LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe hobby van de ANWB: plaatsen uitgummen

Andere onderwerpen over auto en vervoer
thecure

Nieuwe hobby van de ANWB: plaatsen uitgummen

Ongelezen bericht door thecure »

Een beetje vreemde titel van mijn bericht misschien, maar ik erger me al een tijdje aan het volgende fenomeen wat zich hier in de buurt afspeeld:
Plaatsnamen op ANWB borden worden verwijderd, vaak door er een grote blauwe sticker overheen te plakken.

Neem bijvoorbeeld de N381 van Appelscha naar Drachten.
Een provinicale weg met allemaal afslagen naar dorpen.
Om de haverklap bij de afslagen zie ik steeds borden waar plaatsnamen op afgeplakt zijn.

Dit gebeurt zowel op de grote manshoge rechthoekige borden in de berm van de weg, als de richtingaanwijzers die bij kruisingen en rotondes staan.

Nu denken jullie: Deze dorpen zijn plotsklaps van de aardbodem weggevaagd, dus er hoeft niet meer naartoe wegwijzerd te worden.
Neen... de dorpen liggen er nog gewoon.

Nu denken jullie: Er zijn nieuwe wegen aangelegd naar deze dorpen, dus de bewegwijzering is aangepast.
Neen... hier in Friesland worden niet zoveel nieuwe wegen aangelegd en je moet nog steeds dezelfde weg nemen naar het dorp.

Bewegwijzering is toch om informatie te geven aan de mensen?
Vanwaar deze actie's? welk nut heeft het om minder informatie te geven op de bewegwijzering?

Wie weet het antwoord? Heb ik iets gemist?

Josephien12

Re: Nieuwe hobby van de ANWB: plaatsen uitgummen

Ongelezen bericht door Josephien12 »

De borden worden al een paar jaar onder verantwoordelijkheid van rijkswaterstaat geplaatst. De ANWB heeft er niets meer mee te maken.

Winterman

Ongelezen bericht door Winterman »

Nu denken wij: Nou en?

thecure

Dat de borden nu door rijkswaterstaat geplaatst worden wist ik niet. Er staat immers altijd in het klein ANWB op?

En tja winterman, nou en? tja, zo kun je bij alles wel denken: nou en?
Ik vind het gewoon een rare actie die ons ook nog eens geld kost.

Borden die prima voldoen, en al tientallen jaren staan, daar wordt nu gewoon informatie op onzichtbaar gemaakt.

Natuurlijk heeft iedereen navigatie tegenwoordig, maar die is ook niet feilloos. Goede informatie langs de weg is dan wel zo handig.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik denk dat het een eerste fase is om die dorpen op te heffen. Eerst van de borden af, en binnenkort de shovels om de dorpen zelf op te ruimen....

thecure

:lol: ja ik denk het ook.

Frantic2

Ongelezen bericht door Frantic2 »

nou, ik denk eerder dat ze mensen alleen over een andere weg willen laten rijden. Rij van Wolvega naar Noordwolde....

De kortste route is om bij Oldeholtpade naar rechts te gaan, maar die weg, De Vinkegavaartweg, is niet geschikt voor vrachtverkeer. Met mist of regen of gewoon zonder daglicht is die weg gewoonweg gevaarlijk!

Dus staan er daar geen borden naar Noordwolde maar kan je 8 km verderop( Olderberkoop voor de kenners) naar rechts en dan via een hele grote bocht kom je ook in Noordwolde en ben je via een mooie maar hele grote omweg gekomen waar je zijn wilde....

Moraal van dit verhaal? Kijk gewoon regelmatig op een ANWB :D papieren kaart voordat je Rijkswaterstaat of je Tomtom gelooft.

elnuar

Ongelezen bericht door elnuar »

nou, je domdom kan geen borden lezen en toch een snelle en korte route voor je vinden en gaat dan rustig over wegen die er gewoon liggen ;-)
Maar dat ligt aan de instellingen die je gebruikt voor je domdom ;-)

p.s. de domdom is natuurlijk altijd een hulpmiddel en blind erop vertrouwen moet ook niet ;-)

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

elnuar schreef:Maar dat ligt aan de instellingen die je gebruikt voor je domdom ;-)
Klopt zoals u zelf al zegt, kan het apparaat ingesteld worden op bv de snelste of kortste route. De snelste is lang niet altijd de kortste, hoewel sommigen dat soms schijnen te denken.
elnuar schreef: p.s. de domdom is natuurlijk altijd een hulpmiddel en blind erop vertrouwen moet ook niet ;-)
We weten toch inmiddels wel dat we soms ook moeten kijken of het pontje wel aan de goede kant ligt ? :lol:

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

pas was er op het journaal die vertrouwde zo op de domdom...dat ze zo de sloot in reed...nou sorry dan ben je in mijn trouwe bambi ogen toch een beetje domdom.... :lol: :lol:
die van ons geeft de ene keer die route aan en de andere keer die?
leuk joh zie je nog eens wat :lol: en soms een hele toeristische route,het is dat we dan zelf weten..volgens klopt er even iets niet...en dan toch gewoon rijden zoals wij denken en dan gaat de domdom toch nadenken...hey zo kan het ook... :roll: :roll:

ach is een hulpmiddel,gewoon zelf beetje meekijken en denken..
komen we er allemaal wel..

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij willen ze het wegbeeld 'rustiger' maken, door niet te veel plaatsen op de borden te zetten. Dan word je minder afgeleid en heb je meer tijd om op de weg te letten. Als je bijvoorbeeld een weg hebt naar dorp E, via de plaatsen A, B, C en D, dan gaan ze er tegenwoordig vanuit dat je weet dat als je naar C moet, je de weg naar E moet hebben. Daarom zetten ze alleen nog plaats E op het bord, zodat je meteen als je het bord ziet weet dat je daar naartoe moet. Als die vijf plaatsen onder elkaar op het bord hadden gestaan en je ziet bijvoorbeeld alleen de eerste twee plaatsnamen, voordat je het bord voorbij bent gereden, dan zou je erg in twijfel kunnen raken of je er nu wel of niet af zou moeten.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

kweenie schreef:Als je bijvoorbeeld een weg hebt naar dorp E, via de plaatsen A, B, C en D, dan gaan ze er tegenwoordig vanuit dat je weet dat als je naar C moet, je de weg naar E moet hebben.
Ja dan moet er toch wel wat topografische kennis zijn..
Ik kan me de filmjes van het programma de vakantieman nog best goed herinneren waar mensen gevraagd worden waar ze ongeveer zijn op de kaart van Europa. Sommigen kregen het voor elkaar om als ze op een eilandje zaten (nb op het strand staan op dat moment) een land aan te wijzen met 0 kuststrook.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja die wezen frieland op de plaats rotterdam aan.. :lol: :lol: geweldig..
waar ligt België...nou ergens bij Turkije.. :lol: leuk wat dat wel..
rustiger voor je ogen,de borden..

nou het zou wat rustiger worden als ze nou gewoon goede borden neerzetten.
ipv 6 borden waar niks van klopt..
ze zijn hier met de a15 bezig en goed ook,als je niet uitkijkt zie je ergens in belgie ipv duitsland(geef even een voorbeeld)...

zo onduidelijk staat echt 6 borden en welke moet je kiezen?je ziet iedereen maar wat doen...
en dan volg je bv C?ja leuk....

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Emmy75 schreef: Ja dan moet er toch wel wat topografische kennis zijn..
Dat lijkt me evident. Als je je straat uit rijdt, dan je daar in het algemeen geen richtingaanwijzer met precies jou bestemming staan. Je zult dus altijd enigszins je route moeten voorbereiden.

Dan is het handig om bij die voorbereiding al te bekijken dat als je naar een dorpje langs de betreffende weg moet, je op een gegeven moment, als je bij Appelscha bent, richting Drachten moet. Bij Appelscha zullen immers ook niet alle dorpjes die langs die route liggen vermeld staan op de borden.

Dan zouden ze in Appelscha bij die weg dus eigenlijk alleen maar 'Drachten' op de richtingaanwijzer hoeven te zetten, en iedereen weet al: als ik naar A (of B, C, D, E...) moet, dan moet ik de weg naar Drachten hebben.

Gesloten