LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitspraak Huurcommissie en Huurtoeslag

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
mikalya
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 okt 2011 02:51

Uitspraak Huurcommissie en Huurtoeslag

Ongelezen bericht door mikalya »

Hallo Allemaal,

Wij hebben al sinds we hier wonen problemen met de huurbaas.
We huren particulier.
Ernstige gebreken waar hij niks aan doet, ook niet na aangetekende brieven.
We hebben inmiddels het traject aanvangshuurprijs bij de huurcommissie doorlopen en de uitspraak lag vandaag op de mat.
We hebben gewonnen, 25 euro leges moet betaald worden door de verhuurder en wij krijgen een hoop geld terug.
Vanaf 1 juli is de huurprijs van 475,00 naar 156,25 gegaan i.v.m. ernstige gebreken.
Als de gebreken opgelost worden wordt onze huurprijs 392,03.

Nu mijn vraag:
Hoe zit het met de ontvangen en lopende huurtoeslag?
Is er iemand die ervaring hiermee heeft of weet of we nu ALLES terug moeten gaan betalen?
Of heeft de belastingdienst hier een speciale regeling voor?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: Uitspraak Huurcommissie en Huurtoeslag

Ongelezen bericht door morundo »

Per 1 juli heb je geen recht meer op subsidie.
Als de huur 392.03 euro word, dan moet je weer huursubsidie aanvragen.
Je betaalt de huursubsidie terug tot het bedrag aan huur dat je terug krijgt, dus 5 maanden terug aan huur is 5 maanden terug aan subsidie(voorbeeld), en je moet doorgeven dat je huur verlaagd is.

mikalya
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 okt 2011 02:51

Re: Uitspraak Huurcommissie en Huurtoeslag

Ongelezen bericht door mikalya »

Ok, dat dacht ik al. Maar wij hebben gebreken waardoor de huur zo laag wordt. Rekent de belasting dit ook mee? Of moet ik dan de huurprijs opgeven die we moeten betalen als de gebreken opgelost zijn?

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: Uitspraak Huurcommissie en Huurtoeslag

Ongelezen bericht door morundo »

gebreken of niet staat los van je huursubsidie.
Per 1 juli gaat je huur naar 156 euro, ik denk niet dat je dan huursubsidie nodig heb voor zon bedrag aan huur.
Gewoon heel simpel je gaat aan de belastingdienst doorgeven wat je huur is dat je betaalt, en die bepaalt als je nog recht heb op huursubsidie.

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: Uitspraak Huurcommissie en Huurtoeslag

Ongelezen bericht door morundo »

Huursubsidie hoef je maar één keer aan te vragen, daarna wordt het bedrag automatisch berekend. Wél moet je eventuele wijzigingen doorgeven. Denk hierbij aan:

samenwonen of trouwen
scheiding, of einde van samenwonen
verhuizingen
iemand die bij je in komt wonen
een medebewoner die weggaat
een onderhuurder die komt, of weggaat
een verandering in de hoogte van het huurbedrag (STAAT HEEL DUIDELIJKE AANGEGEVEN)
stopzetten van de huursubsidie

mikalya
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 okt 2011 02:51

Re: Uitspraak Huurcommissie en Huurtoeslag

Ongelezen bericht door mikalya »

Duidelijk! Bedankt!

migalo
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2012 12:51

Re: Uitspraak Huurcommissie en Huurtoeslag

Ongelezen bericht door migalo »

Hallo,

Ik zit momenteel met een vergelijkbare situatie.
Ik heb in 2009 en 2010 particulier een woning gehuurd.
De huurprijs hiervoor bedroeg €550 per maand.

In maart 2009 is er in opdracht van de belastingdienst een medewerker van de Huurcommissie langsgeweest om te onderzoeken of de huurprijs reeel is voor de woning.

in april 2009 heb ik hier een brief over ontvangen waarin stond aangegeven dat de huurprijs te hoog was aangezien de woning een puntenaantal van 85 heeft waarbij een max. huurprijs van €364.69 geldt.

Naar aanleiding van dit schrijven heb ik gebeld met de huurcommissie en gevraagd wat ik met deze informatie moest doen. Mij is toen verteld dat zij dit naar de verhuurder zouden communiceren en ik verder niets hoefde te doen. Ik heb er vervolgens nooit meer wat van gehoord. Niet van mijn huurbaas, niet van de huurcommisie, en ook niet van de belastingdienst.

Tot vandaag! Tot mijn grote schrik tref ik een brief aan met de mededeling dat mijn rekenhuur hoger is geweest dan de maximale huurgrens, en ik om die reden geen recht had op huurtoeslag en het totaal ontvangen bedrag van €2732 (!!!) moet terugbetalen.

De slogan "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker" slaat dus compleet nergens op.. ik zit nu met een schuld van bijna 3000 euro en dat zit me flink dwars!

Gesloten