LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Rollenbank: een wettig middel?
Rollenbank: een wettig middel?
Rollenbank: een wettig middel?
in Nederland is het toegestaan om 0.5 kw vermogen te hebben op een brommer. Dit geld voor brommers van 50 kilo en brommers met een vol gewicht van 140 kilo. Europa mag je maximaal 4.5 kw hebben op een brommer. Nieuwe brommers geconstructueerd voor de Europese wetgeving worden afgeknepen tot 0.5 kw. Vaak kan hier geen snelheid mee worden gemaakt aangezien nieuwere types vaak zwaarder zijn. Bromfietsers worden steeds vaker naar de autoweg verwezen. In deze situaties is 0.5 kw niet afdoende. Men moet op gang komen en met een lage top duurt dit te lang. Gevolg: gevaarlijke verkeerssituaties en soms zelfs levensbedreigende.
Rollenbank.
In Nederland wordt je bekeurd op de constructie snelheid (vermogen) waarmee een brommer eventueel een hogere snelheid kan halen dan toegestaan. Er wordt gezegd dat er een vermogen wordt gemeten maar met schakelbrommers wordt in elke versnelling toch verschillende vermogens gemeten. Sommige schakels kunnen wel een vermogen afgegeven in de lage versnellingen "hoog houden", maar in de hogere versnellingen ontbreekt het vermogen door de teveel tegenstand dit. En juist in de hogere versnellingen kan er een eventueel een snelheid worden behaald.
Tevens is het zo dat elke brommer anders omgaat met vermogen/snelheid. Ook zit er verschil in schakelbrommers en scooters.
Een originele Di-tech van Aprilia haalt 0.8 vermogen origineel.
Een type rieju (schakelbrommer) origineel haalde 0.9 maar de snelheid is toch maar echt 45-50 en zat binnnen de tolerantiegrens.
Mijn stelling is ook als je een aantal scooters en schakelbrommers neemt (origineel) en deze op verschillende rollenbanken per scooter per rollenbank een andere vermogen uitkomen.
Is dit niet wat voor Radar om te testen? en het rijden van een originele brommer in lastige verkeerssituaties?
in Nederland is het toegestaan om 0.5 kw vermogen te hebben op een brommer. Dit geld voor brommers van 50 kilo en brommers met een vol gewicht van 140 kilo. Europa mag je maximaal 4.5 kw hebben op een brommer. Nieuwe brommers geconstructueerd voor de Europese wetgeving worden afgeknepen tot 0.5 kw. Vaak kan hier geen snelheid mee worden gemaakt aangezien nieuwere types vaak zwaarder zijn. Bromfietsers worden steeds vaker naar de autoweg verwezen. In deze situaties is 0.5 kw niet afdoende. Men moet op gang komen en met een lage top duurt dit te lang. Gevolg: gevaarlijke verkeerssituaties en soms zelfs levensbedreigende.
Rollenbank.
In Nederland wordt je bekeurd op de constructie snelheid (vermogen) waarmee een brommer eventueel een hogere snelheid kan halen dan toegestaan. Er wordt gezegd dat er een vermogen wordt gemeten maar met schakelbrommers wordt in elke versnelling toch verschillende vermogens gemeten. Sommige schakels kunnen wel een vermogen afgegeven in de lage versnellingen "hoog houden", maar in de hogere versnellingen ontbreekt het vermogen door de teveel tegenstand dit. En juist in de hogere versnellingen kan er een eventueel een snelheid worden behaald.
Tevens is het zo dat elke brommer anders omgaat met vermogen/snelheid. Ook zit er verschil in schakelbrommers en scooters.
Een originele Di-tech van Aprilia haalt 0.8 vermogen origineel.
Een type rieju (schakelbrommer) origineel haalde 0.9 maar de snelheid is toch maar echt 45-50 en zat binnnen de tolerantiegrens.
Mijn stelling is ook als je een aantal scooters en schakelbrommers neemt (origineel) en deze op verschillende rollenbanken per scooter per rollenbank een andere vermogen uitkomen.
Is dit niet wat voor Radar om te testen? en het rijden van een originele brommer in lastige verkeerssituaties?
Re: Rollenbank: een wettig middel?
Hallo,
ik heb hier op het forum ook al gereageerd over de europese wetgeving die blijkbaar anders is dan de nederlandse over brommers..
ik ben het eens met jouw stelling en ik hoop dat radar dit inderdaad eens op tv wil testen en de wetgeving duidelijk wil uitleggen....want wanneer houden we ons aan de europese wetgeving en wanneer de nederlandse?....
ik vind persoonlijk dat de nederlandse overheid zijn kop eens uit het zand moet halen en ook met deze regels de europese maatstaven handteerd......en niet alleen wanneer het hun uitkomt....want als het om belasting en btw betrefd dan gaan ze wel mee met de europese maatstaven...
henk
ik heb hier op het forum ook al gereageerd over de europese wetgeving die blijkbaar anders is dan de nederlandse over brommers..
ik ben het eens met jouw stelling en ik hoop dat radar dit inderdaad eens op tv wil testen en de wetgeving duidelijk wil uitleggen....want wanneer houden we ons aan de europese wetgeving en wanneer de nederlandse?....
ik vind persoonlijk dat de nederlandse overheid zijn kop eens uit het zand moet halen en ook met deze regels de europese maatstaven handteerd......en niet alleen wanneer het hun uitkomt....want als het om belasting en btw betrefd dan gaan ze wel mee met de europese maatstaven...
henk
Re: Rollenbank: een wettig middel?
de regelgeving in nederland is ook heel vaag omtrent bromfietsen en wanneer deze nou strafbaar is of niet. Ook worden er sommige dingen niet genoemt in het WvW en worden er vage begrippen en termen gebruikt. Vaak worden er tijdens aanhoudingen dreigementen geuit van politieagenten. ik vind wel dat er wat gedaan moet worden aan het asociale rijgedrag van scooters maar ook andere bromfietsen. En denk aan bijv. brommers in een erbarmelijke: bijv. staat zonder licht en remmen.
maar als ze mensen willen bekeuren moeten ze dat op een wettige manier doen. En als ze dan zonodig een rollenbank willen gebruiken moet deze goed gebruikt worden. Zelden maar dan ook echt vrijwel nooit wordt een meting correct uitgevoerd. Ook de ambtenaren die een meting uitvoeren beschikken zelf over schrikbarend weinig juridische kennis en gaan over op dreigen. Wil het niet dan veranderen ze een staande houding gewoon in een aanhouding.
dus gewoon snelheids controles uitvoeren, vermogen rechttrekken met EU en een jaarlijkse keuring instellen voor de bromfiets. En een officieel kenteken waarop geflitst mag worden
maar als ze mensen willen bekeuren moeten ze dat op een wettige manier doen. En als ze dan zonodig een rollenbank willen gebruiken moet deze goed gebruikt worden. Zelden maar dan ook echt vrijwel nooit wordt een meting correct uitgevoerd. Ook de ambtenaren die een meting uitvoeren beschikken zelf over schrikbarend weinig juridische kennis en gaan over op dreigen. Wil het niet dan veranderen ze een staande houding gewoon in een aanhouding.
dus gewoon snelheids controles uitvoeren, vermogen rechttrekken met EU en een jaarlijkse keuring instellen voor de bromfiets. En een officieel kenteken waarop geflitst mag worden
Re: Rollenbank: een wettig middel?
Ik ben van mening dat deze hele toestand ook komt door het associaal gedrag van scooters en de jeugd hierop...
Ook ik ben zeker van mening dat hier wat aangedaan moet worden en ik vind het opvoeren van deze scooters ook onverantwoordelijk...
MAAR !!! helaas moeten de oldtimers ...de mensen die al wat ouder zijn en serieus bezig zijn met hun hobby en genieten van het rijplezier met mooi weer ook hieronder lijden...
Ik heb zelf twee zundapps op ht ogenblik en het zijn door mijn persoonlijke inbreng echte eyecathers en vallen helaas ook op bij de politie....ondanks dat ik echt netjes 40 45km rijd en mij ook netjes gedraag in het verkeer word ik toch aan de kant gezet door politie die mij zien....op zich klopt alles en een beetje aardige politie agent laat mij ook lekker door rijden...maar helaas heb je ze er ook bij die moeten en zullen je op een rollerbank zetten...tja dan ben ik letterlijk de pineut...want mijn zundapps rijden toch maximaal ongeveer 65km terwijl alles standaard is....ja en onderdelen zijn erg moeilijk te vinden en peperduur...dus wat moet ik nu?....stel ze nemen mijn cilinder in beslag...en dan?....ik kan alleen maar zo'n zelfde cilinder erop zetten simpelweg omdat er geen andere zijn...
ook klopt inderdaad de snelheid niet..omdat op een rollerbank inderdaad de weerstand van het rijden niet meetellen..
henk
Ook ik ben zeker van mening dat hier wat aangedaan moet worden en ik vind het opvoeren van deze scooters ook onverantwoordelijk...
MAAR !!! helaas moeten de oldtimers ...de mensen die al wat ouder zijn en serieus bezig zijn met hun hobby en genieten van het rijplezier met mooi weer ook hieronder lijden...
Ik heb zelf twee zundapps op ht ogenblik en het zijn door mijn persoonlijke inbreng echte eyecathers en vallen helaas ook op bij de politie....ondanks dat ik echt netjes 40 45km rijd en mij ook netjes gedraag in het verkeer word ik toch aan de kant gezet door politie die mij zien....op zich klopt alles en een beetje aardige politie agent laat mij ook lekker door rijden...maar helaas heb je ze er ook bij die moeten en zullen je op een rollerbank zetten...tja dan ben ik letterlijk de pineut...want mijn zundapps rijden toch maximaal ongeveer 65km terwijl alles standaard is....ja en onderdelen zijn erg moeilijk te vinden en peperduur...dus wat moet ik nu?....stel ze nemen mijn cilinder in beslag...en dan?....ik kan alleen maar zo'n zelfde cilinder erop zetten simpelweg omdat er geen andere zijn...
ook klopt inderdaad de snelheid niet..omdat op een rollerbank inderdaad de weerstand van het rijden niet meetellen..
henk
Re: Rollenbank: een wettig middel?
wees gerust dingen af monteren mag sinds 2001 niet meer.
Ik heb een kreidler gehad, ik weet waar je over hebt. Origineel had ie over 0.6 maar nu heb ik een andere brommer en ik rijd ook sociaal en ik hou me aan de regels die aan me verlangd worden als ik op de weg rijd. Alleen weegt dat ding 140 kilo en dat gaat niet met 0,4-0,5.
Tevens zijn er van verschillende modellen bedenkt dat ze een hoger vermogen hebben door middel van onder andere een ander brandstofinjectie systeem.
Binnenkort moeten alle brommers die nieuw geconstrueerd zijn of 4-takt zijn of met een direct injectie brandstof systeem werken. Door onder andere een hogere koppel geven zij een andere vermogen op de rollenbank.
het probleem is dat de controles gewoon fout worden uitgevoerd en dat het vermogen met de daarbij behorende snelheid die daarmee eventueel zou kunnen behaald worden per brommer verschillend is. Neem een puch van 40 kg met 0.5 kw. Neem een racer van 120 kg met 0.5 kw.. denk je dat dit qua rijervaring niet verschilt?
edit: typo 2001 ipv 2004
Ik heb een kreidler gehad, ik weet waar je over hebt. Origineel had ie over 0.6 maar nu heb ik een andere brommer en ik rijd ook sociaal en ik hou me aan de regels die aan me verlangd worden als ik op de weg rijd. Alleen weegt dat ding 140 kilo en dat gaat niet met 0,4-0,5.
Tevens zijn er van verschillende modellen bedenkt dat ze een hoger vermogen hebben door middel van onder andere een ander brandstofinjectie systeem.
Binnenkort moeten alle brommers die nieuw geconstrueerd zijn of 4-takt zijn of met een direct injectie brandstof systeem werken. Door onder andere een hogere koppel geven zij een andere vermogen op de rollenbank.
het probleem is dat de controles gewoon fout worden uitgevoerd en dat het vermogen met de daarbij behorende snelheid die daarmee eventueel zou kunnen behaald worden per brommer verschillend is. Neem een puch van 40 kg met 0.5 kw. Neem een racer van 120 kg met 0.5 kw.. denk je dat dit qua rijervaring niet verschilt?
edit: typo 2001 ipv 2004
Re: Rollenbank: een wettig middel?
je heb daar een paar goede punten...maar je zegt over dat afmonteren mag niet meer...maar laatst bij een scooter meeting werden er toch scooters en 2 zundapps in beslag genomen...tja dan word er niets afgemonteerd maar wel in beslag genomen...dat mag dan wel ?..
En maakt het nog wat uit als je op en oldtimer zit ?
henk
En maakt het nog wat uit als je op en oldtimer zit ?
henk
Re: Rollenbank: een wettig middel?
ik ben het helemaal met je eens 'gast'die rollenbanken moeten worden verboden omdat er van die metingen niks klopt.
ik vind het een goed idee als radar dit laat testen door een bureau en dan met de uitslag komt die velen al weten.
!!!!!En mensen blijf een beetje on-topic want veel drijven er van het onderwerp af.!!!!!
greetz,
skydiver (rody)
ik vind het een goed idee als radar dit laat testen door een bureau en dan met de uitslag komt die velen al weten.
!!!!!En mensen blijf een beetje on-topic want veel drijven er van het onderwerp af.!!!!!
greetz,
skydiver (rody)
Re: Rollenbank: een wettig middel?
ik vind dat de rollerbank niet als wettig meet middel gebruikt kan worden dit komt doordat elke rollerbank een ander vermogen aangeeft met dezelfde scooter hier heb ik ook last van de ene keer krijg ik 45 euro boete en de andere keren weer 70 euro.
het lijkt me leuks als radar die rollerbanken een keer wil testen en kijken of het als wettig meet middel gebruikt kan worden
peter
het lijkt me leuks als radar die rollerbanken een keer wil testen en kijken of het als wettig meet middel gebruikt kan worden
peter
Re: Rollenbank: een wettig middel?
Alle brommers (en scooters) afzinken in de Noordzee. Stank, lawaai en ongelukken is het enige wat ze veroorzaken.
Re: Rollenbank: een wettig middel?
Gast blijf even ontopic, de discussie die u probeert aan te gaan is hier niet van belang. Hier is van belang dat de jeugd op een misschien wel onwettig manier worden uitgebuit.
Heeft u trouwens de berichten tijdens een weekend mooi weer gelezen?
6 doden waarvan 4 op de motor, 1 een auto en 1 op de brommer. De brommer kwam doordat een man van middelbare leeftijd met drank op tegen een lantaarn paal opknalde. Dit is slechts een enkele voorbeeld.
Dit had voorkomen worden door strengere drankcontroles op brommers. Die doorgaans niet of nauwelijks worden uitgevoerd vandaar die mentaliteit van drank op een brommer kan wel!
Als ze zonodig de brommers willen controleren dan moeten ze dit op een wettige manier doen. En de wetgeving hoe een brommer geconstrueerd moet zijn moet gelijk getrokken worden met europa.
Heeft u trouwens de berichten tijdens een weekend mooi weer gelezen?
6 doden waarvan 4 op de motor, 1 een auto en 1 op de brommer. De brommer kwam doordat een man van middelbare leeftijd met drank op tegen een lantaarn paal opknalde. Dit is slechts een enkele voorbeeld.
Dit had voorkomen worden door strengere drankcontroles op brommers. Die doorgaans niet of nauwelijks worden uitgevoerd vandaar die mentaliteit van drank op een brommer kan wel!
Als ze zonodig de brommers willen controleren dan moeten ze dit op een wettige manier doen. En de wetgeving hoe een brommer geconstrueerd moet zijn moet gelijk getrokken worden met europa.
Re: Rollenbank: een wettig middel?
Rollerbank klopt voor geen meter.
- Me pizzabrommer weegt zo'n 40kg.
- Mijn eigen brommer weegt leeg 115kg(ongeveer 125 vol)
de pizzabrommer haalt 0,6 kw terwijl deze 45km/h gaat
Het gewicht van mijn eigen brommer is 3x zo groot als die van de pizzabrommer. technisch gezien zou deze dus 0,6x3=1,8kw nodig hebben om 45km/h te kunnen halen.
maarja vanaf 0,5 krijg je een boete dus wat moet je
- Me pizzabrommer weegt zo'n 40kg.
- Mijn eigen brommer weegt leeg 115kg(ongeveer 125 vol)
de pizzabrommer haalt 0,6 kw terwijl deze 45km/h gaat
Het gewicht van mijn eigen brommer is 3x zo groot als die van de pizzabrommer. technisch gezien zou deze dus 0,6x3=1,8kw nodig hebben om 45km/h te kunnen halen.
maarja vanaf 0,5 krijg je een boete dus wat moet je
Re: Rollenbank: een wettig middel?
Bovendien kan het vermogen van schakelbrommers niet goed op de rollerbank gemeten worden.
Want de agent die de controle uitvoert moet minimaal 75 wegen en zich aan de steunpaal in evenwicht houden. Maar met een schakelbrommer heb je je linkerhand aan de koppeling en je rechterhand aan het gas.
En ik heb van de tientallen controles die ik heb gezien nog NOOIT een goed uitgevoerde meting gezien omdat de agent altijd een voet aan de grond hield.
Vaak zie je wel, wanneer de agent uitgeschakelt is dat hij toch de steunpaal vast pakt, maar vermogen zit em in het optrekken dus dat heeft dan ook geen zin.
Want de agent die de controle uitvoert moet minimaal 75 wegen en zich aan de steunpaal in evenwicht houden. Maar met een schakelbrommer heb je je linkerhand aan de koppeling en je rechterhand aan het gas.
En ik heb van de tientallen controles die ik heb gezien nog NOOIT een goed uitgevoerde meting gezien omdat de agent altijd een voet aan de grond hield.
Vaak zie je wel, wanneer de agent uitgeschakelt is dat hij toch de steunpaal vast pakt, maar vermogen zit em in het optrekken dus dat heeft dan ook geen zin.
Re: Rollenbank: een wettig middel?
Mjn Kreidler heeft 9.1 pk getuned vermogen, en heeft de rollerbank stuk gemaakt en daarvoor moeten jullie nou boeten.
En al die gasten met die apepakies rijd ik volgende keer naar hun wahalla nazischorum.
En al die gasten met die apepakies rijd ik volgende keer naar hun wahalla nazischorum.
Re: Rollenbank: een wettig middel?
Geachte redactie van tros radar >> ik ben het roerend eens met deze stelling over de rollerbanken en de kromme regelgeving in nederland aangaade brommers / scooters .
kunnen jullie dit niet eens keihard aan de tand voelen in de uitzending ?
groeten
Rob
uit eindhoven
kunnen jullie dit niet eens keihard aan de tand voelen in de uitzending ?
groeten
Rob
uit eindhoven
Re: Rollenbank: een wettig middel?
die gaan met vakantie en komen eind dit jeaar es een keer terug
Re: Rollenbank: een wettig middel?
deze rollerbanken zijn al heel oneerlijk en onzinnig men heeft het zo gemaakt om zo makkelijk geld uit jongeren te kloppen zonder teveel gezeur te hebben
denk er maar eens aan als ze echt wilden dat jongeren hun scooter niet meer opvoeren waarom dan geen gigantisch hoge boeten of naja gewoon iets ergs heel veel mensen die ik ken vinden rollerbanken rot maar niet zo rot om ze weer af te voeren
dus de men is gewoon lekker bezig met geldkloppen anders waren de boetes wel hoger
en dan is het ook vaak nog zo dat deze agenten nog veel kunnen doen wat niet volgens de wet is zoals het helemaal verkeerd uitvoeren van de meeting (die zoals u bij andere reacties kan lezen ook nog is onzinnig is) en jij moet bewijzen dat het ook verkeerd is uitgevoerd maar dat gaat nogal moeilijk wanneer vaak POLITIE (VINDEO)CAMERA'S VERBIED en je geen foto's kan/mag maken
dan moet je een brief sturen en klagen over je boete zonder dat je bewijs hebt of kan hebben en met een beetje (on)geluk leest en ander persoon die brief die toch weet dat wanneer ze gewoon die boete geldig houden het toch waarschijnlijk wordt betaald
maargoed dit topic ging over het vierbieden van rollerbanken dat vind ik een goed idee waarom zouden auto's en motors wel zo hard mogelijk mogen en scooters niet? het is je eigen verantwoording om harder te rijden dan toegestaan en als je dat doet en je wordt geflits of aangehouden dan ben je in overtreding!! dat is fout niet omdat je als je zou willen harder zou kunnen gaan dan toegestaan
daar komt ook nig eens bij dat het helemaal niet klopt zie de bovenstaande reacties..
denk er maar eens aan als ze echt wilden dat jongeren hun scooter niet meer opvoeren waarom dan geen gigantisch hoge boeten of naja gewoon iets ergs heel veel mensen die ik ken vinden rollerbanken rot maar niet zo rot om ze weer af te voeren
dus de men is gewoon lekker bezig met geldkloppen anders waren de boetes wel hoger
en dan is het ook vaak nog zo dat deze agenten nog veel kunnen doen wat niet volgens de wet is zoals het helemaal verkeerd uitvoeren van de meeting (die zoals u bij andere reacties kan lezen ook nog is onzinnig is) en jij moet bewijzen dat het ook verkeerd is uitgevoerd maar dat gaat nogal moeilijk wanneer vaak POLITIE (VINDEO)CAMERA'S VERBIED en je geen foto's kan/mag maken
dan moet je een brief sturen en klagen over je boete zonder dat je bewijs hebt of kan hebben en met een beetje (on)geluk leest en ander persoon die brief die toch weet dat wanneer ze gewoon die boete geldig houden het toch waarschijnlijk wordt betaald
maargoed dit topic ging over het vierbieden van rollerbanken dat vind ik een goed idee waarom zouden auto's en motors wel zo hard mogelijk mogen en scooters niet? het is je eigen verantwoording om harder te rijden dan toegestaan en als je dat doet en je wordt geflits of aangehouden dan ben je in overtreding!! dat is fout niet omdat je als je zou willen harder zou kunnen gaan dan toegestaan
daar komt ook nig eens bij dat het helemaal niet klopt zie de bovenstaande reacties..
Re: Rollenbank: een wettig middel?
ik ben het er ook van harte mee eens.
Maar de rollenbank is een grote bron van inkomste voor de overheid daarom willen ze, ze zo lang mogelijk houden (denk ik)
dus mocht er een actie tegen komen doe ik mee!
Maar de rollenbank is een grote bron van inkomste voor de overheid daarom willen ze, ze zo lang mogelijk houden (denk ik)
dus mocht er een actie tegen komen doe ik mee!
Re: Rollenbank: een wettig middel?
Houd je bek, achterlijke. met je alle brommers afzinken, zink jezelf af.
Volgens mij praat je zo omdat je er zelf gene hebt.
Iedergeval die rollerbanken slaan nergens op en moest er een actie of iets dergelijks komen doe ik zeker mee.
Volgens mij praat je zo omdat je er zelf gene hebt.
Iedergeval die rollerbanken slaan nergens op en moest er een actie of iets dergelijks komen doe ik zeker mee.
Re: Rollenbank: een wettig middel?
Liever een rollenbank dan dat idioote rijgedrag van een hoop bromscooters.
Om dan te gaan zeggen dat de controle niet klopt wat een onzin.
Als je normaal rijdt hoef ook nergens bang voor te zijn.
Hopelijk kom ik je nooit tegen op me motorkap want dan heb je echt spijt of je kan het gewoon niet meer na vertellen.
Om dan te gaan zeggen dat de controle niet klopt wat een onzin.
Als je normaal rijdt hoef ook nergens bang voor te zijn.
Hopelijk kom ik je nooit tegen op me motorkap want dan heb je echt spijt of je kan het gewoon niet meer na vertellen.