LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen Levering/Wijziging van order bij Brugman K&B

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
DiviNe187

Problemen Levering/Wijziging van order bij Brugman K&B

Ongelezen bericht door DiviNe187 »

Hoi daar en goede middag.

Alvorens bedankt voor diegene die de moeite nemen dit te lezen.

Ik zit momenteel in een conflict met de verkoper van mijn badkamer en ik heb het gevoel alsof ik aan alle kanten mogelijk genaaid word.

Even wat er vooraf gebeurt is:
We bestellen een badkamer, daarbij werd ons een showroom ligbad aangeboden voor 50%, deze zag er niet verkeerd uit en dus zijn we hier in mee gegaan.
Vanaf toen begon het gerotzooi al.. De hypotheker regelt op het moment voor ons alle betalingen en heeft ook de betaling geregeld voor de badkamer, hier bleek alleen 2 facturen van gemaakt te zijn waarvan 1 voor het ligbad, en de ander voor de rest van het zooi. Hypotheker en wij wisten ook niet beter dat er maar 1 factuur was, en die hadden we dan ook netjes betaald. Uiteraard kwam nadat we de betaling checkte om het bad alvast te gaan ophalen op het hoofdkantoor van Brugman omhoog dat het factuur van het ligbad er ook nog was.

Nu het probleem:
Wij hebben laten weten aan de verkoper dat wij op geen enkele manier uit eigen zak het bad kunnen voorbetalen al moet dit wel gebeuren voordat deze word opgehaald, het idee was om het bad eerder op te halen dan de badkamer zelf, hier werd ook om gevraagd omdat deze anders in de weg stond bij hun.

Ik heb toen aan de verkoper gevraagd of hij de afroep kon maken van de badkamer om deze te leveren, en of als het dan mogelijk zou zijn om wat onderdelen eerder te laten komen dan de rest zodat we het bad alvast erin konden gaan zetten.

Maargoed... omdat het bad niet betaald was konden we het bad ook niet ophalen, dus heb ik een dag of 4 later gevraagd aan de verkoper dat ik graag wou afzien van de bestelde tegels en deze wou verrekenen met het ligbad. Nu komt dus het mooie, dit kon volgens de verkoper niet meer omdat hij had kunnen regelen dat de leverweek de 19e week zou worden (op koopovereenkomst staat week 30) terwijl hij over de telefoon tegen mij vertelde dat normalitair zoiets 10 tot 12 weken duurt maar dat hij er wel een week of 10 tot maximaal 8 van kon maken. Hij heeft ons overigens nooit laten weten dat de badkamer ook daadwerkelijk zo snel geleverd kon worden en toen ik hem hier op aanwees zei hij dat "de brief vast wel verstuurd is". Nog geen 10 minuten laten krijg ik een mailtje van de planning van brugman dat de badkamer 8 mei?? al word geleverd. Sowieso zie ik geen mogelijkheid zó snel nog iemand mijn badkamer te laten zetten dus dit is totale onzin.

Waar het nu dus op neer komt is dit, op het CWB koopovereenkomst staat dat ik eenmalig recht heb op het wijzigen van 75% van het orderbedrag zolang het 8 weken voor de levering is. Nu moet u begrijpen dat zoals deze meneer de situatie nu voorlegt heb ik zelfs geen dag de tijd gehad om dit te doen omdat die 8 weken allang voorbij zijn als het de 8e al geleverd word, en dus vinden hun dat mijn "recht" vervalt omdat ik vroeg of er onderdelen waren die met vaart geleverd konden worden.

Mijn vraag aan jullie nu is, sta ik in mijn recht door te zeggen dat hun fout zijn? Zoja, wat kan ik hier nu nog aan doen om te zorgen dat ik mijn gelijk behoud? Ik heb al een afspraak met het juridisch loket volgende week woensdag maar dit geeft in mijn ogen hun alleen maar meer de tijd om zich van alles af te keren, en het enigste wat ik wil is dat ze de tegels eraf halen en dit verrekenen met het bad.. maar zodra "terugbetalen" in beeld kwam werd duidelijk dat ze daar niet van gediend zijn.

Ik wil de spullen gewoon geleverd krijgen en dus geen annulering, maar ik wil wel dat deze meneren hun eigen algemene voorwaarden volgen en dit doen zij gewoon niet. Ik heb hun zelfs aangesproken met het feit van een artikel in de algemene voorwaarden van het koopovereenkomst wat ik in mijn handen heb, daar staat het volgende in:
Indien bestelling op afroep, dat wil zeggen de mededeling van de afnemer dat besteld kan worden, wordt overeengekomen, dan geldt vanaf de afroep de bij de overeenkomst afgesproken vaste of vermoedelijke levertijd.

De afgesproken leverweek staat zwart wit vast als de 30e week van 2012 op het koopovereenkomst.

Ik ben dan geen jurist, maar ik mag toch zeker aannemen dat hun zich hier aan moeten houden? Dat hun dus geen poot hebben om op te staan om te zeggen dat het mijn schuld is omdat ik vroeg of het wellicht voor wat onderdelen sneller kon? Ik begrijp dat het "vervelend" is voor hun, maar zo ook voor mij omdat hun de coulance niet gaven om alvast het bad mee te geven terwijl de rest al betaald was en nog niet geleverd, en hun weten dat we het bad nodig hebben voor de maten en voorwerk.

Goed, ik dwaal weer af, wat ik nu wil weten dus is wat kan ik hier nu tegen doen? Hun blijven moeilijk doen en de verkoper dreeg zelfs naar mij met
"Dan ga ik de hele levering afzeggen" maar dan wel nadat hij het mailtje had gestuurd dat de 8e geleverd zou worden. Toen ik hem zei dat hij zich hiermee in zijn eigen vingers sneed en 2 dingen loopt te zeggen heb ik er verder niets meer over gehoord of hij de levering nou wel of niet afgezegd heeft, maar ik neem hier van aan dat het dus ook net zo goed makkelijk was om de levering te veranderen als het nog steeds te annuleren viel.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk genoeg is, en dat iemand mij op weg kan helpen met waar ik op dit moment sta.

Mvg,
Kevin

DiviNe187

Re: Problemen Levering/Wijziging van order bij Brugman K&B

Kleine update:

Ik dacht eens achterstevoren te gaan handelen, wellicht met succes.

Ik heb het hoofdkantoor gebeld en gevraagd de levering over te zetten op de afgesproken leverweek (30) Dit was volgens hun geen enkel probleem.

Ik neem aan dat als ik straks de verkoper opbel en opmerk dat de leverweek gewoon 30 is ik mijn volle recht heb om dingen aan de order te veranderen tot 75% van het totale bedrag, hiermee kan ik dus de tegels gewoon laten vervallen.

Ik hou jullie op de hoogte. :arrow:

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Tja, ik zou denken: als ik dat bad niet kan betalen, dan maar niet... Alsjeblieft, koop geen dingen die je je niet kan veroorloven, zeker niet met een nieuw huis. Gooi d'r een douche in en ga sparen voor het bad.
Echt hoor, ik gun jullie je bad maar ik zou het financieel niet zo regelen.

DiviNe187

Groot gelijk Miepje, maar wij hadden niet anders verwacht dan alles in 1 factuur te krijgen en dan was het gewoon betaald via het bouwdepot.. we kopen nu onderdelen, blijkbaar geen complete badkamer.

Het gaat mij meer om het feit dat ze moeilijk doen over het veranderen van de order omdat hun vinden dat ik daar geen recht op heb.

Het bad probleem is met de tegels een oplossing om zo zonder al te veel moeite het verschil te verrekenen, en ik wil de tegels gewoonweg niet meer en dus kan en zou dat gewoon moeten kunnen, zoals beschreven staat in hun eigen voorwaardes.

Toppy

Ongelezen bericht door Toppy »

Eens met Miepje.

Met een hypotheek een luxe badkamer financieren.....
Dertig! jaar afbetalen voor iets dat binnen tien jaar weer verbouwd gaat worden.....

Mag het een onsje minder?

En.....
Regel één bij koop: Een gesloten koop is en blijft een gesloten koop.
De koper is verplicht te betalen en de verkoper is verplicht te leveren.
Regel twee bij koop: Eerst nadenken, kijken of je 'polsstok' lang genoeg is voor de sprong en dan pas 'ja' zeggen.
Regel drie bij koop: als je 'ja' gezegd hebt niet op allerlei slinkse manieren proberen om onder de koop uit te komen.

DiviNe187

Fijn dat je je mening wilt delen met ons toppy.

Het is alleen jammer dat je het zo ziet, de badkamer is verre van luxe en het ligbad met 50% zou goedkoper zijn dan een douche, vandaar dat we daar voor gegaan zijn. We hebben ook gekozen om het niet te laten leggen door Brugman zelf omdat de installatieprijs bijna het dubbele van de badkamer was. Ik hoop voor je dat je weet waar je over praat, want dan weet je waar ik het over heb en dat het gaat om een zeer standaard badkamer. De situatie nu thuis bij ons is verre van netjes en hygiënisch en moet snel opgeknapt worden, hier hebben wij een deel van ons bouwdepot voor apart gezet om dit soort dingen te kunnen betalen, ik snap niet dat jij hier problemen mee hebt maar dat doet er hier niet toe en helpt mij niet verder, het heeft dus totaal geen nut dat je met zoiets reageert.

Over je regels, een gesloten koop is inderdaad een gesloten koop, maar als er op een contract staat dat ik iets mag wijzigen is dit dan zo vreemd als ik dat ook daadwerkelijk vraag?

Dat is waar we het nu over hebben, ik heb een koopovereenkomst waarin HUN met dikgedrukte letters zetten dat ik iets mag wijzigen aan de order, wat is dan het probleem als ik dit wil doen? Dan moet je niet met onzinnige dingen komen dat ik er "onderdoor" wil. Ik heb duidelijk laten weten dat ik afstand een onderdeel van de order wil doen, wat daar verder mijn "motieven" volgens jou zijn doet er verder niet toe.. dat zijn jou vooroordelen meer niet. Ik wil een bestelling veranderen en doe dit op basis van het koopovereenkomst waarin staat dat ik dit mag als het maar voor een degelijke datum is, en meer is het niet. Dat daarmee het bad meteen verrekend kan worden is een prima oplossing, maar als dit niet kan zal dit alsnog apart betaald moeten worden, dus dat doet er verder niet toe snapt u?

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Inderdaad rare reacties. Moet je toch zelf weten wat je doet met je badkamer en met je geld.

Geef gewoon antwoord op de vraag :!:

Toppy

Ongelezen bericht door Toppy »

Ik ben maar even in de CBW voorwaarden gedoken.
En, zoals ik al verwachtte, is daarin niets geregeld inzake het het eenmalig wijzigen van het orderbedrag van 75% zolang het maar 8 weken voor de leveringsdatum is.
Zou ook een buitengewoon nadelige voorwaarde voor de verkoper zijn.
Hij sluit een koop en moet maar afwachten of de klant ook daadwerkelijk af gaat nemen en betalen.

Dus, over welke verkoopvoorwaarden hebben we het hier?
Wat staat er letterlijk in de door TS gesloten en getekende order?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Probleem is ontstaan doordat Brugman 2 facturen gestuurd heeft.
Waarom heeft Brugman 2 facturen gestuurd, zijn het verschillende overeenkomsten?
Waarom heb je factuur niet gechecked, voordat je bij hypotheker aanklopte?

DiviNe187

Toppy schreef:Ik ben maar even in de CBW voorwaarden gedoken.
En, zoals ik al verwachtte, is daarin niets geregeld inzake het het eenmalig wijzigen van het orderbedrag van 75% zolang het maar 8 weken voor de leveringsdatum is.
Zou ook een buitengewoon nadelige voorwaarde voor de verkoper zijn.
Hij sluit een koop en moet maar afwachten of de klant ook daadwerkelijk af gaat nemen en betalen.

Dus, over welke verkoopvoorwaarden hebben we het hier?
Wat staat er letterlijk in de door TS gesloten en getekende order?

Als je mijn bericht eens goed leest zonder de eerdere vooroordelen zal je misschien zelfs zien dat ik zei dat het op de koopovereenkomst stond en niet in de voorwaarden. In de voorwaarden staat dat de bij de overeenkomst afgesproken vaste of vermoedelijke levertijd word gehanteerd, wat dus week 30 is op mijn overeenkomst. Op datzelfde papiertje onderaan waar ook de voorwaardes op staan staat dus dat de order verandert mag worden mits binnen die 8 weken voor levering.

Hier is dat papiertje, mocht je een metalen plaat voor je hoofd hebben en het nog niet geloven.

Afbeelding

@16

Brugman heeft de factuur in meerdere koopovereenkomsten gedeeld zoals voor de tegels en het sanitair, dit was ook de reden voor onze hypotheek om de eerste keer niet akkoord te gaan met de factuur omdat het "er niet goed opstond" dat het om een badkamer ging, zij (brugman) hebben hierna de factuur opnieuw aangemaakt en doorgefaxt naar de hypotheker, waarvan wij dus dachten dat het nog steeds die ene factuur was, feit bleek dat ze de 2 facturen gesplitst hadden omdat op de bon niet goed stond aangegeven dat het om een ligbad met korting uit de showroom ging, daarop hebben zij de 2e factuur gemaakt waarbij alleen het bad erop stond. De koopovereenkomst van het bad was sowieso al apart alleen niet apart gefactureerd, tot dat moment.

Het feit nu is dat ik ruim op tijd voor levering wil afwijken van een onderdeel van de bestelling, dat hiermee het bad verrekend zou kunnen worden was alleen een voorstel om de moeite en rondjes te verminderen, uiteindelijk kan het bad alsnog betaald worden maar dan duurt het gewoon een stuk langer, dit is dus geen probleem uiteindelijk en ook helemaal dus niet waar ik op uit ben. De enigste reden dat ik een verandering aan de order wil maken is omdat ik de bestelde tegels niet meer wil, wat daar verder de reden van is doet er nogmaals helemaal niet toe, als mij word verteld dat ik iets mag veranderen dan vraag ik hier na, ik zie hier niets vreemds aan en vind dat als ze zoiets niet willen ze het niet op de overeenkomsten hadden moeten zetten.

Nogmaals, is er iemand die het verhaal wél leest en weet waar ik sta?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Zoals ik het lees ligt de fout van 2 ipv 1 facturen bij Brugman. Doordat zij rechtstreeks naar hypotheker faxen heb je dit niet eens kunnen controleren. Alleen hierdoor heb je al recht op coulance.

Tot 8 weken voor levering heb je volgens de overeenkomst recht op doorvoeren van wijzigingen. De 8 weken zijn soort besteltermijn, hiermee wordt voorkomen dat Brugman spullen onnodig besteld.

Elk eerder initiatief tot vervroegde levering is afkomstig van Brugman, geef aan dat je niet met vervroegde levering accoord gaat , en dat je volgens overeenkomst gebruik wil maken van recht op wijziging.

Draag hypotheker op om niets dan wel niet geheel vooruit te betalen, maar pas te betalen na levering.
Bij consumentenkoop mag Brugman geen volledige vooruitbetaling vragen.
Wat gebeurt er namelijk als de winkel failliet gaat? Dan heb je geen badkamer, maar kun je wel 30 jaar betalen!

Gesloten