LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vergaande parodontitis

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
daika1958

vergaande parodontitis

Ongelezen bericht door daika1958 »

Goedemiddag,
vanaf mijn 12de ben ik 2x per jaar naar de tandarts geweest(ben nu 54) waarvan de laatste 20 jaar bij X. Nu heeft hij jaren geleden eens aan mij gevraagd wat ik ervan zou vinden als ik eens naar een mondhygienist zou gaan(tsja dat moet je vragen aan iemand die als de dood is voor de tandarts!). Mijn reactie was dus toen, nou dat lijkt me niks. Daarmee was het helemaal afgedaan en was mijn gebit volgens hem altijd goed behalve dat er 2x per jaar tandsteen verwijderd moest worden. Nu kreeg hij verl. jaar een nieuwe collega en zowel mijn dochter als ik werden bij hem ingedeeld. Nu bleek dat mijn dochter voor t mooie aan de late kant is voor een beugel, volgens deze tandarts had ze allang doorgestuurd moeten zijn. Tsja, en toen kwam ik aan de beurt :cry: , echt er deugde niks van mijn gebit. Omdat ik deze man erg hardhandig te werk vond gaan en ook niet erg prettig vond in de omgang, ben ik op zoek gegaan naar een andere tandarts. Die heb ik gevonden en toen de tandartsassistente verteld dat we naar een andere tandarts zouden gaan. Ze vond dit vreemd omdat ik al ruim 20 jaar bij haar man kwam, ik heb toen gezegd dat de nieuwe vond dat er zo ontzettend veel mankeerde aan mijn gebit(en ook dat mijn dochter te laat was doorgestuurd), dat het leek alsof de nieuwe vond dat de ''óude'' een prutser was. Ze stelde nog voor dat ik dan nog bij haar man zou komen,maar dat heb ik dus niet gedaan omdat ik al een andere tandarts had gevonden.
Echter deze stuurde me door naar de parodontoloog en daar bleek dat boven er alles uitmoet vanwege parodontitis en beneden alleen nog maar mijn 6 tanden kunnen blijven staan.
Heb nu een aantal vragen :
er zit slechts 1 kies boven los, de rest dus niet, kan ik niet gewoon die eruit laten trekken en de rest laten zitten, want hoeveel jaren zal het misschien wel niet duren eer de rest los gaat zitten?
Een bovenprothese lijkt me vreselijk,maar volgens de parodontoloog wordt een klikgebit niet vergoed, maar volgens mijn belastingadviseur dus wel. Kunnen jullie mij meer vertellen over klikgebit en hoe ervaren jullie dit?
Graag ook ervaringen over prothese boven, word al misselijk als ik dat ding bij mijn man in de mond zie doen, laat staan dat ik t zelf moet doen.
Sorry een heel erg lang verhaal, maar ik hoop dat jullie me adviezen kunnen geven, want ik ben echt bang om een kunstgebit in te moeten doen,
groetjes Karin.

vroem

Re: vergaande parodontitis

Ongelezen bericht door vroem »

ik verwijs even naar een andere site, met otegespitst op deze specifieke problemen, en daar staan alle vragen eigenlijk al beantwoord:

tandarts punt nl

Gesloten