LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erg hoog GJ verbruik - WKO - Vaanster

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Vleuterweide_A

Erg hoog GJ verbruik - WKO - Vaanster

Ongelezen bericht door Vleuterweide_A »

Beste mensen,

Aangezien ik bij Vaanster geen of vage antwoorden op mijn vragen krijg probeer ik het maar eens via dit forum in de hoop wat antwoorden te krijgen.

Wij huren sinds november een nieuwbouw appartement (3e verdieping, tussen andere appartementen in) die verwarmd wordt middels een WKO installatie (vloerverwarming en convectoren).

Wij zijn ingeschaald op 12GJ verbruik per jaar, echter zitten wij hier binnen 3 maand al overheen! (14GJ). Er is ons bijna geen uitleg gegegeven over de installatie dus in het begin stond het een beetje verkeerd afgesteld. Toen het goed stond ging ik de stand een beetje in de gaten ging houden zag ik dat het met ongeveer 1GJ per dag opliep. (De vloerverwarming stond toen op ongeveer 22C en de convectoren op 18C -> advies van installateur.) Toen heb ik de vloerverwarming uitgeschakeld en de convector in de woonkamer op 22C gezet. Het verbruik is nu zo'n 1 GJ per 2 dagen. Dat lijkt mij toch echt extreem veel..
Graag zou ik van ervaringsdeskundigen wat advies krijgen hierover en of dit normaal is. Voor de duidelijkheid, wij hebben GEEN thermostaat maar alleen een knop voor warmte of koude van de vloerverwarming en de temperatuur moeten wij in het ketelhok instellen via een draaiknop.

Daarbij liep de luchtvochtigheid op tot 30 met verwarming aan en nu het uit staat is de luchtvochtingheid een nette 60. Het is zeker aan te raden een bevochtiger aan te schaffen als ik van plan ben de verwarming weer in te schakelen?

Het valt mij ook op dat de elektra in dit appartement ook erg hard omhoog loopt, nu begrijp ik dat enigszins omdat wij geen gas meer hebben maar ik vind 70KwH per week toch redelijk wat. Wij zijn overdag nooit thuis, geen stand by apparaten en redelijk wat energiezuinige apparaten..Is dit normaal voor een huis zonder gas of wel aan de hoge kant?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

h@rm@n

Re: Erg hoog GJ verbruik - WKO - Vaanster

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Op de 1e plaats is het een nieuwbouw appartement dat vermoedelijk nog "droog" gestookt moet worden. Op de 2e plaats is het in deze periode, november - februari erg koud geweest en dit heeft extra warmte gekost. Daarbij hebben jullie waarschijnlijk ivm de vloerverwarming ook tijdens jullie afwezigheid normaal gestookt. Dit alles geeft een verklaring van het verbruik dat volgens mij niet uitzonderlijk is.
12 GJ op jaarbasis vind ik wel laag, omgerekend ± 360 m3 gas. Dus 14 GJ is dan vergelijkbar met ± 420 m3 gas. Mijn jaarverbruik is ± 2900 m3, omgerekend 97 GJ. In de door jouw genoemde periode heb ik 1695 m3 of te wel 56 GJ verstookt. Ook het elektriciteitsverbruik vind ik niet uitzonderlijk, 3640 kWh per jaar, komt ongeveer overeen met het gemiddelde verbruik.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

h@rm@n schreef:12 GJ op jaarbasis vind ik wel laag, omgerekend ± 360 m3 gas. Dus 14 GJ is dan vergelijkbar met ± 420 m3 gas.
Volgens informatie van Eneco staat 1 GJ gelijk aan 39 m3 gas.
12 GJ op jaarbasis voor een appartement (mits gunstig gelegen) zou zeer wel mogelijk moeten zijn.
Wij verstoken jaarlijks (incl. omgerekend warm tapwaterverbruik) ca. 25 GJ met 4 personen in een eengezinswoning. Ook in het lopende jaar (van 1e week maart 2010 t/m 1e week maart 2011) komen we rond de 25 GJ uit.
Het klopt wel dat het verbruik in de wintermaanden veel groter is, >1 GJ per week is geen uitzondering. Daar staat tegenover dat het verbruik in de zomermaanden 0 is.
Volgens informatie van EnergieNed (in het jaarlijkse "tariefadvies voor kleinverbruikers van Stadswarmte) bedraagt het gemiddeld elektriciteitsverbruik van een niet op gas aangesloten woning ca. 4100 kWh per jaar. Dus niet de 3500-3650 waar de energiebedrijven zo graag mee schermen.

h@rm@n

Ik wil geen betweter zijn kiz, maar ik heb altijd gemakshalve met 30m3 gerekend. Bovendien staat op de site: http://www.opgewekt.nu/?p=497, Voor (stads)warmte in GJ (gigajoule) geldt:
1 GJ stadswarmte komt overeen met 277 kWh energie dit is ongeveer 28 m3 gas via een HR-ketel. (ik kan er ook niets aan doen :) )
We weten ook dat het verbruik van een heel aantal factoren afhangt, of niet soms? Dat jij 12 GJ warmte verbruikt vind ik persoonlijk heel knap en zou direct met je willen ruilen :) . Ook knap dat je ondanks de koude en sneeuw, al in november jl, tot 1 maart weer op je normale verbruik komt. Daarbij was het in jouw verbruiksjaar, na 1 maart 2010 langer koud dan normaal. Dus zou je, volgens mij, juist (veel) meer verbruik moeten hebben bij de eerst volgende afrekening, lijkt mij.
Ook heb ik mijn twijfels over het gemiddelde jaarverbruik van EnergieNed (is bij géén gasaansluiting). Wat is het gemiddelde? Bij geen gasaansluiting zou het warme water via een elektrische boiler kunnen komen. Het verbruik hiervan heb ik een eerdere topic al uitgelegd en berekend. Ik zou het eerder mee eens zijn dat het gemiddelde er tussen in zou kunnen liggen, zo rond de 3700 a 3800 kWh. Wil je dit goed onderzoeken dat moet je kijken naar het apparatuur dat in gebruik is en de duur (Ook aansluitingen van diverse soort). Bovendien is Nederland aan 't vergrijzen? Dwz minder verbruik door ouderen en mogelijk meer verbruik door jongeren, maat waar slaat de weegschaal naar door? (Gelukkig ben ik in de omstandgheden dat ik dit niet meer hoef te onderzoeken zoals ik dit eerder in een van mijn functies bij een van de grootste, misschien wel het grootste, energiebedrijven van Nederland heb gedaan).
Om eea nog met cijfers te onderbouwen nog enkele gegevens van mijzelf. Verbruikersjaar 2009/2010 vanaf 1 sep 2009 t/m 31 dec 2009 1103 m3 gas verbruik. Over dezelfde tijd in 2010 1418 m3 gasverbruik, logisch omdat het veel kouder was dan in de periode in 2009. Dus 315 m3 gas meer verbruikt. Vanaf 1 jan 2010 tot 7 feb 2010, 692 m3 gas en over dezelfde periode nu in 2011, 594 m3 gas. Dus 98 m3 gas minder. In totaal zit ik nu nog steeds op 217 m3 gas (ruim 7 GJ warmte) meer verbruik in dit lopende verbruikersjaar dan in het vorige, op dit moment.
Sorry hoor :?

vleuterweide 2

Ongelezen bericht door vleuterweide 2 »

Hallo Vleuterweide,

Ook hier een Vleuterweide die met precies hetzelfde probleem kampt. Ook ik kom op een belachelijk veel hoger verbruik uit dan ons voorgeschoteld is bij aanvang. Wij zitten nu vanaf feb vorig jaar in de woning en wij zouden hier zo'n vreselijk energie zuinig huis hebben, want het systeem is zo gemaakt dat het je weinig energie kosten zou geven.

Ook wij zijn ingeschaald op 12 gj per jaar, ook ik had al snel door dat dit totaal niet realistisch is.
Alle bedrijven Vaanster, Spindler etc zijn hier kind aan huis geweest weken lang. Niemand weet waardoor dit verbruik zo hoog is. Ze hebben al meerdere malen geprobeerd de keuze van onze vloer de schuld te geven. Na diverse onderzoeken ook van de vloer, waar eerst bleek dat onze vloer wel 0,2 graden scheelde en in een later onderzoek 1 graad scheelde, bleek het dus niet te verklaren zijn aan de hand van de vloer.

We zitten hier in een nieuw appartement in de winter en de woonkamer is niet warmer dan 17 graden. Ik durf echt geen kachel aan te zetten. Ook de slaapkamers zijn 17 en vaak zelfs 15 of 16 graden. De vloerverwarming staat aan en in de avond lig ik met een electrisch kussen. Als we voluit de bijkachels laten draaien in de woonkamer een aantal uren, dan lukt het om in de hoek van de kachel toch wel 22 graden te krijgen. Maar de rest van de woonkamer is rond de 19 graden.

Wij zitten hier nu een jaar en ons verbruik is totaal 23 gigajoule geweest. In de zomer hebben wij nooit gebruik gemaakt van de airco (waar je wel een behoorlijk bedrag aan vastrecht voor betaald waar je niet vanaf mag zien) We zijn pas in november begonnen met de kachel aan te zetten en we zijn nog 3 weken in december weg geweest waarbij we de kachel/vloerverwarming uitgezet hebben. Toch zitten we dus op een verbruik van 2 gigajoule per maand.

Dit wordt honderden euro's bijbetalen voor 17 graden en met een beetje mazzel 19 graden 's-avonds. Ik weet dat ik een kou kleum ben, maar loop dan ook standaard met dekens om mijn lijf. Alleen een modern huis mag het toch wel 21 graden zijn tegen een prijs die landelijk gezien als normaal beschouwd wordt en dus niet tegen 200 euro per maand voor 100 m2.

Dan inderdaad nog de electra. Ik doe de lichten achter me uit, ik heb GEEN droger, ik was in het weekend en de vaatwasser als hij stamp vol zit draait snachts. Ik werk thuis, dus 1 computer staat de hele dag aan, ja dat kost inderdaad wat meer. We zijn nu een jaar verder en inderdaad zoals ik al verwacht had hebben wij ver boven het landelijk gemiddelde verbruikt.

We zitten voor dit jaar op 4700 kw per jaar, voor een 2 persoonshuishouden. Gemiddeld landelijk is dit 2660 kw per jaar. Dus EXTREEM HOOG! Nee geen apparaten op stand by, ja zoveel mogelijk stekkers uit het stopcontact. 's-avonds als het echt donker is, 1 lamp en hoog uit 2 aan. Een kleine schemerlamp. Het klopt niet.... en ik weet niet hoe het komt. Zulke verbruiken heb ik nog nooit in mijn leven gehad.

Wel kwam ik achter 1 ding, een 2 maanden geleden. Onze teletijdmachine (zo noem ik de belachelijk grote boiler die zij in deze moderne nieuwbouw hebben gezet) hebben ze standaard niet gezet op nachtverbruik van stroom. Want ja!! die verbruikt vast een hoop stroom. Die heb ik 2 maanden geleden gezet op nachtklok. Inderdaad wij zijn nu meer op de nachstroom gaan verbruiken dan op de dagstroom (scheelt toch weer 1,3 cent per kw. helaas zal dit niet meer dan een paar tientjes per jaar schelen) Echter!!! nu zitten wij ondanks onze grote schrik, dus nog meer aandacht voor lampen uit, snachts en weekend wassen, elke lamp uit als je boodschappen gaat doen, ineens op een verbruik die zal uitkomen op 5100 kw per jaar Joepie!! We hebben een energie zuinig huis.

Nee ik weet zeker dat er sprake is van een wanprestatie hier in de nieuwbouw van Vleuterweide en aangezien de huren hier liggen op meer dan 1000 euro per maand (sommige 1200 euro sommige 1400 euro) lijkt het mij heeeeel verstandig als wij als bewoners onze koppen bij elkaar steken en gezamenlijk een klacht indienen (of wat dacht je van huursverlaging, want 2 weken na het tekenen van ons huurcontract voor 2 jaar, lag er al een brief van huursverhoging in de bus).
Hier klopt iets echt niet! Als er iemand is die een beter ligt op de zaak kan werpen hoor ik het graag... Ook als er nog meer mensen zijn met hetzelfde probleem in vleuterweide hoor ik het graag.

[email protected].

Vleuterweide3

Ongelezen bericht door Vleuterweide3 »

Hoi allemaal,

Hier nog een vleuterweide bewoner die niet vrolijk wordt van de jaarafrekening van Vaanster. Wij komen uit op een bedrag van €190 per maand voor de WKO. Eneco weet ik nog niet, maar dat zal ook wel wat kosten.

Het lijkt mij niet normaal dat ik voor een appartement van 85 a 90 m2 190 per maand moet betalen. Die installatie maakt bij ons ook nog eens een hoop herrie.

Bij het tekenen van het huurcontract kregen wij ook een voorbeeld berekening van vaanster. Die berekening ging uit van een woonoppervlak van 100m2 en kwam op een aanzienlijk lager bedrag uit (inclusief variabel gebruik, ik geloof rond de €120). Ik was toen al een beetje sceptisch en heb gevraagd of dit niet een rooskleurig beeld was. Er werd mij gezegd dat dit niet het geval was. Wij zijn doordeweeks niet eens thuis en wonen met z'n 2'en. Verder doen wij niets geks, dus ik kan me niet voorstellen dat het 200 in de maand moet kosten.

En dat ding is inderdaad een teletijdmachine.. :s Wat een apparaat. Maar hebben jullie inmiddels al een oplossing gevonden voor het probleem of is het gewoon een gevalletje van, niets aan te doen?

Als iemand contact wil, schrijf even een bericht, dan kunnen we misschien inderdaad iets ondernemen.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Was het niet makkelijker als jullie via een persoonlijk sociaal contact, dit zouden bespreken, i.p.v. via een forum?

boaz

Ongelezen bericht door boaz »

@ nevermind
Dit soort zaken hier benoemen is het doel van het forum van radar: ervaringen delen en klachten bundelen. Waarom zit jij bijv. op dit forum?

Wij wonen (2 persoonshuishouden) sinds half oktober in onze nieuwe woning met dit systeem van Vaanster.
Wij hebben de eerste maanden ook alleen maar problemen gehad met verwarming.

We hebben nu een afrekening ontvangen waarin wordt aangegeven dan we 13GJ in 2,5 maanden hebben verbruikt. Ik vind het vastrecht ook vrij hoog: 77 euro per maand, en het variabel tarief: 24 euro per GJ tikt ook aardig aan bij dit verbruik. We kunnen flink gaan bijbetalen.

Ik probeer de tarieven van andere aanbieders te vinden voor warmte en koude opslag op internet en ik ben in ieder geval de volgende websites tegengekomen:

Cogas:
http://www.cogas.nl/home/thuis/tarieven ... oudeopslag

Eneco:

http://zakelijk.eneco.nl/SiteCollection ... nverbr.pdf

Dat scheelt toch wel aardig wat, met name het vastrecht.
De vraag is:
1. Is ons verbruik realistisch?
2. Zijn de tarieven niet erg hoog gezien de afrekening en in vergelijking met andere leveranciers?
Laatst gewijzigd door boaz op 18 mar 2012 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

boaz schreef:@ nevermind
Dit soort zaken hier benoemen is het doel van het forum van radar: ervaringen delen en klachten bundelen. Waarom zit jij bijv. op dit forum?

Wij wonen (2 persoonshuishouden) sinds half oktober in onze nieuwe woning met dit systeem van Vaanster.
Wij hebben de eerste maanden ook alleen maar problemen gehad met verwarming.

We hebben nu een afrekening ontvangen waarin wordt aangegeven dan we 13GJ in 2,5 maanden hebben verbruikt. Ik vind het vastrecht ook vrij hoog: 77 euro per maand, en het variabel tarief: 28 euro per GJ tikt ook aardig aan bij dit verbruik. We kunnen flink gaan bijbetalen.

Ik probeer de tarieven van andere aanbieders te vinden voor warmte en koude opslag op internet en ik ben in ieder geval de volgende websites tegengekomen:

Cogas:
http://www.cogas.nl/home/thuis/tarieven ... oudeopslag

Eneco:

De vraag is:
2. Zijn de tarieven niet erg hoog gezien de afrekening en in vergelijking met andere leveranciers?

Ik bedoelde ook, als alle bewoners van Vleuterweide rond de tafel gingen zitten, was het makkelijker te communiceren.
Dit was mijn hint! :wink:

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

boaz schreef:

Eneco:

De vraag is:
Je vergelijking met Eneco klopt niet, dit zijn de tarieven voor Stadsverwarming. De warmte/koude tarieven zijn alleen op te vragen als je je postcode/huisnr. invult; waarschijnlijk krijg je dan de melding dat Eneco die dienst niet aanbiedt op die postcode.

boaz

U heeft gelijk, de prijzen van Eneco zij gebasseerd op het warmtenet.
Maar die van Cogas zijn wel bruikbaar (?), en kunnen de tarieven van Vaanster totaal niet vergeleken worden met de tarieven van het warmtenet? Productiemethoden en installaties zijn anders, maar het product hetzelfde.
Ik ga komende tijd op onderzoek uit inhoeverre dit marktconform en realistisch (zo ook het verbruik) is.

m.schuijt

Ongelezen bericht door m.schuijt »

Wij zitten in project Houtwerf (zo'n 36 woningen) waar ook gebruik gemaakt wordt van warmte via warmte-kou systeem van Vaanster. Wij wonen in vrijstaand huis met vloerverwarming - inhoud 650m3.

Wij wonen er nu 8 maanden en als ik de teller goed aflees hebben we al 16.000 kwh verbruikt, wat neerkomt op 56 Gj.

Wij hebben meerdere malen aangegeven bij Vaanster dat ons verbruik heel hoog is, maar geven ze als antwoord dat installateur de vloerverwarming verkeerd heeft aangesloten / of de installatie verkeerd heeft ingesteld. De installateur is al twee keer langsgeweest, maar die geeft aan dat er niets mis is, en dat het waarschijnlijk ligt aan de kleppen van het apparaat die continue open en dicht gaan.

Wij hebben lang niet willen tekenen voor het Vaanster contract daar wij de vastrechttarieven + gebruikstarieven voor zowel warm als koud veels te hoog vinden gezien de 8 maanden verbruik.
We hebben onlangs onder druk het contract wel moeten tekenen daar wij anders per direct zouden worden afgesloten van warmte. Wat voor ons geen optie was, daar wij ook 2 kleine kinderen hebben. De kosten van afsluiting Euro 750 waren voor onze rekening, en ook de kosten voor wederaansluiting (euro 750).

Wij met onze rug tegen de muur stonden, daar Vaanster de enige leverancier is bij ons project hebben we alsnog getekend onder protest. Maar ja wat haalt het uit de voorschottermijnen van Euro 110 hebben wij ook moeten betalen.

Vaanster leest de meterstanden op afstand af, en wilde niet aangeven wat volgens hun onze meterstand was. Ons voorschottarief is gebasseerd op een jaarverbruik van zo'n 15Gj, maar volgens mij gaan we dit bij lange na niet halen gezien het verbruik van 56 Gj in 8 maanden.
Binnenkort verwachten wij de eerste afrekening..... wij houden ons hart vast......

De tarieven die wij betalen zijn zo ongeveer:
Euro 35 vastrecht warm per maand
Euro 33 vastrecht koud per maand !!!! (erg veel voor iets wat je bijna niet gebruikt)
Euro 8 voor meetkosten
en variabel tarief warmte van zo'n Euro 23 per maand.
variabel tarief koud is gratis
Volgens onze berekening betalen we dan zo'n 250 Euro per maand voor Warmte/koud !!! Wat wij krankzinnig vinden.

Heeft een van jullie al afrekeningen gehad voor het daadwerkelijke verbruik?? Andere bewoners in ons project wonen er nu bijna 3 jaar maar hebben nog nooit een afrekening gehad.

Bassl

Ongelezen bericht door Bassl »

Ik vroeg me af of iemand al een stap verder is gekomen met vaanster.
Zelf hebben wij een erg laag verbruik omdat onze woning goed geïsoleerd is en veel glas op het zuiden heeft. Wij stoken maar maximaal 3 maanden per jaar. Dat betekend dat de vastrecht kosten en andere onzin die je moet betalen 6 keer hoger is dan ons verbruik. Met andere woorden we hadden met alleen een elektrisch kacheltje 15 euro per maand kwijt geweest, nu 90 euro.

We betalen meer dan 1000 euro per jaar voor iets dat we nauwelijks gebruiken, echt belachelijk dus.
Het vervelende is dat we dit helemaal niet wilde, maar net als iedereen gedwongen werden.

groet,

Bas

boaz

Het blijft een feit dat te tarieven van Vaanster niet marktconform zijn. Zolang de wijziging in de warmtewet nog niet is doorgevoerd hebben dit soort leveranciers vrij spel. Tevens vaalt Vaanster, zo te lezen bij veel nieuwbouwprojecten in Nelderland, in haar dienstverlening.
Misschien wordt het tijd serieus aan de bel te trekken via Radar en/of de alarmbellen te laten rinken bij de overheid. Steeds meer nieuwbouwprojecten krijg dit zgn "duurzame" warmte systeem incl. de hoge tarieven en problemen. Het hele idee van een vrije energiemarkt is hier totaal niet aan de orde. Geen keuze vrijheid voor de consument en geen onderlinge concurrentie tussen leveranciers.

h@rm@n

Misschien wordt het tijd serieus aan de bel te trekken via Radar en/of de alarmbellen te laten rinken bij de overheid. Steeds meer nieuwbouwprojecten krijg dit zgn "duurzame" warmte systeem incl. de hoge tarieven en problemen. Het hele idee van een vrije energiemarkt is hier totaal niet aan de orde. Geen keuze vrijheid voor de consument en geen onderlinge concurrentie tussen leveranciers.
Mogelijk de juiste persoon op de juiste plaats: http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/al ... /index.jsp

Thevandermeij

Ongelezen bericht door Thevandermeij »

klopt

Je gaat nooit antwoorden krijgen ik heb een bel verbod bij vaanster.
omdat ik moeilijke vragen stel en hun feiten voor leg en vraag of ze dit kunnen verklaren met hun kosten.

Als ik bel krijg ik te horen dat ze mij niet te woord mogen staan.
ik betaal 90 euro vast recht
Dan moet ik de convectie zomers aan zetten anders hebben ze in de winter geen warm water.
Die dingen verbruiken veel stroom vandaar dat je energy rekening zo hard gaat. je betaald dus zomers ook nog eens voor het opwarmen van het water wat dus in de winter terug mag kopen voor 25 euro per GJ.

Terwijl bij de het betreden van de woning beloofd is dat het systeem goedkoper zou zijn dan stand verwarming en CV. bij verder onderzoek is gebleken dat het systeem ook 300 euro perjaar goed koper is dan stad CV alleen steek Vaanster deze voordelen zelf in eigen zak.

Als je het systeem gebruikt ben echt kapitalen kwijt ik heb beuren hier die meer dan Duizend Euro moesten bij betalen dat komt dus op een verbruikt van meer dan 200 euro permaand voor 80M2 alleen verwarming daar komt stroom en water dus nog bij.

je kan het ook niet op zeggen dus ik heb uit protest alles uit gezet en gebruik het niet.
huis bij verwarmen met een elektrische kachel is goed koper. en geeft meer inzagen in je stook kosten.
want ziet bij vaanster ook niet hoeveel GJ je verbruikt Het is AAN of uit ook maakt het qua verbruik niet uit of je nu 1 graad of 10 graden bij gaat verwarmen.

boaz

Beste Thevandermeij,

Het is belachelijk dat dit bestaat en gebeurd. Daarnaast ook ongelofelijk dat je een bel verbod hebt gekregen. Ik snap de keuze van een elektriciteitskacheltje ipv de Vaanster installatie. Wij hebben inmiddels ook weer meerdere dagen gehad waarop de verwarming niet werkte door problemen met de leiding / zaken die niet goed waren afgesteld (nog steeds niet!).
We zijn ook nog in afwachting van de jaarafrekening, ik houd mijn hart vast!

Een klein lichtpuntje aan de horizon is is dat de Warmtewet eindelijk wordt aangenomen door de overheid en naar verwachting per 1 juli van kracht zal zijn. Dit zal de verbruikers beschermen tegen:
- Te hoge tarieven
- Onacceptabele storingen
- Niet transparante leveranciers
Momenteel hebben bedrijven als Vaanster helaas nog vrij spel bij gebrek aan duidelijke warmte wetgeving.

zie meer hierover op internet.

Dat verandert natuurlijk nog niks aan het feit dat het systeem helemaal niet duurzaam is.

ETuijl

Ongelezen bericht door ETuijl »

Hoi iedereen,

Hier nog iemand die zich al zorgen maakte, maar zich kapot heeft geschrokken bij de eindafrekening.

We hebben dit afgelopen jaar 90 euro per maand betaald, en kregen vandaag een jaarafrekening van 960 euro (!). We hebben een appartementje van 90m2, vanaf april tot oktober is de vloerverwarming uit geweest. Airco is nooit aangeweest.

Daar komt zelfs nog bij dat in een jaar tijd de vloerverwarming 3 keer kapot is geweest. Dus effectief heeft het ding misschien een half jaar gewerkt

Je gaat mij niet wijsmaken dat dat normaal is om voor pakweg 6 a 7 maanden verwarming 1900 euro te moeten betalen. Is er al iets gebeurd op dit vlak wb informeren van Radar, of iets dergelijks? En is er enige organisatie hieromtrent? Ik zou graag aanhaken.

Groet,
Erwin

m.schuijt

Ongelezen bericht door m.schuijt »

Hallo erwin,
Klinkt allemaal bekend.
Was bij ons precies hetzelfde
Klagen bij vaanster heeft niets opgeleverd. Het enige wat zij zeggen is dat het aan je eigen stookgedrag ligt en dat je verbruik zo hoog is doordat we de ramen hebben openstaan in de winter. Helemaal niets van waar, maar dit is volgens vaanster heeft de enige mogelijkhheid, hun installatie werkt prima.

Wij ergeren ons aan de media die lovend spreekt over nieuwe wko-projecten, en de term duurzaam. En daarbij is het nog verdomd lastig om tarieven van nieuwe projecten op te vragen. Iedereendoet hier een beetje geheimzinnig over. En als je dan uiteindelijk tarieven hebt gekregen, schatten ze je een verbruik voor van nieuwe13gj per jaar. Klinkt allemaal heel bekend. Maar na je eerste jaarrekening weet je wel beter, en kan je er niets meer tegen inbrengen, erg frustrerend.
We proberen nu aandacht te krijgen van de lokale media, maar hier gaat wel een tijd overheen voordat je wat bereikt.

Gister was er op nederland1 nog een programma op tv over wko
Programma heet meldpunt van omroep max. Tweede item ging over wko

Verder proberen we nu met de hele wijk om vaanster aan te pakken, daar wij de jaarrekening en tarieven afschuwelijk hoog vinden. Hopelijk gaat dit wat opleveren.

Welke wijk ben jij van?

Groet schuijt

NVG

Ongelezen bericht door NVG »

Hoi Allemaal,

'Fijn' om te lezen dat dat we niet de enige zijn die ons groen en geel ergeren aan Vaanster!

Ook wij hebben net, na anderhalf jaar, onze eerste eindafrekening gehad van Vaanster: Warmte en water gaat, voor ons tweepersoonshuishouden in een appartementje van 74m2, het absurd hoge bedrag van 140 euro per maand kosten (25.5 GJ).

Waar dit hoge bedrag vandaan komt? De GJ-prijs van Vaanster is met 30.04 per GJ ongeveer 20% hoger dan Nuon, maar het zit 'm vooral in de vastrechtkosten van bijna 80 euro per maand! (Ruimteverwarming met tapwater klasse CW4, huur afgifteset warmte en koude, huur energiemeter en uitlezing & ruimtekoeling)

WKO, zou het noooooooit meer doen. En het erge is dat de Warmtewet hier waarschijnlijk niks aan gaat veranderen, daar deze alleen een GJ maximumtarief regelt...

Gesloten