LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie mag er bij een Arbo arts aanwezig zijn?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
fdeman
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:46

Wie mag er bij een Arbo arts aanwezig zijn?

Ongelezen bericht door fdeman »

Ik heb volgende week een gesprek met de Arbo arts.
Is niet zo'n probleem, alleen, nu heeft een manager van het bedrijf aangegeven dat hij bij dat gesprek aanwezig wil zijn.
Nu staat het mij bij dat gesprekken tussen mij en een arts ( welke arts dan ook) confidentieel zijn.
Ik heb mij suf lopen zoeken maar ik kan hieromtrend niets vinden.
Kan iemand hier enig licht over laten schijnen?
Alvast bedankt!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Wie mag er bij een Arbo arts aanwezig zijn?

Ongelezen bericht door puma73 »

fdeman schreef:Ik heb volgende week een gesprek met de Arbo arts.
Is niet zo'n probleem, alleen, nu heeft een manager van het bedrijf aangegeven dat hij bij dat gesprek aanwezig wil zijn.
Nu staat het mij bij dat gesprekken tussen mij en een arts ( welke arts dan ook) confidentieel zijn.
Ik heb mij suf lopen zoeken maar ik kan hieromtrend niets vinden.
Kan iemand hier enig licht over laten schijnen?
Alvast bedankt!
Gesprekken tussen jou en een arts zijn confidentieel, maar het bedrijf waar jij werkt heeft natuurlijk wel belang bij de uitslagen die uit zo'n gesprek komen. Zeker wanneer deze betrekking hebben op (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid.

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: Wie mag er bij een Arbo arts aanwezig zijn?

Ongelezen bericht door stronkstronk »

Denk niet dat hij/zij zichzelf mag uitnodigen. U mag wel iemand meenemen als u het zelf slecht kunt verwoorden.

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: Wie mag er bij een Arbo arts aanwezig zijn?

Ongelezen bericht door stronkstronk »

puma73 schreef:Zeker wanneer deze betrekking hebben op (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid.
Of een bij een re-intergratie.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Wie mag er bij een Arbo arts aanwezig zijn?

Ongelezen bericht door gtp »

Bij UWV wordt juist aangeraden iemand mee te nemen, maar bij een arbo-arts ? en danook nog jezelf uit nodigen? vreemd. Hoe is de arbeidsverhouding? Dit ivm vrijuit spreken.

1spuiter
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 okt 2010 09:15

Re: Wie mag er bij een Arbo arts aanwezig zijn?

Ongelezen bericht door 1spuiter »

U mag hem er bij laten maar hoeft niet het is uw keuze. Ik zou het in ieder geval niet accepteren, blijkbaar is het vertrouwen niet zo groot. Uiteindelijk bepaald de arbo arts met u wat wel en niet wenselijk is voor u, daar heeft de werkgever geen invloed op.
De uislag van het gesprek krijgt de werkgever zowiezo door gemaild met uitzondering van de medische gegevens.

fdeman
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:46

Re: Wie mag er bij een Arbo arts aanwezig zijn?

Ongelezen bericht door fdeman »

Dank allemaal voor de reacties.
Ik ben bijna 20 jaar in dienst en ik heb een hartinfarct gehad.
Ik vind niet dat een of andere kantoor pief iets te maken heeft met mijn medische toestand.
Dus vroeg ik mij af of daar regels voor zijn?
Bedankt vast allemaal.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Wie mag er bij een Arbo arts aanwezig zijn?

Ongelezen bericht door puma73 »

vogels schreef:Ik zou het niet toestaan, sterker nog volgens mij is dit helemaal niet toegestaan. De arbo arts maakt een (zakelijke) samenvatting van het gesprek, dat krijgt je manager.
TS kan in elk geval iemand meenemen naar het gesprek die meeluistert of voor hem zaken verwoord als TS daar niet sterk in is.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Wie mag er bij een Arbo arts aanwezig zijn?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai,

Ik maak dit soort gesprekken wel vaker mee (werk in zorg en arbo arts vraagt ook altijd gegevens van het behandel team)

het zit zo:

- de arbo arts mag niemand uitnodigen tenzij het noodzakelijk is voor het gesprek (bijvoorbeeld een doventolk voor doven, of een verpleegkundige als de patients zelf moeilijk kan spreken, zitten etc)
- jij mag uitnodigen wie je wilt (je moeder, buurvrouw, maakt niet uit)
- niemand anders hoeft erbij te zijn, niemand kan of mag zich zelf uitnodigen.

Dat je werkgever er graag bij wil zijn snap ik wel, voor hem is het natuurlijk ook interessant te weten hoe alles precies zit en hoe jij je voelt. Ik weet niet hoe je relatie is met je werkgever maar als deze goed is hoef je er niet meteen vanuit te gaan dat je werkgever er iets verkeerds mee bedoelt. (kan ook belangstelling zijn of willen weten wat hij kan verwachten)

Als je liever niet wilt dat je werkgever erbij is zou ik dat netjes zeggen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je je ongemakkelijk voelt om op die manier met een arts te spreken, en dat je hartaanval ook invloed heeft op je prive leven wat je wel met een arts wil bespreken maar waarbij je het onprofessioneel vind om dat met je werkgever erbij te doen. De informatie waarop de werkgever recht heeft van de arbo krijgt hij toch wel van de arbo. Je kunt je werkgever ook voorstellen na het gesprek met de arts even met de werkgever te bellen zodat je zelf kunt vertellen hoe het gegaan is.
Dat hoef je overigens allemaal niet, je hoeft je werkgever niets te vertellen en je mag hem gewoon bij het gesprek weigeren. Toch zou ik wel proberen de relatie met je werkgever netjes te houden, dat is voor jezelf ook fijner.

groetjes

Isabel

fdeman
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:46

Re: Wie mag er bij een Arbo arts aanwezig zijn?

Ongelezen bericht door fdeman »

:D
Hartelijk dank voor de reacties.
Nu is wel wat duidelijker allemaal.
Maar ik wil gewoon een gesprek hebben met de Arbo arts over mijn medische toestand zonder dat daar iemand bij zit.
Dat zal ik ze dus ook uitleggen.
Bedankt allemaal.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Wie mag er bij een Arbo arts aanwezig zijn?

Ongelezen bericht door gtp »

suc6

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Wie mag er bij een Arbo arts aanwezig zijn?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

fdeman schreef:Dank allemaal voor de reacties.
Ik ben bijna 20 jaar in dienst en ik heb een hartinfarct gehad.
Ik vind niet dat een of andere kantoor pief iets te maken heeft met mijn medische toestand.
Dus vroeg ik mij af of daar regels voor zijn?
Bedankt vast allemaal.
Maar die "een of andere kantoor pief" is wel wettelijk gesproken verantwoordelijk voor jou.... Het zal wat anders zijn als hij/zij bij de cardioloog aanwezig is, maar voor een gesprek met de arbo arts vind ik het eerlijk gezegd niet zo vreemd. Je moet uiteindelijk samen een plan van aanpak maken om weer aan het werk te gaan (en als dat niet mogelijk is, om ze netjes mogelijk uit elkaar te gaan).

PS: rare manier om je collega's zo te betitelen...

Alziend Oog
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:32

Re: Wie mag er bij een Arbo arts aanwezig zijn?

Ongelezen bericht door Alziend Oog »

Krachtens artikel 7:459 BW mogen er zonder toestemming van de betreffende medewerker geen derden aanwezig zijn bij behandeling of keuring door de arboarts.

De arboarts mag vanwege de privacy van de behandelde tevens geen medische gegevens verstrekken aan de werkgever. Indien je dus niet wenst dat de werkgever op de hoogte is van je specifieke medische situatie moet je simpelweg geen toestemming verlenen om deel te nemen aan het bezoek aan de arboarts.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Wie mag er bij een Arbo arts aanwezig zijn?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

GJvdZ schreef: Maar die "een of andere kantoor pief" is wel wettelijk gesproken verantwoordelijk voor jou.... Het zal wat anders zijn als hij/zij bij de cardioloog aanwezig is, maar voor een gesprek met de arbo arts vind ik het eerlijk gezegd niet zo vreemd. Je moet uiteindelijk samen een plan van aanpak maken om weer aan het werk te gaan (en als dat niet mogelijk is, om ze netjes mogelijk uit elkaar te gaan).

PS: rare manier om je collega's zo te betitelen...
En dan nog heeft hij geen recht op grond van die verantwoordelijkheid om bij een gesprek tussen arts en patient te zijn.

Medische geheimhoudingsplicht etc.
De baas (of de kantoorpief) krijgt een samenvatting "persoon X heeft een conditie die werkzaamheden Y onmogelijk maakt, maar werkzaamheden Z gewoon toelaat" of iets van dien aard.

Ik heb zelf een tijdje wat behandelingen nodig gehad - en het ziekenhuis kon dit alleen onder werktijd doen. Arbo arts gesproken, deze stuurde de WG een brief met "er is een medische noodzaak voor behandelingen" - meer niet.
Maar, met deze brief kon WG wel de verzekering aanspreken voor bepaalde kosten.

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Wie mag er bij een Arbo arts aanwezig zijn?

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

De bedrijfsarts mag alleen aan de werkgever doorgeven of de werknemer geschikt is om wel of geen arbeid te verrichten of in welke mate. Het overige valt onder medisch geheim.

Bij ziekmelding is het ook niet verplicht om de reden van ziekte door te geven aan de werkgever, slechts dat je niet in staat bent om te werken. De werkgever mag slechts vragen om een indicatie te geven hoe lang je denkt arbeidsongeschikt te zijn. De rest wordt bepaald door de bedrijfsarts.

Gesloten