LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
johncorn
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 okt 2006 20:25

Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door johncorn »

Zijn er lezers die ervaringen hebben met de Giant Twist Go elektrische fiets en zich herkennen in het volgende probleem?

Ik heb negen maanden geleden zo'n fiets nieuw gekocht, kosten dik 2200 euro. Volgens de folder van de fabrikant gaan de accu's (er zitten d'r twee in) samen maximaal 140 km mee per laadbeurt. Nou, ik kan verzekeren dat dit een loze belofte is die bij lange na niet waargemaakt wordt!

Ik rijd enkel in de weekenden op deze fiets en maak dan doorgaans wat langere ritten. Tenminste, dat zou ik graag wìllen, maar zoals gezegd werken de accu's niet echt mee. In het algemeen zijn deze namelijk al volledig uitgeput nog voordat ik 50 km heb afgelegd.

Uiteraard rijd ik met goed opgepompte banden en heeft mijn fiets sinds de aanschaf keurig al zijn beurten gehad bij de dealer. Deze bevestigde me overigens dat de cijfers die Giant op haar website noemt schromelijk overdreven zijn. Of zoals de verkoper het zei: "die gelden alleen als je alles op Eco-stand rijdt, bergaf en met de wind in de rug!".

Ik heb hierover om opheldering gevraagd bij Giant, tot twee keer toe via e-mail naar het Nederlandse hoofdkantoor, maar daar houdt men zich dom en dus krijg ik niet eens een antwoord. Voor mij is het wel duidelijk: dit is mijn eerste en tevens mijn eerste fiets van dit merk - een Giantische miskoop!

Welke ervaringen hebben jullie met deze fiets en vooral met zijn accuduur?

WillemLW
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 apr 2012 00:09

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door WillemLW »

De actieradius is maar 68km (2x accu v 34km)

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fie ... -go-double

En dat is behoorlijk hoog!! De meeste fietsen hebben maar een radius van 35-40km.

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fie ... ntest-2011

Dus ik denk u in deze zelf fout zit en dingen verkeerd heeft gelezen / geinterpreteerd meneer, want 140km is véél te hoog. Dat kan helemaal niet. Kijkt maar in de link hierboven bij een aantal andere e-bikes: allemaal 25-40km!! Er is er geen een die 75km op een enkele accu ken.

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door Rob fiets »

WillemLW schreef:De actieradius is maar 68km (2x accu v 34km)

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fie ... -go-double

En dat is behoorlijk hoog!! De meeste fietsen hebben maar een radius van 35-40km.

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fie ... ntest-2011

Dus ik denk u in deze zelf fout zit en dingen verkeerd heeft gelezen / geinterpreteerd meneer, want 140km is véél te hoog. Dat kan helemaal niet. Kijkt maar in de link hierboven bij een aantal andere e-bikes: allemaal 25-40km!! Er is er geen een die 75km op een enkele accu ken.
Er zijn wel enkele modellen die in de buurt van de 70-80 kilometer komen echter betaal je daar dan ook weer meer voor. Maar 140 kilometer haalt eigenlijk geen een fiets.

Maar hou er rekening mee dat snelheid en temperatuur ook invloed hebben op de accu.
Door iets minder hard te fietsen als de omstandigheden gunstig zijn kun je veel energie besparen en de actieradius flink opkrikken. Een rekenvoorbeeld. Op een gewone elektrische fiets heb je ongeveer 150 watt nodig om 22 km/h te fietsen. Keurig verdeeld is dat 75watt voor de benen en 75watt voor de motor. Fiets je 27km/h dan kost dat ineens 250 watt. En 175 watt moet dan door de motor geleverd worden. 20% meer snelheid kost je dus 133% meer energie van de accu!
Gezien dat de accu's samen een capaciteit van 234Wh hebben zou je met een snelheid van 22 Km/h dus 234/75=3,12 3,12X22= ~69 kilometer halen.
Dus is die 68 kilometer geen leugen.
Echter gaan er alle invloeden zo als wind tegen heuveltje op etc. er nog van af.
Maar op de hoogste stand gebruikt de motor ook all weer een hoop meer.
Veel stoppen en wegrijden kost ook weer een hoop energie van de accu.

Om het simpel te zeggen fabrikanten zet het meest gunstigste verbruik in de folder die je zelf in de praktijk nooit zal halen.
------------------------------------------------------------

Edit : Ik kijk net op de giant site en daar staat dus tot 140 km (Voor het 2012 model).
Alleen worden daar accu's gebruikt van elk 288 wh dus 2X 288 = 576
576/75=7,68 7,68x22=169 kilometer.

Afbeelding

Wat ik denk wat er gebeurt is is dat meneer een 2011 model heeft gekocht (of geleverd heeft gekregen) maar dat hij het 2012 foldertje gelezen heeft. Want het 2012 model heeft een stuk grotere accu capaciteit.

johncorn
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 okt 2006 20:25

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door johncorn »

WillemLW schreef:De actieradius is maar 68km (2x accu v 34km)

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fie ... -go-double

En dat is behoorlijk hoog!! De meeste fietsen hebben maar een radius van 35-40km.

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fie ... ntest-2011

Dus ik denk u in deze zelf fout zit en dingen verkeerd heeft gelezen / geinterpreteerd meneer, want 140km is véél te hoog. Dat kan helemaal niet. Kijkt maar in de link hierboven bij een aantal andere e-bikes: allemaal 25-40km!! Er is er geen een die 75km op een enkele accu ken.
Beste WillemLW,

Misschien heb jij een andere browser dan ik, maar als ik kijk op de site van Giant zelf (http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 370/55334/), dan staat daar toch echt: Range tot 140 km ...

En voor alle duidelijkheid: in tegenstelling tot wat iemand anders hier suggereert, fiets ik nooit op de meest ondersteunende stand ("sport"), maar als het even kan zelfs op de besparende stand ("eco"). Ik snap ook wel dat de door de fabrikant opgegeven cijfers alleen onder "ideale omstandigheden" gelden, maar als ik om die te halen mijn fiets achter aan de trekhaak van een auto moet handen, vind ik dat de fabrikant schromelijk overdrijft en daarmee mij als consument onjuist informeert.
:D
Laatst gewijzigd door johncorn op 07 mei 2012 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

johncorn
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 okt 2006 20:25

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door johncorn »

Rob fiets schreef:
WillemLW schreef:De actieradius is maar 68km (2x accu v 34km)

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fie ... -go-double

En dat is behoorlijk hoog!! De meeste fietsen hebben maar een radius van 35-40km.

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fie ... ntest-2011

Dus ik denk u in deze zelf fout zit en dingen verkeerd heeft gelezen / geinterpreteerd meneer, want 140km is véél te hoog. Dat kan helemaal niet. Kijkt maar in de link hierboven bij een aantal andere e-bikes: allemaal 25-40km!! Er is er geen een die 75km op een enkele accu ken.
Er zijn wel enkele modellen die in de buurt van de 70-80 kilometer komen echter betaal je daar dan ook weer meer voor. Maar 140 kilometer haalt eigenlijk geen een fiets.

Maar hou er rekening mee dat snelheid en temperatuur ook invloed hebben op de accu.
Door iets minder hard te fietsen als de omstandigheden gunstig zijn kun je veel energie besparen en de actieradius flink opkrikken. Een rekenvoorbeeld. Op een gewone elektrische fiets heb je ongeveer 150 watt nodig om 22 km/h te fietsen. Keurig verdeeld is dat 75watt voor de benen en 75watt voor de motor. Fiets je 27km/h dan kost dat ineens 250 watt. En 175 watt moet dan door de motor geleverd worden. 20% meer snelheid kost je dus 133% meer energie van de accu!
Gezien dat de accu's samen een capaciteit van 234Wh hebben zou je met een snelheid van 22 Km/h dus 234/75=3,12 3,12X22= ~69 kilometer halen.
Dus is die 68 kilometer geen leugen.
Echter gaan er alle invloeden zo als wind tegen heuveltje op etc. er nog van af.
Maar op de hoogste stand gebruikt de motor ook all weer een hoop meer.
Veel stoppen en wegrijden kost ook weer een hoop energie van de accu.

Om het simpel te zeggen fabrikanten zet het meest gunstigste verbruik in de folder die je zelf in de praktijk nooit zal halen.
------------------------------------------------------------

Edit : Ik kijk net op de giant site en daar staat dus tot 140 km (Voor het 2012 model).
Alleen worden daar accu's gebruikt van elk 288 wh dus 2X 288 = 576
576/75=7,68 7,68x22=169 kilometer.

Afbeelding

Wat ik denk wat er gebeurt is is dat meneer een 2011 model heeft gekocht (of geleverd heeft gekregen) maar dat hij het 2012 foldertje gelezen heeft. Want het 2012 model heeft een stuk grotere accu capaciteit.

Beste Rob,

Het klopt dat wat er nu op de site staat in principe geldt voor de versie fietsen van 2012. Ik heb echter een fiets uit 2011, met accu's van 288 wh, en in het boekje dat daarbij zit staan precies dezelfde cijfers...

johncorn
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 okt 2006 20:25

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door johncorn »

johncorn schreef:
WillemLW schreef:De actieradius is maar 68km (2x accu v 34km)

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fie ... -go-double

En dat is behoorlijk hoog!! De meeste fietsen hebben maar een radius van 35-40km.

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fie ... ntest-2011

Dus ik denk u in deze zelf fout zit en dingen verkeerd heeft gelezen / geinterpreteerd meneer, want 140km is véél te hoog. Dat kan helemaal niet. Kijkt maar in de link hierboven bij een aantal andere e-bikes: allemaal 25-40km!! Er is er geen een die 75km op een enkele accu ken.
Beste WillemLW,

Misschien heb jij een andere browser dan ik, maar als ik kijk op de site van Giant zelf (http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 370/55334/), dan staat daar toch echt: Range tot 140 km ...
En als consument kijk ik als eerste naar de specificaties van de fabrikant en niet (alleen) naar de meetcijfers in testonderzoeken.

En voor alle duidelijkheid: in tegenstelling tot wat iemand anders hier suggereert, fiets ik nooit op de meest ondersteunende stand ("sport"), maar als het even kan zelfs op de besparende stand ("eco"). Ik snap ook wel dat de door de fabrikant opgegeven cijfers alleen onder "ideale omstandigheden" gelden, maar als ik om die te halen mijn fiets achter aan de trekhaak van een auto moet handen, vind ik dat de fabrikant schromelijk overdrijft en daarmee mij als consument onjuist informeert.
:D

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door Rob fiets »

johncorn schreef:

Beste Rob,

Het klopt dat wat er nu op de site staat in principe geldt voor de versie fietsen van 2012. Ik heb echter een fiets uit 2011, met accu's van 288 wh, en in het boekje dat daarbij zit staan precies dezelfde cijfers...

Als u er twee accu's op heeft zitten van 36 volt zou het 288 wh moeten zijn.
Er is ook een versie met 26 volt accu's.
Twist Go Double Power zitten twee Accu's Lithium-ion, 36V 8Ah, 288Wh(Maximaal 140 KM), de Twist Go Double Accu 2x Lithium-ion, 26v 9 Ah, 235 Wh (Maximaal 130 km).

Maar de waardes van de link van WillemLW kloppen dus niet dat is maar de waarde van een accu en niet beiden.
Dan zou u inderdaad te weinig kilometers halen (als u rond de 20 km/h uur fiets).
Ik heb op internet even gekeken wat ander mensen halen dat is zo rond de 40-50 kilometer per accu!

Zijn trouwens alle twee de accu's dan ook echt leeg als u ze oplaad ?. En ook weer echt vol? want de oplaad tijd per lege accu is 5 uur. En gaan beiden accu even lang mee of een van de twee een stuk korter ?
Ik ga er van uit dat u het weet maar toch zeg ik het even voor de zekerheid dat er handmatig moet gekozen worden tussen beiden accu.

Want het kunnen maar een paar dingen zijn of u rijd veel hoge snelheden 25-27 km/h , Een defect aan een van de accu's(Beiden accu's lijkt mij sterk), lek stroom of weerstand in de aandrijving an de fiets zelf.

De levensduur van de accu's is trouwens 30.000-60.000 kilometer.

HenrietteS
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2012 08:36

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door HenrietteS »

Omdat ik zelf ook zo'n elekrofiets wil gaan kopen en toevallig dit onderwerp zag, heb ik een mail gestuurd naar Giant Nederland en in tegenstelling tot de klager kreeg ik wèl antwoord. Overigens heb ik inmiddels ook contact gehad met de klager en hij heeft me de mails doorgestuurt waarop Giant niet reageert: vreemd genoeg naar hetzelfde mailadres als wat ik gebruikt heb.


Allereerst mijn vragen aan Giant:

Beste verkoper van Giant,

Ik overweeg om een Go Twist electrobike te kopen, maar toevallig las ik zojuist onderstaand artikel op het forum van Tros Radar.
Is het waar dat zowel uw producten als uw aftersales zo slecht zijn als deze klager beweert? In dat geval zal ik namelijk beslist anders kiezen...

Graag uw reactie.

Vriendelijke groet,
Henriëtte Spijkers.



Daarop volgde vandaag dit antwoord:

Geachte mevrouw Spijkers,

Over de legitimiteit van de klachten van deze persoon kunnen wij geen oordeel vellen. Het betreft “slechts” een eenzijdige en individuele mening, van een voor ons anoniem persoon.

Wij kunnen u wel verzekeren dat deze mening niet door elke Twist eigenaar wordt gedeeld, integendeel. Er zijn gelukkig legio Twist rijders die zeer tevreden en enthousiast zijn over hun Giant Twist. Helaas is het onvermijdelijk dat er ook mensen zullen zijn die, om wat voor reden dan ook, niet blij zijn met hun fiets. Dit kan soms komen doordat er echt iets mis is met de fiets, maar is bijvoorbeeld ook afhankelijk van welke verwachtingen men ervan heeft.

Het klopt wel dat de actieradius die wordt vermeld in reclame-uitingen uitgaat van optimale omstandigheden. Gemiddeld zal de actieradius dus wat lager uitvallen, maar dat betekent niet dat de vermelde getallen niet worden kunnen gehaald. Wij hebben wel eens berichten ontvangen van mensen die zelfs nog verder kunnen komen met hun Giant Twist dan wij vermelden in de brochure! Beide zijn wel echt uitersten, en zullen te allen tijde naast elkaar blijven voorkomen. Verreweg de meeste Twist eigenaren vallen daarentegen binnen het gemiddelde qua gebruik en actieradius, en zullen daarom doorgaans geen (negatieve) commentaren achterlaten op internetfora, maar liever gewoon lekker gaan fietsen.

Om teleurstelling te voorkomen is het wel belangrijk om de fiets aan te schaffen bij 1 van onze erkende Giant dealers. Zij hebben de juiste kennis en vaardigheden in huis om u correct te adviseren en bij eventuele problemen de juiste oplossingen te bieden. De erkende Giant dealers vormen daarom ook in feite namens Giant de klantenservice richting de consument. Zij zijn immers het best op de hoogte van de individuele situatie van de klant en zijn of haar fiets.

Als verdeler voor de Benelux zijn wij er zelf niet op ingericht om consumenten individueel te woord te staan. Onze serviceverlening richt zich volledig op het ondersteunen van onze Giant dealers. Men dient zich dus voor alle After Sales kwesties te richten aan de dealer waar men de fiets heeft aangeschaft. Als een particulier toch contact met het hoofdkantoor opneemt, zullen wij de kwestie derhalve niet inhoudelijk behandelen, maar deze normaliter doorverwijzen naar de desbetreffende Giant Dealer.

Wij hopen u hiermee voldoende inzicht en gemoedsrust te hebben gegeven om de juiste keus te maken. Welk merk en model het uiteindelijk ook zal worden, wij wensen u alvast heel veel fietsplezier toe!

Met vriendelijke groet,
Marcel van Ingen | Giant Benelux BV


Hierop heb ik opnieuw gereageerd, met:


Geachte heer van Ingen,

Mijn vriendelijke dank voor uw bereidheid zo uitvoerig op mijn vraag in te gaan. Of het hier "slechts" om een enkele en daarmee eenzijdige mening gaat, waag ik te betwijfelen; wellicht heeft u gewoon geluk gehad dat niet eerder iemand over het bereik van de accu's van uw fietsen op een internetforum heeft bericht. Ook heeft deze persoon naar mijn mening niet veel meer gedaan dan een vraag gesteld aan de overige forumleden, en wel de vraag wat de ervaringen van anderen zijn - m.i. heeft hij daarmee geen oordeel geuit of negatieve uitspraak gedaan over uw bedrijf of uw produkten.

Dat het bereik van de accu's van de Giant Twist Pro eerder uitkomt in de richting van de cijfers die deze meneer op het forum noemt dan dat ze ook maar in de buurt komen van uw verkoopspecificaties, blijkt o.a. uit de eveneens op internet gepubliceerde test van elektrische fietsen door de Fietsersbond (www.fietsersbond.nl). In hun test is voor deze specifieke fiets slechts een actieradius gemeten van 68 km en daar steken die 140 uit uw folder toch matig tegen af. Of heeft u wellicht ook twijfels bij de betrouwbaarheid van dit onafhankelijk onderzoek?

Ik begrijp ook dat de klager aangeeft zijn vraag eerder (dus voordat hij deze op het forum plaatste) aan Giant Nederland heeft gesteld en op de site geeft hij aan zich te storen aan het feit dat uw bedrijf daarop niet antwoordt. Inmiddels heb ik contact gezocht met dit forumlid en van hem afschriften ontvangen van zijn (inmiddels twee) e-mails aan u, die nota bene aan exact hetzelfde mailadres zijn gestuurd als waarmee ik contact met u opgenomen heb. Toch vreemd dan, dat deze meneer geen reactie van u heeft mogen krijgen en ik wel.

Uw opmerking teleurstelling te voorkomen door "uitsluitend bij erkende Giant-dealers" te kopen, is in deze zaak eveneens ongepast. Al aan de eerste mail die deze meneer u heeft gestuurd had u in de adresbalk kunnen zien dat hij daarvan een afschrift heeft verzonden aan zijn eigen lokale, erkende Giant-dealer in zijn woonplaats Heerlen.

Om eerlijk te zijn ben ik na uw mail allerminst overtuigd geraakt van de prestaties van de Giant Twist Pro zoals uw bedrijf die van de daken schreeuwt en ik denk dan ook niet dat ik voorlopig zo'n fiets zal gaan aanschaffen.

Opdat de overige lezers zich ook een mening kunnen vormen, zal ik zowel mijn mail als uw reactie daarop toevoegen aan de discussie op Tros Radar Forum.

Met vriendelijke groet,
Henriëtte Spijkers



Mocht Giant hierop nog antwoorden, dan laat ik jullie dat weten!

Borgmoertje
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2012 10:01

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door Borgmoertje »

Heel terechte kritiek op Giant hier, kan ik me volledig bij aansluiten.

Zelf in 2010 zelf een GoTwist gekocht en al vanaf de eerste week aan de lopende band ellende mee gehad. De fiets stond meer bij de fietsenmaker dan in mijn eigen garage en ik ben blij dat ik hem afgelopen winter heb verkocht en nu een Sparta Ion rijdt. Zeer tevreden met deze nieuwe fiets; kan hem iedereen aanraden!

Wat ik allemaal aan problemen heb gehad met mijn Giant GoTwist:
  • Motor die spontaan stopt bij 20 km/u, soms zo abrupt dat het lijkt of ie op slot slaat en je haast eraf valt!
    Is uiteindelijk opgelost door een of andere nieuwe ring die erin is gezet, wel zes maanden last van gehad
  • Bedieningspaneel dat inwendig slecht contact maakt en tot twee maal toe vervangen moest:
    eerste keer deden de toetsen het niet meer, een maand later viel het scherm uit.
  • Accu diverse malen tijdens het rijden uit de houder gevallen terwijl deze toch echt goed vastzat - levensgevaarlijk!!
  • En helemaal eens met wat deze meneer of mevrouw schrijft over de accus:
    Ik fietste er dagelijks mee naar het werk en laadde ze op als ze bijna leeg waren. Samengeteld haalde ik zo meestal max 60 km per week, bij kouwer weer soms maar 40.
    Maar ook waren er periodes bij dat de accu's samen al na 30 (!) km leeg waren; waarom koop je dan een elektrieke fiets????
  • Ook veel last van gehad: storingen dat het hele systeem ineens uitviel. Nooit achter kunnen komen of dat aan de accu lag of aan de motor of het paneeltje. Maar is wel balen als je 20 km zonder motor naar huis moet fietsen op zo'n zwaar machine!!!

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door bartsscooterservice »

Voor maar 8ah is 70 km heel netjes. Tuurlijk wordt er sterk overdreven, dat is ook met de electrische scooters. Veel optrekken en remmen, heuvels, verkort het bereik behoorlijk.

HenrietteS
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2012 08:36

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door HenrietteS »

Giant Nederland "verwaardigt" zich niet langer met haar teleurgestelde consumenten te communiceren over haar slechte accu's, getuige het antwoord dat ik gisteren per mail ontving. En aan de onafhankelijke tests van de Fietsersbond hebben ze op het hoofdkantoor ook al geen enkele boodschap - ze vertrouwen meer op de sprookjes die ze in hun eigen folder afdrukken:

Geachte mevrouw Spijkers,

Wij zien geen reden om een discussie aan te gaan over wat iemand anders op een internetforum heeft geplaatst. Wij vinden het ook niet zinvol om ons te mengen in discussies op dergelijke fora. Wij weten immers wat wij in de folder zetten en hoe dat zich verhoud tot de gemiddelde prestaties van onze eigen fietsen. Wij ontwikkelen, produceren, testen en gebruiken ze immers zelf.

Het is als consument uw goed recht en meestal ook verstandig om de diverse informatie en reclame van leveranciers, fabrikanten en andere bronnen kritisch te benaderen alvorens u overgaat tot de aanschaf van een dergelijk kostbaar product. U bepaald zelf uiteindelijk de waarde en betrouwbaarheid van de informatie en desbetreffende bron.

Als u daarom het idee heeft dat de website van de fietsersbond u van de meest betrouwbare en onafhankelijke informatie voorziet, raden wij u aan alle daar aanwezige informatie over elektrische fietsen te lezen en op basis daarvan een keuze te maken.

Wij gaan er van uit uw vragen hiermee voldoende te hebben beantwoord.

Met vriendelijke groet,

Marcel van Ingen | Giant Benelux BV

Arie54
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jun 2011 11:36

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door Arie54 »

In dit geval heeft Giant groot gelijk; de manier van testen van de fietsersbond.nl en andere testen zijn m.i. niet erg waardevol.
Ook staan er merken zoals bv. RIH e.a. er nooit bij; dat is ook vreemd.

Mijn eigen ervaring met Giant staat elders op deze site bij 'schokkende aandrijving'.
Dit probleem is uiteindelijk 100% goed opgelost. (zie mijn bericht van eind nov. 2011)

Op fora geven mensen vaak alleen negatieve ervaringen door; wanneer het is opgelost is het óók belangrijk dit te laten weten.

Ik ben nu een tevreden Giant rijder.

Groet, Arie


hieronder het bedoelde bericht:

Vandaag fiets weer opgehaald bij de dealer;
Mijn Giant Twist Go is gemodificeerd en alles lijkt nu prima.

Update 19-11-2011
Schokkende aandrijfas Giant Twist Go is verleden tijd!

Hij loopt nu soepel en houdt niet meer in; een verademing bij wat het was.

Ben wel benieuwd naar het bereik per accu. In de zomer haalde ik tot 85 km per accu maar meestal 65. (met een schokkende en knallende aandrijving)
Na de aanpassing naar Driver 2 was het schokken veel minder maar het bereik was toen maximaal 50 km per accu in vergelijkbare omstandigheden.

Nu is dus de motor aangepast en Driver V1 weer teruggezet. Ook ratelt de motor in vrijloop niet meer en dat is bijzonder fijn!

Ik kan iedereen aanraden om met de eigen dealer kontakt op te nemen.
Het lijkt erop dat GIANT het probleem echt heeft opgelost.

Ik ga nu eerst testen hoelang de accu meegaat, alleen is vergelijk momenteel lastig vanwege de nu lagere temperatuur.

Update 11-11-2011
Inmiddels 1 acculading verbruikt en met een huidige temperatuur van 8 graden en wat tegenwind is een bereik van 53 km gewoon prima.
Update 14-11-2011
Inmiddels ook de 2e acculading gebruikt en veel op 'Eco' gereden in totaal 69,8 km, Dat is heel goed met temperaturen van rond de 5 graden.
Update 19-11-2011
Na de 3e acculading in enkele dagen te hebben gebruikt bij lage temperaturen kan ik nu doorgeven dat de Giant Twist fietst zoals het hoort; soepel, geruisloos, houdt niet meer in en een geruisloze vrijloop en alweer maar liefst 70 km op 1 accu in Eco modus bij 6 graden!

Giant - Lelystad heeft het probleem nu echt onder de knie... zo hoort een E-bike te rijden!

Groet, Arie

roos79
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mei 2012 20:56

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door roos79 »

johncorn schreef:
Ik heb negen maanden geleden zo'n fiets nieuw gekocht, kosten dik 2200 euro. Volgens de folder van de fabrikant gaan de accu's (er zitten d'r twee in) samen maximaal 140 km mee per laadbeurt. Nou, ik kan verzekeren dat dit een loze belofte is die bij lange na niet waargemaakt wordt!
Heb jij 26V of 26V accu s bij je fiets?
En let op die 140 Kilometer is t maximale wat je eruit haalt in de meest gunstigste omstandigheid!

Ik heb zeer slechte ervaringen met een Giant fiets maar nu kwam ik gisteren een echt paar tegen met dezelfde fiets en dit echtpaar fietste probleemloos vele kilometers!
Mijn fiets en dus ook deze van t echtpaar is van 2010 :wink:

Arie54
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jun 2011 11:36

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door Arie54 »

roos79 schreef:
johncorn schreef:
Ik heb negen maanden geleden zo'n fiets nieuw gekocht, kosten dik 2200 euro. Volgens de folder van de fabrikant gaan de accu's (er zitten d'r twee in) samen maximaal 140 km mee per laadbeurt. Nou, ik kan verzekeren dat dit een loze belofte is die bij lange na niet waargemaakt wordt!
Heb jij 26V of 26V accu s bij je fiets?
En let op die 140 Kilometer is t maximale wat je eruit haalt in de meest gunstigste omstandigheid!

Ik heb zeer slechte ervaringen met een Giant fiets maar nu kwam ik gisteren een echt paar tegen met dezelfde fiets en dit echtpaar fietste probleemloos vele kilometers!
Mijn fiets en dus ook deze van t echtpaar is van 2010 :wink:
Het is of 26 Volt of 36 Volt voor de power uitvoering van € 2699,- Mijn fiets koste € 2099,- met 2 accu's van 9 Amp.
Ik zelf heb sinds juni 2010 de 26 Volt met 2 accu's en hierboven staat mijn 'verbruik' hiermee. Ik rijd wel met verstand, dus niet uitsluitend in de 8e versnelling. Ik schakel veel, rijd weg in 3 of 4 en kom nooit verder dan de 6e versnelling. In de bossen en met tegenwind en de banden niet op 4 bar druk haal je natuurlijk nooit de 65 km per accu die als maximum geldt in de meest gunstige omstandigheden. Ook je eigen gewicht speelt mee etc. Deze gegevens gelden overigens voor alle e-bikes. Ik heb wel eens 86 km op 1 accu gereden; rustig langs de Utrechtse vecht met 15 km/u. Dezelfde route met 23 km/u zal een ander beeld geven, ik bedoel veel minder kilometers.

Ik hoop dat u wat aan dit antwoord heeft,

Met vriendelijke groet,
Arie
Laatst gewijzigd door Arie54 op 21 mei 2012 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

roos79
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mei 2012 20:56

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door roos79 »

Beste Arie ik had er geen vraag over en ikzelf had een power accu dus een 36v .
Ik maakte dus gerust 80km op een accu lading dus met twee van deze accu s die op een double power zitten moet die 140 ook haalbaar zijn als alle omstandigheden gunstig zijn natuurlijk!
Dus alles wat jij noemt is voor mij bekend en dit doe ik dus ook anders haalde Indië hoeveelheid Kilometers niet :wink:
En na zoeken op i net bleek de andere een 26V te zijn maar dit klonk niet logisch voor mij maar aangezien ik t moest doen met de info op i net kan je t wel eens mis hebben.

Ik had geen problemen met de accu totdat de fiets gemaakt werd aan de voorlamp.
Deze was af fabriek niet goed geïnstalleerd lees niet geïnstalleerd draad liep nog in de frame buis.
Bij het verhelpen hiervan bleek dat er kortsluiting was geweest en een ander onderdeel moest toen ook vervangen worden...
Hierna begon alle ellende die twee jaar duurde nu uiteindelijk een nieuwe fiets aangeboden gekregen.
Maar dit staat geheel los van de vraag die de ts heeft....

Arie54
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jun 2011 11:36

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door Arie54 »

Beste Roos,

Ik dacht dat je een probleem had met de te rijden afstand per accu, sorry, verkeerd begrepen!

Je schreef:
"Ik heb zeer slechte ervaringen met een Giant fiets maar nu kwam ik gisteren een echtpaar tegen met dezelfde fiets en dit echtpaar fietste probleemloos vele kilometers!"


Jouw probleem met de Giant was van een andere orde. Je rijdt zelfs tot 80 km op 1 accu; dat is natuurlijk meer dan prima.

Met vriendelijke groet,
Arie

roos79
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mei 2012 20:56

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door roos79 »

Arie54 schreef:
Jouw probleem met de Giant was van een andere orde. Je rijdt zelfs tot 80 km op 1 accu; dat is natuurlijk meer dan prima.

Met vriendelijke groet,
Arie
Owke nee ik bedoelde dat dat echtpaar vele kilometers zonder problemen reed.
Dus geen storingen of een motor die inhoud of juist zetjes geeft enzovoort.

Laten we het erop houden dat de mijne een maandag morgen model was :roll:

Marianne99
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2012 07:09

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door Marianne99 »

Ook ik heb een Giant Twist met dubbele accu's. Gekocht in mei 2010. In het begin kon ik per accu makkelijk 55 km rijden, nu 2 jaar later, nog maar net 35 km per accu. Ik ben al enkele weken in conclaaf met de rijwielhandelaar, maar lijk daar geen steek verder te komen.
De achteruitgang van de accu wordt normaal bevonden. Ik kan met deze fiets dus geen dagtocht meer rijden.. En dat zou dus met zo'n fiets moeten kunnen anders hoef je geen dubbele accu's te hebben..
Dát vertellen ze je er niet bij als je een fiets koopt helaas.. Ik voel mij flink bekocht!

Dag fietsvakantie.... :(

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik kocht mijn Giant Twist 2.1 in 2009 en toen was hij al 2 jaar oud. Ik reed ongeveer 40 km per accu. We zijn inmiddels 3 jaar verder en hij doet nu ongeveer 35-40 km per accu. En als het heel koud is (vriesweer), nog maar 15. Maar ja, accu's worden minder. Ik vind het niet abnormaal hoor!
Ik heb de gewoonte om elke dag als ik na het werk thuiskom, de gebruikte accu aan de lader te hangen en de volgende dag met de andere te fietsen. Ik wissel dus per dag van accu.
Leg ze op tijd aan de 'refresh' en als je op fietsvakantie gaat neem dan gewoon de lader mee en hang 's avonds in je hotel een accu aan de lader.
Niet gelijk jammeren 'dag fietsvakantie'. Er is vast wel een mouw aan te passen.

Marianne99
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2012 07:09

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door Marianne99 »

Nou... jammeren. Op een dag fietsen wij normaliter toch wel zo'n 80 km. Als ik nu onbelast nog maar 70 haal lukt dat dus niet meer. En wordt die fiets dus waardeloos voor mij! Of ik moet ± €800 euro uitgeven aan 2 nieuwe accu's. Da's geen fijne afschrijving op een fietst van meer dan €2000 euro in 2 jaar! En Giant geeft (nog) niet thuis.. Maar wij houden vol, en het resultaat zal ik hier posten.

Gesloten