LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] advies gekregen wordt vervolgd

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Alima87

advies gekregen wordt vervolgd

Ongelezen bericht door Alima87 »

:(

Hallo allen,

Ik wil graag mijn ervaring met Stedin/Eneco delen.
In dec 2007 heb ik een huurappartement aangeboden gekregen van de woningbouw. Omdat ik nog bij mijn ouders woonde heb ik het lekker rustig aan gedaan met het opknappen en nog veel later (2010) volledig gaan wonen.

Wat de energiemeters betreft heb ik wel altijd de standen netjes doorgegeven. SInds vorig jaar heb ik een groot aquarium in huis genomen van ca. 2m breed. Het heeft erg veel verlichting en ik was benieuwd naar het verbruik hiervan. Ik keek ca. 2x pwk naar het verbruik. Ik snapte er alleen niets van omdat ik zag dat de meterstand wisselde in de zin van lager-hoger.

Mijn actie hierop was: mail naar Eneco. Vervolgens ben ik doorverwezen naar Stedin (netbeheer) voor een eijking? Enfin monteur langsgeweest en meters vervangen door slimme meters. Na enkele weken brief van Stedin.

In de brief werd gesteld dat het contract op mijn naam loopt en ik daarom verantwoordelijk ben voor de meters. NA controle blijkt dat 1 of meerdere eijkzegels zijn verbroken (geen idee wat het verschil is tussen eijk en normale zegel, maar goed). Doordat ze zijn verbroken is er illegaal stroom afgenomen en dit heet fraude. Herberekening van Stedin volgt en komt uit op €3904,12.
:cry: :shock: :cry: :shock: :cry: :shock: :cry: :shock: :(

Ik heb bezwaar gemaakt via het juridisch loket, ik heb immers niks gedaan met de meters. Ik krijg hierna van stedin wederom reactie dat zij bij hun standpunten blijven omdat ik de huurder ben. Zij zijn wel bereid om de kosten van hen te schrappen van €291,47. Dus zou ik nog ruim €3500 moeten betalen. Binnen 7 dagen moet ik nu reageren of ik akkoord ga.

Ik zit echter met 2 dingen:
1. Ik heb niks verbroken: waarom zou ik akkoord gaan met een fraude stempel op mijn naam? Ik dacht dat gerechtigheid het belangrijkst was. Degene die dit heeft gedaan ( ws de vorige bewoner) gaat nu lekker vrijuit en ik zit ermee opgescheept.

2. Ik heb het geld niet en op deze manier zal ik ook nooit wat hebben als ik word leeggeplukt voor iets wat ik niet heb gedaan.

Zijn er mensen met tips of oplossingen die ik kan doen? Ik overweeg de geschilllencommissie of advocaat.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Laatst gewijzigd door Alima87 op 18 apr 2012 20:52, 3 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk

Re: advies gekregen wordt vervolgd

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Oei oei, denk dat je echt een probleem hebt en vooral
dat je er pas na zoveel jaar achter komt.
Een appartement huren in 2007 en pas in 2010 in gaan wonen... :shock:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

2007, dat is 5 jaar geleden. Is er in al die 5 jaar tijd niemand langs geweest om de meters te controleren? Dat is wettelijk verplicht om de drie jaar namelijk. Dan kunnen ze namelijk meteen controleren of de ijkzegels nog aanwezig zijn.

Vreemd dat ook de woningbouw het niet opmerkte, bij het opleveren van de woning. Er vindt minimaal 2 x een inspectie plaats met de oude bewoner, en als het een beetje mee zit, ook nog een keer met de nieuwe bewoner.

En dan drie jaar lang een woning huren waar je niet woont, om hem op te knappen? Drie weken, ja. Drie maanden kan ik me ook iets bij voorstellen, maar drie jaar? Ik vind het allemaal eerlijk gezegd bijzonder ongeloofwaardig. Heb je de woning in die tijd onderverhuurd of zo?
Degene die dit heeft gedaan ( ws de vorige bewoner)
Je weet het niet zeker, terwijl er in principe slechts twee het gedaan kunnen hebben...

Dus helaas, ik denk eerlijk gezegd dat je niet sterk staat.
Laatst gewijzigd door witte angora op 18 apr 2012 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Alima87 schreef::(

Hallo allen,

Ik wil graag mijn ervaring met Stedin/Eneco delen.
In dec 2007 heb ik een huurappartement aangeboden gekregen van de woningbouw. Omdat ik nog bij mijn ouders woonde heb ik het lekker rustig aan gedaan met het opknappen en nog veel later (2010) volledig gaan wonen.

Wat de energiemeters betreft heb ik wel altijd de standen netjes doorgegeven. SInds vorig jaar heb ik een groot aquarium in huis genomen van ca. 2m breed. Het heeft erg veel verlichting en ik was benieuwd naar het verbruik hiervan. Ik keek ca. 2x pwk naar het verbruik. Ik snapte er alleen niets van omdat ik zag dat de meterstand wisselde in de zin van lager-hoger.

Mijn actie hierop was: mail naar Eneco. Vervolgens ben ik doorverwezen naar Stedin (netbeheer) voor een eijking? Enfin monteur langsgeweest en meters vervangen door slimme meters. Na enkele weken brief van Stedin.

In de brief werd gesteld dat het contract op mijn naam loopt en ik daarom verantwoordelijk ben voor de meters. NA controle blijkt dat 1 of meerdere eijkzegels zijn verbroken (geen idee wat het verschil is tussen eijk en normale zegel, maar goed). Doordat ze zijn verbroken is er illegaal stroom afgenomen en dit heet fraude. Herberekening van Stedin volgt en komt uit op €3904,12.
:cry: :shock: :cry: :shock: :cry: :shock: :cry: :shock: :(

Ik heb bezwaar gemaakt via het juridisch loket, ik heb immers niks gedaan met de meters. Ik krijg hierna van stedin wederom reactie dat zij bij hun standpunten blijven omdat ik de huurder ben. Zij zijn wel bereid om de kosten van hen te schrappen van €291,47. Dus zou ik nog ruim €3500 moeten betalen. Binnen 7 dagen moet ik nu reageren of ik akkoord ga.

Ik zit echter met 2 dingen:
1. Ik heb niks verbroken: waarom zou ik akkoord gaan met een fraude stempel op mijn naam? Ik dacht dat gerechtigheid het belangrijkst was. Degene die dit heeft gedaan ( ws de vorige bewoner) gaat nu lekker vrijuit en ik zit ermee opgescheept.

2. Ik heb het geld niet en op deze manier zal ik ook nooit wat hebben als ik word leeggeplukt voor iets wat ik niet heb gedaan.

Zijn er mensen met tips of oplossingen die ik kan doen? Ik overweeg de geschilllencommissie of advocaat.

Alvast bedankt voor het meedenken.
ff veiligstellen.

Chocomelk

witte angora schreef:
En dan drie jaar lang een woning huren waar je niet woont, om hem op te knappen? Drie weken, ja. Drie maanden kan ik me ook iets bij voorstellen, maar drie jaar? Ik vind het allemaal eerlijk gezegd bijzonder ongeloofwaardig. Heb je de woning in die tijd onderverhuurt of zo?

Denk ook dat Stedin/Eneco het een ongeloofwaardig verhaal vinden en ook gaan
denken aan onderverhuur etc etc etc.

witte angora

Chocomelk schreef:
witte angora schreef:
En dan drie jaar lang een woning huren waar je niet woont, om hem op te knappen? Drie weken, ja. Drie maanden kan ik me ook iets bij voorstellen, maar drie jaar? Ik vind het allemaal eerlijk gezegd bijzonder ongeloofwaardig. Heb je de woning in die tijd onderverhuurt of zo?

Denk ook dat Stedin/Eneco het een ongeloofwaardig verhaal vinden en ook gaan
denken aan onderverhuur etc etc etc.
En dikke kans dat de woningbouw dat op een gegeven moment ook gaat denken, als deze informatie op hun buro terecht komt. En dan heb je de poppen echt aan het dansen.

Alleen, Stedin/Eneco gaan natuurlijk eerst achter hun eigen centen aan voordat de woningbouw de kans krijgt een onderzoekje te doen.

Alima87

Beste mensen,

Even ter verduidelijking. Ik heb niet gezegd dat ik er niet heb gewoond. Ik ben er pas in 2010 volledig gaan wonen. Ik was alleen en doordeweeks veel bij mijn moedr omdat deze vlabij mijn werk woonde destijds. En in het weekend was ik dan veelal naast stappen etc, thuis. DUs ik kan het wel verklaren. Plus komt erbij dat er ook was ingebroken in mijn woning en ik durfde een periode niet meer alleen thuis te blijven. :oops:

Alima87

PS witte anogora..

Ik bezoek dit forum omdat ik een probleem heb, waarbij ik graag advies wil hebben. Niet om mezelf te verdedigen. Verwijten heb ik al van stedin gekregen, vandaar de nota. Ik heb niets te verbergen, echter ben ik niet van plan heel mijn priveleven op internet te zetten. Graag respecteren en het commentaar beperken tot advies. Anders heb ik hier toch niks te zoeken?

Bedankt voor het meedenken iig.

Chocomelk

Alima87 schreef:PS witte anogora..

Ik bezoek dit forum omdat ik een probleem heb, waarbij ik graag advies wil hebben. Niet om mezelf te verdedigen. Verwijten heb ik al van stedin gekregen, vandaar de nota. Ik heb niets te verbergen, echter ben ik niet van plan heel mijn priveleven op internet te zetten. Graag respecteren en het commentaar beperken tot advies. Anders heb ik hier toch niks te zoeken?

Bedankt voor het meedenken iig.
In die jaren dat je er woont is er nooit de meterstand opgenomen door
het energiebedrijf ?

Alima87

Er is eenmaal iemand langsgeweest in de wijk vorig jaar voor opname standen en heeft ook een foto gemaakt. Ik heb dit wel onlangs benoemd bij Stedin maar hier niets over gehoord van hen. Dus dit kan ik meenemen als ik contact heb met hen!

witte angora

Graag respecteren en het commentaar beperken tot advies.
Ik zou zeggen: je hebt al contact met het juridisch loket, zij kunnen je waarschijnlijk het beste helpen.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Ik snapte er alleen niets van omdat ik zag dat de meterstand wisselde in de zin van lager-hoger.

Hier ontgaat mij al het een en ander.
Waarom een ijking als een meter 2 actieve telwerken heeft. Dunkt me dat hij dan moet omschakelen (op de bijbehorende tijden) naar een van de dan toepasselijk zijnde tariefsoort (hoog/laag tarief)
Wat de energiemeters betreft heb ik wel altijd de standen netjes doorgegeven.
U hebt dus, toen u de woning kreeg netjes uw beginstanden doorgegeven? En daaropvolgend steeds ieder jaar de standen doorgegeven t.b.v. de jaarafrekening?
Wat mij bevreemd is dat de netbeheerder toen geen vuiltje aan de lucht zag en uw lage verbruik (want dat moet het geweest zijn gedurende de afgelopen jaren) accepteerde zonder vragen stellen.

Vreemd trouwens dat NA de ijking pas blijkt dat 1 of meerdere zegels verbroken zouden zijn. Zegels die verbroken zouden zijn moet zichtbaar zijn ten tijde dat ze gedemonteerd werden. De monteur die de meters heeft verwisseld moet hiervan vóóraf foto's van gemaakt hebben. Die foto(s) geldt als sluitend bewijs. Is dat niet gebeurd, staat de netbeheerder mijn inziens ook erg zwak met haar verhaal inzake verwijderde zegels. Dit omdat ze dit pas constateerde NA de ijking. Bij een ijking wordt het draaiwerk IN die meter geijkt. Het verhaal van die zegel snap ik daarom dus al niet. Als de meter gewoon draait, geen afwijkingen vertoond, waarom dan een nieuwe herberekening maken inzake verbruik/meterstanden? Volgens mij mag dit niet alleen op grond van een zegel die er niet zou zitten.
http://www.deombudsman.nl/energie-en-wo ... ergiemeter
Er is eenmaal iemand langsgeweest in de wijk vorig jaar voor opname standen en heeft ook een foto gemaakt. Ik heb dit wel onlangs benoemd bij Stedin maar hier niets over gehoord van hen.
Hier hebt u een sterk punt. De betreffende meteropnemer die de foto heeft gemaakt moet voor de netbeheerdeer traceerbaar zijn. De vraag is waarom er toen een foto is gemaakt en nog meer, mocht er toen al iets aan de hand zijn, dus zegel weg, had er toen actie ondernomen moeten worden door de meteropnemer gevolgd door netbeerder. Dit is niet gebeurd. Waarom niet?

U hebt het juridisch loket al in de arm genomen, dus zij kunnen u prima bijstaan. Beter dan het forum alhier dunkt me.

WillemLW

Ongelezen bericht door WillemLW »

Neem direct contact op met de woningbouw. Als jij die zetel niet hebt verbroken, dan moet het wel de vorige bewoner zijn. Mocht je er echt niet uitkomen met Stedin en jij, als huurder, toch moet betalen. Dan kun jij die kosten gaan verhalen op de vorige bewoner.

Chocomelk

WillemLW schreef:Neem direct contact op met de woningbouw. Als jij die zetel niet hebt verbroken, dan moet het wel de vorige bewoner zijn. Mocht je er echt niet uitkomen met Stedin en jij, als huurder, toch moet betalen. Dan kun jij die kosten gaan verhalen op de vorige bewoner.
Ja dat zou mooi zijn.
In 2007 een appartement huren en dan nu de vorige huurder aansprakelijk
gaan stellen, hoe wil je dit voor elkaar krijgen daar is geen enkel bewijs voor.

witte angora

In 2007 een appartement huren en dan nu de vorige huurder aansprakelijk
gaan stellen, hoe wil je dit voor elkaar krijgen daar is geen enkel bewijs voor.
Je zou niet eens meer durven te verhuizen als dit zou kunnen. Nieuwe bewoner vernielt iets, 5 jaar na dato, en dan wordt je als vorige bewoner er op aangesproken. :?

Gesloten