik vanaf 23 april tot 9 mei word uitgekeerd en dat de aow eind mei gaat betalen vanaf 9 mei maar daar moet je dan wel juni mee rond komen pas eind juni dus de 23 krijg je volledige aow voor juli

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door nevermind »

Blauwe245 schreef:sorry maar de heer nevermind denkt alles te weten , maar ik heb contact met de uwv gehad en die vertelde dat ik vanaf 23 april tot 9 mei word uitgekeerd en dat de aow eind mei gaat betalen vanaf 9 mei maar daar moet je dan wel juni mee rond komen pas eind juni dus de 23 krijg je volledige aow voor juli

Ik weet niets, hoe kom je erbij, anders zou ik niet vragen.
Ik heb geen AOW.

Wat maakt het dan uit, of je de 9e of een andere datum jarig bent, en je krijgt altijd je geld op de 23e en dit is dan voor de volgende maand.
Dan had de regering ook geen verandering hoeven te doen, maar altijd in de maand waar je 65 wordt op de 23e uit te betalen.

Blauwe245
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2012 08:21

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Blauwe245 »

ik denk dat ik de verkeerde persoon heb aangevallen ,sorry

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Linoge »

Blauwe245 schreef:ik heb contact met de uwv gehad en die vertelde dat ik vanaf 23 april tot 9 mei word uitgekeerd en dat de aow eind mei gaat betalen vanaf 9 mei maar daar moet je dan wel juni mee rond komen
Dus krijg je over mei een stukje UWV en een stuk AOW, waarmee je dus in juni moet rondkomen.

Je komt geen dubbeltje tekort.

Maandbetalingen zijn altijd achteraf over de lopende manand en je gebruikt ze voor de uitgaven van de komende maand.

nevermind moet je niet op letten. Die reageert op berichten die niet eens aan hem gericht zijn.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door nevermind »

Blauwe245 schreef:ik denk dat ik de verkeerde persoon heb aangevallen ,sorry
Maakt niet uit, gebeurd hier vaker, ik heb een dik vel. :wink:
Maar je kan dan toch mijn vraag beantwoorden!

Blauwe245
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2012 08:21

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Blauwe245 »

Nee mop dat stukje van de uwv wat je 23 april krijg is voor je vaste lasten van mei , en als je eind van de maand aow stukje krijgt is dat voor juni eigenlijk zou het de aanvulling voor mei moeten zijn maar dat is dus niet zo want je krijgt op 23 juni pas voor juli het is me vanmorgen door de svb uitgelegt en je komt zeker een maand tekort op je uitkering . ik hoop dat zij het fout hebben en u het goed heeft dan is alles nog te overzien. maar nu zie ik het somber in , ik ga hier ook mee stoppen want ik krijg er echt hoofdpijn van gr wil

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Linoge »

Voor de wijziging tot stand kwam ging je recht op AOW in op de eerste van de maand dat je 65 werd. Werd je op de 25ste van de maand 65 en bleef je tot dat moment nog doorwerken, of had je een loongeralateerde uitkering dan had je die maand een leuke financiele meevaller, want je had en AOW en je inkomen van de die maand gewerkte dagen totaan de 25ste. Dat is dus nu niet meer zo.

Het enige probleem zit hem nu in de prépensioenen. Die betaalden altijd al tot de maand waarin je 65 wordt. Omdat nu de ingagnsdatum van je AOW je verjaardag is, komt daar een gat te liggen.
Alleen mensen met eeen prépensioen en een pensioenfonds dat zich niet aanpast hebben hier last van. Verder NIEMAND. Heb je een uitkering dan merk je er financieel niets van!

Blauwe245
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2012 08:21

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Blauwe245 »

zoals u schrijft denk ik dat u er veel verstand van heeft en ik hoop echt dat u gelijk hebt , maar ik zal het afwachten en zodra ik alles zwart op wit heb zal ik het laten weten maar voorlopig ben ik erg onrustig in iedergeval bedankt voor het een kleinbeetje gerust stellen . we zullen zien ik zal dan zeker even reageren.


CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door CSM »

Blauwe245 schreef:Een andere vraag bent u al 65 en zo niet hoe kan u dan constant mensen hun vragen beantwoorden of liever u eigen mening meedelen . :roll:
Simpel, net zoals een begrafenis-ondernemer vragen kan beantwoorden hoewel hij zelf nog springlevend is.

Blauwe245
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2012 08:21

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Blauwe245 »

Hallo meneer Nevermind, ik heb de berichtjes gelezen die u mij gestuurd heeft , deze had ik nog niet gezien wel van de aow zelf maar van de ombudsman niet . Ik zal proberen me rustig te houden en afwachten wat er gaat komen . Maar zoals ik het nu heb gelezen bij de ombudsman denk ik dat u gelijk heeft , alleen begrijp ik de mensen van de svb dan niet die vertelde aan de telefoon een ander verhaal , vriendelijke groeten wil

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door kweenie »

Blauwe245 schreef:NEE als je op 3 mei jarig bent krijg je op 23 mei een gedeelte van je aow dus vanaf 3 mei tot 23 mei, maar dat is dan voor de maand juni en pas op 23 juni krijg je volledig aow voor de maand juli, dus reken maar uit .

De instantie waar je eerst je geld van kreeg betaald vanaf 23 april tot 3 mei
Deze (mogelijke) problemen hebben te maken met de betaaldag. Deze problemen hebben dus niet direct te maken met of het recht op AOW begint op de verjaardag of op de eerste van de maand, de regel die nu gaat veranderen.

In de oude situatie was het zo dat u de invaliditeitsuitkering van het UWV tot uw verjaardag kreeg en de AOW vanaf de eerste van de maand. Dat betekende in uw geval dus van 1-5 t/m 9-5 een dubbele uitkering. Eigenlijk was dat voordeeltje voor u niet eerlijk tegenover mensen die op de eerste van de maand jarig zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door kweenie »

Linoge schreef: Probleem is dat sommige pensioenfondsen het geld niet hebben om dat stukje van de maand door te betalen totdat je AOW ontvangt. Waarom ze dat geld niet hebben is een andere discussie met kreten als hoge bonussen en slechte beleggingen.
Ik zou het ook raar vinden als de pensioenfondsen daar dan voor op zouden moeten draaien. Even een extreem voorbeeld, als de overheid de AOW ingangsdatum met een jaar zou verlaten, dan zou het pensioenfonds toch niet ook voor die periode moeten opdraaien?

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Linoge »

kweenie schreef: Ik zou het ook raar vinden als de pensioenfondsen daar dan voor op zouden moeten draaien. Even een extreem voorbeeld, als de overheid de AOW ingangsdatum met een jaar zou verlaten, dan zou het pensioenfonds toch niet ook voor die periode moeten opdraaien?
Je draait het nu om. Alles en iedereen betaalde tot aan de dag dat je 65 wordt. Alleen de pensioenfondsen niet. Die betaalden slechts tot het begin van de maand, omdat je vanaf het begin van de maand toch al AOW ging ontvangen. Op die manier hebben ze miljoenen bespaard en nu kunnen ze ineens die paar dagen niet compenseren?
Maar het is natuurlijk een stuk makkelijker de overheid de schuld te geven dan die falende pensioenfondsen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door kweenie »

De pensioenpremies zijn ook altijd gebaseerd op een ingangsdatum van de eerste van de maand, dus daar maken ze geen winst op.

Bovendien is het pensioen in eerste instantie ingesteld als een inkomensvoorziening na je werk, zodat het het meest logische is om die ingangsdatum te baseren op de einddatum van de arbeidscontracten. Die eindigen in het gros van de gevallen op de laatste dag van de maand.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door Linoge »

kweenie schreef: Bovendien is het pensioen in eerste instantie ingesteld als een inkomensvoorziening na je werk, zodat het het meest logische is om die ingangsdatum te baseren op de einddatum van de arbeidscontracten. Die eindigen in het gros van de gevallen op de laatste dag van de maand.
Laatste dag van welke maand?

Ga je nu beweren dat als je doorwerkt tot je 65ste je het die laatste dagen zonder contract doet?

We hebben het hier trouens over prépensioen. Niet pensioen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW op je verjaardag

Ongelezen bericht door kweenie »

Linoge schreef:
kweenie schreef: Bovendien is het pensioen in eerste instantie ingesteld als een inkomensvoorziening na je werk, zodat het het meest logische is om die ingangsdatum te baseren op de einddatum van de arbeidscontracten. Die eindigen in het gros van de gevallen op de laatste dag van de maand.
Laatste dag van welke maand?

Ga je nu beweren dat als je doorwerkt tot je 65ste je het die laatste dagen zonder contract doet?

We hebben het hier trouens over prépensioen. Niet pensioen.
De pensioenregeling hangt i.h.a. nauw samen met de rest van de arbeidsvoorwaarden in de CAO. Vaak is in de CAO afgesproken dat de arbeidsovereenkomst eindigt bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, die in die CAO's dan wordt gesteld op de eerste dag van de maand waarin iemand de 65-jarige leeftijd bereikt.

Als je dus verder niet aangeeft of je eerder wilt stoppen of dat je langer wilt doorwerken, dan wordt in die gevallen je arbeidsovereenkomst beëindigd met ingang van eerste dag van de maand waarin je de 65-jarige leeftijd bereikt. En is de laatste werkdag dus de laatste dag van de maand voordat je 65 wordt.

Deze pensioenregelingen gaan dus uit van het begin van je pensioen de eerste van de maand waarin je 65 wordt. En als gevolg daarvan gaan de prepensioenregelingen uit van het einde van het prepensioen op de laatste dag daarvoor. Daarop is de premie gebaseerd en daarop is gebaseerd hoeveel je uitgekeerd krijgt. Je kunt dan dus niet simpel zeggen dat je dan maar een halve maand meer uitgekeerd moet gaan krijgen.

Gesloten