LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent Dag/Nacht tarief verwisseld

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
mistertb
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 feb 2010 17:53

Essent Dag/Nacht tarief verwisseld

Ongelezen bericht door mistertb »

Beste mensen,

Ik heb een vraag over de Energiekosten van Essent. Sinds november ben ik verhuisd naar een nieuwbouwwoning. Als energieleverancier heb ik Essent gekozen.

Vandaag ontving ik de afrekening van Essent, daarop zag ik dat Essent de meterstanden voor dag en nacht tarrief heeft omgewisseld. Nu weet ik zeker dat ik overdag meer stroom verbruik dan s'avonds.
Om het even te verduidelijken, dit staat in mijn meterkast:

Meter F01 950 kwh
Meter F02 300 kwh

Echter op mijn jaarafrekening staat:

Daltarief 950 kwh
Piektarief 300 kwh

Op mijn afrekening heb ik in een halfjaar dus ongeveer 20 euro 'bespaard'. Als ik dit door tel zit ik over 10 jaar dus op zo'n 400 euro.

Dit is een leuke besparing, maar kan over 10 jaar ook ineens een vervelende bijbetaling opleveren.

Mijn vraag is dan ook, in hoeverre kan Essent achteraf nog aanspraak maken op dit bedrag? Of doe ik er misschien verstandig aan om dit bij de klantenservice aan te geven?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Essent Dag/Nacht tarief verwisseld

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

mijn ouders hadden dit ook niet bij essent maar bij Nuon. Bleek dat de meter verkeerd aangelsoten was. Mijn vader heeft gebeld, meter is meteen vervangen maar ze hebben geen aanspraan gemaakt op kosten van daarvoor. Ik zou als ik jou was eerlijk zijn, als ze er later achter komen en je moet wel bij betalen ben je verder van huis

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: Essent Dag/Nacht tarief verwisseld

Ongelezen bericht door dirkib »

Bij mij was ook de meter verkeerd aangesloten waardoor de dag/nachttelwerken verwisseld waren. Kwamen ze ca 3 jaar na oplevering achter, en was bij meer woningen bij mij in de straat. Dat gebeurt dus vaker. Kreeg een uitgebreide herberekening en in mijn geval geld terug.

Kijk goed na welke codes van de meter staan voor dag/nacht, en kijk welk telwerk overdag telt, en 's-nachts. En bedenkt verder dat in het weekend en in een aantal gebieden ook bij een aantal feestdagen het nachttarief gerekend wordt.

En volgens mij moet je bij je netbeheerder zijn, die is verantwoordelijk voor meterstanden en controle van je meter.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Essent Dag/Nacht tarief verwisseld

Ongelezen bericht door Linoge »

Als je voor 20 euro per jaar Essent op wil lichten had je het niet hier moeten melden. Webcare loopt deze berichten na. Even zoeken in het systeem op de opgegeven meterstanden en kip ik heb je. Ik zou mezelf maar aangeven.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Essent Dag/Nacht tarief verwisseld

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een paar jaar geleden was het dag/nachttarief vaak nog voordeliger dan enkeltarief. Dat is definitief voorbij. Het verschil in inkoopkosten dag/nacht voor energieleveranciers is veel kleiner geworden. O.a. door import van Duitse zonne-energie.

Per kilowattuur wordt nu voor hoogtarief ongeveer 1 eurocent meer gerekend dan het enkeltarief. Voor het laagtarief ongeveer 1 eurocent minder. Als "nachtmens' kun je per jaar wellicht nog wel 1 of 2 tientjes per jaar verdienen met het dubbeltarief. Maar dat is het dan ook wel.

Check het verschil zelf op bijvoorbeeld http://www.energieleveranciers.nl

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Essent Dag/Nacht tarief verwisseld

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste mistertb,

In uw bericht van 18 mei op dit forum geeft u aan dat uw meterstanden op uw jaarafrekening zijn omgedraaid.
Ik wil dit graag voor u uitzoeken. Hiervoor verzoek ik u uw klantnummer en forumnaam te mailen naar [email protected]. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijk groet,

Angelique
Afdeling Klantenservice
Essent

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Essent Dag/Nacht tarief verwisseld

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Bij mij was ook de meter verkeerd aangesloten waardoor de dag/nachttelwerken verwisseld waren. Kwamen ze ca 3 jaar na oplevering achter, en was bij meer woningen bij mij in de straat. Dat gebeurt dus vaker. Kreeg een uitgebreide herberekening en in mijn geval geld terug.
Dit lijkt mij erg vreemd, zo niet onmogelijk. Doordat de meter verkeerd aangesloten is kunnen de telwerken niet verwisseld worden. Sterker nog hoe kan de meter verkeerd aangesloten worden? Er kan hooguit fase(n) en nul verwisseld worden, maar dan gebeurd er heel iets anders waar ik verder niet op inga.
Een paar jaar geleden was het dag/nachttarief vaak nog voordeliger dan enkeltarief.
Momenteel kun je nog steeds voordeel hebben aan het dubbeltarief. Maar dan moet je goed opletten en bijvoorbeeld de “grote” energieverbruikers in de laagtarief uren (nachttarief) en/of weekenden (alle nationale feestdagen) gebruiken zodat je in ieder geval procentueel gezien meer dan 50% in het laagtarief uren gebruikt. Ook is hierbij het totaal verbruik van belang. Bij een gemiddeld verbruik (± 3.500 kWh) speel je bij 50% dag en 50% nacht/weekend nagenoeg kiet.

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: Essent Dag/Nacht tarief verwisseld

Ongelezen bericht door dirkib »

h@rm@n schreef:
Bij mij was ook de meter verkeerd aangesloten waardoor de dag/nachttelwerken verwisseld waren. Kwamen ze ca 3 jaar na oplevering achter, en was bij meer woningen bij mij in de straat. Dat gebeurt dus vaker. Kreeg een uitgebreide herberekening en in mijn geval geld terug.
Dit lijkt mij erg vreemd, zo niet onmogelijk. Doordat de meter verkeerd aangesloten is kunnen de telwerken niet verwisseld worden. Sterker nog hoe kan de meter verkeerd aangesloten worden? Er kan hooguit fase(n) en nul verwisseld worden, maar dan gebeurd er heel iets anders waar ik verder niet op inga.
Wat is verkeerd aansluiten? Misschien moet ik het houden op "verkeerd geïnstalleerd". Niet de doorvoer van de stroom (drie fasen), daar was niets mis mee. Het is allemaal digitaal en moderne elektronica, dus geen ouderwetse draaischijf en harde ronddraaiende cijfertjes meer, maar een karig uitgevoerde meter met (een slecht leesbaar) LCD-display. En omdat ik zonnepanelen heb, heb ik een meter met 4 (digitale) telwerken (dag/nacht, en afname/teruglevering) die je op dat display kan uitlezen en die genummerd zijn voor dag/nacht en afname/teruglevering. Met een drukknop lees je dat per telwerk uit, het display laat telkens één meterstand zien. En omdat Essent (of Enexis) geen vier standen aankan op de website of op de standaard kaart die ze teosturen om meterstanden door te geven, komt er elk jaar een meteropnemer langs. Niet echt gangbaar, maar bij mij in de straat wel omdat we allemaal dezelfde huizen met zonnepanelen hebben en allemaal in dezelfde periode zijn opgeleverd.

Het kwam er op neer dat overdag het nachttelwerk liep, en omgekeerd. Bij afname, en bij teruglevering. En de monteur constateerde in de aansluitingen van een kastje naast de meter(waarin ook wat elektronica zit, er zit een doorzichtig dekseltje op) dat het bij mij verkeerd was aangesloten, en zat daarin te prutten om dat te herstellen.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Essent Dag/Nacht tarief verwisseld

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Het kwam er op neer dat overdag het nachttelwerk liep, en omgekeerd.
Het is inderdaad mogelijk dat er niet juist geschakeld wordt waardoor de telwerken niet juist registreren en het nachttarief overdag registreerd (is ingeschakeld) en het dagatrief in de nachturen (en weekend en nationale feestdagen) registeerd. :oops:

Gesloten