LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] kosten apotheek
kosten apotheek
Ik heb als kritische consument behoefte aan een apotheker die tegen zo laag mogelijk kosten doet wat ik hem vraag, het uitleveren van medicijnen. Het grappige is dat de kosten die in rekening worden gebracht aan mij te maken hebben met mijn zorgverzekeraar. Ik denk dat het tijd wordt inzichtelijk te maken wat nu precies de kosten zijn van de apotheek en zijn diensten.
Een typisch voorbeeld van opgave die mbv een grote groep mensen gedaan kan worden met ondersteuning van Radar of consumentenbond.
Een typisch voorbeeld van opgave die mbv een grote groep mensen gedaan kan worden met ondersteuning van Radar of consumentenbond.
Re: kosten apotheek
Naast de kosten voor jou product moeten ze ook zeldzame in voorraad houden, over datum weggooien en controleren...
Ook de opleiding en controle of je deze wel mag hebben in combinatie met eerdere gegeven medicijnen.
Dus een Apotheker doet meer als zo voordelig mogelijk producten uitdelen.
Ook het advies de eerste keer of als iemand komt klagen over bijwerkingen geven ze meestal meer en betere adviezen dan de huisarts en soms sturen ze juist U naar deze Apotheker omdat zij deskundige zijn.
Daarom moet je meer betalen voor dit mogelijk te maken.
Een Drogist verkoopt alleen maar doosjes en weet minder en hoewel ze de naam hebben is de deskundigheid vaak ver te zoeken.
Daar kan het wel goedkoper als je Paracetamol wilt of zo.
Maar vergelijk de Drogist nooit met een Apotheker hoewel ze soms hetzelfde verkopen.
Een tevreden klant van een bekende Drogist met kort Lontje waar je wel een prepaid telefoon kaart kan kopen en daar gaat tot nu toe geen enkele serieuze Apotheker mee in zee....
Ook verkoopt geen enkele Apotheker Leningen, Verzekeringen en zo....
Dus goedkoper kan maar in andere landen ben ik niet tevreden over hun service ondanks de lagere prijzen.
Ook de opleiding en controle of je deze wel mag hebben in combinatie met eerdere gegeven medicijnen.
Dus een Apotheker doet meer als zo voordelig mogelijk producten uitdelen.
Ook het advies de eerste keer of als iemand komt klagen over bijwerkingen geven ze meestal meer en betere adviezen dan de huisarts en soms sturen ze juist U naar deze Apotheker omdat zij deskundige zijn.
Daarom moet je meer betalen voor dit mogelijk te maken.
Een Drogist verkoopt alleen maar doosjes en weet minder en hoewel ze de naam hebben is de deskundigheid vaak ver te zoeken.
Daar kan het wel goedkoper als je Paracetamol wilt of zo.
Maar vergelijk de Drogist nooit met een Apotheker hoewel ze soms hetzelfde verkopen.
Een tevreden klant van een bekende Drogist met kort Lontje waar je wel een prepaid telefoon kaart kan kopen en daar gaat tot nu toe geen enkele serieuze Apotheker mee in zee....
Ook verkoopt geen enkele Apotheker Leningen, Verzekeringen en zo....
Dus goedkoper kan maar in andere landen ben ik niet tevreden over hun service ondanks de lagere prijzen.
-
De kosten, die een apotheek rekent, waren tot voor kort vastgestelde prijzen. Ca 13 euro bovenop de kale medicijnkosten bij eerste aflevering( binnen 1 jaar) en ca. 6,50 bij tweede aflevering. De prijzen zijn kortgeleden vrijgegeven. Nog steeds bestaan echter deze "receptregelvergoedingen", die overigens na 18:00 uur en op zondag nog hoger zijn. ( weekendtoeslag). Deze tarieven zijn nu het resultaat van afspraken tussen de zorgverzekeraar en apotheker. Dit betekent dat twee mensen die precies hetzelfde medicijn ophalen, een verschillende prijs moeten betalen. Overigens scheelt dit maar enkele dubbeltjes. De receptregelvergoedings-prijzen die de apotheek rekent aan klanten zonder zorgverzekeraar of voor medicijnen die niet vergoed worden , behoren in de apotheek bekend gemaakt te worden dmv een prijslijst. U heeft ook recht op informatie over de tarieven die de apotheek berekent, zoals overeengekomen met de zorgverzekeraar. Dit is belangrijk, want, hoewel de meeste medicijnen door de basisverzekering vergoed worden, betaalt u ze meestal zelf, via het eigen risico. Een lage medicijnprijs is dus belangrijk. Een voorbeeld waarmee iedereen kan besparen is de anticonceptiepil. Als u deze voor 1 jaar tegelijk bestelt, dan bespaart u 3x 6,50 receptregelvergoeding ten opzichte van vier keer de pil voor 3 maanden mee te nemen.
Ik ben het met Thuur eens dat het raar is, dat de verzekerde eigenlijk betaalt, maar niet mag deelnemen aan de onderhandeling over de prijs. U kunt wel kritisch zijn ten opzichte van de apotheek door bijvoorbeeld te vragen waar de verplichte prijslijst hangt en ook een overzicht van de prijzen te vragen die de apotheek heeft afgesproken met de zorgverzekeraar. Als blijkt dat deze tarieven relatief hoog zijn, kun je in december overstappen naar een andere zorgverzekeraar.
Ik ben het met Thuur eens dat het raar is, dat de verzekerde eigenlijk betaalt, maar niet mag deelnemen aan de onderhandeling over de prijs. U kunt wel kritisch zijn ten opzichte van de apotheek door bijvoorbeeld te vragen waar de verplichte prijslijst hangt en ook een overzicht van de prijzen te vragen die de apotheek heeft afgesproken met de zorgverzekeraar. Als blijkt dat deze tarieven relatief hoog zijn, kun je in december overstappen naar een andere zorgverzekeraar.
-
alleen de pil krijg jen ooit voor een jaar mee...altijd half jaar,voor het geval dat je ineens een andere moet hebben....
ook al betaal je hem zelf..
ik betaal bij mijn apotheek 2.01 voor mijn receptkosten...
ik heb hier een factuur liggen,
Dat is dan overal anders want hier kun je hem wel voor een jaar mee krijgen.rozemarijntje schreef:alleen de pil krijg jen ooit voor een jaar mee...altijd half jaar,voor het geval dat je ineens een andere moet hebben....
-
nee bij mij niet....
onder het mom..stel dat je ineens een andere nodig hebt..
nou krijg ik hem vergoed dus....geen paniek,
maar anders moet je wel meer betalen wat mathilde zegt...en je ziet ok dat de receptkosten anders zijn...
staat starttarief,en dan 2.01 en dan de pilletjes eenheidsprijs...die komen er dan boven op..
maar anders moet je wel meer betalen wat mathilde zegt...en je ziet ok dat de receptkosten anders zijn...
staat starttarief,en dan 2.01 en dan de pilletjes eenheidsprijs...die komen er dan boven op..
Het gaat er toch uiteindelijk om wat het kost? Waarom moet dat uitgesplitst worden? Vraag jij aan de bakker ook hoeveel zijn personeel verdient, hoeveel de huur voor het winkelpand is, hoeveel een zak voor het brood kost en hoeveel hij zelf verdient?Thuur56 schreef:Ik heb als kritische consument behoefte aan een apotheker die tegen zo laag mogelijk kosten doet wat ik hem vraag, het uitleveren van medicijnen. Het grappige is dat de kosten die in rekening worden gebracht aan mij te maken hebben met mijn zorgverzekeraar. Ik denk dat het tijd wordt inzichtelijk te maken wat nu precies de kosten zijn van de apotheek en zijn diensten.
Hoeveel verdien jij eigenlijk? Als we dan toch transparant worden lijkt me dat toch ook wel interessant.
-
Ik zou graag meer weten over het tarief. Een prijs van€2.01 lijkt me niet juist, waarschijnlijk is dit een code. Kun je svp navragen hoe dit precies in elkaar zit?rozemarijntje schreef:nee bij mij niet....
Verder is de antciconceptiepil het enige medicijn dat volgens de officiele regels wel voor een jaar tegelijk gekocht mag worden. Dus dring daat op aan, dat scheelt veel geld ( tenzij je toch boven het jaarlijkse eigen risico uitkomt via andere kosten).
Misschien moet jij eens op zoek naar een nieuwe huisarts.stofzuigertje schreef: Ook het advies de eerste keer of als iemand komt klagen over bijwerkingen geven ze meestal meer en betere adviezen dan de huisarts en soms sturen ze juist U naar deze Apotheker omdat zij deskundige zijn.
Verder zit je maar een beetje dom te blaten. Vraagstelling gaat helemaal niet over een drogist.
-
@ mathilde,
ik weet wel hoe ik een factuur moet lezen kosten starttarief apotheek...2,01 en 15 ct per pilletje medicatie en dat keer een aantal dan kom je op het totaal bedrag...(heb hem hier voor me)allemaal trouwens...van die jaar.
en dan heb ik dat 3x....voor andere recepten die ik zelf moet betalen.
ik krijg namelijk een factuur omdat het automatisch van mijn rekening afgehouden wordt(machtiging voor gegeven,anders blijf ik aan de deur betalen)
dus krijg ik eerst altijd een factuur per maand en daarna gaat het pas van de rekening..
nou ik hou het voor mezelf zo met de pil,aangezien ik nogal wat problemen altijd heb met medicatie en het bij kan gebeuren dat ik een andere moet..is al 11 keer gebeurd,dus...laat maar...
of ik boven mijn eigen risico uitkom?uh helaas was ik dat al op 12 jan...
ik ben een lopende zorgpost
ik weet wel hoe ik een factuur moet lezen kosten starttarief apotheek...2,01 en 15 ct per pilletje medicatie en dat keer een aantal dan kom je op het totaal bedrag...(heb hem hier voor me)allemaal trouwens...van die jaar.
en dan heb ik dat 3x....voor andere recepten die ik zelf moet betalen.
ik krijg namelijk een factuur omdat het automatisch van mijn rekening afgehouden wordt(machtiging voor gegeven,anders blijf ik aan de deur betalen)
dus krijg ik eerst altijd een factuur per maand en daarna gaat het pas van de rekening..
nou ik hou het voor mezelf zo met de pil,aangezien ik nogal wat problemen altijd heb met medicatie en het bij kan gebeuren dat ik een andere moet..is al 11 keer gebeurd,dus...laat maar...
of ik boven mijn eigen risico uitkom?uh helaas was ik dat al op 12 jan...
ik ben een lopende zorgpost
Ik begrijp je vraag niet, verdien heel veel maar krijg het niet...GJvdZ schreef: Hoeveel verdien jij eigenlijk? Als we dan toch transparant worden lijkt me dat toch ook wel interessant.
even serieus, ik gebruik bepaalde medicijnen al lange tijd en mijn arts weet wat hij doet. Verder kan ik op internet zelf uitstekend info vinden over gebruik. Bijzondere medicijnen worden door apotheek aangevraagd en later geleverd, die hebben ze zeker niet op voorraad. Verder haal ik nooit medicijnen bij één apotheek, ik werk en haal ze waar ik op bepaald moment ben.
Wat mij bevalt is een systeem waar je zelf kunt kiezen welke diensten je wel en niet wilt hebben helemaal los van de koppelverkoop die plaats vindt met niet geneesmiddelen in mijn apotheek. Voor chronische patiënten is internet een prima middel vind ik.
Verder kan je kijken naar landen met minder bemoeizucht en belangenbescherming, b.v. Rusland en VS.
In medicijnen gaat HEEL veel geld om, in Nederland ca 5 MILJARD euro, alleen al openbare apotheken, zie http://www.sfk.nl/pdf-documenten/data-e ... eiten-2011
-
even serieus wat wil je nu eigenlijk weten dan?
De apotheek wordt tegenwoordig ook gezien als een behandelaar en zij zijn dus ook verplicht voor te lichten over eventuele bijwerkingen of gebruiksadviezen. Dus logisch dat daar kosten aan verbonden zijn.
Verder zou ik je het advies geven om te kiezen voor een vaste apotheek om de medicatiebewaking te kunnen garanderen.
Maar goed dat is je eigen keuze en verantwoordelijkheid.
Verder zou ik je het advies geven om te kiezen voor een vaste apotheek om de medicatiebewaking te kunnen garanderen.
Maar goed dat is je eigen keuze en verantwoordelijkheid.
-
Maar Thuur wil nu juist een apotheek zonder poespas, dus zonder extra kosten. De apotheek moet blij zijn dat je klant bent, dus moet gewoon de service leveren, die ook gewoon door de drogist geleverd wordt als er een doosje paracetamol van €1 over de toonbank gaat. Waarom moet de apotheek als behandelaar opgedrongen worden? Een patient is toch vrij in het kiezen van een behandelaar? Als ik de apotheek niet als behandelaar wil, wens ik daarvoor ook niet te betalen. Een goede apotheek geeft service, heeft ruime openingstijden ( in ieder geval niet korter dan de drogist om de hoek) , geeft uitleg en grijpt in als er iets fout gaat( bijvoorbeeld bij een fout voorschrift van een huisarts). Daarmee verkrijgt de apotheek een groot klantenbestand, zoals elke middenstander zijn best moet doen om de klant te behouden en aan te trekken. Apotheken verdelen gelukkig de markt nog niet, zoals de huisartsen dat wel doen. Maar alle verplichtingen van de overheid leiden er wel toe dat de neiging om de markt te gaan verdelen , misschien ook onder druk van de zorgverzekeraars, dreigt te ontstaan. Omdat er eigenlijk ook niet veel zelfstandige apotheken meer over zijn, alleen de ketens Mediq en Kring, is er helaas toch weinig meer te kiezen voor de consument.
-
escura
Ga naar een willekeurige internetapotheker. Betaal je niet voor service, alleen voor een dozenschuiver. Ga wel eerst even de topics lezen met klachten over dergelijke apotheken hierop het forum.
Nou ik kies toch voor mijn eigen apotheek ipv internetapotheek, toch
net even de extra service bij een gewone apotheek.
waarvoor je dus gewoon bereid bent extra te betalen, als ik het goed begrijp. Dus extra service is een extra eigen bijdrage wel waard (?).Chocomelk schreef:Nou ik kies toch voor mijn eigen apotheek ipv internetapotheek, toch
-
Ik heb ook nog wel een dingetje over de apotheek cq zorgverzekeraar en prijzen voor medicijnen:
In november vorig jaar heb ik een medicijn gehaald bij mijn apotheek. Vorig weekend kreeg ik een overzicht van mijn zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Ze hadden de declaratie van de apotheek gehad en omdat dit onder mijn verplicht eigen risico valt, moet ik nu betalen.
Echter, de prijs op het medicijn van de apotheek is anders (goedkoper) dan de prijs op de acceptgiro van Zilveren Kruis. Kan dat zomaar
Ik heb gebeld met de apotheek. Nu is het verschil maar iets van 50 cent maar ik wil gewoon weten hoe dit kan. Zij vertelden mij dat ze de goedkope prijs hadden gedeclareerd maar door Zilveren Kruis 'waren teruggefloten' en de duurdere prijs moesten hanteren.
Zilveren Kruis gebeld: die zeggen eerst dat de hogere prijs door de apotheek is gedeclareerd (zou dus door apotheek komen) om na navraag intern te vertellen dat de hogere prijs is wat ze moeten vergoeden (komt dan toch bij henzelf vandaan). En (op minder vriendelijke toon daaraan toegevoegd) dat ze daar echt niet van af kunnen wijken omdat zij ook gecontroleerd worden door <een of ander orgaan waar ik de naam niet meer van weet>.
De mevrouw van Zilveren Kruis voegde verder hier aan toe dat apotheken helemaal geen prijzen meer mogen vermelden op hun verpakking. Tja, dan is het altijd de correcte prijs uiteraard als ik eindelijk het overzicht krijg van ze. En weet ik tenminste totaal niet waar ik vooraf aan toe ben.
Weet iemand hoe dit kan en of dit wel mag?
In november vorig jaar heb ik een medicijn gehaald bij mijn apotheek. Vorig weekend kreeg ik een overzicht van mijn zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Ze hadden de declaratie van de apotheek gehad en omdat dit onder mijn verplicht eigen risico valt, moet ik nu betalen.
Echter, de prijs op het medicijn van de apotheek is anders (goedkoper) dan de prijs op de acceptgiro van Zilveren Kruis. Kan dat zomaar
Ik heb gebeld met de apotheek. Nu is het verschil maar iets van 50 cent maar ik wil gewoon weten hoe dit kan. Zij vertelden mij dat ze de goedkope prijs hadden gedeclareerd maar door Zilveren Kruis 'waren teruggefloten' en de duurdere prijs moesten hanteren.
Zilveren Kruis gebeld: die zeggen eerst dat de hogere prijs door de apotheek is gedeclareerd (zou dus door apotheek komen) om na navraag intern te vertellen dat de hogere prijs is wat ze moeten vergoeden (komt dan toch bij henzelf vandaan). En (op minder vriendelijke toon daaraan toegevoegd) dat ze daar echt niet van af kunnen wijken omdat zij ook gecontroleerd worden door <een of ander orgaan waar ik de naam niet meer van weet>.
De mevrouw van Zilveren Kruis voegde verder hier aan toe dat apotheken helemaal geen prijzen meer mogen vermelden op hun verpakking. Tja, dan is het altijd de correcte prijs uiteraard als ik eindelijk het overzicht krijg van ze. En weet ik tenminste totaal niet waar ik vooraf aan toe ben.
Weet iemand hoe dit kan en of dit wel mag?
-
wat je nog zou kunnen doen is een specificatie opvragen van de kosten van vorig jaar bij de apotheek.
ook kan je heel veel online zien wat de receptkosten zijn.
ik heb een account bij cz en kan precies zien wat voor kosten ik gemaakt hebt,en per recept staat het bedrag...
heb het gevoel dat ze nu afschuiven?de een naar de ander..
snap dat het je niet om die 50 ct gaat maar het princiepe..maar ja als je zoveel tijd en erin steekt met bellen ben je nog meer kwijt..
kan je er online niet bij?of even bij de apotheek vragen om die specificatie,mijn apotheek doet het altijd.
ik heb nl altijd veel kosten,ik bewaar alle bonnen,maar ben toch altijd bang dat ik wat kwijt ben en vraag dan in mrt zo om de specificatie voor de belasting...
doen bij mij nooit moeilijk...
ook kan je heel veel online zien wat de receptkosten zijn.
ik heb een account bij cz en kan precies zien wat voor kosten ik gemaakt hebt,en per recept staat het bedrag...
heb het gevoel dat ze nu afschuiven?de een naar de ander..
snap dat het je niet om die 50 ct gaat maar het princiepe..maar ja als je zoveel tijd en erin steekt met bellen ben je nog meer kwijt..
kan je er online niet bij?of even bij de apotheek vragen om die specificatie,mijn apotheek doet het altijd.
ik heb nl altijd veel kosten,ik bewaar alle bonnen,maar ben toch altijd bang dat ik wat kwijt ben en vraag dan in mrt zo om de specificatie voor de belasting...
doen bij mij nooit moeilijk...