LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
vandenberg85
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2012 15:10

Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door vandenberg85 »

Goedenmiddag,

Ik zit met een probleem met onze meterstanden.
Sinds 29 nov 2010 ben ik woonachtig op mijn huidige adres,
een Appartement met 2 etages

Nu heb ik een Jaarafrekening van de Nuon ontvangen waar in staat dat ik 3.961m3 aan gas heb verbruikt in de periode van 29.03.2011 tot 7.03.2012
dit leek mij zeer onwaarschijnlijk en ben verder gaan zoeken in de rekening en kwam een specificatie tegen van de netbeheerder Endinet waarin staat dat op
29.03.2011 een meterstand van 34.519 is berekend, op
24.05.2011 een meterstand van 37.199 is vastgesteld door een meteropnemer

dit maakt een verschil van 2.680m3 in 56dagen tijd.

Nu heb ik gebeld met de Nuon om een Correctie en deze verwijzen mij door naar Endinet en hun vise versa.

Nu ben ik de draad helemaal kwijt en weet ik niet goed wat ik moet doen
mogelijk dat iemand hier mij weer een beetje verder kan informeren hoe verder.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door vandenberg85 op 13 apr 2012 20:21, 2 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door bprosman »

29.03.2011 een meterstand van 34.519 is berekend, op
24.05.2011 een meterstand van 37.199 is vastgesteld door een meteropnemer
dit maakt een verschil van 2.680m3 in 27dagen tijd.
Waar kom je op die 27 dagen ?.
Op 29.03 2011 is de meterstand op 34.519 berekend, ofwel... geschat. Pas op 24.05 is de meteropnemer langsgekomen en heeft geconstateerd dat de werkelijke meterstand 37.199 was.

vandenberg85
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2012 15:10

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door vandenberg85 »

excuus, 56 dagen tussen 29.03 & 24.05

die 34.519 is inderdaad een schatting

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door pima »

Ik mis nog de standen vanaf 29-10-2010.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door Shine »

Helaas, uw verhaal is incompleet. Hier kunnen we weining (niets) mee.

Wat ontbreekt:

- Beginmeterstanden november 2010.
- Jaarmeterstanden maart 2011 tbv jaarafrekening periode november 2010 - maart 2011.
En .... minstens zo belangrijk,.. zijn al die gebruikte meterstanden geschat of netjes doorgegeven/opgenomen ?

vandenberg85
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2012 15:10

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door vandenberg85 »

Okee, ik begrijp dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest.

De beginmeterstand van 29.11.2010 heb ik niet. Deze heb ik opgevraagd bij de verhuurder (woonbedrijf) en deze zeggen dat ze dit niet in het bezit hebben.

Ik ben op 14.01.2011 Gas af gaan nemen bij de Eon dit omdat ik een brief binnen kreeg dat ik nog geen energie/gas leverancier had en dit onmiddelijk moest afsluiten

begin meterstand : 34.113 op 29.03.2011 ben ik overgestapt naar de Nuon.
Eind meterstand : 34.519

achter de meterstand staat een M = Opname door meetbedrijf/netbeheerder
echter heb ik nooit iemand gezien en de Netbeheerd meldt mij ook dat er vanaf 2008 alleen maar schattingen zijn gemaakt tot 24.05.2011

ik hoop jullie nu beter geinformeerd te hebben!
Laatst gewijzigd door vandenberg85 op 14 apr 2012 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

De beginmeterstand van 29.11.2010 heb ik niet. Deze heb ik opgevraagd bij de verhuurder (woonbedrijf) en deze zeggen dat ze dit niet in het bezit hebben.
Netbeheerd meldt mij ook dat er vanaf 2008 alleen maar schattingen zijn gemaakt tot 24.05.2012
Dan heb je echt een probleem.

Als er alleen maar schattingen zijn, is er niks zeker en heb je dus ook niks om de rekening aan te vechten

vandenberg85
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2012 15:10

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door vandenberg85 »

Ik heb van de week nogmaals contact gehad met het Woonbedrijf met de vraag of zij toch nog
verder willen zoeken naar die meterstand gegevens.

Normaliter wordt dit tijdens de 2e inspectie genoteerd zodra iemand zijn huis verlaat
maar nu schijnen ze dit bij deze woning vergeten te zijn. ik begrijp dat het nu ook
heel moeilijk wordt om bewijs boven tafel te krijgen.

maar het moet toch niet zo simpel zijn dat als ik geen bewijs het ik maar moet betalen
zij moeten toch ook begrijpen dat verschil van :

34.519 op 29.03.2011 en
37.199 op 24.05.2011 onmogelijk is.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door bprosman »

34.519 op 29.03.2011 en
37.199 op 24.05.2011 onmogelijk is.
Op zich is dat inderdaad onmogelijk ware het niet dat op 29.03.2011 de meter helemaal niet op 34.519 gestaan hoeft te hebben, het is namelijk een schatting geweest gebaseerd op verbruik in het verleden (vorige huurder). In het echt kan de meter al veel hoger gestaan hebben.

vandenberg85
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2012 15:10

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door vandenberg85 »

Dat klopt, maar dan zouden ze het kunnen terug berekenen aan de hand van het gebruik wat ik nu heb.

het kan toch niet zo zijn dat ik voor het gebruik van de vorige bewoner moet opdraaien. ( dit waren polen die illegaal in het pand zaten )

Anno 1965
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 apr 2012 19:50

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door Anno 1965 »

De vorige bewoner moet een eindafrekening hebben gekregen dus die moet je opvragen bij je leverancier.
Als ze illegaal woonden en ook diensten afnamen moet daar een constatering van zijn door de verhuurder of leveranciers (gas, water en licht) en ook weer een eindafrekening.

Jij moet namelijk tekenen bij het betrekken van de woning en daarbij moeten deze gegevens vermeld staan.

Kortom, vraag bij de verhuurder en de leveranciers naar de eindafrekening van de vorige bewoner of de constatering van illegaal gebruik.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Anno 1965 schreef:De vorige bewoner moet een eindafrekening hebben gekregen dus die moet je opvragen bij je leverancier.
Als ze illegaal woonden en ook diensten afnamen moet daar een constatering van zijn door de verhuurder of leveranciers (gas, water en licht) en ook weer een eindafrekening.

Jij moet namelijk tekenen bij het betrekken van de woning en daarbij moeten deze gegevens vermeld staan.

Kortom, vraag bij de verhuurder en de leveranciers naar de eindafrekening van de vorige bewoner of de constatering van illegaal gebruik.
Dat maakt toch niks uit. Deze eindafrekening is op dezelfde geschatte standen gebaseerd

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door berndv »

Ben bang dat hier weinig aan te doen is. Bij het aangaan van een energiecontract wordt altijd gevraagd om de standen door te geven, doe je dat niet dan wordt voortgeborduurd op de vorige schattingen. Het is een stuk laksheid van ts dat er nooit daadwerkelijke standen doorgegegeven zijn. Was dit wel gebeurt bij het aangaan van het huurcontract, dan was de rekening voor de vorige bewoners geweest, nu is de rekening voor jou en zul je dit als wijze maar harde les moeten nemen.

Anno 1965
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 apr 2012 19:50

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door Anno 1965 »

Leo The Emperor schreef:
Anno 1965 schreef:De vorige bewoner moet een eindafrekening hebben gekregen dus die moet je opvragen bij je leverancier.
Als ze illegaal woonden en ook diensten afnamen moet daar een constatering van zijn door de verhuurder of leveranciers (gas, water en licht) en ook weer een eindafrekening.

Jij moet namelijk tekenen bij het betrekken van de woning en daarbij moeten deze gegevens vermeld staan.

Kortom, vraag bij de verhuurder en de leveranciers naar de eindafrekening van de vorige bewoner of de constatering van illegaal gebruik.
Dat maakt toch niks uit. Deze eindafrekening is op dezelfde geschatte standen gebaseerd
Een eindafrekening schat men toch niet?
Er moet dus iemand zijn geweest die de meterstanden opgenomen heeft want daar moet je als oude en als nieuwe huurder voor tekenen.

Anno 1965
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 apr 2012 19:50

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door Anno 1965 »

berndv schreef:Ben bang dat hier weinig aan te doen is. Bij het aangaan van een energiecontract wordt altijd gevraagd om de standen door te geven, doe je dat niet dan wordt voortgeborduurd op de vorige schattingen. Het is een stuk laksheid van ts dat er nooit daadwerkelijke standen doorgegegeven zijn. Was dit wel gebeurt bij het aangaan van het huurcontract, dan was de rekening voor de vorige bewoners geweest, nu is de rekening voor jou en zul je dit als wijze maar harde les moeten nemen.
Maar daar neemt de leverancier toch geen genoegen mee?
Die wil aan het einde van het contract de exacte gegevens hebben zodat er een eindafrekening gemaakt kan worden.

vandenberg85
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2012 15:10

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door vandenberg85 »

Mijn excuus dus dat ik het niet helemaal begrijp maar toon ook
een beetje begrip, het is voor mij voor het eerst dat ik op mezelf/samen woon
en als er dan wordt gezegd laat het een wijz/harde
les zijn vind ik een les van 1600eu vrij duur wat dat is het bedrag
wat ik nu bij moet betalen!!

In ieder geval bedankt alvast voor alle reacties..

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door berndv »

vandenberg85 schreef:Normaliter wordt dit tijdens de 2e inspectie genoteerd zodra iemand zijn huis verlaat
maar nu schijnen ze dit bij deze woning vergeten te zijn. ik begrijp dat het nu ook
heel moeilijk wordt om bewijs boven tafel te krijgen.

maar het moet toch niet zo simpel zijn dat als ik geen bewijs het ik maar moet betalen
zij moeten toch ook begrijpen dat verschil van :
Begrijpen doen ze het, veranderen niet waarschijnlijk.
Anno1965 schreef:
Een eindafrekening schat men toch niet?
Er moet dus iemand zijn geweest die de meterstanden opgenomen heeft want daar moet je als oude en als nieuwe huurder voor tekenen.
wel als er illegale polen in gezeten hebben en de woningbouw de standen niet noteert en de nieuwe bewoner niet eens een energieleverancier benadert, onder het mom van er komt toch stroom uit het stopcontact. En als hij na bij a 2 maand een energiecontract afsluit, ook hier geen standen door geeft, maar de nieuwe leverancier de standen laat schatten.

Anno 1965
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 apr 2012 19:50

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door Anno 1965 »

berndv schreef:
vandenberg85 schreef:Normaliter wordt dit tijdens de 2e inspectie genoteerd zodra iemand zijn huis verlaat
maar nu schijnen ze dit bij deze woning vergeten te zijn. ik begrijp dat het nu ook
heel moeilijk wordt om bewijs boven tafel te krijgen.

maar het moet toch niet zo simpel zijn dat als ik geen bewijs het ik maar moet betalen
zij moeten toch ook begrijpen dat verschil van :
Begrijpen doen ze het, veranderen niet waarschijnlijk.
Anno1965 schreef:
Een eindafrekening schat men toch niet?
Er moet dus iemand zijn geweest die de meterstanden opgenomen heeft want daar moet je als oude en als nieuwe huurder voor tekenen.
wel als er illegale polen in gezeten hebben en de woningbouw de standen niet noteert en de nieuwe bewoner niet eens een energieleverancier benadert, onder het mom van er komt toch stroom uit het stopcontact. En als hij na bij a 2 maand een energiecontract afsluit, ook hier geen standen door geeft, maar de nieuwe leverancier de standen laat schatten.
Het is inderdaad een beetje vaag allemaal.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Op de website van Enexis staat het volgende :
Minimaal een keer in de drie jaar komt de meteropnemer van Enexis langs om de meterstanden op te nemen. Dit is een wettelijke verplichting. De meteropnemer is herkenbaar aan de Enexis bedrijfskleding en kan zich altijd legitimeren
Netbeheerd meldt mij ook dat er vanaf 2008 alleen maar schattingen zijn gemaakt tot 24.05.2012
Misschien kun je hier iets mee, en aangeven dat de netbeheerder zijn wettelijke verplichting niet is nagekomen, en dat mede daardoor het geheel zo uit de hand is gelopen

vandenberg85
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2012 15:10

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door vandenberg85 »

2012 moet 2011 zijn dus die wettelijke verplichting van 3jr zijn ze dan wel nagekomen.

Gesloten