LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leaseboete, mag dit?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Ploes

Leaseboete, mag dit?

Ongelezen bericht door Ploes »

In 2012 heeft mijn vriend zijn baan opgezegd per 1 oktober. Nu staat er een clausule in zijn leasecontract dat bij beeindiging van het contract de leaserijder verantwoordelijk is voor het vinden van een nieuwe berijder. Anders moet er een boete betaald worden.

Dankzij de leasepoule binnen het bedrijf had vriend deze snel gevonden. Echter op 29 september geeft nieuwe berijder aan dat hij van het bedrijf opdracht heeft gekregen om langer door te rijden in zijn eigen auto.

Vriend was door de korte termijn niet meer in staat om een nieuwe berijder te vinden. Zijn manager geeft telefonisch door dat er geen boete zal volgen omdat er geen tijd meer was om een nieuwe berijder te zoeken.

Nu heeft vriend dus toch een boete ontvangen ( na ong. 3 maanden). Hierop heeft hij gereclameerd dat hij het hier niet mee eens is. Meer dan een jaar niks meer gehoord van bedrijf en nu ineens een incasso aankondiging.

Mag dit zomaar?

WillemLW

Re: Leaseboete, mag dit?

Ongelezen bericht door WillemLW »

Ja, enkel tijdsverloop kan niet leiden tot het aannemen van rechtsverwerking. Daarvoor is meer nodig (bijv: bepaalde uitlatingen of anderzins handelen). De vordering is bovendien nog lang niet verjaard. Dus pech.

Ploes

Ongelezen bericht door Ploes »

Nee, snap dat het niet verjaard is. Misschien moet ik de vraag wat duidelijker stellen.

Vriend had aan voorwaarde om nieuwe berijder te vinden voldaan. Echter twee dagen voor uitdiensttreding heeft nieuwe berijder zich terug moeten trekken door regels van het bedrijf.

Is het reeël dat hiervoor een boete wordt doorbelast. Terwijl hij mondelinge toezegging heeft gehad dat dit niet zou worden gedaan.

Bedankt voor je reactie!

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Is het reeël dat hiervoor een boete wordt doorbelast. Terwijl hij mondelinge toezegging heeft gehad dat dit niet zou worden gedaan.

mondelinge toezeggingen hebben niet veel waarde
er had een schriftelijke toezegging gevraagd moeten worden

los van deze toezegging is de situatie dus dat er een boeteclausule bestond als het contract eerder werd beeindigd, tenzij iemand dit contract voort wilde zetten
deze persoon is er uiteindelijk niet
het lijkt me dus niet onredelijk dat die boete wordt opgelegd

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ploes schreef:Nee, snap dat het niet verjaard is. Misschien moet ik de vraag wat duidelijker stellen.

Vriend had aan voorwaarde om nieuwe berijder te vinden voldaan. Echter twee dagen voor uitdiensttreding heeft nieuwe berijder zich terug moeten trekken door regels van het bedrijf.

Bedankt voor je reactie!
Ik denk dat dit er meer detailinformatie nodig is om hier iets zinnigs over te zeggen. Was er al een goedgekeurde overeenkomst met de nieuwe berijder en werd die op het laatste moment ingetrokken of was er al beleid dat leasecontracten werden verlengd en had de nieuwe berijder daar geen rekening mee gehouden? Zomaar een paar dingen die bij mij bovenkomen.

Ad Verkaad

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Ploes schreef:In 2012 heeft mijn vriend zijn baan opgezegd per 1 oktober. Nu staat er een clausule in zijn leasecontract dat bij beeindiging van het contract de leaserijder verantwoordelijk is voor het vinden van een nieuwe berijder. Anders moet er een boete betaald worden.

Dankzij de leasepoule binnen het bedrijf had vriend deze snel gevonden. Echter op 29 september geeft nieuwe berijder aan dat hij van het bedrijf opdracht heeft gekregen om langer door te rijden in zijn eigen auto.

Vriend was door de korte termijn niet meer in staat om een nieuwe berijder te vinden. Zijn manager geeft telefonisch door dat er geen boete zal volgen omdat er geen tijd meer was om een nieuwe berijder te zoeken.

Nu heeft vriend dus toch een boete ontvangen ( na ong. 3 maanden). Hierop heeft hij gereclameerd dat hij het hier niet mee eens is. Meer dan een jaar niks meer gehoord van bedrijf en nu ineens een incasso aankondiging.

Mag dit zomaar?
Als je vriend in 2012 zijn baan heeft opgezegd tegen 1 oktober, is er toch nog ruim de tijd om een ander te vinden die het contract kan overnemen?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat veel afhangt van wat er precies is afgesproken en waar men mee akkoord is gegaan. Het leasecontract is natuurlijk in eerste instantie van de werkgever. Als je vriend een nieuwe berijder heeft gevonden, dan heeft hij dat neem ik aan aan de werkgever gemeld. En vervolgens zou er een overeenkomst tussen de nieuwe berijder en de werkgever moeten komen. En de werkgever zou dan in elk geval zwart op wit hebben moeten zeggen dat ze akkoord zijn gegaan en dat je vriend van zijn verplichtingen ontheven is.

Als ze daarna hun interne regels veranderen, waardoor de nieuwe berijder toch langer door moet rijden, dan kunnen ze in elk geval niet meer bij je vriend aankloppen, want hij heeft dan gedaan wat hij kon.

Maar als er nog niets formeel geregeld was, was je vriend nog steeds verantwoordelijk voor het contract. En als de regels dan veranderen, waardoor de nieuwe berijder de auto niet meer kan overnemen, dan zou je vriend toch een andere berijder hebben moeten zoeken.

Gesloten