LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woeker-overlijdens-polis

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
willem269
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:04

Woeker-overlijdens-polis

Ongelezen bericht door willem269 »

Dezer dagen vonden we een overlijdensverzekering van de Groot-Noordhollandsche van 1845. De polis was iets jonger, van 1957. Goed voor een bedrag van 503 hele guldens bij overlijden. Wilde hem al wegggooien maar keek nog even op het net. De Groot-Noordhollandsche zou Ageon zijn. Dus gebeld. Aegon heeft een aparte afdeling sterfgevallen, Accent. Die gebeld.
En waarempel, polis is bekend, goed voor 228 euro. Premie was volgestort in 1976.
Hij kan ook worden afgekocht. In plaats van 228 krijg ik dan 150 euro. Zouden ze er dan helemaal niets meer aan verdienen? En wat hebben ze al die jaren met de premie verdiend. Rendementje van 4% rekenen? Dan kom je vanaf de laatste betaaldag op 455 euro. Maar ik nem aan dat Aegon meer dan 4% heeft gemaakt, door de jaren heen. Ik vind het een woeker-overlijdens-polis. Valt vast niet onder de compensatieregeling.

agnesm
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 nov 2011 17:46

Re: Woeker-overlijdens-polis

Ongelezen bericht door agnesm »

Klinkt mij nog niet eens zo gek, dat een begrafenis in 1957 rond de 500 gulden zou kosten en dat je je daarvoor ook laat verzekeren.
En dat ze rente van dat bedrag trekken tot uitkering komt me ook niet vreemd over, doet niet iedere verzekering dat nog steeds?
Wat is er vanaf 1957 tot 1976 dan aan premie betaald?

Weet niet wat u hier woeker aan vind.

willem269
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:04

Re: Woeker-overlijdens-polis

Ongelezen bericht door willem269 »

Sorry, was vergeten de betaalde premie erbij te zetten: omgerekend 140 euro. Ik heb voorgerekend dat ze bij 4% nu dus 455 euro hebben en de verzekeringen nu willen afkopen voor 150 euro. Goede deal of niet? Voor wie?

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Woeker-overlijdens-polis

Ongelezen bericht door joep873 »

Maar als je in 1977 was overleden dan hadden je nabestaanden voor 140 euro premie een uitkering van 228 euro gekregen.
Het is allemaal wel aardig om achteraf rendementen te gaan berekenen, maar een overlijdensrisicoverzekering is nou eenmaal iets anders dan een spaarrekening.

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: Woeker-overlijdens-polis

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

En werkt u zelf ook voor niks?

Emcede
Berichten: 303
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Woeker-overlijdens-polis

Ongelezen bericht door Emcede »

Heeft niets met woekerpolis te maken. In 1957 is afgesproken dat er 503 gulden zou worden uitgekeerd als je zou komen te overlijden. Hiervoor werd premie betaald. Als je in 1959 was overleden, dan zou dit bedrag betaald zijn, terwijl er maar een paar gulden premie was betaald. Nu leef je gelukkig nog met als nadeel dat de voledige premie betaald is. Dat is nu eenmaal het principe van verzekeren in het algemeen en van een overlijdensRISICOverzekering in het bijzonder: je verzekert je tegen de gevolgen van een bepaald risico waarvan je niet weet OF het zich voor zal doen, of WANNEER het zich voor zal doen...

willem269
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:04

Re: Woeker-overlijdens-polis

Ongelezen bericht door willem269 »

Zijn jullie de verzekeraarslobby? Als ik kom te overlijden, zou er 228 euro worden uitgekeerd. Als ik nu wil afkopen, krijg ik 150 euro. Denken ze op mijn leeftijd, in de huidige crisistijd, toch nog zo veel aan de polis te verdienen? Het zal ze zwaar op het dak vallen als ik volgend jaar ga hemelen en ze moeten de volle 228 euro betalen.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Woeker-overlijdens-polis

Ongelezen bericht door joep873 »

Voor de afkoopwaarde is het verleden helemaal niet relevant, van belang is alleen hoeveel rendement de verzekeraar zou verliezen tussen het moment van afkopen en het moment waarop anders zou worden uitgekeerd. Blijkbaar verwachten ze dat je het nog wel een tijdje volhoudt.

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: Woeker-overlijdens-polis

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

willem269 schreef:Zijn jullie de verzekeraarslobby? Als ik kom te overlijden, zou er 228 euro worden uitgekeerd. Als ik nu wil afkopen, krijg ik 150 euro. Denken ze op mijn leeftijd, in de huidige crisistijd, toch nog zo veel aan de polis te verdienen? Het zal ze zwaar op het dak vallen als ik volgend jaar ga hemelen en ze moeten de volle 228 euro betalen.

Wat een gezever, u heeft een rendement wat is afgesproken en wanneer u de polis wilt afkopen zijn hier kosten aan verbonden, wat is er zo moeilijk aan?

willem269
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:04

Re: Woeker-overlijdens-polis

Ongelezen bericht door willem269 »

Nou, nog één keer. Als ik kom te overlijden wordt er 228 euro uitgekeerd. Al ik de polis eerder wil laten uitkeren, krijg ik 150 euro uitgekeerd. Verschil 78 euro, ongeacht of ik dat nu doe of over tien jaar. Dus de maatschappij is zo coulant om bij een geval van overlijden de kosten voor het afwikkelen en uitbetalen voor haar rekening te nemen. Gelooft u het?

agnesm
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 nov 2011 17:46

Re: Woeker-overlijdens-polis

Ongelezen bericht door agnesm »

Kan me er altijd zo aan ergeren dat als mensen niet het antwoord krijgen waar ze op hadden gehoopt, dat ze dan altijd beschuldigen of je bij het bedrijf werkt of zoals hier "verzekeraarslobby".

Nee, wij gebruiken gewoon ons verstand en zijn het niet eens met hetgeen u meldt. U wilt hier medestanders vinden, die zullen er ongetwijfeld ook zijn, maar u wilt het niet horen als mensen het niet met u eens zijn. Dan moet u geen topic hier posten waar mensen hun mening geven.

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: Woeker-overlijdens-polis

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

Ik leg het nog 1x uit!!!!!!!!!!! Het is de wet van de grote getallen, er overlijden meer mensen na de looptijd dan tijdens de looptijd en daar verdeind de verzekeraar haar geld mee, gek he dat deze mensen ook geld willen verdienen.

PS: als u dus over 10 jaar komt te overlijden heeft de vezekeraar 10jaar om van die 78,00 euro 170,00 te maken en aangezien u niet de enige bent......

willem269
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:04

Re: Woeker-overlijdens-polis

Ongelezen bericht door willem269 »

Dames, u hebt helemaal gelijk! Zo goed? I'll rest my case. Prettig met u van gedachten gewisseld te hebben.

Gesloten