Hallo allemaal.
Wij hebben al jaren een zgn woekerpolis van RVS, nu overgenomen door NN.
Het is dus een lijfrentepolis. We hebben iets meer dan 15.000 euro ingelegd in de afgelopen jaren en nu wilde ik laatst de waarde weten en die blijkt dus nog maar 8400 euro te zijn (afkoopwaarde).
Eerst wilden we het laten oversluiten naar banksparen bij ABN, maar dan moet je minimaal 10.000 euro inleggen en daar komen we dus niet aan, dus die valt af.
Nu ben ik echter al bijna een jaar bezig om een eigen bedrijf op te starten en dat gaat in principe goed, maar nu vroeg ik me af of ik het geld van de afkoop mag gebruiken om de zaak te financieren, en dus niet die 52% aan de belastingdienst te betalen voor de afkoop.
Dat kon destijds ook met het uit laten keren van je spaarloonregeling, als je het in je bedrijf stak, dan kon je het voortijdig opnemen.
Ik heb al op de site van de BD gekeken maar ik kan er niets over vinden.
Weet iemand of dit mogelijk is?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vraag over lijfrentepolis
Re: Vraag over lijfrentepolis
Banksparen kan ook bij andere banken zonder dat er een minimum eis aan de inleg is.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je de waarde van je lijfrente mag inbrengen ter financiering van je eigen bedrijf zonder af te rekenen. Helaas kan ik dit niet direct staven met een wetsartikel.
Dat er bij de spaarloonregeling een faciliteit was waardoor je eerder kon opnemen heeft hier niet veel mee te maken.
Je kon namelijk ook voor aflossing van je woning eerder opnemen. Kon ik nu ook maar mijn lijfrentepolis gebruiken ter aflossing zonder af te rekenen. Dat zou mooi zijn!
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je de waarde van je lijfrente mag inbrengen ter financiering van je eigen bedrijf zonder af te rekenen. Helaas kan ik dit niet direct staven met een wetsartikel.
Dat er bij de spaarloonregeling een faciliteit was waardoor je eerder kon opnemen heeft hier niet veel mee te maken.
Je kon namelijk ook voor aflossing van je woning eerder opnemen. Kon ik nu ook maar mijn lijfrentepolis gebruiken ter aflossing zonder af te rekenen. Dat zou mooi zijn!
Nee. Beetje kort maar het enige juiste antwoord.
-
We hebben dus gekozen voor het banksparen en NN op de hoogte gebracht dat wij onze woekerpolis premievrij wilden laten maken en het over willen laten sluiten naar ABN.
Daarop kreeg ik een mail van hen dat mijn verzoek binnen 29 dagen (?!) in behandeling wordt genomen.
En de papieren van de bank moeten binnen 14 dagen binnen zijn!
Mag NN hier wel zo lang over doen?
Daarop kreeg ik een mail van hen dat mijn verzoek binnen 29 dagen (?!) in behandeling wordt genomen.
En de papieren van de bank moeten binnen 14 dagen binnen zijn!
Mag NN hier wel zo lang over doen?
Ja er staat nergens welke termijn er voor staat. Je kan je alleen afvragen of het netjes is.