LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Defecte laptop binnen garantie
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 17 apr 2012 19:39
Defecte laptop binnen garantie
Beste mensen van het Radar-forum,
September 2010 (zo'n 1,5 jaar geleden) heb ik een ASUS 1215N Netbook aangeschaft bij een kleine verkoper in de buurt voor ongeveer 460 euro. Ik heb daar zelfs een beschermende hoes bij gekocht, omdat ik er zuinig ben op mijn spullen.
De notebook: http://www.asus.com/Eee/Eee_PC/Eee_PC_1215N/
Iets meer dan een maand geleden werkte ik s'ochtends op school aan huiswerk, sloot ik netjes af, stopte de laptop goed weg in een extra plastic tas, voordat deze in mijn (waterbestendige) tas werd gedaan. Het miezerde buiten, vandaar dat ik ook een plastic tas had meegenomen.
Dezelfde avond probeer ik mijn laptop te starten. Echter reageert deze nergens meer op. Zelfs de lichtjes die aangeven dat er enig signaal van leven is doen het niet.
Op internet en de uitzendingen van radar las ik dat ik wettelijk gezien 2 jaar recht heb op deze soort producten, dus besloot ik terug te gaan naar de verkoper, met de klacht dat deze anderhalfjarige laptop binnen de wettelijke garantie is verlopen en wat we daaraan kunnen doen. Hij nam de laptop in, zodat deze onderzocht en gerepareerd kan worden.
Vandaag kreeg ik deze brief binnen:
'Bijgaand doen wij U verslag uit van de kosten voor een eventuele reparatie aan een Asus netbook 1215N. Helaas valt deze reparatie niet onder garantie. De kosten bedragen 302,39 euro excl. BTW. Wij belasten u zonder winstpercentage door.
Wij horen graag of wij tot reparatie over kunnen gaan of U een aantrekkelijk aanbod te doen voor een nieuw model. Bij aanschaf van een nieuw apparaat zullen wij de onderzoekkosten van Asus t.w.v. 150,00 euro niet doorberekenen.'
Deze brief komt op mij over als een schending van de garantie en een dreigement dat ik een nieuwe laptop moet kopen bij hem, anders dan moet ik een belachelijk hoog bedrag (zeker relatief de prijs van de laptop) betalen om niets, wat ik niet eens kan betalen. (student, door vertraging met stage in de financiële problemen)
Ik heb vandaag al enig onderzoek gedaan (hardware.info, Radar, ombudsman), waaruit blijkt dat ik gewoon mijn garantie van 2 jaar nog heb, zoals gesteld in de wetgeving, maar ik weet niet of dat voldoende is om sterk te staan hierin.
Mijn uiteindelijke vragen zijn:
Heb ik garantie?
Wat kan ik eraan doen?
Welk materiaal is er beschikbaar om onderbouwd bij de verkoper aan te komen?
In ieder geval bedankt voor het lezen van dit verhaal.
Met vriendelijke groet,
Herman
September 2010 (zo'n 1,5 jaar geleden) heb ik een ASUS 1215N Netbook aangeschaft bij een kleine verkoper in de buurt voor ongeveer 460 euro. Ik heb daar zelfs een beschermende hoes bij gekocht, omdat ik er zuinig ben op mijn spullen.
De notebook: http://www.asus.com/Eee/Eee_PC/Eee_PC_1215N/
Iets meer dan een maand geleden werkte ik s'ochtends op school aan huiswerk, sloot ik netjes af, stopte de laptop goed weg in een extra plastic tas, voordat deze in mijn (waterbestendige) tas werd gedaan. Het miezerde buiten, vandaar dat ik ook een plastic tas had meegenomen.
Dezelfde avond probeer ik mijn laptop te starten. Echter reageert deze nergens meer op. Zelfs de lichtjes die aangeven dat er enig signaal van leven is doen het niet.
Op internet en de uitzendingen van radar las ik dat ik wettelijk gezien 2 jaar recht heb op deze soort producten, dus besloot ik terug te gaan naar de verkoper, met de klacht dat deze anderhalfjarige laptop binnen de wettelijke garantie is verlopen en wat we daaraan kunnen doen. Hij nam de laptop in, zodat deze onderzocht en gerepareerd kan worden.
Vandaag kreeg ik deze brief binnen:
'Bijgaand doen wij U verslag uit van de kosten voor een eventuele reparatie aan een Asus netbook 1215N. Helaas valt deze reparatie niet onder garantie. De kosten bedragen 302,39 euro excl. BTW. Wij belasten u zonder winstpercentage door.
Wij horen graag of wij tot reparatie over kunnen gaan of U een aantrekkelijk aanbod te doen voor een nieuw model. Bij aanschaf van een nieuw apparaat zullen wij de onderzoekkosten van Asus t.w.v. 150,00 euro niet doorberekenen.'
Deze brief komt op mij over als een schending van de garantie en een dreigement dat ik een nieuwe laptop moet kopen bij hem, anders dan moet ik een belachelijk hoog bedrag (zeker relatief de prijs van de laptop) betalen om niets, wat ik niet eens kan betalen. (student, door vertraging met stage in de financiële problemen)
Ik heb vandaag al enig onderzoek gedaan (hardware.info, Radar, ombudsman), waaruit blijkt dat ik gewoon mijn garantie van 2 jaar nog heb, zoals gesteld in de wetgeving, maar ik weet niet of dat voldoende is om sterk te staan hierin.
Mijn uiteindelijke vragen zijn:
Heb ik garantie?
Wat kan ik eraan doen?
Welk materiaal is er beschikbaar om onderbouwd bij de verkoper aan te komen?
In ieder geval bedankt voor het lezen van dit verhaal.
Met vriendelijke groet,
Herman
Re: Defecte laptop binnen garantie
Hebben ze u ook gemeld wat het defect is? U heeft recht op garantie, dat wil niet zeggen dat alles maar gerepareerd wordt. Als het door slecht of onkundig gebruik komt wordt dat niet gedekt door de garantie.
Re: Defecte laptop binnen garantie
Herman19645
Vraag: van wie heb je die brief gekregen?
Maxiem.
Vraag: van wie heb je die brief gekregen?
Maxiem.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 17 apr 2012 19:39
Re: Defecte laptop binnen garantie
Er is niet gezegd wat het defect is van hun kant. Ik heb zelf aangegeven dat de laptop niet meer aanging, dat de oplader het nog deed en dat een andere accu geen effect had.
Ik kreeg deze brief van de verkoper.
Ik kreeg deze brief van de verkoper.
-
- Berichten: 4625
- Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19
Re: Defecte laptop binnen garantie
Toch is de eerste vraag die Berndv ook al stelt, waarom valt de reparatie niet onder garantie.?Herman19645 schreef:Er is niet gezegd wat het defect is van hun kant. Ik heb zelf aangegeven dat de laptop niet meer aanging, dat de oplader het nog deed en dat een andere accu geen effect had.
Ik kreeg deze brief van de verkoper.
Is het puur de termijn die verlopen zou zijn, of is het een gebruikersfout, zoals waterschade o.i.d.
Dit dien je alsnog te vragen om te weten wat je kan doen
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 17 apr 2012 19:39
Re: Defecte laptop binnen garantie
Ik zal dit morgen vragen aan de verkoper. Ik schat echter de kans op waterschade heel klein in. Ik vervoer mij laptop alleen in een foamhoes, in een plastic tasje, in een waterbestendige rugzak. Verder ben ik zeer voorzichtig met mij spullen.Leo The Emperor schreef:Toch is de eerste vraag die Berndv ook al stelt, waarom valt de reparatie niet onder garantie.?Herman19645 schreef:Er is niet gezegd wat het defect is van hun kant. Ik heb zelf aangegeven dat de laptop niet meer aanging, dat de oplader het nog deed en dat een andere accu geen effect had.
Ik kreeg deze brief van de verkoper.
Is het puur de termijn die verlopen zou zijn, of is het een gebruikersfout, zoals waterschade o.i.d.
Dit dien je alsnog te vragen om te weten wat je kan doen
Re: Defecte laptop binnen garantie
Herman19645
Vast staat dus nu, dat je bij de verkoper moet zijn. In principe heb je wel degelijk wettelijke bescherming. De gemiddelde levensduur van een laptop (zeker een asus) ligt immers tenminste op 3 jaar. Als niet onweerlegbaar kan worden aangetoond dat het een gebruikersfout is, dan dient de reparatie zonder meer gratis te worden verricht. Wat de verkoper regelt met de fabrikant/importeur moet hij weten, daar sta jij buiten.
Sukses, Maxiem.
Vast staat dus nu, dat je bij de verkoper moet zijn. In principe heb je wel degelijk wettelijke bescherming. De gemiddelde levensduur van een laptop (zeker een asus) ligt immers tenminste op 3 jaar. Als niet onweerlegbaar kan worden aangetoond dat het een gebruikersfout is, dan dient de reparatie zonder meer gratis te worden verricht. Wat de verkoper regelt met de fabrikant/importeur moet hij weten, daar sta jij buiten.
Sukses, Maxiem.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 17 apr 2012 19:39
Re: Defecte laptop binnen garantie
Ok, in ieder geval bedankt voor de reacties. Ik zal dit zeker in mijn achterhoofd houden wanneer ik met deze verkoper ga praten.MAXIEM schreef:Herman19645
Vast staat dus nu, dat je bij de verkoper moet zijn. In principe heb je wel degelijk wettelijke bescherming. De gemiddelde levensduur van een laptop (zeker een asus) ligt immers tenminste op 3 jaar. Als niet onweerlegbaar kan worden aangetoond dat het een gebruikersfout is, dan dient de reparatie zonder meer gratis te worden verricht. Wat de verkoper regelt met de fabrikant/importeur moet hij weten, daar sta jij buiten.
Sukses, Maxiem.
Met vriendelijke groet,
Herman
Re: Defecte laptop binnen garantie
Helaas is het iets minder simpel dan Maxiem stelt. Als de verkoper echt moeilijk gaat doen moet u bewijzen dat het defecte onderdeel al aanwezig was tijdens levering en dat kan best lastig worden.Herman19645 schreef:Ok, in ieder geval bedankt voor de reacties. Ik zal dit zeker in mijn achterhoofd houden wanneer ik met deze verkoper ga praten.MAXIEM schreef:Herman19645
Vast staat dus nu, dat je bij de verkoper moet zijn. In principe heb je wel degelijk wettelijke bescherming. De gemiddelde levensduur van een laptop (zeker een asus) ligt immers tenminste op 3 jaar. Als niet onweerlegbaar kan worden aangetoond dat het een gebruikersfout is, dan dient de reparatie zonder meer gratis te worden verricht. Wat de verkoper regelt met de fabrikant/importeur moet hij weten, daar sta jij buiten.
Sukses, Maxiem.
Met vriendelijke groet,
Herman
Laat de verkoper u vooral vertellen waarom hij of asus de garantie weigert.