LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oversluiten woekerpolis naar banksparen

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
marcelle4sma
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 apr 2012 00:36

Oversluiten woekerpolis naar banksparen

Ongelezen bericht door marcelle4sma »

Wij hebben in 2000 een zg. woekerpolis afgesloten bij Avero Achmea gekoppeld aan een hypotheek. Onlangs bij de hypotheker geweest omdat wij van onze beleggingsverzekering af willen. Wij hebben het advies gekregen om de woekerpolis af te kopen en over te sluiten naar banksparen. De afkoopsom van de woekerpolis zal als eerste storting worden gedaan in het bankspaarprodukt. Dien ik nu over de afkoopsom 52% belasting te betalen?
De hypotheker vraagt € 995 voor het advies. Is dit wel terecht?

Overigens hebben wij in januari de afkoopsom opgevraagd. Dit was toen € 18.100 nu eind april is de afkoopsom nog maar € 17.500 en dit terwijl er 4 x een storting van €160 is gedaan. Kan hier nog iets mee gedaan worden? Kan de hypotheker niet aansprakelijk worden gesteld dat de beleggingen in een minder risicovoller fonds werden gedaan?

DHA-klachten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jun 2010 16:36

Re: Oversluiten woekerpolis naar banksparen

Ongelezen bericht door DHA-klachten »

Geacht forumlid,

Uw bijdrage van 5 mei jl. heb ik gelezen en (voor zover mogelijk) zou ik graag even kort willen reageren. Voordat ik dat doe stel ik mij echter graag eerst even voor: mijn naam is R. van der Laan en ik ben werkzaam bij de centrale organisatie (hoofdkantoor) van alle vestigingen van De Hypotheker. Ik hou mij o.a. bezig met het oplossen van problemen en het behandelen van klachten.

Uit uw relaas maak ik een aantal zaken op:
- u heeft een fiscale vraag,
- u vraagt zich af of er terecht kosten voor het omzettingsadvies in rekening worden gebracht en
- u vraagt zich af of De Hypotheker verantwoordelijk gehouden kan worden voor een daling van de waarde van uw polis.

Ik kan uit uw bijdrage helaas niet opmaken of u deze vragen ook al heeft gesteld aan uw adviseur en om welke vestiging van De Hypotheker het gaat. Gezien onze naamsbekendheid wil het nog wel eens gebeuren dat een ander kantoor dan De Hypotheker voor één van onze vestigingen wordt aangezien, vandaar dat ik mij in eerste instantie op deze wijze tot u wend.

Om uw vragen beantwoord te krijgen zou ik u willen voorstellen deze aan uw adviseur voor te leggen.Voor zover ik vanaf deze plaats kan beoordelen zou hij of zij alledrie de vragen probleemloos moeten kunnen beantwoorden en motiveren.

Mochten de antwoorden op één of andere manier voor u toch onbevredigend zijn dan kunt u via onze site daarover een formele klacht indienen (https://mijn.hypotheker.nl/over-de-hypo ... reden.aspx).

Met vriendelijke groet,

Rob van der Laan
De Hypothekers Associatie BV

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: Oversluiten woekerpolis naar banksparen

Ongelezen bericht door Rense »

Vraag 1: Nee, er is geen inkomstenbelasting verschuldigd. Het betreft hier een spaar/beleggings produkt zonder fiscale clausule. De waarde kan dus worden doorgestort zonder af te rekenen.

Vraag 2: Als de hypotheker destijds de hypotheek niet heeft afgesloten zijn deze kosten redelijk. Als de hypotheker deze hypotheek wel heeft afgesloten dan zijn deze kosten onredelijk. De AFM (Autoriteit Financiële Markten) heeft aangegeven dat adviseurs in een dergelijk geval de klant gratis zouden moeten helpen.

Vraag 3: Nee, resultaten van een beleggingsverzekering zijn niet beïnvloedbaar door de adviseur en dus kan je hem daarvoor ook niet aansprakelijk stellen. Het betreft hier koersverlies. Alleen wanneer aangetoond kan worden dat de adviseur heeft verzaakt en de zaak daardoor onnodig lang heeft geduurd kun je wellicht in overleg gaan omtrent een vergoeding. Bedenk echter dat de doorlooptijd bij verzekeraars momenteel erg lang zijn en ook dit kan niet door de adviseur worden beïnvloed.

marcelle4sma
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 apr 2012 00:36

Re: Oversluiten woekerpolis naar banksparen

Ongelezen bericht door marcelle4sma »

Woekerpolis is 10 jaar geleden bij een andere tussenpersoon afgesloten (welke inmiddels failliet is). In 2007 zijn wij bij de hypotheker terecht gekomen ivm koop huidige woning.
Eind 2010 zijn wij ook bij de hypotheker geweest voor opname uit de verhoogde inschrijving voor verbouwing van onze woning. Toen ook vraag gesteld of wij niet beter konden overstappen naar een ander produkt. Er is ons toen geadviseerd om toch te blijven beleggen. Kosten toen aan hypotheker €995.
Nu zelf weer naar hypotheker gestapt ivm negatieve geluiden beleggingspolis en dat wij zelf zagen dat onze inleg meer is geweest dan de waarde die er nu staat. Ik vind het onterecht dat ze nu weer kosten in rekening willen brengen voor advies.

Gesloten