In maart heb ik mijn aanslag voor de gemeentelijke belastingen ontvangen. Hierop is de afvalstoffenheffing berekend voor 2 personen. Tot 17 januari jl. bestond het huishouden inderdaad uit 2 personen. Persoon 2 is echter op 17 januari jl. uitgeschreven van het adres en sindsdien is het een éénpersoonshuishouden.
Ik heb dan ook m`n bezwaar ingediend en gevraagd om een herberekening.
Vandaag heb ik hier antwoord op ontvangen en zij antwoorden als volgt:
Als peilmoment voor de bepaling van de grootte van het huishouden (de gebruikssituatie) en dus voor de bepaling van het verschuldigde belasting geldt de situatie op 1 januari van het belastingjaar. Vangt de belastingplicht later aan, dan is beslissend de gebruikssituatie bij aanvang van het gebruik.
Voor de vaststelling van de gebruikssituatie is beslissend de registratie in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, tenzij blijkt dat de gebruikssituatie anders is.
Het scheelt nogal wat. Voor 1 persoon afvalstoffenheffing of voor 2 personen. Ik betaal nu dus een jaar (-17 dagen) voor een persoon die er niet is en dus die geen afval produceert, althans niet op mijn adres
Indien ik het niet eens met ben met de uitspraak kan ik hier tegen in beroep bij de rechtbank. Maar daar zitten dan weer griffiekosten aan verbonden. Nu weet ik dat dit een bedrag is van €109,00. Ook niet gering.
Dit is mijn dilemma. Ik vind dit zo onrechtvaardig maar maak ik enige kans als ik in beroep ga. Mijn juridische kennis reikt niet zo ver.
Het is nogal een verhaal geworden maar zie uit naar de reacties.
Bij voorbaat dank.