LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
tasja71
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 apr 2004 19:17

Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door tasja71 »

Ik ben een moeder van 3 minderjarige kinderen en momenteel lig ik in scheiding.

Op 5 maart 2012 kreeg ik een woning aangeboden via Woonnet-Rijnmond. Ik ben in de woning geweest en de woning is perfect voor mij en mijn kids, qua ruimte, qua ligging (5 minuten bij school vandaan, vlak bij opa en oma, tegenover de BSO). Echter, de huurprijs was aan de hoge kant en op basis daarvan heb ik de woning afgewezen.

Vandaag, een maand later dus, staat deze woning weer op Woonnet-Rijnmond, echter nu met een huurprijs € 120,00 onder de huurprijs van 5 maart 2012.

Omdat de huurprijs nu een stuk lager ligt, kan ik deze wel opbrengen, maar natuurlijk gaan er nu meer mensen reageren en omdat mijn inschrijving bij Woonnet-Rijnmond pas van februari van dit jaar is, sta ik onderaan de lijst van inschrijvingen. M.a.w.: deze woning ga ik nooit toegewezen krijgen.

De woningbouwvereniging zegt dat ik de woning destijds had moeten accepteren of anders nu moet accepteren dat de huur een stuk lager ligt en ik dus onderaan de lijst eindig. Ik vind dit een enigszins kromme redenering. Omdat zij niet van de woningen afkomen tegen en "te hoge" huurprijs, worden ze nu tegen een lagere prijs verhuurd? Hadden ze mij dan ook niet die lagere huurprijs kunnen bieden toen ik aangaf dat ik die hoge huur niet kon opbrengen? Alsof je over een huurprijs kunt onderhandelen.

Iemand enig idee wat mijn mogelijkheden zijn? Óf er überhaupt mogelijkheden zijn?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door ciske »

Ik denk niet dat je er iets aan kan doen, het zijn hun regels, dus je moet nu weer afwachten tot je aan de beurt bent.

Sage.
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 dec 2011 17:00
Locatie: Amsterdam

Re: Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door Sage. »

Lijkt mij dat je hier inderdaad niks tegen kunt doen. Je hebt je kans gehad en deze niet gepakt.

En daarnaast vind ik het niet meer dan redelijk dat de mensen die véél eerder dan jij stonden ingeschreven de eerste opties krijgen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door sephora30 »

Lijkt mij ook dat hier niks tegen te doen is, maar ben het met je eens dat het wel zuur is. Jammer dat ze jou dan niet het huis geven, jij had hem tenslotte eigelijk al gehad.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door ciske »

TS staat pas 1-2 maanden ingeschreven, voor die regio peanuts.
Dan krijg je in mijn stad nog lang geen woning.

tasja71
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 apr 2004 19:17

Re: Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door tasja71 »

Laat duidelijk zijn dat ik begrijp hoe het werkt en ik snap ook wel dat iedereen evenveel recht moet hebben op het verkrijgen van een woning. maar ik heb destijds aangegeven dat de woning te duur was en daar was niet over te onderhandelen/spreken. Nu, nog geen maand later, staat de woning voor minder dan mijn aanbod van destijds te huur, maar werd er aangegeven dat er over een huurprijs niet te onderhandelen is. Naar nu blijkt kan dat schijnbaar wel.

Het voelt erg onrechtvaardig...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ik begrijp dat het erg onrechtvaardig voelt, mischien dat die woning al een paar keer is afgewezen door de hoge huurprijs en dat ze daarom wat aan die huurprijs gedaan hebben.

Maar helaas doe je er niet tegen.

Ik hoop voor je dat je een snel een woning toegewezen krijgt.
Succes.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door crazyme »

tasja71 schreef:Ik vind dit een enigszins kromme redenering. Omdat zij niet van de woningen afkomen tegen en "te hoge" huurprijs, worden ze nu tegen een lagere prijs verhuurd?
Dat is geen kromme redenering.

Zo zit de wereld in elkaar.

Grote vraag = hoge prijs
Kleine vraag = lage prijs

tasja71
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 apr 2004 19:17

Re: Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door tasja71 »

Chocomelk schreef:Ik begrijp dat het erg onrechtvaardig voelt, mischien dat die woning al een paar keer is afgewezen door de hoge huurprijs en dat ze daarom wat aan die huurprijs gedaan hebben.
Deze woning wordt enkele maanden aangeboden. :)

Ze hadden ook op mijn aanbod in kunnen gaan. Ze hadden dan meer huur gekregen dan ze er nu voor vragen. ;)
crazyme schreef:Grote vraag = hoge prijs
Kleine vraag = lage prijs
In dit geval werkt dat anders:
Hoge prijs = kleine vraag
Lage prijs = grote vraag

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ga het huis voor de tweede keer uit mijn hoofd zetten. :)

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Woningbouw is oppermachtig helaas. Ik had eens gereageerd op een woning die was aangepast op mensen met een beperking. Ik heb dus 2 zoontjes die beiden de nodige beperkingen hebben EN ik was de enige die uberhaupt op de woning reageerde. Doordat ik ruzie had met een medewerker van de woningbouw, kreeg ik de woning niet. Moest opeens naar iemand met een beperking. Woning komt opnieuw "op de lijst" en is toen naar een koppel toegegaan zonder enige beperkingen. Helaas, woningbouw kan veel.... :(

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door Jolijn »

tasja71 schreef:Laat duidelijk zijn dat ik begrijp hoe het werkt en ik snap ook wel dat iedereen evenveel recht moet hebben op het verkrijgen van een woning. maar ik heb destijds aangegeven dat de woning te duur was en daar was niet over te onderhandelen/spreken. Nu, nog geen maand later, staat de woning voor minder dan mijn aanbod van destijds te huur, maar werd er aangegeven dat er over een huurprijs niet te onderhandelen is. Naar nu blijkt kan dat schijnbaar wel.

Het voelt erg onrechtvaardig...
Maar het zou ook onrechtvaardig voelen voor de mensen die langer dan jij staan ingeschreven en niet gereageerd hebben (niet konden/mochten) vanwege de te hoge huur.
Dan zouden zij ook kans hebben moeten gehad om over de huurprijs te onderhandelen.
Er is nu niet onderhandelt, zoals jij schrijft, maar de verhuurder heeft blijkbaar ingezien dat als de huur (eerlijk) verlaagt wordt, de woning eerder verhuurt wordt.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door crazyme »

tasja71 schreef: In dit geval werkt dat anders:
Hoge prijs = kleine vraag
Lage prijs = grote vraag
U bedoelt dat een verhuurder niet zijn prijzen mag aanpassen aan de markt.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door Wim2007 »

tasja71 schreef:Echter, de huurprijs was aan de hoge kant en op basis daarvan heb ik de woning afgewezen. Vandaag, een maand later dus, staat deze woning weer op Woonnet-Rijnmond, echter nu met een huurprijs € 120,00 onder de huurprijs van 5 maart 2012.Omdat de huurprijs nu een stuk lager ligt, kan ik deze wel opbrengen, maar natuurlijk gaan er nu meer mensen reageren en omdat mijn inschrijving bij Woonnet-Rijnmond pas van februari van dit jaar is, sta ik onderaan de lijst van inschrijvingen.iet kon opbrengen?
Het is al opmerkelijk dat u een woning aangeboden heeft gekregen na één maand inschrijving
tasja71 schreef:Iemand enig idee wat mijn mogelijkheden zijn? Óf er überhaupt mogelijkheden zijn?
Wacht een aantal jaren af. Wellicht heeft u dan wel een kans op een huurwoning bij een 'sociale' verhuurder.

RedShy
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:47

Re: Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door RedShy »

Ik begrijp de teleurstelling wel van de topicstarter maar helaas is hier niets aan te doen. Sowieso heeft de woningbouw natuurlijk regels maar het is natuurlijk ook zo dat er mensen zijn die veel langer ingeschreven staan en op basis van de hoge huurprijs sowieso al niet gereageerd hadden maar de woning eigenlijk ook wel willen hebben tegen de lagere huurprijs. Als iemand dan langer ingeschreven staat dan heeft deze persoon natuurlijk meer recht.

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat klopt, veel mensen die de woning hebben afgewezen omdat de huur te hoog was, zouden waarschijnlijk ook met alle plezier hebben willen onderhandelen over een lagere huurprijs. Die gelegenheid is hen niet aangeboden, waarom zou die gelegenheid dan wel geboden worden aan iemand die reageert ondanks dat ze het niet kan betalen? Je zou haast zeggen, waarom reageer je dan...

Tip voor Tasja: ga eens kijken voor een particuliere verhuurder, wellicht dat je daar makkelijker kunt onderhandelen over een huurprijs die onder de huurtoeslaggrens zit.

RedShy
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:47

Re: Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door RedShy »

witte angora schreef:Dat klopt, veel mensen die de woning hebben afgewezen omdat de huur te hoog was, zouden waarschijnlijk ook met alle plezier hebben willen onderhandelen over een lagere huurprijs. Die gelegenheid is hen niet aangeboden, waarom zou die gelegenheid dan wel geboden worden aan iemand die reageert ondanks dat ze het niet kan betalen? Je zou haast zeggen, waarom reageer je dan...

Tip voor Tasja: ga eens kijken voor een particuliere verhuurder, wellicht dat je daar makkelijker kunt onderhandelen over een huurprijs die onder de huurtoeslaggrens zit.
Helemaal mee eens.

Ik vind het trouwens wel raar dat de woningbouw de prijzen verlaagt. In de particuliere sector zie je dat wel vaker maar via de woningbouw heb ik het nog nooit gezien. Mijn ervaring is dat er altijd wel genoeg animo is.

Anno 1965
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 apr 2012 19:50

Re: Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door Anno 1965 »

Ik vind het wel vreemd dat een huurwoning ineens in prijs kan zakken.
Ik dacht namelijk dat de huurprijs op basis van punten tot stand kwam.
Je zou dan toch denken dat de bepaalde prijs vastligt?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ook ik begrijp de teleurstelling voor TS, maar ik kan begrijpen dat de wbv niet kan gaan onderhandelen over de huurprijs. Als deze verlaagd moet worden (zoals nu gebeurd is) is het eerlijker deze opnieuw aan te bieden aan alle woningzoekenden tegen de lagere prijs zodat zij nu wel kunnen reageren waar sommigen dat vanwege de hogere huur eerder niet hebben gedaan.

Even een vraagje, het staat TS toch vrij om toch te reageren op de woning ? Misschien staat ze laag op de lijst, maar het kan toch zo zijn dat niet iedereen reageert of op tijd weer antwoord geeft als ze worden uitgenodigd of toch de woning om wat voor reden dan ook afwijzen. Ja het is een kleine kans, maarja niet reageren is sowieso geen kans.
Anno 1965 schreef: Ik dacht namelijk dat de huurprijs op basis van punten tot stand kwam.
Je zou dan toch denken dat de bepaalde prijs vastligt?
Dat puntensysteem is er ook, alleen op basis van een berekening met het puntensysteem rolt er een maximale huurprijs uit voor de specifieke woning dat een wbv mag vragen voor een woning. Het is daarmee niet gezegd dat een wbv dan ook meteen dat maximum moet vragen. Het staat een wbv dus vrij om een huurprijs te vragen die eronder ligt.

Dus sja als een wbv een woning niet verhuurd krijgt omdat de woningzoekenden het niet kunnen opbrengen, is het maar beter om te verhuren tegen een lager bedrag dan leeg laten staan. Het lagere bedrag levert dan nog altijd een stuk meer op. Bovendien kan een leeg huis ook voor problemen zorgen, krakers, vernielingen, verpaupering. In de wintermaanden moet het toch wel enigszins verwarmd worden om het leidingenwerk niet kapot te laten vriezen enz.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door ciske »

Dus sja als een wbv een woning niet verhuurd krijgt omdat de woningzoekenden het niet kunnen opbrengen, is het maar beter om te verhuren tegen een lager bedrag dan leeg laten staan. Het lagere bedrag levert dan nog altijd een stuk meer op. Bovendien kan een leeg huis ook voor problemen zorgen, krakers, vernielingen, verpaupering. In de wintermaanden moet het toch wel enigszins verwarmd worden om het leidingenwerk niet kapot te laten vriezen enz.
Dit is over het algemeen genomen geen gebruikelijke zaak bij een woningbouw, dat is zeldzaam als ze om laag gaan met de prijs.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Huurwoning afgewezen, nu te huur tegen lagere huurprijs

Ongelezen bericht door Jolijn »

RedShy schreef:
witte angora schreef:Dat klopt, veel mensen die de woning hebben afgewezen omdat de huur te hoog was, zouden waarschijnlijk ook met alle plezier hebben willen onderhandelen over een lagere huurprijs. Die gelegenheid is hen niet aangeboden, waarom zou die gelegenheid dan wel geboden worden aan iemand die reageert ondanks dat ze het niet kan betalen? Je zou haast zeggen, waarom reageer je dan...
Tip voor Tasja: ga eens kijken voor een particuliere verhuurder, wellicht dat je daar makkelijker kunt onderhandelen over een huurprijs die onder de huurtoeslaggrens zit.
Helemaal mee eens.
Ik vind het trouwens wel raar dat de woningbouw de prijzen verlaagt. In de particuliere sector zie je dat wel vaker maar via de woningbouw heb ik het nog nooit gezien. Mijn ervaring is dat er altijd wel genoeg animo is.
Ik heb het wel eens bij de woningbouw gezien.
Voor woningen voor een bepaalde doelgroep was geen 'animo' omdat ze te duur waren, boven de huursubsidiegrens.
Dus bleven de woningen leeg. Dat brengt niks op, dus zakte de huur tot net iets beneden de huursubsidiegrens.

Gesloten