LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keukens in Duitsland

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Keukens in Duitsland

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Beste allemaal,

Ik heb een huis op het oog waarvoor ik een nieuwe keuken moet aanschaffen. Ik heb begrepen dat keukens gemiddeld 10,000-15,000 kosten terwijl ik in Duitsland keukens van 2,000-5,000 heb gezien.

Nu vermoed ik dat er een zware adder onder het gras zat, zo las ik al dat de kwaliteit en duurzaamheid voor dit soort keukens beduidend minder zijn. Ook vraag ik me een en ander af over montage- en vervoerskosten. Hoe hoog kan dat allemaal oplopen?

Kortom, wat is het totale kostenplaatje van een (Duitse) keuken en wat kan er allemaal nog bijkomen?

PS: Een Nederlandse keuken is voor mij geen optie. Ik woon in het buitenland en dicht bij de Duitse maar ver van de Nederlandse grens.

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: Keukens in Duitsland

Ongelezen bericht door Winterman »

Bor Komorovski schreef: Ook vraag ik me een en ander af over montage- en vervoerskosten. Hoe hoog kan dat allemaal oplopen?

Kortom, wat is het totale kostenplaatje van een (Duitse) keuken en wat kan er allemaal nog bijkomen?
Daarvoor kan je dus offertes opvragen.

Bor Komorovski schreef:
PS: Een Nederlandse keuken is voor mij geen optie. Ik woon in het buitenland en dicht bij de Duitse maar ver van de Nederlandse grens.
Dan is de vraag dus vrij zinloos.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Keukens in Duitsland

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Gottegottegot, wat een volwassen antwoord. Ik wilde van te voren een idee hebben maar blijkbaar is een globale indicatie niet mogelijk.

elnuar
Berichten: 126
Lid geworden op: 20 jan 2012 14:00

Re: Keukens in Duitsland

Ongelezen bericht door elnuar »

ook in nederland zijn wel keukens te vinden van 2000-5000 euro... het is maar net wat je zoekt en welke kwaliteit.
Welke aparatuur wil je ingebouwd en wat niet?

En ik denk dat je eerst eens moet bepalen wat je wil. Wat voor keuken moet het worden? welke stijl en welke aparatuur moet erin zitten? En dan gaat het ook om het merk, is het een A-merk of niet?
Als je dat weet, kan je een prijsvergelijking gaan maken ;-)
En let daarbij ook op dat je montage-kosten ook moet mee-rekenen ;-)

En als extra tip : hou rekening met waar de aansluitingen in huis zitten en hoe daarmee om gegaan wordt... Gaat de een bij het monteren ook de leidingen naar de juiste plaats leggen of moet alles al op de goede plaatsen zitten? (meestal laatste, maar zorg dat je het wel van te voren weet ;-) )

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Keukens in Duitsland

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bor Komorovski schreef: Ik heb een huis op het oog waarvoor ik een nieuwe keuken moet aanschaffen. Ik heb begrepen dat keukens gemiddeld 10,000-15,000 kosten terwijl ik in Duitsland keukens van 2,000-5,000 heb gezien.
Dat is echt appels met peren vergelijken. Het zou best zo kunnen zijn dat een keuken in Duitsland wat goedkoper is dan hier, maar verwacht niet dat een keuken die hier 15k kost, je in Duitsland voor 5k of minder kunt krijgen.

Een eerlijk prijsvergelijk kan je alleen maar maken door exact dezeflde keuken door een NL en DE leveranciers te laten offreren. Maar dat lukt eigenljik alleen voor de A-merken. Let ook goed op dat de inbouwapparatuur ook echt hetzelfde is, want daardoor kan je ook nog wel eens grote prijsverschillen krijgen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Keukens in Duitsland

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Bor Komorovski schreef:Gottegottegot, wat een volwassen antwoord. Ik wilde van te voren een idee hebben maar blijkbaar is een globale indicatie niet mogelijk.
Ook een globale indicatie is heel lastig ook omdat het per leverancier verschilt. Het handigst is om gewoon een gesprek aan de gaan en vragen. Vragen wat ze allemaal precies wel en niet doen voor de montagekosten. Er zijn erbij die plaatsen de hele keuken maar dan moet u de apparatuur zelf (of door een ander) laten doen omdat sommigen nog niet een stekker in een stopcontact mogen steken. Als iets niet helemaal duidelijk is, is dat het signaal voor: doorvragen.

Als u te ver weg woont van de NL grens heeft het inderdaad geen zin om met NL te vergelijken. Vaak leveren ze gewoon niet buiten een bepaalde straal.

Zoals de anderen ook al aangeven staat of valt het hele verhaal met de keuken die u wil. Een keuken die hier 15-20 k kost, koopt u daar ook niet voor 2-5k. In Duitsland is het ook mogelijk om een keuken te kopen die 15-20k kost terwijl het bij de winkels ala keukenconcurrent mogelijk is om een keuken tussen de 2-5 k te kopen. maarja dan moet men zich weer afvragen of met dat wel wil.

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: Keukens in Duitsland

Ongelezen bericht door Winterman »

Bor Komorovski schreef:Gottegottegot, wat een volwassen antwoord. Ik wilde van te voren een idee hebben maar blijkbaar is een globale indicatie niet mogelijk.
Globale indicatie is prima mogelijk. Je geeft hem zelf al.

Een Nederlandse keuken mag dan geen optie zijn, het vermelden ervan op dit forum is compleet zinloos. Het eerste advies betreffende een NL keuken is al binnen en er zullen er meer volgen.
Emmy75 schreef: Ook een globale indicatie is heel lastig ook omdat het per leverancier verschilt. Het handigst is om gewoon een gesprek aan de gaan en vragen. Vragen wat ze allemaal precies wel en niet doen voor de montagekosten. Er zijn erbij die plaatsen de hele keuken maar dan moet u de apparatuur zelf (of door een ander) laten doen omdat sommigen nog niet een stekker in een stopcontact mogen steken.
M.a.w. een offerte aanvragen dus.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Keukens in Duitsland

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Winterman schreef:M.a.w. een offerte aanvragen dus.
Yep :wink:

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: Keukens in Duitsland

Ongelezen bericht door pfffff »

Ga eerst dat huis eens daadwerkelijk kopen. Vrij zinloze vragen.
Wellicht is Polen dichterbij ? Qua montage scheelt het vast een stuk, hoeven ze niet zo heel ver te rijden :lol:
2000 voor een keuken ? Is geen geld, altijd doen, inclusief stoomoven, quooker , koffiezetapparaat en maid

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Keukens in Duitsland

Ongelezen bericht door nevermind »

pfffff schreef:Ga eerst dat huis eens daadwerkelijk kopen. Vrij zinloze vragen.
Wellicht is Polen dichterbij ? Qua montage scheelt het vast een stuk, hoeven ze niet zo heel ver te rijden :lol:
2000 voor een keuken ? Is geen geld, altijd doen, inclusief stoomoven, quooker , koffiezetapparaat en maid
Vrij zinloos antwoord en aannames. :mrgreen:
Er zijn nog mensen welke eerst zich informeren, en niet zoals het hier op het forum vaker voorkomt, achteraf een topic openen, om over de keukenboer te klagen.

Misschien kan je een mooie prijs voor TS maken, hoef hij niet naar Polen. :lol:

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Keukens in Duitsland

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Een Nederlandse keuken mag dan geen optie zijn, het vermelden ervan op dit forum is compleet zinloos. Het eerste advies betreffende een NL keuken is al binnen en er zullen er meer volgen.
Nederland heeft 500 km landsgrenzen met Duitsland en er zijn dus veel Nederlanders die eveneens keukens (en ook auto's) in Duitsland kopen. We hebben sinds 1992 immers een verenigd Europa, de spruitjesjaren zijn gelukkig voorbij.

Bovendien: een keuken is een keuken dus er zullen wel overeenkomsten zijn. Verhalen dat de keuken van het merk X bij de Keukenconcurrent 20,000 euro kost daar heb ik weinig aan, maar info over zaken als montagekosten ed. weer wel. Ik weet namelijk in het geheel NIETS van keukens.
Er zijn nog mensen welke eerst zich informeren, en niet zoals het hier op het forum vaker voorkomt, achteraf een topic openen, om over de keukenboer te klagen.
Precies, ik bedoel maar. Ik wil een goede keuken en meer niet. Klachten en schadevergoeding (als je dat laatste al krijgt) zijn maar pleisters op de wonde achteraf.

Als een globale indicatie niet mogelijk is, prima, dan moet ik inderdaad kijken en een offerte aanvragen. Maar gezien dat laatste al een flinke stap richting kopen is wil ik toch liever zo goed mogelijk geinformeerd bij die keukenboer binnenstappen.
Laatst gewijzigd door Bor Komorovski op 19 apr 2012 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Keukens in Duitsland

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

In ieder geval bedankt voor alle adviezen.

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: Keukens in Duitsland

Ongelezen bericht door Winterman »

Bor Komorovski schreef:Ik wil een goede keuken en meer niet.
Correctie. Je wil een goede Duitse keuken, dus stel je vraag op een Duits forum.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Keukens in Duitsland

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Correctie. Je wil een goede Duitse keuken, dus stel je vraag op een Duits forum.
Nee, ik wil een goede keuken en als ik die in Duitsland goedkoop kan krijgen dan koop ik die in Duitsland. Als ik die in Timboektoe goedkoop kan krijgen dan koop ik die in Timboektoe. En omdat ik zelf van oorsprong Nederlander ben stel ik de vraag het liefst in mijn moerstaal op een Nederlands forum waar mensen dingen van keukens afweten.

Ik snap alleen niet wat jouw probleem hiermee is. Nederlanders kopen keukens in Duitsland, ze kopen er vaak ook auto's, en soms gaan ze er zelfs wonen omdat dat goedkoper is. Dan is het logisch dat ook Duitse (en andere) producten in Nederland besproken worden omdat die door Nederlanders worden afgenomen.

Heb je daar soms een probleem mee? Dat is nou eenmaal de consequentie van een verenigd Europa. Misschien dat dan een politiek forum een betere plaats voor je is dan een consumentenforum. Of werk je soms zelf voor de Keukenconcurrent?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Keukens in Duitsland

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Bor Komorovski schreef:Ik weet namelijk in het geheel NIETS van keukens.
Begin dan ook eens bij het begin.

Voordat u een adviesgesprek met een verkoper aangaat. Begin eens rond te kijken bij showrooms en bestel keukenideeëncatalogi. Bekijk die keukens eens heel goed en kijk wat de mogelijkheden zijn. Ga na wat uw wensen / eisen allemaal zijn. Denk alvast na over een globale opstelling van de keuken en bepaalde praktische vraagstukken. Zoals het is niet handig dat een vaatwasser 4 passen van de kraan verwijderd is. In het kastje naast de spoelbak is meestal handig voor het geval dingen toch even voorgespoeld moeten worden en dan direct de vaatwasser in en "draait u dan liever rechtsom of linksom" of is dat wel belangrijk. Denk na over hoeveel stopcontacten u wil en bij een kookeiland vergeet de vrij toegankelijke stopcontacten niet.

Wilt u lades of kastjes ? Een lade is voor velen praktischer. Daar kan behoorlijk wat spullen ingezet worden (ook qua gewicht bij goede lades). Het voordeel van een lade is dat u die helemaal uitschuift (ja logisch denkt u) maar u kunt dan makkelijk hetgeen pakken dat achteraan staat. Bij een kastje moeten soms eerst de voorste dingen aan de kant geschoven of eruit gehaald worden.

Dat zijn natuulijk allemaal persoonlijke dingen. Maar het is belangrijk om al enig idee te hebben voordat een gesprek wordt aangegaan. Ander gaat het u in het gesprek alleen maar duizelen van hetgeen een verkoper allemaal zegt.

Dus bekijk in een showroom goed waarom zaken zo geplaatst zijn en probeer u een voorstelling te maken van hoe u staat te koken in de keuken en de vaat te doen enz. Moch er een al te gretige verkoper zijn, zeg dan eerst even dat u zich nog oriënteert en bij vragen hem wel aanspreekt.

Ga na wat voor soorten werkbladen er allemaal zijn en wat de voor- en nadelen zijn en wat het best bij u past obv de kenmerken. Denk ook aan verlichtingsoplossingen zodat u veel licht heeft op het werkblad.

Zaken als het uitzoeken van de kleur frontjes / blad, wel of niet greeploos, precieze type apparaat zijn van later zorg.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Keukens in Duitsland

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Dank u wel Emmy, hier heb ik wat aan!

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: Keukens in Duitsland

Ongelezen bericht door Winterman »

Bor Komorovski schreef:Nee, ik wil een goede keuken en als ik die in Duitsland goedkoop kan krijgen dan koop ik die in Duitsland. Als ik die in Timboektoe goedkoop kan krijgen dan koop ik die in Timboektoe.
Alleen niet in Nederland dus.
Bor Komorovski schreef:En omdat ik zelf van oorsprong Nederlander ben stel ik de vraag het liefst in mijn moerstaal op een Nederlands forum waar mensen dingen van keukens afweten.
Waarom stel je die vraag hier dan? :shock:

Probeer deze eeens.

http://keuken.startpunt.nl/forum/
Bor Komorovski schreef:Of werk je soms zelf voor de Keukenconcurrent?
Nee, IKEA

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Keukens in Duitsland

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Ik woon zelf in België en zit in de keukenhandel en handel internationaal (ook intercontinentaal). De verschillen in prijzen zijn frappant groot alleen al binnen europa, echter vertonen ook de installatie-eisen en kwaliteitsnormen grote verschillen.

Het blijft wijs om een keuken (vooral de apparatuur en installatie) in het land aan te schaffen waar deze geplaatst wordt. En helaas is het zo dat de duitse keukenleveranciers het meest bedreven zijn in het aanpassen van hun producten naar het land van bestemming.

Er zijn veel meubelleveranciers die ook de apparatuur meeleveren aangepast aan het bestemmingsland. Enfin, Als leek een keuken aanschaffen buiten de grenzen kan mijns inziens het best in Duitsland. (Deze opmerking heeft dus totaal geen financiële grondslag)

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Keukens in Duitsland

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

@Winterman, Zelfstandigste
Bedankt,
Bor

Gesloten