LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] absurd hoge kosten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jenny83
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2012 15:37

absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door jenny83 »

hallo,

ik ben vorig jaar over gestapt van essent naar oxxio, en ik betaal mijn voorschot bedrag elke maand netjes en ik betaal net zoveel als bij essent.En in de voorgaande jaren bij essent nooit problemen gehad en op mijn eind afrekening altijd terug gekregen.maar ik heb afgelopen vrijdag met oxxio gebeld en ik kreeg te horen dat ik 4000 euro moet bijbetalen.1700 voor electra en 2300 voor gas. :shock: ik heb gelijk overal achteraan gebeld, en essent ,oxxio en enexis en de woningcorporatie zijn het allemaal eens dat het veel te veel is voor een gezin van 2 volwassenen en 1 peuter van 2 jaar.Maar hoe het kan en waar het weg komt weet niemand.Ben er zo boos over 5800cm3 gas en 9200kwh electra????? snap er niks van.Wacht nu op een reactie van mijn netbeheerder enexis.moet maar even kijken hoe het afloopt als mijn meter geijkt wordt,maar ben hier nog niet klaar mee.

henk51
Berichten: 1678
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door henk51 »

hallo,

ik ben vorig jaar over gestapt van essent naar oxxio, en ik betaal mijn voorschot bedrag elke maand netjes en ik betaal net zoveel als bij essent.En in de voorgaande jaren bij essent nooit problemen gehad en op mijn eind afrekening altijd terug gekregen.maar ik heb afgelopen vrijdag met oxxio gebeld en ik kreeg te horen dat ik 4000 euro moet bijbetalen.1700 voor electra en 2300 voor gas. ik heb gelijk overal achteraan gebeld, en essent ,oxxio en enexis en de woningcorporatie zijn het allemaal eens dat het veel te veel is voor een gezin van 2 volwassenen en 1 peuter van 2 jaar.Maar hoe het kan en waar het weg komt weet niemand.Ben er zo boos over 5800cm3 gas en 9200kwh electra????? snap er niks van.Wacht nu op een reactie van mijn netbeheerder enexis.moet maar even kijken hoe het afloopt als mijn meter geijkt wordt,maar ben hier nog niet klaar mee.

Je zegt ik snap er niets van:

Graag wat meer informatie.

Bij overstap energie maatschappij controle van klopt de eind meterstand oude energie maatschappij met de begin meterstanden van de nieuwe energie maatschappij.
Is ook een punt welke je zelf natuurlijk even moet controleren en bij verschillen meteen moet melden. Niets doen en achterover leunen in je stoel en wachten dat een ander eens reageerd kan hoge rekeningen tot gevolg hebben. Loop naar de meterkast en vergelijk je standen wat staat daar en wat staat er nu op je nota vermeld.

Als de meterstanden bij aanvang niet klopten had u al 1 jaar de tijd gehad om het te laten corrigeren en had je nu een correcte nota gehad.

gr Henk

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Weer een bewijs dat veel mensen hun energierekening nooit controleren: bang voor enge zwarte cijfertjes op rekeningoverzichten en energiemeters.

En niet in staat zijn om gewoon even je eindafrekening met eindstanden van je vorige leverancier te pakken en het verschil uit te rekenen met de standen die nu op de gas- en electrameter staan. Een simpele aftreksom die kinderen op de lagere school al kunnen maken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door berndv »

Ben bang dat het ijken weggegooid geld zal zijn, het kan zijn dat een meter af wijkt, maar dat zowel de gas als de kwh meter afwijkt lijkt me wel heel sterk. Tenzij u een gecombineerde meter heeft. Maar zoals ik zei, meestal is het of gas of electra wat afwijkt.

Standen goed doorgegeven? Zowel de eindstand bij essent en de beginstand bij oxxio? Altijd zelf alle standen doorgegegeven? Nooit laten schatten?

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door hawkwind »

jenny83 schreef: 5800cm3 gas en 9200kwh .
5,8m3 gas , volgens mij moet U geld terugkrijgen :D

jenny83
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2012 15:37

Re: absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door jenny83 »

nou ja niet verkeerd bedoeld, maar ik weet zeker dat ik standen goed heb doorgegeven(maar idd dom dat ik dat niet voor mezelf genoteerd heb)nu krijg ik het antwoord te horen van enexis dat ijking niet nodig is omdat er voor het laatst in 2005 een meterstand is doorgegeven. :( ik woon hier vanaf januari 2008.en omdat ik in de voorgaande jaren altijd heb terug gekregen moet ik nu alles terug betalen.blijf het volslagen idioot vinden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door berndv »

jenny83 schreef:nou ja niet verkeerd bedoeld, maar ik weet zeker dat ik standen goed heb doorgegeven(maar idd dom dat ik dat niet voor mezelf genoteerd heb)nu krijg ik het antwoord te horen van enexis dat ijking niet nodig is omdat er voor het laatst in 2005 een meterstand is doorgegeven. :( ik woon hier vanaf januari 2008.en omdat ik in de voorgaande jaren altijd heb terug gekregen moet ik nu alles terug betalen.blijf het volslagen idioot vinden.
Dus in al die jaren dat u er woont heeft u de standen laten schatten? En dit jaar voor het eerst zelf doorgegeven?

Buiten dat is de netbeheerder oo fout hierin, zij zijn namelijk verplicht om minimaal 1x per 3 jaar de standen zelf op te nemen. Dus in al die jaren dat u er woont had u al minimaal 1x een meteropnemer aan de deur moeten hebben gehad. Niet dat dan opeens alles goed is, maar dan was de fout in de mogelijke schatting van de standen wel eerder ontdekt.

WillemLW
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 apr 2012 00:09

Re: absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door WillemLW »

Je maakt je druk. Begrijpelijk. Iedereen zou van zo'n hoge bijbetaling schrikken toch? Maar een weldenkend mens maakt zich geen zorgen.

Je moet niet bijbetalen omdat de tarieven véél hoger zijn of omdat zij het op een andere manier bereken of iets dergelijks. Het komt gewoon door een foutje in de registratie van de meterstanden. Die zijn zo bizar hoog dat daar wel iets aan mankeert. Geef gewoon opnieuw de meterstanden door, ze gaan het dan herberekenen en je zult zien dat de rekening een stuk lager is!

jenny83
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2012 15:37

Re: absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door jenny83 »

ja dat klopt ook ik heb hier wel es iemand aan de deur gehad. en ik zat gister avond mijn papieren nog es door te kijken en ik realiseerde mij dat ik ook via internet heb doorgegeven,dus nu ff kijken of ik dat kan achterhalen..... :roll:maar idd ik maak me heel erg zorgen. vooral omdat ik het allemaal te toevallig vindt dat ik op zowel gas,licht en water flink moet bijbetalen dit jaar..... :!:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door berndv »

Mogelijk als u via internet heeft doorgegeven, heeft u nog een mail bevestiging. Dit even goed doorkijken en vergelijken met je jaaropgave, kijken of de begin en eindstand van vorig jaar klopt.

Maar nu het water er ook nog bij komt wordt het wel heel erg raar, dat gaat zelfs buiten de netbeheerder van je energienet om.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar heb je bij de overstap naar een andere energieleverancier dan geen meterstanden doorgegeven?? Dat is toch tamelijk gebruikelijk.

Je zou in elk geval kunnen kijken of de eindstand van de oude leverancier wel gelijk is aan de beginstand van de nieuwe leverancier.

Anno 1965
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 apr 2012 19:50

Re: absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door Anno 1965 »

Zou het kunnen dat je het bedrag betaalde wat de vorige bewoners betaalden?
Dus in 2005 hebben ze de meterstanden opgenomen en op basis daarvan een bedrag in rekening gebracht aan de toenmalige bewoners.
Jij kwam in 2008 in dat huis wonen en betaalde hetzelfde bedrag als de vorige bewoners maar je verbruikte meer en dat kwam pas aan het licht toen je de meterstanden doorgaf.
Dus dat verschil moet je nu bijbetalen.

Is dat misschien een mogelijkheid?

Sjef Haak
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 apr 2012 13:35

Re: absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door Sjef Haak »

Dat komt verreweg het vaakst voor Anno 1965. Mensen geven geen standen door, betalen een aantal jaren veel te weinig, maar omdat ze geld terug krijgen reageren ze niet omdat ze geen slapende honden wakker willen maken en dan ineens komen er werkelijke standen beschikbaar voor de netbeheerder en leverancier en blijkt er al jaren meer verbruik geweest te zijn dan afgerekend. Gezien het feit dat zowel het gasverbruik als het elektraverbruik ineens veel hoger zijn en Jenny zelf al aangeeft nooit eerder standen te hebben doorgegeven lijkt me dit met afstand de meest logische verklaring. Niks "vreemds" of "toevalligs", maar eigen nalatigheid.

Ik ken persoonlijk voorbeelden te over. Mensen die om wat voor reden ingeschaald waren op een jaarverbruik van 500 kWh, maar in plaats daarvan 3500 kWh verbruikten. Na drie jaar bedragen de te weinig betaalde kosten al 9000 kWh.
Laatst gewijzigd door Sjef Haak op 19 apr 2012 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door berndv »

Maar dan nog zit je met het feit dat er eens per 3 jaar een controle van de meterstanden moet zijn door een controleur van de netbeheerder, dus langer dan 3 jaar laten schatten is al niet mogelijk?

Daarnaast is het naar mijn weten ook normaal dat als je je aanmeldt bij een nieuwe leverancier, je daar de standen doorgeeft. Maar ja, gezien sommige topics hier zie ik dat veel mensen het wel goed vinden zolang het geschatte in hun voordeel is.

Sjef Haak
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 apr 2012 13:35

Re: absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door Sjef Haak »

Dat klopt. De netbeheerder zit hier wat dat betreft ook niet goed. Je zou het voor de geschillencommissie kunnen laten komen en als je een meegaande rechter hebt zou hij de schuld kunnen verdelen tussen beide partijen waardoor het af te rekenen bedrag wat lager wordt, maar dit is zeker geen garantie.

Ik heb wel eens gesproken met medewerkers van het meetbedrijf van een netbeheerder en die geven ook aan dat het soms onbegonnen werk is om je aan die 3 jaarsregeling te houden. Dat zij er wel alles aan doen, maar dat je soms gewoon na meerdere bezoeken niet binnengelaten wordt en dat mensen ook simpelweg niet reageren op telefoontjes of kaarten met een verzoek de standen door te geven. Een medewerker gaf aan dat ze na drie jaar moeilijk de deur in kunnen beuken om bij de meter te komen.

Er gaan zelfs stemmen op om mensen die structureel weigeren de meter te laten controleren af te sluiten. Het is in ieder geval een issue dat bij netbeheerders de aandacht heeft.

Anno 1965
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 apr 2012 19:50

Re: absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door Anno 1965 »

Sjef Haak schreef:Dat komt verreweg het vaakst voor Anno 1965. Mensen geven geen standen door, betalen een aantal jaren veel te weinig, maar omdat ze geld terug krijgen reageren ze niet omdat ze geen slapende honden wakker willen maken en dan ineens komen er werkelijke standen beschikbaar voor de netbeheerder en leverancier en blijkt er al jaren meer verbruik geweest te zijn dan afgerekend. Gezien het feit dat zowel het gasverbruik als het elektraverbruik ineens veel hoger zijn en Jenny zelf al aangeeft nooit eerder standen te hebben doorgegeven lijkt me dit met afstand de meest logische verklaring. Niks "vreemds" of "toevalligs", maar eigen nalatigheid.

Ik ken persoonlijk voorbeelden te over. Mensen die om wat voor reden ingeschaald waren op een jaarverbruik van 500 kWh, maar in plaats daarvan 3500 kWh verbruikten. Na drie jaar bedragen de te weinig betaalde kosten al 9000 kWh.

Sjaak, wij zijn het eens met elkaar.

jenny83
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2012 15:37

Re: absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door jenny83 »

nee nogmaal geen nalatigheid, ik heb het door gegeven maar niet voor mezelf genoteerd.ben nu met essent bezig maar heb nog geen reactie. :|enexis zegt dat ze al die jaren een schatting hebben gemaakt en nog nooit wat van mij hebben doorgekregen :shock: en dat ze een verkeerde schatting hebben gemaakt dit jaar en daar moet ik het mee doen.en dat ik van al die jaren wat ik terug kreeg nu alles moet terugbetalen terwijl ik in mijn papieren zie dat ik al eerder 800 euro heb terug betaald.waar ik dus niks van wist aangezien ik bij de volkskredietbank zat.
Laatst gewijzigd door jenny83 op 20 apr 2012 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjef Haak
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 apr 2012 13:35

Re: absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door Sjef Haak »

jenny83 schreef:nee nogmaal geen nalatigheid, ik heb het door gegeven maar niet voor mezelf genoteerd.ben nu met essent bezig maar heb nog geen reactie. :|
Daar ligt het probleem ook niet. Heb je het alleen dit jaar doorgegeven of alle jaren sinds dat je er bent gaan wonen?

Je schrijft eerder namelijk: "nu krijg ik het antwoord te horen van enexis dat ijking niet nodig is omdat er voor het laatst in 2005 een meterstand is doorgegeven" Dit zou dus betekenen dat je alleen dit jaar een stand hebt doorgegeven sinds je er woont en al jaren te weinig hebt betaald wat er nu uit komt.

jenny83
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2012 15:37

Re: absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door jenny83 »

nee dat bedoel ik niet, ik bedoel dat zij zeggen dat er in 2005voor het laatst een meterstand is door gegeven en dat ik hier pas woon in 2008 en ook alle jaren heb door gegeven.en ik schrijf net dat ik bij de volks krediet bank zat en dat zij alles regelde voor mij, en blijkbaar ook dingen achter mijn rug om. en nee ik ben niet bang om wat bij te betalen en ik ben ook eerlijk geweest over alles en heb regelmatig contact gehad met essent over de jaren....

jenny83
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2012 15:37

Re: absurd hoge kosten

Ongelezen bericht door jenny83 »

en ik weet zeker dat wij niet zoveel verbruikt hebben. kijk als ze zeiden dat ik 400 moest bijbetalen zou ik het misschien nog geloven maar 4000 no way...ik ben gelijk begonnen met een logboek om het elke dag op te schrijven en ik ga nu ook alles bijhouden, dit is ook een les voor mij dat ik ook een back up moet maken voor mezelf...dit gebeurt me niet nog eens. :D

Gesloten