LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar test softijs

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5519
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Radar test softijs

Ongelezen bericht door Radar »

Nederland gaat weer massaal aan de softijs. Radar onderzocht welke keten het meeste bacteriën in hun softijs hebben. Heeft u ervaring met het consumeren van softijs geef hier uw mening. Met vriendelijke groet, TROS Radar webredactie

Kevvin

Re: Radar test softijs

Ongelezen bericht door Kevvin »

Nou ik eet al jaren geen softijs meer, ik heb daar zo vaak slechte verhalen over gelezen, dat het voor mij echt niet meer hoeft. Dan koop ik liever een voorverpakt ijsje waarvan ik meer vertrouwen heb dat er niet enorme hoeveelheden bacterien in zitten. Want die softijsmachines zijn altijd te warm en worden nooit goed schoongemaakt. Nee dank je, geef mijn portie maar aan fikkie!

Gast

Re: Radar test softijs

Ongelezen bericht door Gast »

Leuk dat ze mijn onderwerp over dit verwijderd hebben. Waarom telkens dezelfde tests, dit hebben we al ZO VAAK gezien. Het is overal vies behalve bij de Mcdonalds. Verzin eens nieuwe tests :evil:

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Radar test softijs

Ongelezen bericht door inxsnl »

Gaat het er niet om welk soort bacterien in slagroom zitten er toch ook 1 miljoen per kub centimeter

Gast

Re: Radar test softijs

Ongelezen bericht door Gast »

In de consumentengids wordt al tientallen jaren gewaarschuwd voor het eten van softijs. Ook het Algemeendagblad laat wel eens testen zien die er niet om liegen. Jonge mensen kunnen wel een stootje hebben, maar voor ouderen is softijs een dodelijk goedje. Als je niet zo goed met je schoonmoeder kan opschieten, moet je haar maar eens op een terrasje verrassen met een extra grote softijstoeter, neem zelf een pilsje.

icb [[email protected]]

Re: Radar test softijs

Ongelezen bericht door icb [[email protected]] »

de softijstest die U gedaan heeft is naar mijn inzicht maar een klein percentage van bedrijven die softijs verkopen. Er zijn bedrijven die: oude ijsmix terug doen na reiniging van machine en is dan kostendbesparend maar men neemt wel risico. Er zijn er die de machine 2 á 3 keer per jaar reinigen terwijl het volgens de HCCP norm 1 x per 6 weken moet. Deze bedrijven verzieken het voor de andere die het wel goed doen.

Hee

Re: Radar test softijs

Ongelezen bericht door Hee »

In het artikel zegt de onderzoeker dat met het naderen van de zomer de kans op verhoging van bacteriegroei groter is. Dit is naar mijn mening niet juist. De koeling van de ijsmachine blijft hetzelfde, of het nou warm of koud buiten is indien deze in goede staat van onderhoud verkeert. Volgens mij,en ik heb het hier ook wel eens met ons keuringsburo over gehad is de kans op groei minder omdat je meer omzetsnelheid in je ijsmix hebt, dus dezelfde mix zit veel minder lang in je bovenbak.Je krijgt zo wie zo een slechtere mix als je dezelfde mix 2 maal pasteuriseerd en dit gebeurd niet als je omzetsnelheid hebt. Met vriendelijke groet Kwalitaria 't Spinnewiel

Gast

Re: Radar test softijs

Ongelezen bericht door Gast »

klopt dat dacht ik ook. Je koelkast wordt toch ook niet warmer van binnen in de zomer :lol: Misschien bedoelde hij meer als je de mix klaar maakt en de handen van de bediende, dat je dan sneller een kruisbesmetting hebt ofzo.

Gast

Re: Radar test softijs

Ongelezen bericht door Gast »

en wat te denken natuurlijk van de resten die aan de tuit blijven hangen... die zitten vol bacterien, die beter vermenigvuldigen bij warm weer....

[[email protected]]

Re: Radar test softijs

Ongelezen bericht door [[email protected]] »

burger king heeft een van de lekkerste ijs en milkshake ik werk er zelf wordt steeds schoon gemaakt

Gast

Re: Radar test softijs

Ongelezen bericht door Gast »

Wat een onzinnige test is dit zeg. Door van een landelijke keten bij een verkooppunt het softijs te testen een hele keten daarvoor beoordelen is wel heel onprofessioneel. Die schone McDonalds kan een uitzondering zijn, hetzelfde geldt voor de vieze Burgerking. Ik weet ook niet wat ik met de informatie moet dat een plaatselijke snackbar vrijwel bacterieloos softijs heeft. Het zou representatiever geweest zijn van een stuk of 20 vestigingen van de grote ketens een sample te nemen en daarop te oordelen, maar ja dat levert natuurlijk geen spannende resultaten (dus tv) op. Ten slotte sluit ik me aan bij de eerdere reacties dat softijs in de zomer juist veiliger is dan buiten het seizoen door een grotere omloopsnelheid.

Arie de Beuker [[email protected]]

Re: Radar test softijs

Ongelezen bericht door Arie de Beuker [[email protected]] »

Nou ik vind dat dit een onderwerp zowel softijs als de milkshake gewoon super bacterie gevoelig is. Dit omdat me bij t bijvullen extra hccp maatregelen moet treffen en met name de deksel is een bron van bacteriën. De tuiten zijn ook een bepaalde bron, maar kan opgelost worden door regelmatig te worden gereinigd volgens Haccp procedures. En altijd voor t schenken eerst wat laten lopen zodat het verse product getapt wordt. Let wel geeft wel een rommelige blik maar vang dit gewoon op in de dispencer onderin. Maar tja weet zelf uit ervaring dat oude shake mix bij de Burger King gewoon hert gebruikt wordt, dit louter en alleen om je foodcost op te vijzelen. Dus tref je dr bijna nooit een product breek, wat wel bij de Mac gebeurt, dit ook uit ervaring gezien en meegmaakt. Verder zie je nooit bij het bijvullen bij de BK handschoentjes en of haccp porcedure, juist het verwijderen van de dop van de shake mix daar gaan de bacteriën als eerste in de shake zitten. En de deksel behoort na die tijd ook te worden ontsmet incl rand van de shake apparaat. En waar dus ook de bacteriën vandaan kunnen komen is de siropen. Bij de BK gaat die rechtstreeks in de rvs containers. Bij de Mac gaat dit via een slang op de siroop zak zelf. Bij de BK wordt de container dus niet omgespoeld en haccp gereinigd voor t vullen. Bij de mac wordt de aansluiting op de siroop niet Hccp gereinig, Dit omdat het meestal gebuurt in de drukke Rush. En bijna niemand weet hoe t goed moet gebeuren. Dus ook weer de vieze handen en niet haccp schoon. Dus kort samengevat als de HAccp goed wordt toegepast ja dan zijn de ijsjes en milkshakes bij alle gelegenheden goed te nuttigen. Maar kijk gewoon in de zaak en met name de counter en keuken oog t t netjes en fris,en niemand die aan zijn neus zit en dan lekker een ijsje in tapt dan er maar even over nadenken.

Gesloten