LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spookfactuur inklaring PostNL

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
renevanh
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2012 14:33

Spookfactuur inklaring PostNL

Ongelezen bericht door renevanh »

Korte tijd geleden heb ik bij Deal Extreme, een Amerikaans site voor goedkope electronica, een kleine IP camera besteld.

Na enige tijd ontving ik een brief van PostNL met betrekking tot de waardebepaling van de goederen in verband met inklaring. Deze heb ik binnen 2 dagen naar waarheid ingevuld en retour gezonden. De waarde van het pakket bedroeg 49,06 euro.

Gisteren heeft PostNL geprobeerd dit pakketje bij mij af te leveren, maar trof niemand thuis. Daarop heeft de pakketservice het bekende briefje achter gelaten met de informatie over het pakket, dat ik deze kon ophalen bij het dichtstbijzijnde PostNL servicepunt en dat er een bedrag van 21,81 verschuldigd zou zijn.

Gezien de waarde van het pakket vond ik dit bedrag in eerste instantie vrij hoog en ben ik op onderzoek uitgegaan naar de samenstelling van dit bedrag. Diverse sites, waaronder die van PostNL, gaven duidelijkheid over BTW en inklaringskosten die PostNL berekend. Ik kwam echter ook tegen dat PostNL een DFC nummer (Douane Fysieke Controle) moet kunnen overhandigen wanneer het pakket daadwerkelijk bij de douane gecontroleerd is.

Om dit te checken heb ik de PostNL helpdesk gebeld. Deze konden mij geen DFC nummer geven. Het pakket is dus nooit bij de douane geweest. Daarbij wist de helpdeskmedewerker te melden dat er GEEN inklaring gedaan was dus de kosten hiervoor NIET verschuldigd waren.

Bij het PostNL servicepunt lag echter wel een factuur van PostNL klaar. Om de medewerker niet tot last te zijn (tenslotte geen PostNL medewerker en gebonden aan procedures) besloot ik het factuurbedrag te betalen en een bezwaarprocedure te zullen starten. Het pakket was namelijk ook niet voorzien van een douaneformulier dus het was duidelijk dat het nooit ingeklaard is.
De medewerker bij het servicepunt scande vervolgens het pakket. Dit gaf hetzelfde resultaat als wat de helpdeskmedewerker mij gemeld had: te betalen: 0,00 euro. Ik heb het pakket vervolgens meegekregen zonder betaling van de factuur.


Zoals duidelijk mag zijn klopt hier iets absoluut niet. Was ik gisteren thuis geweest, dan had ik de factuur a 21,81 aan de deur moeten voldoen terwijl het pakket dus nooit ingeklaard is en de betreffende factuur niet bekend is in de systemen van PostNL. Een zeer typisch voorbeeld van een spookfactuur.
Voor ons is dit niet de eerste keer dat er kosten in rekening gebracht worden door PostNL zonder dat er een douaneformulier aanwezig is.

Ik weet niet hoe dit intern bij PostNL mogelijk is, maar het mag duidelijk zijn dat hier iets absoluut niet klopt. Door dit grapje op alle internationale zendingen toe te passen (wat veelal aan de deur betaald wordt) wordt door TNT geld geïnd voor werkzaamheden die nooit uitgevoerd zijn en belastingen (BTW) die niet geheven zijn door douane en/of het ministerie van Financiën.

Samengevat: PostNL brengt BTW en inklaringskosten (a 12,50) in rekening zonder dat pakketten ook daadwerkelijk door de douane behandeld zijn (te controleren door het DFC nummer op te vragen) of de BTW daadwerkelijk verschuldigd is. Deze facturen worden niet opgenomen in de systemen van PostNL en de BTW wordt dus ook hoogstwaarschijnlijk niet afgedragen aan de Nederlands overheid.

Radar: maak hier werk van. Het lijkt er - ook gezien andere verhalen op internet en eerdere ervaringen - sterk op dat dit een gebruikelijke praktijk is bij PostNL, een die wat mij betreft absoluut onacceptabel is voor een bedrijf waarin nationaal en internationaal door heel veel personen en bedrijven op vertrouwd wordt. Zeker in deze tijden kan het toch niet zo zijn dat een commercieel bedrijf in naam van de overheid BTW heft terwijl die nooit wordt afgedragen, laat staan kosten in rekening brengt voor handelingen die nooit zijn uitgevoerd.

Sage.
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 dec 2011 17:00
Locatie: Amsterdam

Re: Spookfactuur inklaring PostNL

Ongelezen bericht door Sage. »

Aangezien mijn partner zeer zeer vaak pakketjes ontvangt uit het buitenland en met name Amerika ga ik hier nu zeer zeker op letten.

Altijd wat he, met die post-figuren :?.

fedprux
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2012 10:44

Re: Spookfactuur inklaring PostNL

Ongelezen bericht door fedprux »

Beste Renevanh

Ik ben niet nieuw in de douane en problemen wereld van verzend bedrijven en ook niet met problemen met de douane .

maar laat ik het je proberen uit te leggen.
aller eerst : Dealextreme is niet uit Amerika maar China

2. de verzender stuurt je een pakket daar moet hij een douane stikker/formulier bij doen. Dit is de witte sticker op je pakket en of brief wat op je pakket is geplakt.
hierop moet hij ook een waarde aan geven . DEALEXTREME kennende geven zijn 15usd of 20usd op zij doen dit altijd laag om de klant te (helpen). het probleem is als je pakket dan daadwerkelijk bij postnl aankomt op de (DOUANE postnl afdeling) . let op dit is niet te vergelijken met de ECHTE DOUANE waar jij het over had met DFC nummer . Dit is als je pakket echt voor controle wordt mee genomen. bij jou is die gewoon bij de postnl (douane getrainde) persoon aangekomen. zij zien dus 15usd op een IP camera.

Geloof me postnl is ook niet dom en weet gewoon dit klopt niet helemaal.
dus zij geven jou de kans om dit na waarheid in te vullen en een formulier toe te zenden. (als dealextreme de echte waarde had opgegeven had je je pakket die dag al )

nu krijg jij het formulier en vult daar 49,06 euro. euro in.
nu mag je (kan verouderd zijn) alles onder de 27 euro kosteloos invoeren.

jou bedrag is erboven en zal dus belast worden.
nu komt het volgende je wordt belast op :
1 product
2 verzending

DX.com verzend dan wel leuk als gratis verzending maar dat is niet zo het is in de prijs inbegrepen.

je camera was eigenlijk maar 30 euro ofzo en hun verzending was 19,06 euro
PostNL vroeg jou om de waarde van het product dat is eigenlijk 30 euro en niet 49,06 euro omdat dit met de verzending erbij is .

nu slaat POSTNL jou dus aan voor 49,06 euro en dan nog de verzending
waar je over 49,06 ongeveer : 9,32 zou moeten betalen en dan komt daar nog de verzending bij.

nu weet ik dat POSTNL ook nog administratie kosten berekend en die staan er natuurlijk ook bij vermeld.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is hoe hun de kosten opbouwen.
Om wat dingen duidelijk te maken:

1.Ik werk niet voor Postnl (vindt het maar legale maffia praktijken)
2. Ik importeer en exporteer zelf al jaren en kom veel douane problemen en frustraties tegen. vandaar mijn ervaring hierin.

renevanh
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2012 14:33

Re: Spookfactuur inklaring PostNL

Ongelezen bericht door renevanh »

Bedankt voor je reactie 'fedprux'.

Wettelijk gezien mag PostNL natuurlijk helemaal niet voor douane spelen, pakketten openen (briefgeheim!) en 'invoer btw' innen, maar ik denk dat dat een andere zaak is.

Waar het hier vooral om gaat is dat er wel een factuur is, maar die factuur NIET gekoppeld is in de systemen van PostNL. Als ik aan de deur contant betaald had, dan weet ik niet waar dat bedrag terecht gekomen was, maar ik denk niet dat de btw in de schatkist van de Nederlandse staat terecht was gekomen, omdat het computersysteem van PostNL (en dus ook de boekhouding, etc) geen weet hadden van de factuur. Nogmaals: bij herhaaldelijk scannen op het servicepunt gaf het computersysteem (wat is gekoppeld aan de systemen van PostNL) aan dat er geen kosten waren. Toch lag er een gedrukte factuur naast.

Kort door de bocht: ergens bij PostNL zit iemand geld te verdienen aan onwetende klanten, in naam van het ministerie van Financiën. Waar die bedragen heen verdwijnen: geen idee (dat mag PostNL zelf uitzoeken), maar het klopt van geen kant.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Spookfactuur inklaring PostNL

Ongelezen bericht door newmikey »

renevanh schreef: Wettelijk gezien mag PostNL natuurlijk helemaal niet voor douane spelen en 'invoer btw' innen, maar ik denk dat dat een andere zaak is.
Je reinste kolder! Wettelijk gezien moet PostNL dat zelfs, net zoals FEDEX, UPS, DHL en alle anderen.

De eerder gegeven uitleg was helemaal correct. De inklaring gebeurt niet fysiek bij de douane maar vanuit de kantoren van de vervoerder, electronisch via het SAGITTA systeem van de Nederlandse Belastingdienst. Uit alle aangiften worden dan een paar door de douanecomputer geselecteerd voor fysieke controle en daarvoor komt een ambtenaar langs in de loods van de vervoerder.

Met de door jou opgegeven waarde klopt het bedrag van €21.81 exact. Het lijkt er dus op dat jij hier PostNL aan het bestelen bent eigenlijk.

Trouwens, voor de volledigheid: ook als het uiteindelijke bedrag van rechten bij invoer en BTW nul is, kan een inklaring nodig zijn geweest en zal de vervoerder inklaringskosten berekenen. Aangezien expressvervoerders gebruik maken van vereenvoudigde regelingen zoals maandaangifte, zal er niet altijd een individuele aangifte bij de Douane bekend zijn.

In het onderhavige geval lijkt het bedrag van €21.81 niet geheel toevallig te zijn samengesteld uit €12.50 administratiekosten (voor PostNL) en €9.31 BTW (€49.06 X 19%)

Het "spook" hier is dus TS...

renevanh
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2012 14:33

Re: Spookfactuur inklaring PostNL

Ongelezen bericht door renevanh »

Leg me dan ook even uit waarom er wel een factuur is, maar er volgens de systemen van PostNL (zowel klantenservice als servicepunt) geen kosten verbonden zijn aan het pakketje. De factuur hoefde dus niet betaald te worden.


Wat betreft het douane spelen: ik heb GEEN overeenkomst gesloten met PostNL en dus niet ingestemd met hun voorwaarden. De goederen waren reeds mijn eigendom want de koopovereenkomst met de verkoper is wel gesloten. PostNL heeft dus geen enkel recht om het pakket te openen, dat mag alleen een opsporingsambtenaar (bijvoorbeeld douanemedewerker) wanneer ik als eigenaar verdacht wordt van een strafbaar feit.

Het recht om het pakket te openen/in te klaren waar jij op doelt (formuliertjes met tekst van die strekking, CN23/CN22) zijn van toepassing op de afzender. De afzender geeft volgens de betreffende regels van de UPU toestemming, daar heb ik als ontvanger niks mee te maken aangezien ik nog altijd geen overeenkomst met PostNL of welke vervoerder dan ook ben aan gegaan.

fedprux
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2012 10:44

Re: Spookfactuur inklaring PostNL

Ongelezen bericht door fedprux »

Wettelijk gezien moet PostNL dat zelfs, net zoals FEDEX, UPS, DHL en alle anderen.
klopt als een bus

maar als jij aangeeft dat je het zelf wil invoeren en afhandelen kan dit ook (aangezien postnl het ook op jou naam invoerd) maar dit is een procedure die ik al helemaal niet zou willen beginnen.

om het plaatje even compleet te maken heb ik hier van een klant van mij ook de douane formulieren erbij gepakt. (voor veiligheid/prive redenen heb ik gegevens verwijderd.)

let op dat je vanuit china een CN********HK of een ander gelijksoort nummer krijgt. als deze op NEDERLANDSE bodem is kan jij post NL bellen voor het 3S nummer op te vragen . dit 3s nummer is jou tracking nummer die ook staat vermeld op je facturen.

helaas heeft postnl gelijk hierbij mijn vergelijking toegezonden in de bijlagen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fedprux op 10 mei 2012 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

fedprux
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2012 10:44

Re: Spookfactuur inklaring PostNL

Ongelezen bericht door fedprux »

Wat betreft het douane spelen: ik heb GEEN overeenkomst gesloten met PostNL en dus niet ingestemd met hun voorwaarden.

Als u een zending van buiten de Europese Unie (of in bepaalde gevallen binnen de Europese Unie) ontvangt waarop douanerechten (voorheen invoerrechten), btw en/of andere invoerheffingen verschuldigd zijn, doet PostNL de inklaring voor u. Dit betekent dat PostNL douaneaangifte doet en de verschuldigde douanerechten, btw en andere invoerheffingen int.

Voor welke zendingen betaalt u btw, douanerechten en inklaringskosten?
Voor alle commerciële zendingen die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 22,- en voor alle geschenken die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 45,- betaalt u btw, douanerechten en inklaringskosten.

Hoeveel belastingen (invoerrechten, btw en accijns) moeten worden betaald, verschilt per goederensoort. De belastingen die moeten worden betaald zijn meestal:

Omzetbelasting (19%, 6% of 0% over de waarde van de goederen)
Douanerechten, dit varieert per goederensoort. (Er gelden bijvoorbeeld verschillende tarieven voor de douanerechten van spijkerbroeken, cd's en boeken)
Accijnzen (alleen voor goederen waarover accijns moet worden betaald, zoals whisky en wijn)

De Douane kan u precies informeren voor welke goederen dit geldt. Meer informatie vindt u op www.douane.nl of via telefoonnummer 0800-0143.

U betaalt vervolgens, buiten de verschuldigde douanerechten, btw en andere invoerheffingen, een bijdrage in de kosten voor het inklaren. Dit zijn de inklaringskosten.

Hoeveel bedragen deze extra kosten?
De wettelijke geldende inklaringsprocedures verschillen voor EMS en overige postzendingen. Dit brengt verschillende kosten met zich mee. Voor EMS-zendingen bedragen de inklaringskosten € 17,-. De inklaringskosten voor overige postzendingen bedragen € 12,50.

Let op: Voor EMS-zendingen waarbij nader onderzoek nodig is, omdat bijvoorbeeld de gegevens over de inhoud en/of waarde ontbreken, moet na ontvangst van de gegevens altijd een aangifte worden gedaan. Hiervoor worden inklaringskosten voor berekend, ook al zijn de btw, douanerechten en/of andere invoerheffingen gesteld op € 0,-.

Waaruit bestaan de inklaringskosten?

De kosten voor het opmaken van de vereiste douaneaangifte
Het voorschieten van de verschuldigde douanerechten (voorheen invoerrechten), btw en/of andere invoerheffingen aan de overheid
Kosten voor het eventueel aanschrijven van de ontvanger wanneer de inhoud, waarde en gegevens van de zending niet overeenkomen of onvolledig zijn
Het vaststellen van product en waarde
Opslag- en bewaarkosten
Incassokosten
Administratieve kosten

fedprux
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2012 10:44

Re: Spookfactuur inklaring PostNL

Ongelezen bericht door fedprux »

Moraal van dit verhaal : Goedkoop = duurkoop.

Als bestel je uit china nog zo goedkoop en snel , De Douane achterhaald je wel :wink:

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Spookfactuur inklaring PostNL

Ongelezen bericht door newmikey »

renevanh schreef:Leg me dan ook even uit waarom er wel een factuur is, maar er volgens de systemen van PostNL (zowel klantenservice als servicepunt) geen kosten verbonden zijn aan het pakketje. De factuur hoefde dus niet betaald te worden.
U heeft een pakket ontvangen waarover u wettelijk gezien kosten verschuldigd bent. Door een systeemprobleem kon dat bij het servicepunt niet nagezocht worden. U krijgt daar dus nog een navordering/incasso van.
Wat betreft het douane spelen: ik heb GEEN overeenkomst gesloten met PostNL en dus niet ingestemd met hun voorwaarden.
Dat hoeft ook helemaal niet, dat heeft de verzender namelijk al gedaan. Het is volslagen irrelevant of u wel of niet een overeenkomst met PostNL heeft. Als u zelf de inklaring voor uw rekening wilt nemen, dient u een reguliere vervoerder en Douaneagent in te schakelen. (Inklaringskosten ca. €75 exclusief eventuele invoerrechten, BTW en afleverkosten)
De goederen waren reeds mijn eigendom want de koopovereenkomst met de verkoper is wel gesloten. PostNL heeft dus geen enkel recht om het pakket te openen, dat mag alleen een opsporingsambtenaar (bijvoorbeeld douanemedewerker) wanneer ik als eigenaar verdacht wordt van een strafbaar feit.
Of de goederen wel of niet uw eigendom waren heeft géén invloed op de aangifteplicht van PostNL. De aangifte dient in het geval van postzendingen gedaan te worden door diegene die de goederen aanbrengt bij de Douane (artikel 237 Communautair Douane Wetboek) onder de bijzondere regeling voor postzendingen.

PostNL heeft uw pakket toch ook niet geopend? Daar is inderdaad een Douaneambtenaar voor nodig. Zij hebben u gevraagd wat de waarde was en, nadat u geantwoord had dat deze hoger lag dan de belastingvrije voet, aangifte gedaan.

renevanh
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2012 14:33

Re: Spookfactuur inklaring PostNL

Ongelezen bericht door renevanh »

newmikey schreef: U heeft een pakket ontvangen waarover u wettelijk gezien kosten verschuldigd bent. Door een systeemprobleem kon dat bij het servicepunt niet nagezocht worden. U krijgt daar dus nog een navordering/incasso van.
Kijk, hier zit het probleem dus. Het was geen systeemprobleem, het systeem werkte prima, alleen melde dat er geen kosten verschuldigd waren. Idem voor de klantenservice die op basis van het 3S nummer mijn zending opzocht en mij melde dat er GEEN kosten waren.
Toch was er een factuur en had ik dat, was ik thuis geweest, aan de deur betaald.

Het gaat er niet om DAT er kosten aan verbonden waren, dat was uiteraard te verwachten. Het gaat erom dat de papieren factuur niet overeenkomt met de systemen van PostNL (wat, zoals reeds aangegeven, ook niet de eerste keer was). Dat doet sterk vermoeden dat hier meer aan de hand is dan het netjes opvolgen van de regels, dat is het hele punt in deze zaak.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Spookfactuur inklaring PostNL

Ongelezen bericht door newmikey »

renevanh schreef:Het gaat erom dat de papieren factuur niet overeenkomt met de systemen van PostNL (wat, zoals reeds aangegeven, ook niet de eerste keer was). Dat doet sterk vermoeden dat hier meer aan de hand is dan het netjes opvolgen van de regels, dat is het hele punt in deze zaak.
Nee, waar het om gaat is dat de oorspronkelijke factuur exact het bedrag aangeeft wat op basis van de bestaande wetgeving verschuldigd is en wat u zou hebben moeten betalen. Dat doet niet vermoeden dat er ook maar iets anders aan de hand geweest zou kunnen zijn dan een systeem glitch. Dat doet ook vermoeden dat u het alsnog zult gaan betalen, tenzij PostNL het sop de kool niet waard vindt.

renevanh
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2012 14:33

Re: Spookfactuur inklaring PostNL

Ongelezen bericht door renevanh »

Als wij die berekeningen kunnen maken kan iedereen dat natuurlijk, ook een eventuele werknemer van PostNL.

Gesloten