LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beslag op bankrekening MAG DIT!!!

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
janwillem5de
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2012 17:34

beslag op bankrekening MAG DIT!!!

Ongelezen bericht door janwillem5de »

Beste mensen,

Ik heb een schuld bij een deurwaarder en die heeft beslag gelegd op mijn bankrekening van ING maar met het beslag is iets raars aan de hand.

Ik kan 500 euro rood staan bij de ing maar ik stond in de plus op het moment van beslag en nu sta ik dankzij het beslag 600 euro in de min. Ik had ongeveer 700 euro op mijn rekening (in de plus) en na alle vaste lasten te hebben betaald had ik nog 100 euro (in de plus) over totdat ik bij de supermarkt stond en opeen niks meer kon pinnen en nu sta ik 600 euro in de min. Dus het beslag is helemaal door mijn rood heen gegaan.

Nu is mijn vraag mag dit wel, ik snap dat deurwaarders weleens beslag leggen maar niet om iemand nog meer in de schulden te helpen.

Mvg Jan

Sage.
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 dec 2011 17:00
Locatie: Amsterdam

Re: beslag op bankrekening MAG DIT!!!

Ongelezen bericht door Sage. »

Ja: er mag bankbeslag gelegd worden.

Voor een bankbeslag brengt ook ING kosten in rekening. Ik geloof dat dit € 100,00 is. Het is echter onmogelijk om door het beslag in de min te staan, alleen het saldo in de plus valt onder het beslag.

Dofolo
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 mei 2012 21:21

Re: beslag op bankrekening MAG DIT!!!

Ongelezen bericht door Dofolo »

Niet geheel onwaarsch. scenario:

Beslag haalt rekening tot 0 leeg -> van 700, - naar 0, - eur
Vaste lasten gaan van rekening af -> -600, - eur
Bank slaat 100, - beslagkosten op -> -700, - eur

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: beslag op bankrekening MAG DIT!!!

Ongelezen bericht door ArneLH »

Dofolo schreef:Niet geheel onwaarsch. scenario:

Beslag haalt rekening tot 0 leeg -> van 700, - naar 0, - eur
Vaste lasten gaan van rekening af -> -600, - eur
Bank slaat 100, - beslagkosten op -> -700, - eur
In principe moet dit natuurlijk niet kunnen omdat de vaste lasten eerder zijn betaald. Helaas moeten er met de hand een aantal handelingen gedaan worden, waardoor er bijvoorbeeld vertraging zit tussen het aangeven door de bank aan de deurwaarder wat er onder het beslag valt en (blijkbaar) de afschrijving van de rekening.

janwillem5de
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2012 17:34

Re: beslag op bankrekening MAG DIT!!!

Ongelezen bericht door janwillem5de »

ik denk inderdaad dat er een vertraging tussen het moment van het beslag en het moment dat ik mijn vaste lasten heb betaald zat alleen blijft nu de vraag of de deurwaarder alsnog beslag mag leggen zodat ik in de min kom te staan.

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: beslag op bankrekening MAG DIT!!!

Ongelezen bericht door brokkel »

janwillem5de schreef:Beste mensen,

Ik heb een schuld bij een deurwaarder en die heeft beslag gelegd op mijn bankrekening van ING maar met het beslag is iets raars aan de hand.

Ik kan 500 euro rood staan bij de ing maar ik stond in de plus op het moment van beslag en nu sta ik dankzij het beslag 600 euro in de min. Dus op het moment van beslag (dagtekening van de beslaglegging) stond jij positief, de deurwaarder neemt het bedrag dat jij positief staat op.Ik had ongeveer 700 euro op mijn rekeningDie in beslag is genomen door de deurwaarder (in de plus) en na alle vaste lasten te hebben betaald had ik nog 100 euro (in de plus) overDat is wat jouw verwachting was maar door de beslaglegging was dit saldo dus werkelijk lager, namelijk 0 totdat ik bij de supermarkt stond en opeen niks meer kon pinnen en nu sta ik 600 euro in de min. Dus het beslag is helemaal door mijn rood heen gegaan.En dan heb je waarschijnlijk nog geluk gehad want je vaste lasten hadden ook wel eens niet betaald kunnen zijn waardoor je daar ook nog een achterstand had opgebouwd.

Nu is mijn vraag mag dit wel, ik snap dat deurwaarders weleens beslag leggen maar niet om iemand nog meer in de schulden te helpen.
De enige taak van een deurwaarder is het innen van een schuld voor de schuldeiser, 1 van de manieren is beslaglegging, voor zover ik weet is dit één van de laatste stappen (waarvoor ook nog eens een gerechtelijke uitspraak nodig is, verbeter mij als ik het fout heb) die zij ondernemen. Dat betekend dat jij dus al meerdere keren contact gehad moet hebben met de deurwaarder zonder gewenst resultaat. Dan kan het zijn dat ze maatregelen gaan nemen zonder de eventuele gevolgen voor jou in acht te nemen. Dat stadium is dan vaak allang gepasseerd.
Mvg Jan
Hierbij de quote (van wikipedia) betreffende derdenbeslag:
Derdenbeslag

Bij het derden-beslag wordt er beslag gelegd onder een schuldenaar van de geëxecuteerde of gedaagde. Dit kan bijvoorbeeld een bank-instelling of een klant van de geëxecuteerde zijn. Bij een conservatoir derden-beslag is de derde-beslagene verplicht om alles wat de geëxecuteerde van hem tegoed heeft onder zich te houden. Doet de derde-beslagene dit niet, dan kan hij zelf worden aangesproken alsof hij zelf de schuldenaar was. Dit geldt ook wanneer de derde-beslagene niet de wettelijk vereiste verklaringen invult, of op een andere manier tegenwerkt. Bij een executoriaal beslag is de derde verplicht om te betalen aan de deurwaarder, waarbij juridisch gezien de derde betaald heeft aan de geëxecuteerde.

Bij een derden-beslag op een bankrekening wordt de bankrekening van de geëxecuteerde geblokkeerd (dit gebeurt overigens niet door de deurwaarder, maar door de bankinstelling op basis van hun algemene voorwaarden) en is de bankinstelling verplicht om het positieve saldo van de bankrekening over te dragen aan de gerechtsdeurwaarder. De geëxecuteerde heeft vanaf dat moment geen toegang meer tot het positieve saldo op zijn rekening. De bank moet NA 4 weken een verklaring afgeven aan de deurwaarder waarin staat of er iets onder het beslag valt. De gerechtsdeurwaarder haalt vervolgens (voor zover mogelijk) het verschuldigde bedrag van het eventuele positieve saldo af. Het bankbeslag vervalt op het moment dat het wordt gelegd, bedragen die na beslaglegging op de bankrekening worden gestort, vallen dus niet onder het beslag.
Dus het saldo van de dag van beslaglegging is dus leidend, wat daarna gebeurt of dat nu een storting (positief) of betaling (negatief) is, is niet meer van invloed op het bedrag van de beslaglegging. De deurwaarder had dus recht op die 700 euro en de bank is verantwoordelijk voor de afdracht daarvan.

Het enige wat ik je nu nog aan kan raden is zo snel mogelijk contact opnemen met alle schuldeisers om tot een betalingsregeling te komen zodat je niet nog vaker voor dit soort problemen komt te staan.

Gesloten