LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gesubsidieerde rechtsbijstand

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
shamrock

Gesubsidieerde rechtsbijstand

Ongelezen bericht door shamrock »

Een vriend is betrokken in een strafrechtelijke kwestie en maakt gebruik van advocaat door toevoeging.

De advocaat verzocht hem vandaag om een "x" bedrag in een envelop te doen, alvorens hij vrijdag a.s. aan de rechtszitting zou beginnen, omdat mijn vriend al ruim €1500,- schuld heeft bij de advocaat wegens overschrijding van het aantal gebudgetteerde uren. Voor dat "x"-bedrag zou hij een kwitantie uitschrijven.

Ik weet dat er sprake is van een eigen bijdrage, maar dat kan toch nooit in de duizenden euri lopen voor iemand die bijna onder het bestaansminimum leeft?
Ik kan me voorstellen dat een advocaat en budget krijgt toegewezen voor het te besteden aantal uren, maar het is van de andere kant vreemd dat een cliënt die extra kosten moet gaan betalen, terwijl er sprake is van "pro deo" rechtsbijstand en dat terwijl hij, op korte termijn, in de schuldhulpverlening terecht zal komen....... :?

Heeft iemand advies in deze kwestie, inzake de extra kosten?

puma73

Re: Gesubsidieerde rechtsbijstand

Ongelezen bericht door puma73 »

shamrock schreef:Een vriend is betrokken in een strafrechtelijke kwestie en maakt gebruik van advocaat door toevoeging.

De advocaat verzocht hem vandaag om een "x" bedrag in een envelop te doen, alvorens hij vrijdag a.s. aan de rechtszitting zou beginnen, omdat mijn vriend al ruim €1500,- schuld heeft bij de advocaat wegens overschrijding van het aantal gebudgetteerde uren. Voor dat "x"-bedrag zou hij een kwitantie uitschrijven.

Ik weet dat er sprake is van een eigen bijdrage, maar dat kan toch nooit in de duizenden euri lopen voor iemand die bijna onder het bestaansminimum leeft?
Ik kan me voorstellen dat een advocaat en budget krijgt toegewezen voor het te besteden aantal uren, maar het is van de andere kant vreemd dat een cliënt die extra kosten moet gaan betalen, terwijl er sprake is van "pro deo" rechtsbijstand en dat terwijl hij, op korte termijn, in de schuldhulpverlening terecht zal komen....... :?

Heeft iemand advies in deze kwestie, inzake de extra kosten?
"pro deo"bestaat niet meer, men betaald of de volle mep aan kosten of men moet een eigen bijdrage betalen voor de rechtsbijstand. en ik denk dat jouw vriend of zijn eigen bijdrage niet heeft voldaan of dat hij gewoon de volle mep moet betalen.

shamrock

Re: Gesubsidieerde rechtsbijstand

Ongelezen bericht door shamrock »

Nee, de volle mep is beslist niet van toepassing en ja, ik weet dat "pro deo" niet meer bestaat, maar je weet wat ik bedoel; offcieel een advocaat door toevoeging, toch?

Gesloten