LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] overlast van onderburenburen

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
wally76
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 okt 2010 01:58

overlast van onderburenburen

Ongelezen bericht door wally76 »

hallo allemaal,

ik woon nu een jaar op mijzelf en heb ook al bijna een jaar last van harde geluiden van mijn onderburen. maar er was nog mee te leven. nu heb ik sinds een maand nieuwe onderburen, deze maken erchter zoveel lawaai en ook op belachelijke tijdstippen dat ik er helemaal gek van word.

het begind meestal rond een uur of 4 in de ochend, ik word dan wakker van dichtslaande kastdeuren en gangdeuren, dan word rond half 8 de voordeur zo hard dicht gegooid dat de ramen er bijna uitkomen. dit is zo goed als elke dag het geval. vanmiddag kwam ik van het toilet de huiskamer in en zag tot mijn verbazing de kat van de onderburen rustin in mijn huis aan het wandelen was.

aangezien ik een groot tropische aquarium heb was ik hier niet zo'n fan van.

als ik de buren aanspreek over het overlast krijg ik direct een grote bek en word er gezegt dat ze geen zin hebben om voor mij op hun tenen te gaan lopen.

buurtbemiddeling is al ingeschakeld geweest maar helaas heeft dit totaal geen effect gehad. wat kan ik nu het beste doen?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: overlast van onderburenburen

Ongelezen bericht door ciske »

woningbouw inschakelen, wijkagent alleen zal het er niet veel gezelliger op worden.

hebben jullie geen huurdersvereniging?

wally76
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 okt 2010 01:58

Re: overlast van onderburenburen

Ongelezen bericht door wally76 »

woningstichting heeft de buurtbemiddeling ingeschakeld dus deze is goed op de hoogte van de situatie. echter doet de wst er heel weinig aan vind ik. ik ben zelfs al bij de wst geweest met een kopie van het huurcontract met daarin de "overtredingen" gemarkeerd die de buren doen. niks...

ik ben nu al meer als een week super saga omdat ik veelste weinig rust krijg.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: overlast van onderburenburen

Ongelezen bericht door snepke »

Het is maar een hulpmiddel ,maar misschien krijg je dan wat rust.
Laat een paar oordopjes aanmeten,kost wel wat ,maar het helpt wel.

Heb ze ook,mijn man snurkt verschrikkelijk,deed geen oog dicht,zelfs als ik beneden op de bank ging slapen,hoorde ik het nog.
Die dopjes zijn een uitkomst.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: overlast van onderburenburen

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Wel lastig met het horen van de wekker, oordopjes...

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: overlast van onderburenburen

Ongelezen bericht door snepke »

Je moet wat als je wil slapen.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: overlast van onderburenburen

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Daar heeft u gelijk in.
Enkel jammer dat TS tot dit soort maatregelen gedwongen wordt.

wally76
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 okt 2010 01:58

Re: overlast van onderburenburen

Ongelezen bericht door wally76 »

bedankt voor de reactie's,

ik heb dus geprobeerd met oordoppen te slapen dit gaat wel natuurlijk maar heb ik indd een probleem met de wekker.

hier moet toch iets aan te doen zijn? ik ben het echt zat en wil het op een goede manier oplossen voordat ik echt ontplof.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: overlast van onderburenburen

Ongelezen bericht door ciske »

aandringen bij de woningbouw dat ze er iets aan gaan doen, tenslotte huur je een huis voor woongenot en niet voor woon ellende , succes.

misschien een optie om eens wat vaker de woningbouw te bellen , net zolang tot ze je serieus nemen.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: overlast van onderburenburen

Ongelezen bericht door smilie »

Let op, volgende is echt een nood maatregel, maar wellicht kan het helpen;

Zo te lezen, heb je al verschillende trajecten gestart. Als het goed is, heb je daarvan ook bewijs. Bewaar deze goed.

Vervolgens, ga zelf net zo veel lawaai veroorzaken. Ik weet het - het is asociaal en het zou niet mogen. Echter, vrees ik dat dat wel de snelste manier is om je onderburen tot fatsoen te brengen. Blijkbaar worden ze rond uur van 4 's nachts wakker. Dus om 1 of 2 uur 's nachts liggen ze te slapen. Maak dan rond deze tijdstip lawaai waarvan ze zelf niet kunnen slapen en / of wakker worden. Wedden dat ze na een week bij je voordeur staan om om verhaal te halen. Probeer dan rationeel met ze gesprek te voeren en tot een gezamenlijk oplossing te komen.

Nogmaals - ik besef me dat dit erg asociaal manier van handelen is - maar ik snap ook dat je je rust wilt. Soms moet je net een extra stap nemen. Weinig rust veroorzaakt maar, oh zo veel problemen :(

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: overlast van onderburenburen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Erg slecht advies, kwaad met kwaad bestrijden. Een redelijk gesprek kun je dan definitief vergeten. Ook kan de verhuurder je dan niet meer helpen.

Vraag de verhuurder (als je huurt) om een "registratieformulier overlast". Schrijf alle tijdstippen van de overlast vervolgens op. Doe dat bijvoorbeeld een week lang en stuur de lijst dan naar je verhuurder. Ziet er zo uit: http://www.google.com/search?q=pdf+regi ... lr=lang_nl

De overlastgever wordt vervolgens uitgenodigd voor een gesprek bij de verhuurder. Ga hier net zo lang mee door totdat de overlastgever zijn gedrag aanpast. Wordt het echt te gek: onmiddellijk de politie bellen. Bij voorkeur na 22.00 uur: er is dan sprake van burengerucht en dat is strafbaar. Blijf konsekwent op je strepen staan: schrijf alles op. Dus ook met deuren slaan, schreeuwen, etc etc.

Ik weet helaas érg goed waar ik het over heb. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: overlast van onderburenburen

Ongelezen bericht door smilie »

@Bob: ik heb zelf ook meerdere malen aangegeven dat mijn advies echt als aller laatste middel ingezet zou moeten worden. Ik ben er ook voor om eerste, als rationele en volwassene mensen met elkaar te praten.

Uit mijn ervaring, is het soms helaas niet anders dan om kwaad - met kwaad te bestrijden. Dit kan (en zal vaak) escaleren. Echter, ik kan me ook volledig inleven in de situatie waarin TS nu zich bevindt. Dagen (nachten) achter elkaar geen rust krijgen, wordt je vanzelf gek. Je lijdt eronder lichamelijk en psychisch, je presteert niet meer goed op je werk / school - ga maar zo door.

Zo had ik, toen ik op kamers woonde paar lastige buren. Na meerdere malen normaal met ze getracht tot oplossing te komen, was het niet anders dan met hun 'geschut' aan te vallen. En dan sta je verbaasd te kijken hoe snel ze zich wel aan kunnen passen.

Helaas hebben sommige mensen geen inlevingsvermogen en snappen ze geen andere taal dan hun eigen :(

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: overlast van onderburenburen

Ongelezen bericht door mihoen »

smilie schreef: Helaas hebben sommige mensen geen inlevingsvermogen en snappen ze geen andere taal dan hun eigen :(
en dan hoeven ze niet eens van buiten nederland te komen...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: overlast van onderburenburen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat is inderdaad helemaal niet nodig. Geestverruimers uit de zwaarste categorie doen de rest (bij mijn buren dan).

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: overlast van onderburenburen

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Vervolgens, ga zelf net zo veel lawaai veroorzaken. Ik weet het - het is asociaal en het zou niet mogen. Echter, vrees ik dat dat wel de snelste manier is om je onderburen tot fatsoen te brengen. Blijkbaar worden ze rond uur van 4 's nachts wakker. Dus om 1 of 2 uur 's nachts liggen ze te slapen. Maak dan rond deze tijdstip lawaai waarvan ze zelf niet kunnen slapen en / of wakker worden. Wedden dat ze na een week bij je voordeur staan om om verhaal te halen. Probeer dan rationeel met ze gesprek te voeren en tot een gezamenlijk oplossing te komen.
Ik denk niet dat dat helpt. Je verziekt de verhouding alleen maar nog verder, en voor je het weet ben JIJ degene die op het matje moet komen. Ze gaan echt geen rationeel gesprek aan als je zelf herrie gaat maken, ik denk dat hun reactie eerder zla zijn: GVD eerst loop je over ons te zeuren en nu maak je zelf herrie! Rot een eind op, met jou praten we niet!"
Vraag de verhuurder (als je huurt) om een "registratieformulier overlast". Schrijf alle tijdstippen van de overlast vervolgens op. Doe dat bijvoorbeeld een week lang en stuur de lijst dan naar je verhuurder. Ziet er zo uit: http://www.google.com/search?q=pdf+regi ... lr=lang_nl

De overlastgever wordt vervolgens uitgenodigd voor een gesprek bij de verhuurder. Ga hier net zo lang mee door totdat de overlastgever zijn gedrag aanpast. Wordt het echt te gek: onmiddellijk de politie bellen. Bij voorkeur na 22.00 uur: er is dan sprake van burengerucht en dat is strafbaar. Blijf konsekwent op je strepen staan: schrijf alles op. Dus ook met deuren slaan, schreeuwen, etc etc.
Dit vind ik een veel betere benadering. In het uitterste geval zou je wellicht kunnen dreigen met het inhouden van huur zodat je verhuurder de overlastgever MOET aanpakken. Als je huur inhoudt: zet wel het ingehouden bedrag apart zodat je het later alsnog kan betalen, geef aan dat je alsnog het verschil betaalt als de overlast stopt, en doe dit alleen wanneer werkelijk niets anders meer helpt. Probeer wel altijd redelijk en tot praten bereid te zijn, maar voer de druk stap voor stap verder op. Zo sta je een stuk sterker.

Of, als je gewoon van het gedonder af wil, kan je ook misschien andere woonruimte zoeken. Misschien niet helemaal eerlijk, maar ik kan me voorstellen dat dit alles ook aan je gaat vreten.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: overlast van onderburenburen

Ongelezen bericht door seconds-out »

wally76 schreef:woningstichting heeft de buurtbemiddeling ingeschakeld dus deze is goed op de hoogte van de situatie. echter doet de wst er heel weinig aan vind ik. ik ben zelfs al bij de wst geweest met een kopie van het huurcontract met daarin de "overtredingen" gemarkeerd die de buren doen. niks...

ik ben nu al meer als een week super saga omdat ik veelste weinig rust krijg.
Ik denk ook dat ze niks voor je kunnen doen, je woont in een gehorige flat, het feit dat je s nachts woongeluiden hoort is geen reden voor klagen.
Het is ook jouw woord tegenover de buren..jij vindt dat ze met de deuren smijten enz, zij zullen waarschijnlijk anders beweren.
Oordopjes zijn niet zo duur. 8)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: overlast van onderburenburen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Weer zo'n draadje waar de topicstarter voorgoed is verdwenen. Er komen hier steeds meer figuren wat posten in de hoop op een presenteerblaadje het Gouden Antwoord te krijgen. Is dat er niet: nou jammer dan, dáááááááág. En een bedankje is he-le-maal uitgesloten voor degenen die met je meedenken.

De moderne onverschillige consumptiemaatschappij van vandaag.

wally76
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 okt 2010 01:58

Re: overlast van onderburenburen

Ongelezen bericht door wally76 »

hallo,

nu dan een jaar later de afloop hiervan.
@ Bob Schurkjens: je hebt gelijk, niet meer aan dit forum gedacht wegens de grote veranderingen.

ik ben naar de wst gegaan met een kopie van het huurcontract en daarin de punten aangestreept die de buren overtraden.

dit waren 6 harde punten waar de wst niet omheen kon, wettelijk gezien reden genoeg om ze een officiele waarschuwing te geven en verder.

op et moment dat ik bij de wst was zag ik een hoekwoning te huur staan, na een gesprek met de wst heb ik deze woning per direct toegewezen gekregen i.v.m. de overlast in mijn flat.

ik vind het enerzijds jammer dat ik op deze manier mijn huis uit gegaan ben maar anderzijds heb ik er een bijna (voor mij) droomhuis aan over gehouden, nu woon ik in een 2 onder 1 kap woning met bijna 400m2 grond eigen oprit en een fantastische buurt. kan erg goed met alle buren en het belangrijkste.. een goede nachtrust!

bedankt allemaal.

Gesloten