LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] vastgelopen motor
-
- Berichten: 32339
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: vastgelopen motor
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel kilometer er is gereden na de laatste beurt. Iedereen gaat wel uit van ca. 25.000, maar dat was de interval tussen de beurten zoals TS het aan hield. Uit niets in het verhaal blijkt dat de auto haast aan een beurt toe was.
Stel dat het 10.000 of 15.000 was, dan wordt het verhaal nog een slagje anders.
Stel dat het 10.000 of 15.000 was, dan wordt het verhaal nog een slagje anders.
Re: vastgelopen motor
Ik ga er vanuit, als gen olie gepeild is, dan kijk ook TS niet onder de auto, of er een plas is.en als laatste olielekkage maar dat zou opvallen door plasje onder de auto elke keer met parkeren ...veel andere opties zijn er niet.
De volgende suggestie is, want meer als gissen is niet, dat TS deze plas olie wel gezien heeft, maar denkt niet afkomstig van haar auto te zijn.
En zo kan er nog veel meer zijn, wat wij allemaal niet (kunnen) weten.
-
- Berichten: 32339
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: vastgelopen motor
Ondanks dat iedereen zo zijn/haar best doet heeft onze Saskia niet meer gereageerd.
Re: vastgelopen motor
dat gebeurd helaas vaak hier, mensen dumpen een verhaal op het forum van: help!!!! paniek!!!!
vervolgens komen ze er achter dat ze toch zelf de schuldige zijn, en vervolgens reageren ze maar niet meer (uit schaamte?)
Tot ze niet meer reageert ga ik er nu van uit dat het een typische leaserijdster is die nergens naar kijkt (het is toch niet van mij) en vooral lekker trappen.
vervolgens komen ze er achter dat ze toch zelf de schuldige zijn, en vervolgens reageren ze maar niet meer (uit schaamte?)
Tot ze niet meer reageert ga ik er nu van uit dat het een typische leaserijdster is die nergens naar kijkt (het is toch niet van mij) en vooral lekker trappen.
Re: vastgelopen motor
vroem schreef:onzin verhaal, want extreem /hoger olieverbruik zou dan bij d eeerdere beurten al opgevallen moeten zijn. een auto gaat niet tussen 2 beurten van geen tot weinig verbruik naar zoveel verbruik dat de oliedruk eronder leidt. Als dat zo was had de garage dat moeten opvallen (zie je bij aftappen) , en dat heeft men niet gedaan, dus men kan/mag ervan uitgaan toen niets aan de hand. Ook voorgaande beurten werden volgens TS uitgevoerd ver buiten normale interval, dus die factor is gelijk.Rob fiets schreef:26000 KM: 3 = 1:~8666
Dat is volgens de boekjes geen extreem olie verbruik.
En had dus de stok al naar 10.000 km droog geweest.
Dus als ik er van uit ga dat de TS nooit olie heeft gepleit in die 26.000km vind ik dus dat de TS inderdaad nalatig is geweest.
Toen TS al geluid uit de motor hoorde was het toch al te laat. En toen had de TS eigenlijk al naar de dealer moeten gaan.
Ik vind het een raar verhaal (inmiddels 35 jaar al is het hobbymatig, met auto`s bezig, t/m raceauto`s aan toe, eerste motorrevisie bij een oud beestje nog voor ik op de brommer mocht..) .
Een goede moderne motor gaat niet van een niet opvallend verbruik naar overmatig verbruik (ook al is het binnen de grenzen van de fabriek) tussen 2 beurtten, dan is er iets anders mis alleen dan ""gewone"" slijtage.
4 opties: gebroken zuigerveer/veren, overmatige slijtage klepgeleiders en dan ook afdichtseals kapot of er is bij de vorige beurt al te weinig olie gevuld (menselijke fout dus) en als laatste olielekkage maar dat zou opvallen door plasje onder de auto elke keer met parkeren ...veel andere opties zijn er niet.Ik ben wel even benieuwd naar de km stand van de auto trouwens.
Tja letterlijk overgenomen uit het service boekje van een auto :
Het motorolieverbruik kan per motor verschillen en tijdens de levensduur van de motor veranderen.
Afhankelijk van de rijstijl en de gebruiksomstandigheden kan het olieverbruik maximaal 1 L/1000 km bedragen - bij nieuwe wagens kan het verbruik tijdens de eerste 5000 kilometer ook daarboven liggen.
Het motoroliepeil daarom regelmatig controleren - bij voorkeur elke keer bij het tanken en vóór langere ritten.
---------------------------------------
Tja ik zeg niet dat ik het zelf geen buitensporig olie verbruik vind maar wel binnen de grenzen.
Maar zo als het er uit ziet hij TS alle schijn tegen zich of moet kunnen aan tonnen dat er een ander defect is waardoor de olie is verdwenen.
Maar ook ik ben wel benieuwd naar de kilometerstand.
Want het blijft een hoop olie die verdwenen is.
Ik zelf zou eer denken aan een defect aan het carter ventilatie systeem of de dealer heeft bij de vorige beurt dunnere olie gebruikt(Zo kan een grapje 5W30 in plaats van 10W30 een hoop schelen).
Defect aan een olie schraap veer of kleppen geleiders lijkt mij niet zo snel het geval. Maar misschien dat TS deze auto koud lekker aftrapt ja dan word het ook een lekkere olie zuiper.
Maar ik vraag me af of dat TS ooit nor reageert. Zag dat TS op een ander site eerder ook al een topic had geopend die is gesloten.
Re: vastgelopen motor
wie heeft er nog meer dit weekend voor de zekerheid even zijn of haar olie gepeild?? Ik in ieder geval wel. Maar goed ik doe het dan ok eens in de paar weken want de auto is mijn eigendom.
Ik ben het wel met thecure eens... typische leaserijder want nergens schrijft onze Saskia wanneer ze uberhaupt voor het laatst gepeild heeft......
Ik ben het wel met thecure eens... typische leaserijder want nergens schrijft onze Saskia wanneer ze uberhaupt voor het laatst gepeild heeft......
Re: vastgelopen motor
Frantic2 schreef:wie heeft er nog meer dit weekend voor de zekerheid even zijn of haar olie gepeild?? Ik in ieder geval wel. Maar goed ik doe het dan ok eens in de paar weken want de auto is mijn eigendom.
Ik ben het wel met thecure eens... typische leaserijder want nergens schrijft onze Saskia wanneer ze uberhaupt voor het laatst gepeild heeft......
dit staat in de openingspost.... er wordt tussendoor dus wel gecontroleerd, maar niet bij iedere tankbeurt, en zoals zij terecht stelt: wie dat dat wel...Waarschijnlijk een kleine minderheid die een auto heeft waarvan bekend is dat er olieverbruik is.- Ik heb oliepeil gecheckt, maar inderdaad niet na elke tankbeurt. Ik heb nooit geconstateerd dat het oliepeil onder of op het minimum stond.
En dat zij nu niet gereageerd heeft..:weekendje weg misschien?
Re: vastgelopen motor
Helemaal mis, TS had de motor stil moeten zetten en de dealer of pechhulp moeten bellen. Toch doorrijden is vragen om een andere motor want die gaat geheid stuk en kapot ook een beetje.Toen TS al geluid uit de motor hoorde was het toch al te laat. En toen had de TS eigenlijk al naar de dealer moeten gaan.
-
- Berichten: 32339
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: vastgelopen motor
die gaat geheid stuk en kapot ook een beetje.
Re: vastgelopen motor
Ik snap 1 ding niet.
De dealer ging zelf een stukje rijden.
Ik neem aan zonder het oliepeil te controleren dus wat moet je dan van een leek verwachten?
Het is overigens niet handig om je beurt zolang uit te stellen.
De dealer ging zelf een stukje rijden.
Ik neem aan zonder het oliepeil te controleren dus wat moet je dan van een leek verwachten?
Het is overigens niet handig om je beurt zolang uit te stellen.
Re: vastgelopen motor
sterker nog, dealer ging een stukje rijden nadat gemeld is dat olielampje ging branden (neem ik tenminste aan..) overigens is lagergeluid (wat logisch gevolg is na rijden met te weinig oliedruk) een heel ander geluid dan een multiriem...
Verder zijn er nog te veel onbeantwoorde vragen, alles is dus verder gissen (en dus missen..)
nog 1 opmerking:
die onafhankelijk expert... hoezo onafhankelijk? in opdracht van leasemaatschappij, dus niets onafhankelijks aan... die man staat daar gewoon met een opdracht, dan is er altijd recht op cantra-expertise, en dat is gewoon het eerste om te doen. Ik vind teveel gekke / onlogische handelingen door de dealer onm gelijk maar TS de schuld te geven. Voor zowel leasemaatschappij als garage is dit de makkelijkste weg (per saldo sta je als leek zwak in een technische discussie, maar dat men het nodig vond een expert in te schakelen roept al vraagtekens op, is een handelswijze die stinkt), maar of het ook de eerlijke is?
Verder zijn er nog te veel onbeantwoorde vragen, alles is dus verder gissen (en dus missen..)
nog 1 opmerking:
die onafhankelijk expert... hoezo onafhankelijk? in opdracht van leasemaatschappij, dus niets onafhankelijks aan... die man staat daar gewoon met een opdracht, dan is er altijd recht op cantra-expertise, en dat is gewoon het eerste om te doen. Ik vind teveel gekke / onlogische handelingen door de dealer onm gelijk maar TS de schuld te geven. Voor zowel leasemaatschappij als garage is dit de makkelijkste weg (per saldo sta je als leek zwak in een technische discussie, maar dat men het nodig vond een expert in te schakelen roept al vraagtekens op, is een handelswijze die stinkt), maar of het ook de eerlijke is?
-
- Berichten: 32339
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: vastgelopen motor
Ik denk inderdaad dat je een (bijna) vastgelopen motor al herkent als de klant aan komt rijden, of als je de motor al start, daar hoef je geen stukje voor te rijden. Maar goed, ik ben geen expert, geen technicus, geen monteur, helemaal niks. Dus ik zal het wel niet goed begrijpen, waarom ze evengoed een stukje zijn gaan rijden.
Aan de andere kant is het wel zo: de schade was er al. Het lampje brandde, de motor maakte herrie, en ts reed vrolijk door naar de dealer, zonder er bij te zeggen of dat een rechtstreekse rit was, of dat ze eerst nog even haar klusjes af ging maken. Dat ritje van de dealer zal niet zo heel veel meer hebben uitgemaakt, dat zal hooguit enkele tientallen meters zijn geweest.
En tijdens dat korte ritje was er echt geen verlies van 3 liter olie. En wie weet was dat ritje alleen bedoeld om de auto van de parkeerplaats naar binnen te rijden, sja, ze kunnen hem moeilijk dragen.
Aan de andere kant is het wel zo: de schade was er al. Het lampje brandde, de motor maakte herrie, en ts reed vrolijk door naar de dealer, zonder er bij te zeggen of dat een rechtstreekse rit was, of dat ze eerst nog even haar klusjes af ging maken. Dat ritje van de dealer zal niet zo heel veel meer hebben uitgemaakt, dat zal hooguit enkele tientallen meters zijn geweest.
En tijdens dat korte ritje was er echt geen verlies van 3 liter olie. En wie weet was dat ritje alleen bedoeld om de auto van de parkeerplaats naar binnen te rijden, sja, ze kunnen hem moeilijk dragen.
Re: vastgelopen motor
nou saskia, kom er maar in! en geef ons de ontbrekende antwoorden.
Re: vastgelopen motor
Je wacht vergeefs.thecure schreef:nou saskia, kom er maar in! en geef ons de ontbrekende antwoorden.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28 apr 2012 13:48
Re: vastgelopen motor
Hallo,
Sorry voor dat ik even op me heb laten wachten. In ieder geval heel erg bedankt voor alle reacties. Ik kan heel veel informatie gebruiken voor het opstellen van een brief aan de lease-maatschappij. Contra-expertise neem ik inderdaad in overweging.
De kilometerstand bedraagt 113.000. Na de laatste beurt heb ik 26.000 km gereden en ik had een afspraak gemaakt voor een nieuwe beurt.
Ik hoorde van vrienden dat zij het raar vonden dat ik geen bericht van dealer en lease-maatschappij heb ontvangen dat er weer een nieuwe beurt gepland moest worden. Dat schijnt gebruikelijk te zijn, dat ik ook de reden dat je je km-stand intoetst met tanken.
Weet je, achteraf bezien nu ik dit allemaal meemaak, zie ik wel dat peilen bij elke tankbeurt moet en dat de interval van beurten blijkbaar SUPER belangrijk zijn. Het zal mij dan ook nooit meer gebeuren. Maar ondanks dat vind ik toch echt dat het hele gebeuren niet klopt, en vind ik het erg kort door de bocht om je op het instructieboekje te beroepen.
In ieder geval vast reuze bedankt!
vr. gr.
Saskia
Sorry voor dat ik even op me heb laten wachten. In ieder geval heel erg bedankt voor alle reacties. Ik kan heel veel informatie gebruiken voor het opstellen van een brief aan de lease-maatschappij. Contra-expertise neem ik inderdaad in overweging.
De kilometerstand bedraagt 113.000. Na de laatste beurt heb ik 26.000 km gereden en ik had een afspraak gemaakt voor een nieuwe beurt.
Ik hoorde van vrienden dat zij het raar vonden dat ik geen bericht van dealer en lease-maatschappij heb ontvangen dat er weer een nieuwe beurt gepland moest worden. Dat schijnt gebruikelijk te zijn, dat ik ook de reden dat je je km-stand intoetst met tanken.
Weet je, achteraf bezien nu ik dit allemaal meemaak, zie ik wel dat peilen bij elke tankbeurt moet en dat de interval van beurten blijkbaar SUPER belangrijk zijn. Het zal mij dan ook nooit meer gebeuren. Maar ondanks dat vind ik toch echt dat het hele gebeuren niet klopt, en vind ik het erg kort door de bocht om je op het instructieboekje te beroepen.
In ieder geval vast reuze bedankt!
vr. gr.
Saskia
-
- Berichten: 32339
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: vastgelopen motor
Dan is dit de vijfde keer dat je voor een beurt naar de garage gaat met deze auto? Dan zouden ze, als het olieverbruik in die 4 jaar redelijk constant was, je wel eerder op je peilgedrag aan hebben kunnen spreken. Immers, als je deze keer 3 liter te weinig olie had, dan moet dat de vorige 4 keren ook redelijk in die buurt hebben gelegen.
Tenzij er dus ergens een lek is, en dan heb je een heel andere situatie.
Tenzij er dus ergens een lek is, en dan heb je een heel andere situatie.
Laatst gewijzigd door witte angora op 01 mei 2012 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vastgelopen motor
Even een vraagje. hoeveel keer is heb je nou olie gepeild in die 26000km en bij welke stand voor het laatst?
Oliepeilen doe je als het mogelijk is natuurlijk bij een koude motor, dan is de olie terug gezakt, maar ook de olie dikker en de schacht waar de peilstok doorloopt schoner waardoor je veel makkelijker het oliepeil kan aflezen.
Dus liever niet bij een tankbeurt
Oliepeilen doe je als het mogelijk is natuurlijk bij een koude motor, dan is de olie terug gezakt, maar ook de olie dikker en de schacht waar de peilstok doorloopt schoner waardoor je veel makkelijker het oliepeil kan aflezen.
Dus liever niet bij een tankbeurt
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28 apr 2012 13:48
Re: vastgelopen motor
De laatste keer zal zo'n 3 maanden geleden zijn geweest. En ja dat is te laat weet ik nu wel. Maar er is nooit enige aanleiding geweest om dat met grotere regelmaat te doen.
-
- Berichten: 32339
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: vastgelopen motor
Ik maak uit je berichten op dat je nog geen 30.000 kilometer per jaar rijdt? Dat zou betekenen dat je sinds de laatste peiling 7500 kilometer hebt gereden.Saskia Almere schreef:De laatste keer zal zo'n 3 maanden geleden zijn geweest. En ja dat is te laat weet ik nu wel. Maar er is nooit enige aanleiding geweest om dat met grotere regelmaat te doen.
Heb je drie maanden geleden olie moeten bij vullen, en zo ja, hoeveel?
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28 apr 2012 13:48
Re: vastgelopen motor
Nee, geen olie hoeven bijvullen. het peil stond niet op het minimum. Mijn man heeft gepeild.
Inmiddels is in gang gezet dat er een contra-expertise plaats gaat vinden.
Dankzij al jullie reacties, heb ik nu een goed beeld van wat allemaal oorzaken zouden kunnen zijn en dit geef ik aan de expert mee. Ook heb ik een brief opgesteld aan de lease-maatschappij waarin ik heb aangegeven dat het allemaal niet zo zwart-wit ligt naar mijn mening. Welliswaar staan zij juridisch gezien misschien wel sterk, maar er is nooit gedegen onderzoek gedaan om andere gebreken uit te sluiten.
Hartelijk dank voor al jullie informatie.
Komende week heb ik vakantie, dus zullen jullie weinig van me horen.
vr.gr.
Saskia Fokker
Inmiddels is in gang gezet dat er een contra-expertise plaats gaat vinden.
Dankzij al jullie reacties, heb ik nu een goed beeld van wat allemaal oorzaken zouden kunnen zijn en dit geef ik aan de expert mee. Ook heb ik een brief opgesteld aan de lease-maatschappij waarin ik heb aangegeven dat het allemaal niet zo zwart-wit ligt naar mijn mening. Welliswaar staan zij juridisch gezien misschien wel sterk, maar er is nooit gedegen onderzoek gedaan om andere gebreken uit te sluiten.
Hartelijk dank voor al jullie informatie.
Komende week heb ik vakantie, dus zullen jullie weinig van me horen.
vr.gr.
Saskia Fokker