LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgtoeslag

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Lisc
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2011 22:52

Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lisc »

Hallo allemaal,

Ik wilde even wat voorleggen:
Sinds 2010 woon ik samen en sindsdien ontvangen wij onterecht zorgtoeslag. Hier kwam ik onlangs achter (onze fout, namelijk denken dat fiscaal partner dezelfde voorwaarden heeft als toeslagpartner) en ik heb beide zorgtoeslagen direct stopgezet. Samen verdienen wij boven de €51000 dus vervalt geheel het recht op zorgtoeslag.
Ik verdien wisselend, dus alleen zou ik er wel recht op hebben, alleen niet altijd hetzelfde bedrag (wisselt van €70 - €45).

Met de wetenschap binnenkort een slordige €4000,- te moeten terugbetalen, zie ik zojuist tot mijn verbazing dat ik €800,- heb ontvangen van de belasting onder de noemer "teruggave zorgtoeslag 2011." Ik heb dit uiteraard meteen apart gezet.

Wat kan ik nu het beste doen? Een brief / naheffing afwachten? Het lijkt mij dat dit niet terecht kan zijn of zie ik iets over het hoofd?

*voor geen van deze voorvallen overigens nog een brief ontvangen, dus geen naheffing en geen bevestiging stopzetting.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door nevermind »

Sinds 2010 niet ingelogd bij "Mijn Toeslagen"?
Daar kan je precies zien, wat je hebt ontvangen,welk belastbaar inkomen gerekend is, en nog veel meer.
Je moet het zeker alles wat je onterecht hebt ontvangen, terugbetalen.
Als je al van 4000 euro spreekt, dan zou ik persoonlijk met de belastingdienst contact zoeken, want voor iedere dag waar het geld in jouw bezit is, moet je ook nog rente betalen.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Inloggen op Mijn toeslagen is pas mogelijk vanaf kalenderjaar 2012. Met welke ingangsdatum heb je de toeslag stopgezet? Dit moet je voor alle jaren apart doen. Stopzetten in 2010 leidt achteraf niet automatisch tot aanpassing voor 2011 en 2012.

Volg het vorige advies en neem contact op met de belastingdienst.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door nevermind »

Inloggen op Mijn toeslagen is pas mogelijk vanaf kalenderjaar 2012.
Dit is niet juist.
Of het 2010 al mogelijk was, kan ik niet met zekerheid zeggen, maar vanaf 2011 is het dus zeker .

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Mijn toeslagen is het nieuwe toeslagensysteem 2012 en vanaf 8 december 2011 te gebruiken. Je kunt hier echter alleen wijzigingen voor 2012 invoeren. Voor oudere jaren moet je nog de programma's downloaden die voorheen in gebruik waren (zie website toeslagen):

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _aanvragen:
U kunt een toeslag over 2012 aanvragen met Mijn toeslagen. Hiervoor hebt u een DigiD en een burgerservicenummer/sofinummer nodig.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _aanvragen:
U moet elke toeslag over 2011 apart aanvragen met het aanvraagprogramma voor die toeslag. Klik op een programma om het te downloaden.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door nevermind »

Mijn toeslagen is het nieuwe toeslagensysteem 2012 en vanaf 8 december 2011 te gebruiken.
Prima, maar dit is niet bedoeld.
Ik had het over het gebruik van "Mijn Toeslagen", en was al in 2011 zelf door mij gebruikt.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Ah u heeft een andere "Mijn toeslagen" dan de rest van NL. Prima!

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door nevermind »

zwabbertje schreef:Ah u heeft een andere "Mijn toeslagen" dan de rest van NL. Prima!
Nog een keer, ik heb het niet over de veranderingen van 2012, maar dat er ook 2011 Mijn Toeslagen geweest zijn.

donderdag, 08 december 2011

Nieuw Toeslagen Systeem 2012

Met ingang van 2012 zijn bij de Belastingdienst/Toeslagen de oude toeslagensystemen vervangen door een Nieuw Toeslagen Systeem (NTS).

http://www.pleinplus.nl/nieuws/artikel/ ... en_systeem

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door rollertje »

Ze hebben het in dat artikel over de systemen die de BD gebruikt. Het nieuwe systeem NTS heeft als eerste de mogelijkheid van mijn toeslagen gecreeerd. Daarvoor werkte men met KTS en DTS. Systemen die alleen door BD-medewerkers gebruikt konden worden en niet geraadpleegt door klanten van de BD. Er was dus geen vergelijkbare mijn toeslagen voor NTS. Deze geldt inderdaad vanaf de toeslagen 2012 en daarna. De oude jaren 2011 en daarvoor staan in de oude systemen. De gegevens zijn voor zover mogelijk overgezet naar NTS en daarbij meteen aangepast naar de bedragen voor 2012.

Voor de jaren 2011 en 2010 hadden dus aparte wijzigingen moeten doorgegeven worden. In de praktijk weet de BD achteraf wel dat iemand is gaan samenwonen en zal de definitieve aanslag met de juiste gegevens gaan werken. Men rekent met de jaarinkomens en kijkt niet naar wat u per maand verdient. Men kijkt wel naar de periode dat u samen bent gaan wonen als een aparte periode in het jaar van verandering. Het eerste deel als alleenstaande en het tweede deel als samenwonende. Het totale inkomen wat u samen mocht verdienen was 54000 bruto in 2011.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door fisbel »

De informatie van Rollertje is geheel juist.
Als u in de eerste helft van 2010 bent gaan samenwonen bent u vanaf het ogenblik van het samenwonen verplicht toeslagpartners van elkaar. Inschrijving bij het GBA is hierbij bepalend. Deze wijziging is kennelijk niet doorgegeven en de toeslagen worden nu achteraf door de Belastingdienst gecorrigeerd.

Voor de periode van niet samenwonen 2010 gold de zorgtoeslag voor ieder apart (voor zover van toepassing) Hierbij telt het individuele JAARinkomen - toetsingsinkomen / dus bruto inkomen minus evtl. aftrekposten.

De grenzen van ht inkomen zijn:
jaar 2010 - € 33.743 / alleenstaande / voor u eerste periode 2010
jaar 2010 - € 50.000 / toeslagpartners / voor u samen tweede periode 2010

jaar 2011 - € 54.264 / toeslagpartners
jaar 2012 - € 51. 691 / toeslagpartners

Lisc
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2011 22:52

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lisc »

Dank jullie wel allemaal voor de antwoorden en tips.

Ik heb gebeld met de Belastingdienst. Zij schijnen een brief d.d. 02-05 te hebben verstuurd met daarin de melding dat wij over 2011 +/- €1500 terug moeten betalen. 2010 is nog niet verwerkt.

Voorgaande jaren zijn niet meer door te geven en er volgt later, als alle gegevens verwerkt zijn, vanzelf nog een naheffing over 2010.

Ik moet nu dus wachten op de naheffing. Hoop dat de post nu wel binnenkomt, want als ik dan niet op tijd reageer ben ik behoorlijk de sjaak en moet ik het in 1x voldoen..

Over de €800 die ik van de week ontving weten ze nog niets.. daar zal later nog wel een naheffing over komen, maargoed dat is in 1x terug te storten.

ed_prive
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2012 09:33

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door ed_prive »

Lisc schreef: Ik heb gebeld met de Belastingdienst. Zij schijnen een brief d.d. 02-05 te hebben verstuurd met daarin de melding dat wij over 2011 +/- €1500 terug moeten betalen. 2010 is nog niet verwerkt.
En is deze +/- 1500 euro ook wat jullie ontvangen hadden, of is dit het ontvangen bedrag + extra rente welke de belastingdienst rekent en moet worden terugbetaald? Is die rente er überhaupt en zo ja welk rentepercentage rekent de belastingdienst dan?

Lisc
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2011 22:52

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lisc »

Inderdaad goed om hier duidelijk te vermelden:

Er wordt geen rente over berekend zolang je elke maand op tijd betaald. In de brief staat een datum, in dit geval 13-06. Als wij elke maand voor de 13e minimaal €35,- (zodat je binnen 24 maanden alles hebt afgebetaald) overmaakt, wordt er géén rente over berekend (gelukkig!).

Lisc
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2011 22:52

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lisc »

Inmiddels heb ik de brieven trouwens ontvangen, hoewel de belastingdienst voor de zekerheid ook nog de kopieën (binnen drie weken) zou opsturen.
Ik moet eerlijk bekennen, aan de telefoon waren het hartstikke behulpzame mensen.

gwen21
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 mar 2011 01:13

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door gwen21 »

Lisc schreef:Inderdaad goed om hier duidelijk te vermelden:

Er wordt geen rente over berekend zolang je elke maand op tijd betaald. In de brief staat een datum, in dit geval 13-06. Als wij elke maand voor de 13e minimaal €35,- (zodat je binnen 24 maanden alles hebt afgebetaald) overmaakt, wordt er géén rente over berekend (gelukkig!).
Dat is niet waar, rente wordt berekend over het bedrag dat nog openstaat na 13 juni. De belastingdienst geeft jou de mogelijkheid om het bedrag in termijnen terug te betalen, prima, maar daar komen dan wel extra kosten overheen, de rente. 't Is net als bij de bank die jou de mogelijkheid geeft om rood te staan, dat kost ook extra.

Als je niet op tijd betaalt vervalt de regeling helemaal.

Lisc
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2011 22:52

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lisc »

Dus wanneer je in termijnen betaalt, betaal je toch rente over het openstaande bedrag? Hoeveel bedraagt die rente en volgt er dan een 'naheffing' nadat je het originele openstaande bedrag hebt voldaan?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door nevermind »

Lisc schreef:Dus wanneer je in termijnen betaalt, betaal je toch rente over het openstaande bedrag? Hoeveel bedraagt die rente en volgt er dan een 'naheffing' nadat je het originele openstaande bedrag hebt voldaan?

Hier is een overzicht van de heffingsrente:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ringsrente

Lisc
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2011 22:52

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lisc »

Dank je!

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door fisbel »

Heffingsrente over een terug te betalen toeslag wordt niet geheven. Tenminste als er in 1 keer wordt terugbetaald. Mensen die aangeven de vordering niet te kunnen betalen kunnen bij de Belastingdienst een betalingsregeling op maat aanvragen. De vordering kan dan renteloos worden terugbetaald.

Of deze soepele regeling t.a.v. persoolijke betalingsregelingen nog steeds geldt durf ik niet met zekerheid te zeggen. Waarschijnlijk wel.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Er wordt wel invorderingsrente geheven als een terug te betalen toeslag niet in één keer tijdig wordt terugbetaald.

Gesloten