LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hollandsnieuwe rondt internet verbruik zeer ongunstig af

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
JoerivH

Hollandsnieuwe rondt internet verbruik zeer ongunstig af

Ongelezen bericht door JoerivH »

Naar mijn idee heeft Hollandsnieuwe een mooi aanbod aan abonnementen, waarvan ik er ook pas 1 heb afgesloten.
Alleen lijkt het me goed voor mensen die dit nog niet gedaan hebben dit addertje onder het gras in hun overweging mee te nemen:
Internet word per 100KB afgerond!

Dit houdt in dat, wanneer jouw telefoon een datasessie opstart en afsluit, je altijd omhoog wordt afgrond
naar de 100KB.
Wanneer jij dus een whatsapp bericht stuurt van slechts enkele KB, je hier 100 KB voor kwijtraakt als je sessie daarna wordt afgesloten! (wanneer dit gebeurt verschilt per telefoon)
Bij 10 berichtjes op een dag, van laten we heeel ruim zeggen 10KB per bericht, heb je feitelijk 100KB verbruikt maar rekenen ze het tienvoudige van 1MB!

Het is afhankelijk van welke telefoon je gebruikt wanneer de sessie wordt afgesloten, maar hollandsnieuwe doet dit sowieso zelf automatisch na 30 minuten inactiviteit.

Naar mijn idee een onzinnige, rare manier van rekenen,
bij Hi bijvoorbeeld wordt gewoon per maand op de hele MB afgerond, wat mij een veel eerlijker
manier van afrekenen lijkt.
Dit van Hollandsnieuwe voelt een beetje als een slinkse truc om zo'n goedkoop abonnement te kunnen verkopen.

Ik heb zelf geen problemen met hun service, maar mijn nummerbehoud moet ook nog ingaan, dus heb ik nog weinig ervaring verder.

groetjes Joeri

MAXIEM

Re: Hollandsnieuwe rondt internet verbruik zeer ongunstig af

Ongelezen bericht door MAXIEM »

JoerivH

In feite geef je dus aan, dat je moet betalen voor een dienst die naar omvang niet volledig is verleend. Dat verschijnsel heb je soms ook bij een gewoon telefoontje, maar dan praat je natuurlijk niet over het tienvoudige. Kortom, als je dat niet wilt, dan moet je een andere provider nemen die het feitelijke gebruik in rekening brengt.

Maxiem.

JoerivH

klopt Maxiem, voor nu ga ik niet overstappen daar is het sowieso al te laat voor.
We zullen zien wat het in de praktijk gaat doen.

Desalniettemin vind ik het een oneerlijke werkwijze en hoop ik dat meer mensen hier lucht van krijgen,
en Hollandsnieuwe wellicht in gaat ziet hier dat ze hier iets moeten aanpassen.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

JoerivH

Je schrijft
....en Hollandsnieuwe wellicht in gaat ziet hier dat ze hier iets moeten aanpassen.
Daar zou ik geen al te hoge verwachtingen van hebben. HN weet al meer dan 16 kalendermaanden, dat veel klanten vragen om een goed bereikbare (gratis) telefonische helpdesk, maar het kwartje is nog steeds niet gevallen.

Fijne Pasen, Maxiem.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Met bellen gebeurt bij de meeste providers hetzelfde. Je betaalt meestal de 1e minuut volledig. Wat dus inhoudt dat als je alleen een voicemail er aan krijgt, na 2 seconden de verbinding verbreekt je zelfs 30 keer zoveel betaalt.

fred.vanderzeeuw

Ongelezen bericht door fred.vanderzeeuw »

Beste JoerivH,

Het afronden van de 100k staat omschreven op de site van HN maar er is een mouw aan te passen. Ik ben sinds een aantal maanden overgestapt naar HN en daar moest ik ook wennen aan het data gebruik dat ging de eerste paar dagen niet goed de mb's vlogen er doorheen. Ik ben een Android gebruiker dus ik heb alleen ervaring met Android. Windows en Apple zullen hier ook wel app's voor hebben. Ik ben op zoek gegaan om het data gebruik te beperken en heb een aantal app's gevonden die op een simpele wijze het data verkeer voor je afsluiten en regelen. Er zijn heel wat standaard app's op je phone die ongevraagd de gehele dag data verbruiken, die blokkeer je. Allen de app's die jij gebruikt zet je open voor gereguleerd data gebruik. Mijn data verkeer (whatsapp, e-mail, het weer etc.) de gewone zaken kosten mij tussen de 22ct en 30ct per dag. Ik maak ook gebruik van andere diensten zoals file info, navigatie on-line, browser e.d. Updaten van m'n systeem kan alleen met wifi dit is zo ingesteld. Als je on road wilt youtuben of gamen dan is HN niet de aangewezen provider. En s'nachts gaat mijn provider dataverkeer automatisch gewoon uit en gaat s'morgens automatisch weer aan.
Ik red het met m'n abo, maar ik ben het met je eens de afrekening van het data gebruik zou door HN veel netter kunnen.

Gr. Fred

PS HN kan het wel per kb afrekenen kijk maar bij data verbruik in het buitenland.

JoerivH

Ha Fred!

heel erg bedankt voor deze tips. ik zal ze zeker gaan toepassen.
Toch had ik mijn overgang naar een abonnement met internet wel wat zorgelozer voorgesteld.
Als jonge student zou ik graag de hele dag onbezorgd m'n telefoon alles laten synchroniseren zonder daar
het veelvoudige aan mb's voor kwijt te raken. Helaas.
erg teleurstellend. over 2 jaar toch maar weer terug naar een andere provider.

Welke app is dat dan precies die jij daarvoor gevonden hebt?

groetjes Joeri

JoerivH

Na een aantal maanden gebruik kan ik nu zeggen dat het gelukkig meevalt met de afronding naar boven.
Ik heb mijn daadwerkelijke verbruik nu een paar maanden vergeleken met wat mij gerekend wordt.
Uiteindelijk is dat verschil zo rond de 10 MB (t.w.v. 34 cent) per maand.

Alhoewel ik het nog steeds een oneerlijke manier van afrekenen vind, valt het dus mee.

Maps71

Ongelezen bericht door Maps71 »

Ook ik heb de ervaring dat de afronding ongeveer 3% is.
Wat neer komt op 3x €0,038= €0,114 kost per 100MB.
Bij mij komt dat neer op een extra verbruik van 10 a 15MB per maand.
Andere providers ronden af per MB per dag, dat kan ook 30 dagen met gemiddeld 0,5MB zijn en dat is dan 15MB per maand A €... per MB.

Gesloten