LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is vooruit betalen huur door de wet vastgelegd?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
franck846

Is vooruit betalen huur door de wet vastgelegd?

Ongelezen bericht door franck846 »

Tijdens een borrelpraat :lol: kwamen wij op een gegeven moment op het punt van huur betaling. Zover ik nu via google kan beoordelen is het bij verhuurders/wooncoöperaties e.d. gebruikelijk dat huur vooruit betaald dient te worden. :|

Wat nu uiteindelijk het discussiepunt was; is dit nu wel of niet door de wet geregeld/vastgelegd, of is dit een punt wat verhuurders van woningen zelf bedingen? :idea: :?:

Ik heb hierop al gegoogeld maar kom niet echt verder, wie kan mij een antwoord hierop geven?

Mijn dank.

berndv

Re: Is vooruit betalen huur door de wet vastgelegd?

Ongelezen bericht door berndv »

Het is zo dat de huur binnen moet zijn op het moment dat de maand begint. Dus je betaalt vooruit, de huur dient binnen te zijn op het moment dat de maand waar het voor betaalt wordt begonnen is.

Wettelijkmis het geregeld dat het betaald moet zijn op het moment dat is overeengekomen in de overeenkomst
http://www.st-ab.nl/X_Boek_7_Burgerlijk ... k_7_BW.htm

Artikel 212

De huurder is verplicht de tegenprestatie op de overeengekomen wijze en tijdstippen te voldoen.
Dus het is niet bij wet vastgelegd hoe het betaals miet worden. Het is vastgelegd dat het betaald moet worden op de afgesproken manier. Beetje googlen doet wonderen :D

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Ik heb ook gegoogeld, dan vind ik dit:
http://www.progrez.nl/upload/downloads/ ... 080219.pdf

In de huurovereenkomst is beschreven dat u de huur vooraf moet betalen, dus voor
de eerste van de maand. Het betalen van de huur kan op de volgende manieren:

Leesvoer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Huurrecht_%28Nederland%29

franck846

Daar zit hem dus de kneep in; wettelijk wordt gesproken dat er betaald moet worden op afgesproken termijnen; dat is normaal.

Maar de meeste verlangen een vooruit betaling, voordat een nieuwe huurperiode begint. Zover ik dat kan beoordelen is dat niet wettelijk vastgelegd. En zou er dan geen recht zijn op rentevergoeding?

Wat nevermind heeft gegoogeld zijn voorwaarden van een verhuurder zelf.

Blijft leuk die borrelpraatjes :mrgreen:

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Als dit in de overeenkomst is vastgelegd dan moet u dit ontvangen, maar zoals ik kan lezen in het wetboek wordt de huurder hierin vrij gelaten. U betaalt een maand vooruit, vaak moet het voor de 1e binnen zijn, dus ja, u betaalt vooruit, maar het gaat wel bijna direct na betaling in.

Maar als we hier dan toch zo over aan het borrelpraten zijn, hoe zit het met de borg? Toenik in mijn studententijd in een studentenhuis woonde moest ik naast het vooruit betalen van de huur, ook nog 1 maand huur als borg betalen. Ik weet dat het niet in de overeenkomst was vastgelegd, maar in datzelfde huis waren 8 kamer van gemiddeld 250 euro, dus dat betekent toch even 2000 euro borg op de spaarrekening, de huisbaas had 4 huizen in die straat, dus 8000 euro. Lekker verdienen.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

ook nog 1 maand huur als borg betalen
Dus op een huur van € 250 verdient de verhuurder (bij een rente van 3%) dan maandelijks nog € 0,62 aan rente.
Lekker verdienen.
Ja, vette hap hoor. € 240 per jaar voor iemand die 4 huizen van 8 kamers heeft. Daar zal-ie rijk van worden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

franck846 schreef:Tijdens een borrelpraat :lol: kwamen wij op een gegeven moment op het punt van huur betaling. Zover ik nu via google kan beoordelen is het bij verhuurders/wooncoöperaties e.d. gebruikelijk dat huur vooruit betaald dient te worden. :|

Wat nu uiteindelijk het discussiepunt was; is dit nu wel of niet door de wet geregeld/vastgelegd, of is dit een punt wat verhuurders van woningen zelf bedingen? :idea: :?:

Ik heb hierop al gegoogeld maar kom niet echt verder, wie kan mij een antwoord hierop geven?

Mijn dank.
Wat wil je nu precies weten? Als je een pak melk koopt bij de AH, ga je het dan betalen voor je de winkel uit loopt, of als het pak leeg is? Het zou nogal wat wezen als dat laatste het geval is.

Je maakt een afspraak over het vruchtgebruik van woonruimte. Logisch dat je eerst betaald voordat je aanspraak kunt maken op dat vruchtgebruik. Dat is met alles wat je koopt of huurt. Eerst betalen, daarna gebruiken. Niet andersom. Waarom moet dat wettelijk worden vastgelegd?

Neem nog een neut van me, maar zorg dat je niet omvalt. :wink:

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Het is in de loop van de jaren zo ontstaan.
Kan me nog wel herinneren (ook bij automatische incasso) dat er rondom de vijfde van de maand geïncasseerd werd. En ten tijde van de acceptgiro, hoefde deze ook niet voor het begin van de maand overgemaakt te zijn.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat wil je nu precies weten? Als je een pak melk koopt bij de AH, ga je het dan betalen voor je de winkel uit loopt, of als het pak leeg is? Het zou nogal wat wezen als dat laatste het geval is.
Als je naar een restaurant gaat betaal je als het eten op is :wink: . In de kroeg trouwens ook vaak (ik kom nog in kroegen waar ik een bonnetje mag maken).
Ik ken trouwens iemand die na onenigheid met de verhuurder (over onderhoud/reparatie) achteraf is gaan betalen (overigens wel heel stipt) en dit zo'n 20 jaar heeft volgehouden.

nevermind

franck846 schreef:Daar zit hem dus de kneep in; wettelijk wordt gesproken dat er betaald moet worden op afgesproken termijnen; dat is normaal.

Maar de meeste verlangen een vooruit betaling, voordat een nieuwe huurperiode begint. Zover ik dat kan beoordelen is dat niet wettelijk vastgelegd. En zou er dan geen recht zijn op rentevergoeding?

Wat nevermind heeft gegoogeld zijn voorwaarden van een verhuurder zelf.

Blijft leuk die borrelpraatjes :mrgreen:
Als er wettelijk gesproken wordt te betalen op afgesproken termijn, dan is het toch geregeld.
Je krijgt een huurovereenkomst, zoals ik al een link heb gegeven welke je niet aanstaat, in welke beschreven staat, wanneer betaald moet worden.
Of je een rentevergoeding krijgt, moet je bij je verhuurder wezen, dan heb je een antwoord uit eerste hand. :mrgreen:

witte angora

Of je een rentevergoeding krijgt, moet je bij je verhuurder wezen, dan heb je een antwoord uit eerste hand. :mrgreen:
Ik zou als verhuurder zeggen: die rentekorting heb je in de vorm van een korting op de maandelijkse huurprijs. Dat zie je verder niet, maar het zit er heus wel in, echt waar.

Afbeelding
Waarom is er geen pinokkio-smiley? Dat zou op dit forum wel eens de meest gebruikte kunnen worden. :?

Winterman

Ongelezen bericht door Winterman »

bprosman schreef: Als je naar een restaurant gaat betaal je als het eten op is :wink: . In de kroeg trouwens ook vaak (ik kom nog in kroegen waar ik een bonnetje mag maken).
Maar daarmee houdt het wel zo'n beetje op. Er zullen nog wel een paar voorbeelden zijn, maar over het algemeen betaal je voordat je van iets gebruik gaat maken.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

witte angora schreef:Wat wil je nu precies weten? Als je een pak melk koopt bij de AH, ga je het dan betalen voor je de winkel uit loopt, of als het pak leeg is? Het zou nogal wat wezen als dat laatste het geval is.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik zoiets wel eens gedaan heb hoor tijdens het boodschappen doen toen ik enorme dorst had. Toen heb ik een klein flesje water die los verkocht worden uit het rek gesnapt en ben ik gaan opdrinken tijdens het verzamelen van de rest van de boodschappen. Toen het flesje leeg was heb ik het in de kar gelegd en bij de kassa vooraan op de band gezet. De kassadame keek me wel een beetje vreemd aan en wilde het wegdoen. Ik zei nee die moet ik ook afrekenen want die heb ik zojuist opgedronken. Ze scande het flesje en daarmee was het klaar.

@franck846,
Waarom vraagt men zich dit tijdens de borrel wel af van de huur maar bijvoorbeeld niet van de zorgverzekering ? Die moet ook bij automatische incasso vooruit betaald worden. Of bijvoorbeeld bij de energievoorschotten, dat zijn toch ook immers voorschotten waarvan de afrekening later komt. Dan kan men ook beargumenteren ik betaal geen voorschot maar betaal de rekening ineens.

Zoals berndv al schreef is het tijdstip van huurbetaling overeengekomen tussen huurder en verhuurder. Dus is de huurder gehouden aan hetgeen hij/zij zelf overeengekomen is. De verhuurder kan in die bespreking verlangen dat de huurder de huur vooraf betaald. De huurder kan ook best vragen aan de verhuurder om een ander tijdstip te kiezen halverwege of aan het eind van de maand grotendeels achteraf. Sja dan kan de verhuurder tegen de potentiële huurder zeggen "voor u 10 anderen" dus is het kiezen of delen.

franck846

Het zou toch een gezellige opkomst wezen voor de borrel :lol:

Nee, waarom het ging of het nu wel of niet wettelijk is vastgelegd dus onderhandelbaar. Het is ergens een vreemde zaak dat men bij de een vooruit moet betalen en bij een ander een factuur krijgt voor achteraf betalen zonder dat hier een rente vergoeding bij in zit en/of betaaltermijn.

Stel ik huur een tuinman in, dan krijg ik achteraf een factuur met daarop een "redelijk" betaaltermijn van 14 dagen. Op dag 13 maak ik de factuur over en ben op tijd voor de 1e herinnering en hoef geen rente te betalen en ben geen wanbetaler. :wink:

Nu huur ik een huis; moet vooraf betalen voor een termijn, doe ik dat niet dan ben ik opeens een wanbetaler en rente verschuldigd :?: :wink:

Blijft op deze manier een vreemde zaak. Nu kan je wel roepen dat de uiteindelijke rente niet veel is, maar daar gaat het niet om. Al is het 5 euro, dan heb ik die toch liever in eigen zak i.p.v. een ander, ik denk dat de gemiddelde Nederlander al genoeg sponsort.

nevermind

witte angora schreef:
Je kunt ook een leeg pak betalen voor je de winkel uitloopt.
Dit komt vaker voor, dat kinderen een broodje of iets anders tijdens het winkelen van de ouders krijgen, en dan de lege verpakking an de kassa betalen.
Is er toch niets mis mee.
franck846 schreef:Het zou toch een gezellige opkomst wezen voor de borrel :lol:

Blijft op deze manier een vreemde zaak. Nu kan je wel roepen dat de uiteindelijke rente niet veel is, maar daar gaat het niet om. Al is het 5 euro, dan heb ik die toch liever in eigen zak i.p.v. een ander, ik denk dat de gemiddelde Nederlander al genoeg sponsort.
Misschien niet te veel borrelen,dat helpt soms ook! :lol:

Dan heb ik nog een voorbeeld:
Waarom betaal je bij de energieboer ook vooruit met een voorschot?
Je betaald het hele jaar hetzelfde bedrag, ofwel je in de winterperiode meer verbruikt, wat je betaald.
Waarom betaal je iedere verzekering in het vooruit?
Waarom betaal je de motorrijdbelasting in het vooruit?
Genoeg voorbeelden, maar je kan er ook problemen zoeken, als er geen zijn. :wink:

Misschien niet te veel borrelen,dat helpt soms ook! :lol:

witte angora schreef:
Waarom is er geen pinokkio-smiley? Dat zou op dit forum wel eens de meest gebruikte kunnen worden. :?

Je hebt er toch een? :shock:
Waarom, omdat het een volwassenen forum is. :lol:

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Waarom vraagt men zich dit tijdens de borrel wel af van de huur maar bijvoorbeeld niet van de zorgverzekering ? Die moet ook bij automatische incasso vooruit betaald worden.
De laatste jaren ja. Was niet altijd zo.

Bij internetbestellingen betaal je achteraf, volledig 100% vooruit betalen mag niet geëist worden.
Ja, dat is iets heeeel anders, i know.

nevermind

Jolijn schreef:Waarom vraagt men zich dit tijdens de borrel wel af van de huur maar bijvoorbeeld niet van de zorgverzekering ? Die moet ook bij automatische incasso vooruit betaald worden.
De laatste jaren ja. Was niet altijd zo.

Bij internetbestellingen betaal je achteraf, volledig 100% vooruit betalen mag niet geëist worden.
Ja, dat is iets heeeel anders, i know.
Misschien heeft TS geen zorgverzekering, of het is nog niet opgevallen, dat hij vooruit moet betalen. :wink:

witte angora

witte angora schreef:
Zegt hij met gebruikmaking van smileys. :mrgreen:

nevermind

witte angora schreef:
witte angora schreef:
Zegt hij met gebruikmaking van smileys. :mrgreen:
Pinokkio is uit de fabelwereld, dus voor kinderen, zegt hij, die nergens over geschreven heeft, dat er geen smileys gebruikt mogen worden. :wink:
Jouw vraag was toch:
Waarom is er geen pinokkio-smiley
Mijn antwoord:
Waarom, omdat het een volwassenen forum is.

Winterman

Ongelezen bericht door Winterman »

franck846 schreef: Stel ik huur een tuinman in, dan krijg ik achteraf een factuur met daarop een "redelijk" betaaltermijn van 14 dagen. Op dag 13 maak ik de factuur over en ben op tijd voor de 1e herinnering en hoef geen rente te betalen en ben geen wanbetaler. :wink:

Nu huur ik een huis; moet vooraf betalen voor een termijn, doe ik dat niet dan ben ik opeens een wanbetaler en rente verschuldigd :?:
Die tuinman zal volgens een offerte werken. Het definitieve bedrag ligt pas vast na afloop van het werk.

Gesloten