LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] vastgelopen motor
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28 apr 2012 13:48
vastgelopen motor
Ik lease een Ford Mondeo, bouwjaar 2008. Op enig moment begon de motor wat herrie te maken, later flitste in een scherpe bocht het oliedruklampje 1 x rood op en is daarna uitgebleven. Met de auto naar de dealer gereden waar hij in onderhoud is. Zij ook een stukje gereden en ze zeiden, laat maar staan waarschijnlijk is het de multieriem. Zo gezegd zo gedaan.
Wordt ik 3 dagen later gebeld door een onafhankelijk expert. Uit dat telefoongesprek werd duidelijk dat de motor was vastgelopen als gevolg van te weinig smering en dat de lease-maatschappij wilde weten wie daar schuldig aan was. Nu hebben ze mij aangewezen als schuldige, omdat in het instructieboekje staat dat je bij elke tankbeurt het oliepeil moet checken en dat heb ik niet gedaan (wie wel vraag ik me af..). Ook was ik te laat voor mijn reguliere onderhoudsbeurt. Het komt er op neer dat ik zelf de kosten voor een nieuwe motor á 4175,- de kosten van de leenauto á 45,- per dag en de kosten van het onafhankelijke rapport (niet op mijn verzoek) moet gaan betalen!?
Ik zit met een aantal vragen:
- Ik heb oliepeil gecheckt, maar inderdaad niet na elke tankbeurt. Ik heb nooit geconstateerd dat het oliepeil onder of op het minimum stond. Had ik van een auto uit 2008 niet mogen verwachten dat het olielampje veel eerder was gaan branden? Er bleek nog maar 1,3 liter olie in te zitten in plaats van 4,3. Ik heb gehoord dat het lampje eerst oranje moet branden voor dat het rood wordt, klopt dat?
- Ik heb inmiddels van een andere garage gehoord dat het standaard routine is om olie en koelvloeistof te checken als een auto binnen komt. Ook al gaat het om het verwisselen van een koplamp of banden. Anderhalve week voor ik dit had is mijn accu vervangen door de dealer. Eigenlijk had ik verwacht van een dealer dat die als de auto binnen staat en hij nota-bene onder de motorkap moet zijn en het blijkbaar zo belangrijk is met zeer grote regelmaat het oliepeil te checken, dat hij dat doet. Is mijn verwachting onterecht?
- Ik ben altijd te laat voor mijn 20.000 km beurt geweest. Overschreidingen in de range 3000 - 6000 km. Nu bezien is het een duidelijk verhaal dat je dat nooooiiitt meer moet doen. Maar aan de andere kant, iedereen bij mij op kantoor heeft overschreidingen. Als ik hem wegbreng bij de dealer en het meld, krijg je een reactie van Och mevrouw dat maakt niet zo veel uit hoor. De eigenaar van de auto (dutch-lease) die alle beurten goedkeurt en betaald is er ook nooit over gevallen. Ik (of mijn collegas) hebben nooit bericht ontvangen dat ik een fout heb begaan.
- Juridisch gezien wordt mij nu nalatigheid in de schoenen geschoven, met als reden dat ik de instructies die in het boekje staan niet juist heb nageleefd. Ik vind dit heel oneerlijk! Naar mijn gevoel ben ik naar eer en geweten altijd netjes met de auto omgegaan! Banden laten vervangen als dat nodig was, andere reparaties omdat ik merkte dat er iets niet goed was (plaat onder de auto vervangen) Netjes bijvullen als dat nodig was. Ik vind echt dat ik van een nieuwe auto ook niet kan verwachten dat die in eens heel veel meer olie gaat verbruiken zonder aanwijsbare reden.
Heeft iemand raad wat ik kan doen??? Ik zit er enorm mee in mijn maag en slaap er slecht van!
Volgende week heb ik een gesprek met de lease-maatschappij.
Graag jullie goede raad, kennis, tips enz.
vriendelijke groet,
Saskia
Wordt ik 3 dagen later gebeld door een onafhankelijk expert. Uit dat telefoongesprek werd duidelijk dat de motor was vastgelopen als gevolg van te weinig smering en dat de lease-maatschappij wilde weten wie daar schuldig aan was. Nu hebben ze mij aangewezen als schuldige, omdat in het instructieboekje staat dat je bij elke tankbeurt het oliepeil moet checken en dat heb ik niet gedaan (wie wel vraag ik me af..). Ook was ik te laat voor mijn reguliere onderhoudsbeurt. Het komt er op neer dat ik zelf de kosten voor een nieuwe motor á 4175,- de kosten van de leenauto á 45,- per dag en de kosten van het onafhankelijke rapport (niet op mijn verzoek) moet gaan betalen!?
Ik zit met een aantal vragen:
- Ik heb oliepeil gecheckt, maar inderdaad niet na elke tankbeurt. Ik heb nooit geconstateerd dat het oliepeil onder of op het minimum stond. Had ik van een auto uit 2008 niet mogen verwachten dat het olielampje veel eerder was gaan branden? Er bleek nog maar 1,3 liter olie in te zitten in plaats van 4,3. Ik heb gehoord dat het lampje eerst oranje moet branden voor dat het rood wordt, klopt dat?
- Ik heb inmiddels van een andere garage gehoord dat het standaard routine is om olie en koelvloeistof te checken als een auto binnen komt. Ook al gaat het om het verwisselen van een koplamp of banden. Anderhalve week voor ik dit had is mijn accu vervangen door de dealer. Eigenlijk had ik verwacht van een dealer dat die als de auto binnen staat en hij nota-bene onder de motorkap moet zijn en het blijkbaar zo belangrijk is met zeer grote regelmaat het oliepeil te checken, dat hij dat doet. Is mijn verwachting onterecht?
- Ik ben altijd te laat voor mijn 20.000 km beurt geweest. Overschreidingen in de range 3000 - 6000 km. Nu bezien is het een duidelijk verhaal dat je dat nooooiiitt meer moet doen. Maar aan de andere kant, iedereen bij mij op kantoor heeft overschreidingen. Als ik hem wegbreng bij de dealer en het meld, krijg je een reactie van Och mevrouw dat maakt niet zo veel uit hoor. De eigenaar van de auto (dutch-lease) die alle beurten goedkeurt en betaald is er ook nooit over gevallen. Ik (of mijn collegas) hebben nooit bericht ontvangen dat ik een fout heb begaan.
- Juridisch gezien wordt mij nu nalatigheid in de schoenen geschoven, met als reden dat ik de instructies die in het boekje staan niet juist heb nageleefd. Ik vind dit heel oneerlijk! Naar mijn gevoel ben ik naar eer en geweten altijd netjes met de auto omgegaan! Banden laten vervangen als dat nodig was, andere reparaties omdat ik merkte dat er iets niet goed was (plaat onder de auto vervangen) Netjes bijvullen als dat nodig was. Ik vind echt dat ik van een nieuwe auto ook niet kan verwachten dat die in eens heel veel meer olie gaat verbruiken zonder aanwijsbare reden.
Heeft iemand raad wat ik kan doen??? Ik zit er enorm mee in mijn maag en slaap er slecht van!
Volgende week heb ik een gesprek met de lease-maatschappij.
Graag jullie goede raad, kennis, tips enz.
vriendelijke groet,
Saskia
Re: vastgelopen motor
Gaat een moeilijk verhaal worden, de olie was niet op peil sterker nog er zat nog maar 1,3 liter in. U heeft een raar geluid waargenomen en het olie lampje flitste rood op. Alle waarschuwingen ten spijt bent u doorgereden zonder de olie te peilen. Is voor de lease maatschappij zeker verwijtbaar gedrag.
Re: vastgelopen motor
Dat je niet bij iedere tankbeurt je olie controleert is niet zo'n probleem. Dat je standaard 3 tot 6 duizend kilometer te laat bent wel. Dat is gewoon nalatigheid. Dat je collega's dat ook doen is natuurlijk geen argument. Als zij in de sloot springen, doe jij dat dan ook.
Re: vastgelopen motor
Zoals mijn voorgangers hebben opgemerkt, maakt het niet uit, of je na iedere tankbeurt de olie gaat controleren.Ik zit met een aantal vragen:
- Ik heb oliepeil gecheckt, maar inderdaad niet na elke tankbeurt. Ik heb nooit geconstateerd dat het oliepeil onder of op het minimum stond. Had ik van een auto uit 2008 niet mogen verwachten dat het olielampje veel eerder was gaan branden? Er bleek nog maar 1,3 liter olie in te zitten in plaats van 4,3. Ik heb gehoord dat het lampje eerst oranje moet branden voor dat het rood wordt, klopt dat?
Als er nog maar 1,3 liter olie in het carter zijn geweest, heb je zeker de laatste 10 tankbeurten geen olie meer na gekeken.
Op de pijlstok tussen max en min zijn ongeveer 1 liter verschil, dus bij min is dan nog 3 liter aanwezig, i.p.v. 1,3 liter.
Trouwens hoe weet de leasemaatschappij, dat je niet naar iedere tankbeurt hebt gecontroleerd?
Moet je dan een logboek bijhouden, of hoe moet ik mij dat voorstellen.
Dit natuurlijk alles alleen, als er aan de motor geen mankement is, en jij plotseling olie hebt verloren.
Maar dan mag je na het branden van het lampje niet meer verder rijden.
Misschien bij het juridisch loket een antwoord vragen.
-
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04
Re: vastgelopen motor
Beste Saskia,
Uit het simpele feit dat er nog maar 1,3 liter olie in het carter zat, is de (logische) conclusie getrokken dat u zelden of nooit de olie heeft gepeilt.
De vraag rijst dan ook wanneer u voor het laatst het oliepeil heeft gecontroleerd (of laten controleren).
Het rode olielampje gaat niet eerst oranje branden, sterker nog, als het brandt tijden het rijden is het eigenlijk al te laat. Ook het geluid van de motor ("herrie" zoals u het omschrijft) is een indicatie dat de smering te wensen overlaat. Of u dat, als leek, aan te rekenen is, is een tweede.
Heeft u ooit tussen de beurten olie bij moeten vullen?
Het feit dat er nog slechts 1,3 liter olie in het carter zat plus de overschrijding van de termijn voor de onderhoudsbeurt spreekt helaas niet in uw voordeel. De leasemaatschappij lijkt op grond van bovenstaande een sterke zaak te hebben om u, als berijdster van de auto, aansprakelijk te stellen voor de geleden schade.
v.d.Heyden
Uit het simpele feit dat er nog maar 1,3 liter olie in het carter zat, is de (logische) conclusie getrokken dat u zelden of nooit de olie heeft gepeilt.
De vraag rijst dan ook wanneer u voor het laatst het oliepeil heeft gecontroleerd (of laten controleren).
Het rode olielampje gaat niet eerst oranje branden, sterker nog, als het brandt tijden het rijden is het eigenlijk al te laat. Ook het geluid van de motor ("herrie" zoals u het omschrijft) is een indicatie dat de smering te wensen overlaat. Of u dat, als leek, aan te rekenen is, is een tweede.
Heeft u ooit tussen de beurten olie bij moeten vullen?
Het feit dat er nog slechts 1,3 liter olie in het carter zat plus de overschrijding van de termijn voor de onderhoudsbeurt spreekt helaas niet in uw voordeel. De leasemaatschappij lijkt op grond van bovenstaande een sterke zaak te hebben om u, als berijdster van de auto, aansprakelijk te stellen voor de geleden schade.
v.d.Heyden
Re: vastgelopen motor
Mijn persoonlijke mening;
Als je al 4 jaren een auto hebt en nog nooit extreem laag olie pijl is wekelijkse controle niet echt nodig.
Als een auto gebruikt wel maar daar was vermoedelijk geen sprake van.
Het lampje ging wel erg laat aan dus was de waarschuwing al te laat of is er iets anders aan de hand?
Een los getrilde olie filter lijkt mijn waarschijnlijker en daar helpt zelfs elke tankbeurt olie kijken nog niet voor.
Een klant die na een grote beurt weg reed stond daarom ook 6 km verder met lampje aan en en spoor naar de garage die het zo heeft gedaan....
Ik verwacht dat ook niet.
Wel moet je na branden lampje eerst stoppen, pijlstok bekijken en alleen als er wel voldoende olie op zit, minimale mag nog kan je doorrijden.
Dus wat is nu de oorzaak van lage olie pijl en ben je nog gestopt na het lampje?
Als je al 4 jaren een auto hebt en nog nooit extreem laag olie pijl is wekelijkse controle niet echt nodig.
Als een auto gebruikt wel maar daar was vermoedelijk geen sprake van.
Het lampje ging wel erg laat aan dus was de waarschuwing al te laat of is er iets anders aan de hand?
Een los getrilde olie filter lijkt mijn waarschijnlijker en daar helpt zelfs elke tankbeurt olie kijken nog niet voor.
Een klant die na een grote beurt weg reed stond daarom ook 6 km verder met lampje aan en en spoor naar de garage die het zo heeft gedaan....
Ik verwacht dat ook niet.
Wel moet je na branden lampje eerst stoppen, pijlstok bekijken en alleen als er wel voldoende olie op zit, minimale mag nog kan je doorrijden.
Dus wat is nu de oorzaak van lage olie pijl en ben je nog gestopt na het lampje?
Re: vastgelopen motor
Ik vrees voor je dat je de schade gewoon moet betalen.
Door de meeste auto fabrikanten word een olie verbruik tot maximaal 1 liter op 1000 km normaal gevonden(Staat vaak ook in het service boekje). Dat kan dus 1-2 tank beurten verschil maken van maximum naar minimum. Dus ja als jij dan al hebt aan gegeven dat je niet elke tankbeurt heb gecontroleerd dan hang je al.
Al zal een goed in gereden auto niet zoveel olie verbruiken. Sterker nog alle auto's die ik heb gehad nog nooit bij hoeven te vullen tussen de beurten in. Persoonlijk vind ik 1X per maand pijlen voldoende zo lang er weinig tot geen daling is van het peil. Olie verbruik komt meestal ook niet in een keer.
Als de auto ergens zichtbare lekkage heef/had dan had/kan je misschien nog een punt maken. De olie kan eigenlijk maar op twee manieren weg of lekkage of via de de verbrandingskamer.
Ik neem trouwens aan dat die 4175,- voor een nieuwe motor is?
Want een tweedehands exemplaar zou dan een goedkopere oplossing zijn.
Door de meeste auto fabrikanten word een olie verbruik tot maximaal 1 liter op 1000 km normaal gevonden(Staat vaak ook in het service boekje). Dat kan dus 1-2 tank beurten verschil maken van maximum naar minimum. Dus ja als jij dan al hebt aan gegeven dat je niet elke tankbeurt heb gecontroleerd dan hang je al.
Al zal een goed in gereden auto niet zoveel olie verbruiken. Sterker nog alle auto's die ik heb gehad nog nooit bij hoeven te vullen tussen de beurten in. Persoonlijk vind ik 1X per maand pijlen voldoende zo lang er weinig tot geen daling is van het peil. Olie verbruik komt meestal ook niet in een keer.
Als de auto ergens zichtbare lekkage heef/had dan had/kan je misschien nog een punt maken. De olie kan eigenlijk maar op twee manieren weg of lekkage of via de de verbrandingskamer.
Ik neem trouwens aan dat die 4175,- voor een nieuwe motor is?
Want een tweedehands exemplaar zou dan een goedkopere oplossing zijn.
Re: vastgelopen motor
Dat maakt je positie ook niet sterker.Ik ben altijd te laat voor mijn 20.000 km beurt geweest.
-
- Berichten: 32327
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: vastgelopen motor
Ik denk dat een spiksplinternieuwe motor inderdaad niet redelijk is, de auto is al 4 jaar oud intussen. Helaas blijft het arbeidsloon voor het in- en uitbouwen hetzelfde.Ik neem trouwens aan dat die 4175,- voor een nieuwe motor is?
Want een tweedehands exemplaar zou dan een goedkopere oplossing zijn.
Toch vraag ik me af hoe het olieverbruik ineens zo hoog komt te liggen. Als je de auto de vorige keer ophaalde, na een onderhoudsbeurt, werd er dan niks gezegd dat het oliepeil te laag was?
Het is namelijk of het een, of het ander. Of je oliepeil is iedere keer veel te laag, en dan had de garage je daar iedere keer op attent moeten/kunnen maken. Of het is iedere keer redelijk op peil als de olie ververst moet worden, en als je dan nu ineens drie liter kwijt bent, dan is er ergens een lekkage.
Naar mijn mening, als je nooit tussen de beurten hebt hoeven bij vullen, en er al die tijd niks is gezegd dat het peil veel te laag was als je de auto bracht, kon je dan als leek verwachten dat het oliepeil nu ineens zoveel gezakt was?
En ja, oliegebruik, mijn Golfje uit 1990 gebruikt geen druppel olie.
Weet je, een klein lekje kan al grote gevolgen hebben. In mijn Golfje is er ergens een lekkage in het koelsysteem, er ging steeds behoorlijk wat koelvloeistof verloren. Na veel zoeken bleek het in het expansievat te zitten. Nu is een ander expansievat niet zo duur, maar dan zou ik ook alle slangen moeten vervangen. Ik heb heel simpel de schroefdop ingesmeerd met vaseline, en niks geen probleem meer. Blijkbaar was het afdichtingsrubber uitgedroogd.
Ik bedoel maar te zeggen, in de loop van de jaren treedt er nu eenmaal slijtage op, daar heb je niet altijd zicht op. Het niet peilen is je inderdaad aan te rekenen. Maar als peilen al die tijd niet nodig was? En dat met een auto van 4 jaar oud? Misschien dat er met coulance nog wat te bereiken valt.
Ik zou de vraag toch eens voorleggen aan een juridisch expert, die kan je gerichtere en juiste informatie geven. Hier op het forum kom je ze niet tegen.
Re: vastgelopen motor
stofzuigertje schreef:
Dus wat is nu de oorzaak van lage olie pijl en ben je nog gestopt na het lampje?
De oorzaak is , olie niet gepeild!
Als je het OP had gelezen, was je dit tegengekomen.
later flitste in een scherpe bocht het oliedruklampje 1 x rood op en is daarna uitgebleven. Met de auto naar de dealer gereden waar hij in onderhoud is.
Re: vastgelopen motor
het olielampje is vrijwel altijd het oliedruk lampje.
TS zegt dat het lampje al eerder had moeten branden. Veel mensen denken dat dit een lampje is voor het niveau.
als het lampje gaat branden dan is er sprake van te weinig druk, dit kan dus komen door te weinig olie, maar ook een defecte oliepomp.
Wachten tot het lampje gaan branden is dus zeer onverstandig, als hij gaan branden heeft de motor dus al te weinig smering.
sommige auto's (o.a. van PSA) hebben vaak wel nog een niveau meter, vaak in de vorm van blokjes o.i.d.
Dit blijkt echter in de praktijk niet altijd betrouwbaar, dus het advies is gewoon handmatig peilen!
elke tankbeurt vind ik eigenlijk wat veel en overdreven, dat doe ik bij mijn auto (prive) ook niet.
Ik peil ongeveer elke 2 weken als ik de auto schoonmaak.
Ik lees nergens in haar verhaal hoe vaak ze nu daadwerkelijk zelf de olie peilde. De garage verwijten dat ze dit niet hebben gedaan is niet aan de orde. je bent zelf verantwoordelijk daarvoor.
TS zegt dat het lampje al eerder had moeten branden. Veel mensen denken dat dit een lampje is voor het niveau.
als het lampje gaat branden dan is er sprake van te weinig druk, dit kan dus komen door te weinig olie, maar ook een defecte oliepomp.
Wachten tot het lampje gaan branden is dus zeer onverstandig, als hij gaan branden heeft de motor dus al te weinig smering.
sommige auto's (o.a. van PSA) hebben vaak wel nog een niveau meter, vaak in de vorm van blokjes o.i.d.
Dit blijkt echter in de praktijk niet altijd betrouwbaar, dus het advies is gewoon handmatig peilen!
elke tankbeurt vind ik eigenlijk wat veel en overdreven, dat doe ik bij mijn auto (prive) ook niet.
Ik peil ongeveer elke 2 weken als ik de auto schoonmaak.
Ik lees nergens in haar verhaal hoe vaak ze nu daadwerkelijk zelf de olie peilde. De garage verwijten dat ze dit niet hebben gedaan is niet aan de orde. je bent zelf verantwoordelijk daarvoor.
Re: vastgelopen motor
Als er en schraapveer vast zit, of gebroken is, kan het best snel gaan!
Laatst gewijzigd door Johan3 op 29 apr 2012 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vastgelopen motor
Hoe weet je dat dan "vermoedelijk" zonder te peilen?stofzuigertje schreef: Als een auto gebruikt wel maar daar was vermoedelijk geen sprake van.
Probeer jij nu serieuze antwoorden te geven of de dorpsgek uit te hangen?
Dat zal de leasemaatschappij vast ook zo zien.witte angora schreef:]Ik denk dat een spiksplinternieuwe motor inderdaad niet redelijk is
Re: vastgelopen motor
Meestal zie je dan wel een mooi blauwe wolk achter je als je het gas los laat.Johan3 schreef:Als er en schraapveer vast zit, of gebroken is, kan het best snel gaan!
Maar ook in de winter als de carter ventilatie is dicht gevroren ben je ook zo van je olie af.
Re: vastgelopen motor
Aangezien de motor is vastgelopen terwijl u de auto niet in beheer had lijkt het me dat de verantwoording bij de garagist ligt.
Een olielampje dat pas gaat branden als er 3 liter olie minder in de motor zit dan gebruikelijk is en de schade al veroorzaakt is, is ook geen heldere koffie, eigenlijk krijg ik het idee dat er in de garage nog iets gebeurt is waardoor de motor is vastgelopen, aangezien u nog rijdend bij de garage bent gekomen.
Een olielampje dat pas gaat branden als er 3 liter olie minder in de motor zit dan gebruikelijk is en de schade al veroorzaakt is, is ook geen heldere koffie, eigenlijk krijg ik het idee dat er in de garage nog iets gebeurt is waardoor de motor is vastgelopen, aangezien u nog rijdend bij de garage bent gekomen.
Re: vastgelopen motor
In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken (en hier dus kennelijk ook) is de lampje met dan kannetje (om het maar simpel te zeggen) voor de oliedruk en niet voor het olienivo. Als de druk wegvalt (en dat gebeurd pas bij heel weinig olie) is het op het randje van te laat.
Gaat het lampje branden dan is het stoppen en geen meter meer rijden (ook niet als het uitgaat). In dit geval had ts moeten pijlen, de garage/anwb bellen en pas als die hadden gezegd doorrijden dat ook doen.
Hele hordes (vooral) leaserijders) willen niet snappen dat regelmatig pijlen een must is en net als bij particulier rijden draai je gewoon zelf op voor de schade als je daar geen zin in hebt (je moet mensen de kost geven die niet eens weten hoe de motorkap open moet....)
In dit geval is TS gewoon volledig nalatig, dik over de beurt heen, doorrijden na het "lampje" (zonder even te pijlen) en te weinig de vloeistofnivo's controleren (overigens is olie niet het enige dat je af en toe moet controleren).
Vrijwel elke moderne auto gebruikt olie (van heel weinig tot halve liter per 1000 km) dus snapt iedereen dat je bij een serviceinterval van 20k of meer gewoon regelmatig bij moet vullen (drie liter verlies je bij een gezonde auto ook niet in korte tijd daar gaan minimaal 5-6000 km overheen maar meestal meer).
In dit geval dus volledig terecht dat de Leasemaatschappij de kosten wil verhalen, dus moet TS dit maar als leergeld zien.
Gaat het lampje branden dan is het stoppen en geen meter meer rijden (ook niet als het uitgaat). In dit geval had ts moeten pijlen, de garage/anwb bellen en pas als die hadden gezegd doorrijden dat ook doen.
Hele hordes (vooral) leaserijders) willen niet snappen dat regelmatig pijlen een must is en net als bij particulier rijden draai je gewoon zelf op voor de schade als je daar geen zin in hebt (je moet mensen de kost geven die niet eens weten hoe de motorkap open moet....)
In dit geval is TS gewoon volledig nalatig, dik over de beurt heen, doorrijden na het "lampje" (zonder even te pijlen) en te weinig de vloeistofnivo's controleren (overigens is olie niet het enige dat je af en toe moet controleren).
Vrijwel elke moderne auto gebruikt olie (van heel weinig tot halve liter per 1000 km) dus snapt iedereen dat je bij een serviceinterval van 20k of meer gewoon regelmatig bij moet vullen (drie liter verlies je bij een gezonde auto ook niet in korte tijd daar gaan minimaal 5-6000 km overheen maar meestal meer).
In dit geval dus volledig terecht dat de Leasemaatschappij de kosten wil verhalen, dus moet TS dit maar als leergeld zien.
Re: vastgelopen motor
tegenexpertise laten doen. het is niet normaal dat een moderne motor relatief snel veel olie kwijtraakt . daar moet dus een oorzaak voor aanwijsbaar zijn anders dan verzuimd regelmatig olie te controleren. Hopelijk een rechtsbijstandsverzekering, die kunnen bijstaan daarin.
(hebben zelf iets duits rijden met nu 250.000km op te teller en die gebruikt minimaal olie, ook al ben je laat met verversen geen bijvullen nodig..) en iets italiaans met minder km maar nagenoeg geen verbruik (helemaal 0 kan niet technisch gezien). afgezien daarvan moeten zij maar bewijzen dat verzuimd is olie te peilen...daar waren zij namelijk niet bij en wie eist bewijst.
(hebben zelf iets duits rijden met nu 250.000km op te teller en die gebruikt minimaal olie, ook al ben je laat met verversen geen bijvullen nodig..) en iets italiaans met minder km maar nagenoeg geen verbruik (helemaal 0 kan niet technisch gezien). afgezien daarvan moeten zij maar bewijzen dat verzuimd is olie te peilen...daar waren zij namelijk niet bij en wie eist bewijst.
Re: vastgelopen motor
Relatief snel ?vroem schreef:tegenexpertise laten doen. het is niet normaal dat een moderne motor relatief snel veel olie kwijtraakt .
daar moet dus een oorzaak voor aanwijsbaar zijn anders dan verzuimd regelmatig olie te controleren. Hopelijk een rechtsbijstandsverzekering, die kunnen bijstaan daarin.
(hebben zelf iets duits rijden met nu 250.000km op te teller en die gebruikt minimaal olie, ook al ben je laat met verversen geen bijvullen nodig..) en iets italiaans met minder km maar nagenoeg geen verbruik (helemaal 0 kan niet technisch gezien). afgezien daarvan moeten zij maar bewijzen dat verzuimd is olie te peilen...daar waren zij namelijk niet bij en wie eist bewijst.
Zoals TS aangeeft altijd zeker 26000 gereden, en misschien nooit gecontroleerd.
Je kunt mij niet wijsmaken , dat er plots 3 liter verdwenen zijn, zo op een en de andere dag.
Mijn voorgangers hebben het al geschreven, het olielampje is niet voor de hoeveelheid olie in het carter, maar van de olie druk.
Dus als dit gaat branden,behalve als je de motor start, dan is toch iets mis, en dan ga je aan de kant, en niet verder rijden.
Contra expertise en rechtsbijstand, laten wij afwachten wat TS er mee bereikt.
Re: vastgelopen motor
26000 KM: 3 = 1:~8666
Dat is volgens de boekjes geen extreem olie verbruik.
En had dus de stock al naar 10.000 km droog geweest.
Dus als ik er van uit ga dat de TS nooit olie heeft gepleit in die 26.000km vind ik dus dat de TS inderdaad nalatig is geweest.
Toen TS al geluid uit de motor hoorde was het toch al te laat. En toen had de TS eigenlijk al naar de dealer moeten gaan.
Dat is volgens de boekjes geen extreem olie verbruik.
En had dus de stock al naar 10.000 km droog geweest.
Dus als ik er van uit ga dat de TS nooit olie heeft gepleit in die 26.000km vind ik dus dat de TS inderdaad nalatig is geweest.
Toen TS al geluid uit de motor hoorde was het toch al te laat. En toen had de TS eigenlijk al naar de dealer moeten gaan.
Re: vastgelopen motor
onzin verhaal, want extreem /hoger olieverbruik zou dan bij d eeerdere beurten al opgevallen moeten zijn. een auto gaat niet tussen 2 beurten van geen tot weinig verbruik naar zoveel verbruik dat de oliedruk eronder leidt. Als dat zo was had de garage dat moeten opvallen (zie je bij aftappen) , en dat heeft men niet gedaan, dus men kan/mag ervan uitgaan toen niets aan de hand. Ook voorgaande beurten werden volgens TS uitgevoerd ver buiten normale interval, dus die factor is gelijk.Rob fiets schreef:26000 KM: 3 = 1:~8666
Dat is volgens de boekjes geen extreem olie verbruik.
En had dus de stock al naar 10.000 km droog geweest.
Dus als ik er van uit ga dat de TS nooit olie heeft gepleit in die 26.000km vind ik dus dat de TS inderdaad nalatig is geweest.
Toen TS al geluid uit de motor hoorde was het toch al te laat. En toen had de TS eigenlijk al naar de dealer moeten gaan.
Ik vind het een raar verhaal (inmiddels 35 jaar al is het hobbymatig, met auto`s bezig, t/m raceauto`s aan toe, eerste motorrevisie bij een oud beestje nog voor ik op de brommer mocht..) .
Een goede moderne motor gaat niet van een niet opvallend verbruik naar overmatig verbruik (ook al is het binnen de grenzen van de fabriek) tussen 2 beurtten, dan is er iets anders mis alleen dan ""gewone"" slijtage.
4 opties: gebroken zuigerveer/veren, overmatige slijtage klepgeleiders en dan ook afdichtseals kapot of er is bij de vorige beurt al te weinig olie gevuld (menselijke fout dus) en als laatste olielekkage maar dat zou opvallen door plasje onder de auto elke keer met parkeren ...veel andere opties zijn er niet.Ik ben wel even benieuwd naar de km stand van de auto trouwens.