LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vandenberg85 schreef:2012 moet 2011 zijn dus die wettelijke verplichting van 3jr zijn ze dan wel nagekomen.
Dan is het nu bijna met geen mogelijkheid meer na te gaan wat de standen waren op het moment dat u ging wonen in de woning.

U had toendertijd alle standen (gas, water electra) moeten opnemen en u aanmelden bij de leveranciers met deze standen als beginstanden. Dat is toch echt de verantwoordelijkheid van de bewoner.

Anno 1965
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 apr 2012 19:50

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door Anno 1965 »

Emmy75 schreef:
vandenberg85 schreef:2012 moet 2011 zijn dus die wettelijke verplichting van 3jr zijn ze dan wel nagekomen.
Dan is het nu bijna met geen mogelijkheid meer na te gaan wat de standen waren op het moment dat u ging wonen in de woning.

U had toendertijd alle standen (gas, water electra) moeten opnemen en u aanmelden bij de leveranciers met deze standen als beginstanden. Dat is toch echt de verantwoordelijkheid van de bewoner.

Dat vraag ik me af.
Als ik als huurder producten afneem bij een leverancier dan moet ik blijven betalen totdat ik het contract beeindig.
Daarom moet ik de standen dorgeven zodat ik niet hoef te betalen voor de nieuwe huurder.

De oude huurder is dus net zo verantwoordelijk als de nieuwe en als de oude niet opzegt dan blijft die betalen.
De vraag is dus wie waar en wanneer nou iets heeft afgenomen en heeft opgezegd.
Dat moet toch te achterhalen zijn?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Het zou kunnen dat het te achterhalen valt, maar dan zou men een rondje energieleveranciers moeten doen.

Daarnaast zijn er nog een aantal variabelen die van invloed zijn, zoals heeft de woning bijvoorbeeld een poosje leeg gestaan ? Mogelijk is in de tussentijd toch energie verbruikt en kan TS daar alsnog voor opdraaien als ie zichzelf niet heeft aangemeld met de beginstanden van 29-11-10. Daarnaast had TS het erover dat er illegalen in hadden gezeten. Dan is nog maar de vraag of er inderdaad netjes betaald is door de vorige huurder en of de eindstanden netjes zijn doorgegeven. In dit geval is de kans best aanwezig dat het niet doorgegeven is, veel te laag doorgegeven is enz..

De standen opnemen zodra men de sleutel krijgt en aanmelden bij de energieleveranciers scheelt dit soort ellende.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door Shine »

@ TS:

Toen u de nieuwe huurder werd had u meteen de beginmeterstanden moeten noteren toen u de sleutel kreeg. Deze verantwoordelijkheid ligt namelijk geheel en alleen bij u. De huurder. Hierin bent u zelf nalatig geweest.
U had zich bijtijds moeten aanmelden bij een leverancier. U geeft al aan dat dit niet is gebeurd. Het heeft pas plaatsgevonden toen u een schrijven kreeg van de netbeheerder.


Oude bewoners hebben zich afgemeld. (getuige het feit dat u een brief van de netbeheerder hebt gekregen dat er geen leverancie contract was). De oude bewoners hoeven echter niet de eindmeterstanden doorgegeven te hebben.Zijn dit ook niet verplicht. Natuurlijk hoop je dat, maar vaak gebeurd dat niet. (ook wanneer het legale bewoning betreft!!)
Het is dus aannemelijk dat de eindafrekening voor de vorige bewoners heeft plaatsgevonden op geschatte eindmeterstanden. En die geschatte eidmeterstanden zijn voor u dan weer de beginmeterstanden.
Jammer dat de verhuurder, woningbouvereniging geen standen heeft genoteerd. Maar dit kunt u hen niet aanrekenen. Te allen tijden ligt de verantwoordelijkheid bij uzelf.
Ook de netbeheerder en/of leverancier kunt u niets aanrekenen. De verantwoordelijkheid ligt bij uzelf.
Indien u geen bewijslast hebt, hebt u ronduit pech. Niemand valt dit te verwijten dan, hoe bot ook, alleen u zelf.

Een leverancier is geen speler om uit te zoeken wie wanneer waar woont of eigenaar is, voor hoelang en weet ik het wat allemaal. Een leverancier levert alleen maar. Vergelijkbaar met een tankstation.
Voor de netbeheerder wordt dit wel interessant omdat de netbeheerder natuurlijk zo min mogelijk kosten mis wil lopen. (Kosten zoals transportkosten, meet-huur-kosten, etc.)
Daarom dat u ook in januari een brief van de netbeheerder hebt gekregen waarin u gesommeerd werd onmiddelijk zorg te dragen voor een leverantie contract anders zou u worden afgesloten.

Het doorgeven van meterstanden is geen verplichting. Noch voor de oude bewoner, noch voor de nieuwe bewoner. De consequentie is dan wel dat de meterstanden dan door de netbeheerder geschat zullen worden. Zonder harde bewijslast (denk hierbij aan foto's, inspectie rapport overdracht) zullen er in dit soort situaties geen correctie plaatsvinden.


Trouwens, hoe zit het met elektra? Want ik lees alleen over gas. Zit dit dan wel allemaal snor?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Shine schreef:Trouwens, hoe zit het met elektra? Want ik lees alleen over gas. Zit dit dan wel allemaal snor?
En water ?

vandenberg85
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2012 15:10

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door vandenberg85 »

verbruik van electriciteit is gewoon normaal en zelf nog wat aan de lage kant
2.293kWh

water kunnen wij niet aflezen deze bevindt zich niet in de woning!

Anno 1965
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 apr 2012 19:50

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door Anno 1965 »

Shine schreef:@ TS:

Toen u de nieuwe huurder werd had u meteen de beginmeterstanden moeten noteren toen u de sleutel kreeg. Deze verantwoordelijkheid ligt namelijk geheel en alleen bij u. De huurder. Hierin bent u zelf nalatig geweest.
U had zich bijtijds moeten aanmelden bij een leverancier. U geeft al aan dat dit niet is gebeurd. Het heeft pas plaatsgevonden toen u een schrijven kreeg van de netbeheerder.


Oude bewoners hebben zich afgemeld. (getuige het feit dat u een brief van de netbeheerder hebt gekregen dat er geen leverancie contract was). De oude bewoners hoeven echter niet de eindmeterstanden doorgegeven te hebben.Zijn dit ook niet verplicht.

Bij verhuizing is de contractant verplicht om de leverancier:
a. ten minste 10 werkdagen voordat hij het oude perceel verlaat, in te lichten omtrent de
aanstaande verhuizing en zijn nieuwe adres;
b. uiterlijk 5 werkdagen nadat hij het oude perceel heeft verlaten door middel van een door hem
(en bij voorkeur ook door de nieuwe eigenaar/bewoner) ondertekende verklaring in te lichten
over de standen van de meetinrichting bij vertrek.


Lijkt me ook wel logisch he.

Anno 1965
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 apr 2012 19:50

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door Anno 1965 »

vandenberg85 schreef:verbruik van electriciteit is gewoon normaal en zelf nog wat aan de lage kant
2.293kWh

water kunnen wij niet aflezen deze bevindt zich niet in de woning!
Jammer dat jij nergens een reactie geeft om mijn posts.
Laat verder maar zitten dan.

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Jaarafrekening veelste hoog.. Help..

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Geachte heer of mevrouw van den Berg,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u een hoge afrekening heeft ontvangen en een correctie heeft aangevraagd.

Wilt u meer informatie? Dan zoek ik dit graag voor u uit . U kunt een privébericht (PB) versturen via de knop linksonder dit bericht, met uw klant- of contractrekeningnummer en uw telefoonnummer. Dan neem ik telefonisch contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Masja
Nuon Webcare

Gesloten