LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Wijsch
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2012 14:35

Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door Wijsch »

Hallo allemaal,

Onlangs hebben wij een nieuwe occasion bij een garage gekocht.
Hierbij hebben we onze oude auto ter inruil aangeboden.

Door omstandigheden kunnen wij deze auto helaas toch niet inruilen.
Daarom heb ik 1 dag(!) na het tekenen van de koopovereenkomst de garage hierover gebeld. Daarbij heb ik ze gezegd dat ik niet van de aankoop af wil zien, maar simpelweg die inruilwaarde die ze geboden hadden voor de oude auto contant wilde voldoen. Hierop vertelde de verkoper echter dat dat niet kon, omdat zij de auto al weer doorverkocht hadden :shock:

Nu willen ze ons perse aan de aankoopovereenkomst houden. Bij mijn weten hebben wij echter alleen een overeenkomst (BOVAG koopovereenkomst) getekend voor de aankoop van de nieuwe auto, maar zo zeer niet voor de inruil van de oude auto. Of valt deze dan ook onder dit contract en ben ik evengoed verplicht om de auto af te staan? Er staat wel specifiek 'client verklaart hierbij van verkoper te hebben gekocht', maar dat slaat op de nieuwe auto. Er staat nergens dat ik op dat moment ook teken voor het afstaan van mijn oude auto.

En verder is mijn vraag; mag een garage een auto doorverkopen die nog niet eens hun eigendom is?

Alziend Oog
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:32

Re: Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door Alziend Oog »

Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Staat er echter niets in de overeenkomst over het te betalen bedrag en mogelijke inruilwaarde?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door bprosman »

In de koopovereenkomst stond toch ook WAT je inruilt ?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Op de koopovereenkomst zal toch zeker iets staan over de inruilwaarde van de andere auto of een totaalbedrag waarbij de inruilwaarde in mindering is gebracht of iets dergelijks ?

Wijsch
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2012 14:35

Re: Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door Wijsch »

In de koop overeenkomst staat inderdaad een inruilwaarde voor de oude auto, welke wordt verrekend met het aankoopbedrag. Echter willen we dus in plaats van deze inruilwaarde gewoon het volledige bedrag (=vraagprijs) voor de nieuwe auto betalen i.p.v. de vraagprijs - inruilwaarde.

Volgens de dealer is dit dus niet mogelijk, omdat zij de auto al weer doorverkocht hebben. Maar maken ze van hun probleem dan niet mijn probleem?

Je kunt toch niet iets verkopen dat nog niet van jou is? Voor hetzelfde geld wordt de inruilauto in de tussentijd gestolen of krijgt 'ie een aanrijding. Komt op hetzelfde neer.

I'll be back!
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 mar 2012 02:29

Re: Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door I'll be back! »

Wijsch schreef:Volgens de dealer is dit dus niet mogelijk, omdat zij de auto al weer doorverkocht hebben. Maar maken ze van hun probleem dan niet mijn probleem?
Ligt eraan wat er precies is afgesproken.
Als je hebt afgesproken dat je binnen een week de oude auto zou inleveren en de nieuwe auto over 3 weken krijgt, dan dien je wel aan die afspraak te houden en binnen een week de oude auto afleveren. Dan is hun probleem wel degelijk jouw probleem.
Wijsch schreef:Je kunt toch niet iets verkopen dat nog niet van jou is? Voor hetzelfde geld wordt de inruilauto in de tussentijd gestolen of krijgt 'ie een aanrijding. Komt op hetzelfde neer.
Formeel ben jij niet meer de rechtmatige eigenaar, al is de auto nog in jouw bezit.

Wijsch
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2012 14:35

Re: Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door Wijsch »

I'll be back! schreef:Formeel ben jij niet meer de rechtmatige eigenaar, al is de auto nog in jouw bezit.
Ik ben wel aansprakelijk voor eventuele schade die de auto in de tussentijd oploopt, maar dus geen eigenaar meer? Dat is nogal krom :?

Kleine update: net met de dealer gebeld en nu zeggen ze dat ik de inruil van de oude auto voor 500 euro kan afkopen, omdat de 3e partij (aan wie de auto is doorverkocht) dat eist in het geval dat de dealer de auto niet aan hen levert...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door bprosman »

Zou toch nog eens teruggaan omdat als je niets inruilt (wat je nu dus eigenlijk doet) je normaal gesproken een hogere korting krijgt.
Ondanks dat je volgens mij inderdaad ook geen eigenaar meer bent begint het nu op een spelletje van de garage te lijken.

Alziend Oog
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:32

Re: Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door Alziend Oog »

Wijsch schreef:Ik ben wel aansprakelijk voor eventuele schade die de auto in de tussentijd oploopt, maar dus geen eigenaar meer? Dat is nogal krom :?
Dat is totaal niet krom. Je hebt iets in bezit van een ander, oftewel je bent de houder geworden, en je dient zorg te dragen voor de zaak waarover je het houderschap hebt.
bprosman schreef:Zou toch nog eens teruggaan omdat als je niets inruilt (wat je nu dus eigenlijk doet) je normaal gesproken een hogere korting krijgt.
Ondanks dat je volgens mij inderdaad ook geen eigenaar meer bent begint het nu op een spelletje van de garage te lijken.
Lijkt me eerder een tegemoetkoming. De autogarage kan ook gewoon nakoming van de overeenkomst eisen, oftewel betaling plus inruil van de auto. Beide partijen zijn dit overeengekomen en dienen zich hier aan te houden. Door van de inruil af te zien lijdt de autogarage schade, niet meer dan logisch dat er dan een compensatie tegenover staat.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door berndv »

Je hebt getekend, dus ook al is de overdracht nog niet geweest, die auto is onderdeel van de overeenkomst.de garage maakt niet van hun probleem jou probleem, jij doet het andersom. Jij hebt een probleem met de inruilwaarde, dus jij maakt van jou probleem, het probleem van de garage.

stofzuigertje

Re: Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De verkoper heeft deze verkocht en meestal aan handelaar en die wil ook zekerheid.
Het kan zijn dat een particulier juist deze wil en alleen bij schade mag je de koop ontbinden maar normaal ben je verplicht te leveren.
Net zoals zij U de aankoop moeten leveren moet U dat ook doen.

Vooraf iets langer bedenktijd nemen en je voorkomt dit soort problemen.

I'll be back!
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 mar 2012 02:29

Re: Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door I'll be back! »

Wijsch schreef: Kleine update: net met de dealer gebeld en nu zeggen ze dat ik de inruil van de oude auto voor 500 euro kan afkopen, omdat de 3e partij (aan wie de auto is doorverkocht) dat eist in het geval dat de dealer de auto niet aan hen levert...
Wat had je eigenlijk afgesproken wanneer je de oude auto zou inruilen?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door Emmy75 »

De inruilauto vormt onderdeel van de overeenkomst en de garage kan u daar inderdaad aan houden. U zou het er ook niet mee eens zijn als een garage zich bedenkt en ineens zegt ik verkoop toch niet of ik neem de inruilauto toch niet aan, bijvoorbeeld.

De garage mag er immers vanuit gaan dat u de overeenkomst nakomt en dus de inruilauto op de afgesproken datum gaat leveren. Dan kan hij inderdaad ook afspraken met derden maken om deze alweer door te verkopen. Ook al heeft hij de auto nog niet in het bezit.

De garage maakt niet van zijn probleem uw probleem. Het hele verhaal begint met dat u zich bedacht heeft na het tekenen van de overeenkomst aangaande de inruil. Eigenlijk legt u uw probleem bij de garage neer.

witte angora
Berichten: 30973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door witte angora »

De inruil van de oude auto is 500 euro, dan mag je hem houden, zeg je. Hoe oud is het ding dan, en wat krijg je er voor terug als je je aan de afspraak houdt?

En wat verwacht je er voor terug te krijgen als je hem zelf verkoopt?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door berndv »

Particuliere verkoop levert altijd meer op dan inruil. Ook afhankelijk wat he er voor terug koopt.

witte angora
Berichten: 30973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door witte angora »

berndv schreef:Particuliere verkoop levert altijd meer op dan inruil. Ook afhankelijk wat he er voor terug koopt.
Dat snap ik. Maar ik denk dat dáár dus de pijn zit, dat TS het ding heeft ingeruild, en er later achter kwam dat hij er meer voor zou vangen als hij hem zelf zou verkopen. Vandaar dus de vragen.

Maar voor de dealer geldt natuurlijk hetzelfde. Die hebben een vaste handelaar die tegen vaste prijzen alle oudere auto's opkoopt, daar zit natuurlijk ook een stukje winst op. En aangezien het om een vaste handelaar gaat, is het ding waarschijnlijk al 'verkocht' voordat die handelaar hem ook maar gezien heeft. Kwestie van contract/afspraak/herenakkoord.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

De garage mag er immers vanuit gaan dat u de overeenkomst nakomt en dus de inruilauto op de afgesproken datum gaat leveren. Dan kan hij inderdaad ook afspraken met derden maken om deze alweer door te verkopen. Ook al heeft hij de auto nog niet in het bezit.
Is het wel eens opgevallen dat de verkoper altijd even wegloopt of moet bellen als de inruilauto ter sprake komt ?

Dan belt hij met een handelaar en verkoopt de auto al (onder voorbehoud), zelfs voordat de deal met de klant rond is aan een van zijn vaste handelaren.

(dit geldt overigens niet voor jonge occasions met weinig kilometers, die probeert hij meestal zelf te verkopen

otto77
Berichten: 134
Lid geworden op: 27 jul 2009 17:14

Re: Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door otto77 »

Voortaan EERST goed lezen, ook de kleine letters en DAN pas ondertekenen.

Het is natuurlijk wel een slechte start van de verstandhouding met de dealer, die de nieuwe auto levert.

Als ik het zo lees, heb ik het idee, dat de inruilauto voor een veel te laag bedrag is ingeruild, waarmee de leverende dealer een mooie winsttransactie kan genereren.

Los daarvan: De dealer heeft verplichtingen naar U en U heeft deze naar de dealer.

Succes

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

Wijsch schreef:Hallo allemaal,

Onlangs hebben wij een nieuwe occasion bij een garage gekocht.
Hierbij hebben we onze oude auto ter inruil aangeboden.

Door omstandigheden kunnen wij deze auto helaas toch niet inruilen.
Daarom heb ik 1 dag(!) na het tekenen van de koopovereenkomst de garage hierover gebeld. Daarbij heb ik ze gezegd dat ik niet van de aankoop af wil zien, maar simpelweg die inruilwaarde die ze geboden hadden voor de oude auto contant wilde voldoen. Hierop vertelde de verkoper echter dat dat niet kon, omdat zij de auto al weer doorverkocht hadden :shock:

Nu willen ze ons perse aan de aankoopovereenkomst houden. Bij mijn weten hebben wij echter alleen een overeenkomst (BOVAG koopovereenkomst) getekend voor de aankoop van de nieuwe auto, maar zo zeer niet voor de inruil van de oude auto. Of valt deze dan ook onder dit contract en ben ik evengoed verplicht om de auto af te staan? Er staat wel specifiek 'client verklaart hierbij van verkoper te hebben gekocht', maar dat slaat op de nieuwe auto. Er staat nergens dat ik op dat moment ook teken voor het afstaan van mijn oude auto.

En verder is mijn vraag; mag een garage een auto doorverkopen die nog niet eens hun eigendom is?
De auto die u wou inruilen kon u voor iets meer geld verkopen! Slechte koopman die op zijn koop wil terugkomen!

I'll be back!
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 mar 2012 02:29

Re: Inruilauto doorverkocht door dealer vóór overdracht

Ongelezen bericht door I'll be back! »

Een koopovereenkomst is een juridisch contract waar beide partijen aan moeten houden.

Is de koop gesloten kan geen van beide partijen daarop terugkomen.

Gesloten